farba do forniru

Uprzedzam, ze czytalem archiwum ;o)
Jednak nie znalazlem jednoznacznej odpowiedzi.
Chialbym pomalowac farba skrzydla i stateczniki w szybowcach
(artHobby/Blejzyk) Na poczatku wiadomo - 3x capon... no i wlasnie. Co na to? Chialbym dac czerwona farbe od spodu i lsniaco-biala na gore. Chialbym, aby efekt byl jak najlepszy - idealna powierchnia, polysk , szywnosc i zabezpieczenie.
Jakich konkretnie farb szukac? Najlepiej w sprayu (nei mam pistoletu). Czy lakiery samochodowe w puszkach sa zawsze akrylowe?
czy farba akrylowa rozpuszcza styropian? ;o)
Pytam, bo wydawalo mi sie, ze tylko farby nitro tak dzialaja.
Bardzo prosze o podanie ktore farby beda najlepsze.
pozdrowienia

to?
aby
Nie da pomalowac golego forniru w taki sposob aby byl gladki i bylo lekko- fornir naturalnie ma ubytki, dodatkowo po lakierowaniu kaponem czesc wlokien "wstaje" - nie jest to rowna powierzchnia... pozatym po pomalowaniu dokladnie widac strukture drewna...mam wyprobowane trzy metody: 1 papier japonski i kilka warstw cellonu,szlifowanie - na to dowolny lakier- mozna uzyskac gladka powierzchnie bez faktury drewna... 2 metoda: bierzemy dwuskladnikowa farbe chemoutwardzalna danego koloru lub zelkot poliuretanowy do tego tkanina szkalana 49g/dm2, - tu powierzchnia jest idealna- mozna wypolerowac na lustro.. jest bardzo twarda i wytrzymala 3. folia - najlepiej Oracover -na niepomalowane drewno... ale bez przesady z temperatura- moze sie pokrzywic..

wlokien
poliuretanowy
najlepiej
Oczywiscie, ze ze szlifowaniem ;o)
Szlifuje gole skrzydla, warstwa kaponu, szlifuje, kapon, szlifuje kapon, szlifuje... i mam ladna, rowna powierzchnie i wlasnie w tym momencie CO NALOZYC ;o) Wiem, ze mozna lakier poliuretanowy (tylko jaki najlepiej?) ale mysle o jakis wstawkach kolorowych, albo nawet caly plat od spodu na czerwonu. Dlatego interesuje mnei jaka farbe polecacie (w sprayu) na kapon? No i po pomalowaniu dac jeszcze ten lakier poliuretanowy?
pozdrowienia

Nawet ze szlifowaniem - jesli pomalujesz na jakis kolor to bedzie widac fakture drewna, te wlokna ktore powstawaly zostana przeciez sciete papierem sciernym, ale ubytki po nich pozostana - najlepiej widac to pod swiatlo... wiec jesli chcesz miec jednolity kolor i gladka powierzchnie - nalezy nalozyc jakas warstwe "szpachlujaca" do wyboru - papier,folia,tkanina szklana...

Nie jest to rowna powierzchnia nadajaca sie pod lakier- moze wydaje sie gladka, ale popatrz pod swiatlo-sa ubytki, pozatym drewno samo w sobie nie jest jednolite ( w koncu to tez kompozyt) i poszczegolne elementy w rozny sposob pokrywaja sie farba... Zwlaszcza przy bialym kolorze ( u Ciebie gora) bardzo widac fakture drewna- i wyglada to OKROPNIE... jednak jesli mimo to chcesz tak zrobic - to mozesz dac farbe akrylowa w sprayu np. Motip, najlepiej jesli wczesniej dasz warstwe podkladu do akryli - jednak efekt koncowy zarowno wizualny jak i imho aerodynamiczny (ciezko sie leci pod wiatr) pozostawia wiele do zyczenia...
aha.. pozatym jakiekolwiek naprawy po tylu zabiegach lakierniczych to bedzie pieklo.. No i co do aerodynamiki- imho te ubytki powoduja ze profil nie dziala laminarnie- po prostu z moich doswiadczen wynika ze gladkie skrzydlo lata o wiele szybciej, mozna odejsc daleko z wiatrem bez obawy o powrot ( w przypadku podobnego modelu tyle ze z kaponowanym skrzydlem byl klopot) przy tym samym a nawet mniejszym opadaniu... takie sa moje osobiste doswiadczenia i nigdy nie zamierzam latac z tylko fornirowym-malowanym skrzydlem...

bedzie
skrzydlo
( w

przy
doswiadczenia
Czyli polecasz sam kapon 3x i koniec?
No to cociaz sobie czerwone, male wstawki na koncach platow zrobie ;o)
pozdrowienia

Dla najlepszego efektu polecam pokrycie papierem,folia,tkanina.., ale sam kapon tez jest dobry ze wzgledu na mala mase i latwe naprawy..pozatym wyglada to calkiem przyzwoicie... Ale jesli chesz malowac na bialo czy inny kolor, lub zalezy na lepszych osiagach - nalezy zastosowac ktoras z podanych metod.

Bardzo ladne wychodza z papieru japonskiego...

inny
podanych
Czyli jesli ma byc powierzchnia biala lub czerwona to:
- papier japonski przykladamy i malujemy kaponem - szlifujemy - kapon - szlifujemy - kapon
i teraz co? akryl w sprayu moze byc? a farba samochodowa w sprayu?
no i czy na to jeszcze bezbarwny lakier poliuretanowy czy polerowac farbe?
pozdrowienia

Kapon nie bardzo - lepiej nitrocellon, jednak zawsze staram sie unikac malowania papieru japonskiego ze wzgledu na komplikacje przy ew. naprawach.. najlepiej uzyc papieru odpowiedniego koloru... A jesli wymagany jest bialy kolor, to stosuje tkanine szklana 49g+farba dwuskladnikowa i szlif...lub biala folie..
Natomiast jesli chcesz malowac papier japonski, to najpierw przykladasz papier, na to cellon, jeszcze raz cellon, szlifowanie i kolejna warstwa tak pare razy... na to podklad do akryli ze dwie warstwy- przeszlifowac i farba akrylowa.. na to lakier bezbarwny - troche dlugi proces ale powierzchnia wychodzi calkiem ladna... Sensowniej jest imho pokryc folia lub tkanina szklana (w tym ostatnim przypadku otrzymujemy bardzo twarda i wytrzymala powierzchnie)

hmm... ale to prawie to samo! Kapon sie nie sciaga.
pozdrowienia

Nie do konca, cellon imho mocniej trzyma, ostanio kleilem takim czeskim - lak nitrocelulózovy C1107.. jest jeszcze lepsze.
podałem juz na priva ale moze sie komuś przyda: ja robie tak: 2-3 razy capon + szlifowanie potem akryl samochodowy cieniutko (po tym jeszcze widac fakture drewna) szlifowanie papierem 1500 - 2000 polerowanie po tych zabiegach fornir wygląda jak skrzydło laminatowe :)
Conti
p.s. po sezonie wypolerowałem skrzydełka to wyglądają jak nowe :))

a jak polerujesz?
Jakas pasta?
-- ---------------------- pozdrowienia Piotr Tomczak (sector) www.pentax.osw.pl

do lakierów samochodowych