[Plastik]Rozmyslania o powrocie do dawnego hobby...

Witam serdecznie.
Na poczatek chcialem sie po krotce przedstawic: Mieszkam i studiuje we Wroclawiu (5 rok, Informatyka), z modelarstwem
(redukcyjne - platikowe oraz modele latajace) mialem doczynienia za mlodych lat (8-15), z krotkim powrotem kilka lat temu. Niestety sytuacja zmusila mnie do porzucenia hobby. Od jakiegos czasu zastanawiam sie czy nie powrocic do tego co za dawnych lat tak mnie bawilo:)
W zwiazku z powyzszym chcialem dowiedziec sie kilku spraw, zadac kilka pytan. Ale przejdzmy do rzeczy.
1. Jesli mialbym zaczynac to pod uwage biore nastepujace dwa modele firmy Tamiya'i (czuje sentyment do tej firmy) w skali 1/48: P-51D, F-4U lub Academy Minicraft (rowniez 1/48) P-38. Za wyborem jednego z dwoch pierwszych stoi duza dostepnosc elementow zywicznych oraz blach. Czy wybor jest dobry i czy rzucanie sie na zywice/blachy przy pierwszym modelu to dobry pomysl?
2. Kwestia farb: W gre wchodza tylko farby akrylowe, tylko jakiej firmy: Pactra, Model Masters, Tamiya a moze jeszcze inne? (Pactry z tego co pamietam sa bardzo latwo dostepne we Wroclawiu).
3. Aerograf: Czy pomalowany pedzlami model moze zostac uznany za ladny/porzadny/estetyczny czy w gre wchodza juz jedynie aerografy (skala 1/48 to w sumie duze powierzchnie, ktore czasem ciezko ladnie pomalowac pedzlami). Jesli konieczny jest aerograf to jaki w tej chwili jest wybor i ile kosztuje dobry (taki ktory pomaluje wiecej niz 3 modele) aerograf, oraz kwestie powietrza: czy puszkowe, czy sprezarki, czy moze sprezarki samorobki.
4. Co sie dzieje z witryna www.modelarstwo.org.pl? Wydaje sie ze strona umarla 1,5 roku temu, a oprocz tego chodzi koszmarnie wolno. Dodatkowo adres wyswietlany w przegladarce to www.old.modelarstwo.org.pl.
Ja tu sobie potroluje troche, i jakbym sie zdecydowal to dam znac o wynikach:)
Pozdrawiam Maciej Rakowski
Maciej Rakowski wrote:

Pewnie że wrócić! ;-)

Te Tamiyowskie modele kleją się bardzo przyjemnie, P-38 nie próbowałem. Myślę że na początek (no, taki względny, bo przecież piszesz że wracasz do hobby) to jednak nie warto łapać się za żywice i blachy. Powiedzmy - za jedno z nich. Szczególnie że gdy żywice i blachy pochodzą od różnych producentów, to najprawdopodobniej część detali będzie zduplikowana. W każdym razie mi sprawiłoby większą frajdę skleić dwa modele niż jeden "napakowany" - a cenowo wypada to podobnie.

Jeszcze Gunze i Agama. Natomiast które lepsze... cóż, co modelarz to inne zdanie. Moje wrażenia są takie: Tamiya - bardzo dobre do aerografu (mój faworyt), nieco kłopotliwe pod pędzel, paleta kolorów wymagająca niekiedy mieszania by uzyskać pożądany odcień (moje ulubione o ile uda się kupić) Gunze - podobnie jak Tamiya - dobre do aerografu, niezłe pod pędzel, dobry wybór autentycznych odcieni, trudniej dostępne no i mają paskudny zapach (gdybym mógł je kupić używałbym częściej) Pactra - nie najgorsze do aerografu (lubią zasychać na igle), dobre pod pędzel, niezły wybór autentycznych odcieni, łatwo dostępne (przez co używam ich najczęściej) Agama - podobne do Pactry, ale jeszcze skuteczniej zatykają aerograf Ich paleta zawiera odcienie rzadko spotykane u innych producentów, np. lotnictwa włoskiego (raczej unikam) Model Master - nie używałem. Sądząc po powiązaniach producentów powinny być zbliżone do Pactry

Może. Jeden z dawnych bywalców grupy malował przede wszystkim pędzlem, jego modele możesz zobaczyć na stronie http://www.lib.uni.lodz.pl/~lestat/index.html

Wybór jest spory i tak jak z farbami każda pliszka swój ogonek chwali, no może spory są bardziej namiętne :-) Ceny możesz zobaczyć np. tu http://www.martola.com.pl/oferta/index.php?nazwa=&firma=&numer=&skala=&cena2=&waluta=1&typ &ile%&lang=pl
Sam używam Azteka 4704 i sporadycznie F000 (znanego jako pseudo-Iwata). Obydwa typy spokojnie wytrzymają lata normalnego użytkowania. Główne różnice użytkowe to masa, doprowadzenie powietrza i sposób mycia po malowaniu.

Witryna zamarła, natomiast aktywnie działa forum dostępne ze strony głównej oraz pod linkiem http://www.old.modelarstwo.org.pl/forum/index.php Tam przenieśli się prawie wszyscy modelarze "plastikowi" z tej grupy. Trochę szkoda...
--
Marek "Barbidu" Barbaszyński
---- The signature has been optimized away

Ja używałem Pactry, Agamy i Model Master. Każda jest trochę inna. Rzeczywiście Model Mastery są na dzień dobry lepiej rozmieszane niż Pactry. Czy to jest lepszy pigment, lepiszcze czy może technologia produkcji? To co dodatkowo przemawia za Model Masterem, w przypadku aerografu, to lepsza "rozpylalność", szybsze schnięcie i lepsze przyleganie do podłoża. Zdaniem sprzedawców powodem jest to, że Model Master jest sprowadzany "direct from the USA", a Pactrę rozlewa Wrocław. Pactra i Agama mają dalece szerszą paletę niż Model Master. W Warszawie: Pactra 10ml->od 3.90 do 4.50 zł Agama 10ml->od 3.60 do 4.00 zł MM 15ml->od 5.00 do 7.50 zł

Aerograf to pewna moda, bo jest wygodniejszy niż pędzel w sytuacjach które wspomniałeś. Ja używam.

http://groups.google.pl/advanced_search
Sprężarka prawie na zawsze -> od 150 do 800 zł Puszka jedno malowanie 1/2h -> od 40 do 50 zł
Ja użyłem półtorej puszki i kupiłem sprężarkę 8bar/24l/93dB/400zł, a teraz jestem w trakcie robienia samoróbki, bo syn ma lekki sen jak na małe dzieci przystało.

Dogorywa.
Z braku wsparcia.

Bo jest na takim serwerze. Na droższy nie było stać.

Cały czas działa http://www.old.modelarstwo.org.pl/forum/index.php
W sprawie redukcji trochę dyskusji znajdziesz na "http://www.kartonwork.pl/forum/index.php ". Ponieważ toczono je tam gościnnie więc nastąpiła ściepa i goście wynieśli się na "http://www.modelwork.pl/portal.php ".

To nie troluj, tylko 'use google luke'.

Pozdrawim. KAcper
--
Mail => www.rot13.com

Moda? Nie nazwałbym tego modą. Oczywiście są ludzie, którzy genialnie posługują się pędzlem, ale aero to zdecydowanie lepsze narzędzie do malowania, niż pędzel. Przynajmniej w 99% sytuacji :)

Pseudo-iwata. Pogooglaj za takim słowem ;) Mozna ja znaleźć pod wieloma nazwami, w enach od 100 do 150zł, zależnie od sklepu i sprzedającego na Allegro ;)

Bezwzględnie sprężarka. Co będzie, jak Ci się skończy powietrze w puszce? Jak umyjesz aero? Poza tym, pucha jest niewygodna, niewydajna i w ogólnym rozrachunku droższa od sprężarki.

Raczej umarła. Co więcej, jeden z ostatnich update'ów zrobionych na PWM został wykonany przeze mnie... Prócz forum, co, znając rzecz od podszewki, dziwi mnie niezmiernie ;)

Nie do końca.

Nie do końca. Chodziło o zupełnie inne sprawy niż te, o których mówisz.

Tego już nie bedę komentował... Walczyłem z tym długo i bezskutecznie (zresztą, nie tylko ja)

Hm, uważaj, żebyś za trollowanie patelnią po łbie nie dostał ;) Pytaj, ale nie trolluj ;)
Pzdr, Pavvel
PS. Wspominałeś Kacper o kartonworku, etc. dodam jeszcze od siebie www.plastikowe.pl