Stal S235JRH

Witam,
Potrzebuję na cito dowiedzieć się co oznacza H - w oznaczeniu tego stopu i jak modyfikuje jego właściwości.
To co udało mi się ustalić, to że S235JR (wg. EN) jest odpowiednikiem ST3S (wg. PN)
H - oznacza walcowanie H termodynamiczne.
Chodzi o to, że zakupiona rura z tej stali kiepsko się wygina, tzn. łamie się, pomimo odpowiedniej grubości ścianki (3,2 mm). Próba przeprowadzona na poprzedniej partii rury (która gięła się elegancko) wykazuje, że ma trochę większą twardość, co może być przyczyną problemów. Google mało o tym wiedzą. Czy ktoś może pomóc?
Z góry dziękuję :-)
--
pzdr
meping
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
wrote:

S235JRH to badziewna stal, bez ograniczen wiekszosci zanieczyszczen, wiec mozesz spodziewac sie dowolnego syfu w skladzie. Co nie znaczy ze czasem nie moze sie zdarzyc partia lepsza... Konrad
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Dnia Thu, 24 Mar 2011 02:09:11 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

Zasadniczo zgodnie z wytycznymi ISO wszystkie towary jakie zakupujemy muszą posiadać certyfikat jakości i ta też powinna mieć. Z resztą nie robimy z tego jakiś hiper zaawansowanych konstrukcji (barierki przypominające mały trzepak). Idzie to potem do cynkowania ogniowego. Chodzi mi o potwierdzenie, jaka jest, lub powinna być różnica we właściwościach mechanicznych stali S235JR i S235JRH. Na chłopski rozum jeśli ta druga jest termowalcowana, to powinna mieć większą twardość i co za tym idzie mniejszą plastyczność. Większą twardość potwierdziłem już doświadczalnie. Potrzebuję jednak "podkładki" papierkowo - teoretycznej.
Tak poza tym, że ta rura kiepsko się gnie, to jest bardzo ładna, równa, bez korozji, naprawdę elegancki towar, aż miło popatrzeć.... Podobno S235JRH w porównaniu z S235JR ma lepszą spawalność....
--
pzdr
meping
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
wrote:

Ja nie mowie ze ona nie spelnia wymagan normy na zgodnosc z ktora jest poswiadczana. Ale jesli ta norma nie ma zadnych wymagan, czy moze raczej sa one bardzo malo restrykcyjne- to jest to w powszechnym rozumieniu szmelc. Bez wzgledu na to jak wyglada.
Nie mam EN10210-1 (tak w ogole to nie powiedziales czy to o te norme chodzi), wiec nie calkiem rozumiem co to H oznacza. Normalizing rolling? Hot finishing? Konrad
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Dnia Thu, 24 Mar 2011 02:43:08 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

:-) S235JRH zgodnie z EN 10219
A co do stopu S235JR (dawniej ST3S) to powinien mieć on teoretycznie następujący skład %: C - 0,2 P - 0,045 S - 0.045 N - 0,009
wiadomo jednak, że na parametry wytrzymałościowe ma wpływ obróbka termiczna (termowalcowanie w tym przypadku) i to jest właśnie to nieszczęsne "H" :-(
--
pzdr
meping
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
wrote:

OK, czyli walcowane na zimno i spawane. Co w tym kontekcie mialoby oznaczac "termowalcowanie"? Dotyczy koncowego produktu (rury), czy materialu poczatkowego (tasmy)? Czy ta norma ma w ogole jakies wymagania dot. technologii tego walcowania (formowania profilu zamknietego z plaskiej tasmy), czy tylko wlasnosci mechaniczne gotowej rury?

A pozostale pierwiastki? Nielimitowane. Czyli mozesz miec dowolna, przypadkowa zawartosc zanieczyszczen, rozniaca sie znacznie miedzy partiami materialu. Ktore maja wplyw na...

Ja sie niestety od lat mimowolnie odpolszczam, wiec nie bardzo kojarze co to za zwierze to termowalcowanie. Czy po angielsku to jest "normalizing rolling" czy "hot rolling"?
Konrad
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Dnia Thu, 24 Mar 2011 03:32:52 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

raczej to drugie - też nie jestem w tym biegły inaczej bym się o to nie pytał :->
--
pzdr
meping
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
wrote:

No wiec nie ma na celu uzyskania drobnoziarnistej struktury, tylko ulatwienia walcowania.

Ja w tym temacie niewiele mam madrego do powiedzenia, ale zawsze mozna sie pozastanawiac :-) Konrad
PS jesli to walcowanie dotyczy tasmy a nie rury, to wlasnosci rury beda zmienione po stronie spoiny. A wiec beda niesymetryczne. Czy probowaliscie giac z rozna orientacja szwu w stosunku do kierunku giecia?
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Dnia Thu, 24 Mar 2011 04:01:57 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

nie - ale już biegnę na halę produkcyjną, zobaczyć zalegające tam jeszcze złomy i parę przęseł, jakie udało się poprawnie wygiąć :-)
Dzięki za sugestię, co dwie głowy to nie jedna :-)
--
pzdr
meping
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Dnia Thu, 24 Mar 2011 11:04:42 +0000, Krzysztof Chajęcki napisał(a):

lipa z tego wyszła - zrobiłem próby na parę sposobów (pozycji szwu) i dalej się łamie. Próbowałem też trochę podgrzać rurę, bez rezultatu. Tzn. pierwsza próba była udana, kolejne niestety nie, nie udało mi się powtórzyć tamtego gięcia, więc nie można tej metody użyć przy produkcji :- (
--
pzdr
meping
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
wrote:

A co to znaczy ze sie lamie? Peka (rozdziera sie) material na zewnetrznej powierzchni czy sie zapada (ostro zagina) na wewnetrznej? Konrad
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Dnia Thu, 24 Mar 2011 05:48:02 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

rura spłaszcza się, prawie nie marszczy na wewnętrznej, ale wypłaszcza się i nawet zapada na zewnętrznej
--
pzdr
meping
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
wiadomości

Trochę OT - czy nadal przy gięciu rur stosuje się metodę zabezpieczającą przed ich zniszczeniem przez wsypanie piasku do środka i zaczopowanie? Metoda, przyznam, dość chałupnicza, ale kiedyś stosowana i bardzo skuteczna... Tomek
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Dnia Thu, 24 Mar 2011 14:10:58 +0100, Tomek napisał(a):

tak, ale u nas jej nie stosujemy - w ten sposób pewnie dało by się wygiąć, ale przy ilości gięć jakie są do wykonania nikt by nie zarobił :-)
--
pzdr
meping
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
wrote:

Trzeba by to giac na wiekszym promieniu. A jesli nie mozna, to przydalaby sie gietarka z rdzeniem w srodku (mandrel). Piach, jakies sprezyny itp, pewnie nie wchodza w rachube? Konrad
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

O taka
http://www.youtube.com/watch?v=KwgkeS1sPzA

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Dnia Thu, 24 Mar 2011 06:20:27 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

rur o tej średnicy na tym promieniu na tej giętarce wygięliśmy już wiele kilometrów, nikt nie zliczy ile - ustawiliśmy na drogach kilometry barier naszej produkcji. Nigdy nie było takich problemów....
Z resztą promień określają przepisy, chodzi o coś takiego:
http://tinyurl.com/6cqvyfy
lub
http://tinyurl.com/4teyo2z

nasza ciut inaczej wygląda, ale zasada jest taka sama - też ma rdzeń dostosowany do średnicy rury. Wygina się do 45 - 60 stopni i dalej się płaszczy....

nie, za długo by się schodziło - przyjedzie inna rura i powinno być dobrze...
--
pzdr
meping
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
wrote:

Troche szkoda, ale chyba nic wie wymyslisz. Na moj rozum (a na niestopowych stalach nie znam sie w ogole wiec nie sluchaj mnie), to walcowanie na goraco bez normalizowania powoduje rozrost ziaren. Grube ziarno powoduje ze stal jest ciastowata ale bardzo wrednie sie utwardza przez zgniot.
A moze ta rura ma za cienka scianke? Nie wiem jak w ENach, ale w ASTMach dopuszczalna odchylka grubosci scianki na minusie to 12.5%. Moze tam za luzno jest miedzy rdzeniem a scianka? Konrad
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Dnia Thu, 24 Mar 2011 15:12:57 +0000, Krzysztof Chajęcki napisał(a):

Dla potomnych którzy będą czegoś szukać w archiwum grupy: doświadczalnie stwierdziliśmy, że do gięcia rury 1,5'' ( zapewne innych) optymalny jest stop L235 - dawno nie widziałem tak ładnych i równych zagięć :-) Za to jak ognia unikać S235JRH - masakra po prostu... :-/
--
pzdr
meping
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
wrote:

A masz na atestach tych materialow jakies wlasnosci mechaniczne? W szczegolnosci granice plastycznosci i twardosc? Ciekawe moze byc porownanie tych liczb. Konrad
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Polytechforum.com is a website by engineers for engineers. It is not affiliated with any of manufacturers or vendors discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.