Klej na filc,płyn traserski itd

Mam starą tarczę polerską fi 250 ze śladami oklejenia proszkiem ściernym. Chciałbym ją zregenerować , ale nie wiem jak.Jakie kleje są używane do tych
celów?.W sieci znalazłem, że syntetyczne, ale to dla mnie za mało informacji.Czy ktoś zna dokładnie metody oklejania tarcz?Jednostkowe egzemplarze. A przy okazji: Znacie jakiś prosty przepis na płyn do trasowania? W sieci są po kilkadziesiąt złotych,do użytku domowego trochę drogo... Psot

Ten płyn traserski to szelak rozpuszczony w spirytusie z dodatkiem fuksyny jeśli chcesz mieć kolor czerwony. Zamiast fuksyny może być dodatek ultramaryny jeśli chcesz mieć kolor niebieski.
Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Kupiłem szelak nieodwoskowiony w sklepie z drewnem i w sklepie chemia gospodarcza"ultramaryna". Szelak radzono mi rozpuścić w denaturacie 1:1 i odcedzić osad z dna. Natomiast nie jestem pewien barwnika.Nigdzie po sklepach nie słyszeli o takich cudach jak barwniki do spirytusu. Ultramaryna którą kupiłem coś mi się wydaje, że służy do "wybielenia firanek" [?]..Nie za bardzo rozumiem co ma wspólnego barwnik niebieski do wybielania firanek i nie do końca rozumiem co oznacza pojęcie "ultramaryna"...jeśli ma wybielać...Niespecjalnie to-to się rozpuszcza w denaturacie i jakieś grudki czuję... Ogólnie jestem w fazie testowania proporcji i sposobów ale cieńko to czuję bo efekty mizerne.Jakieś uwagi?
Psot

Ja Cię najmocniej przepraszam, ale odpisałem dość bezmyślnie ze starego "Poradnika narzędziowca". To tam jest żródło mojego błędu. Ultramaryna to barwnik MINERALNY i nie rozpuszcza się w spirytusie ale w wodzie.
Wybielanie ultramaryną polega na krótkim moczeniu prania w rozpuszczonej w wodzie ultramarynie i dokładnym wypłukaniu. Na praniu pozostaje lekkie błękitne zabarwienie dające złudzenie większej bieli.
Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
On Mon, 11 Apr 2011 17:32:05 +0200, Krzysztof Tabaczyński wrote:

W wodzie tez sie nie rozpuszcza. Zawiesine tworzy.
On Mon, 11 Apr 2011 17:06:13 +0200, Psot wrote:

Nie kombinuj, denaturat jest zabarwiony :-P

zolty kolor zmieszany z niebieskim daje bialy. Jak firanki zzolkly to je trzeba zaniebieszczyc.

Prawdziwa Ultramaryna sie w niczym nie rozpuszcza http://en.wikipedia.org/wiki/Ultramarine
Ale co ty kupiles to nie mam najmniejszego pojecia.

Bylo kupic gotowy plyn traserski :-P
atrament zwykly (do pior) atrament do drukarek
farby akwarelowe mozesz przetestowac
apteka - moze jeszcze sprzedaja gencjane/fiolet pl.wikipedia.org/wiki/Fiolet_krystaliczny
http://www.henglewscy.com.pl/mod_catalog3/view/319.html
bejce spirytusowe http://www.farby.com.pl/info/6.html

Kombinujecie jak koń pod górę. Do tego kiedys używałem jakiegoś prostego związku miedzi. Stalowa powierzchnia się zwyczajnie miedziowała. Na miękkich metalach takich jak aluminium widać bez żadnego malowania. Teraz używam czarnego markera. Malowanie ma znaczenie drugorzędne. Trzeba umieć trafić w przecięcie dwóch rys. Przy trasowaniu potrzebny jest dobry cyrkiel, rysik traserski, punktak i liniał a nie super farba.

napisał(a):>>

Nie wiem kto "...jak koń pod górę .." Ja po prostu potrzebuję wiedzy na ten temat, oraz płynu. Nie będę przynudzał dlaczego. A co do powyższego. Ten związek to siarczan miedzi.Nie interesuje mnie bo nie mogę sobie najczęściej pozwolić na miedziowanie detalu. Co potem z tym zrobisz aby mieć "czysty" detal ? Na Al widać twierdzisz? A jeśli nie możesz sobie pozwolić na głębokie zarysowanie to też widać? Poza tym jeśli masz kuuuupę lat, okulary jak denka od musztardówki i to jeszcze cylindryczne , oraz progresywne i wada wzroku od komputera -oko źle reaguje na małe kontrasty? To też dobrze widzisz te rysy w słabym świetle? A jeśli do tego masz trafić w punkt z dużą dokłądnością to dalej tak twierdzisz? Marker nie jest rozwiązaniem.Spróbuj 10 płytek o powierzchni 100x100 na których masz sporo kształtów zamalować w całości markerem... Ja do trasowania używam również płyty traserskiej , wysokościomierza traserskiego,płytki wzorcowe,... itd itd ;}
Psot

Poprzynudzaj, moze uda sie wymyslic metode nietypowa. Co bys powiedzial na zastosowanie papieru do nanoszenia kalkomanii na koszulkach przy pomocy zelazka? Zreszta jak sie da na plytach CD drukowac bezposrednio, to moze i na Twoich plytkach by sie dalo? Poza tym ludzie graweruja laserowo, glebokosc tej grawerki moze byc dowolnie mala. Poza tym jest trawienie chemiczne, elektrochemiczne, jakie tam jeszcze chcesz. Tyle ze my tu nie mamy szklanych kul i nie wiemy czego tak naprawde potrzebujesz...
Konrad

Szukasz dziury w całym. Do katalogu utrudnień dołóż jeszcze krasnale szczające do mleka. Jak taka ofiara jesteś to zanieś na laser. W łodzi ostatnio płacilem 20 groszy za wpalenie i 70 groszy za metr cięcia. Pliki przsłąłem netem. Przy takich cenach nie warto punktaka w rękę wziąć. Co teraz wymyślisz. ze na wsi 50 kilometrów od najbliższego kiosku Ruchu mieszkasz?

napisał(a):

Pożartowałem i poprzesadzałem,ale to odreagowanie po moim zdziwieniu. Mam sporo lat-fakt [dla większości z Was mógłbym zostać dziadkiem]. Ale wszędzie gdzie pracowałem w dużych zakładach płyn do trasowania był podstawą działań> Nie rozumiem Waszego zdziwienia. Zakłady wojskowe-narzędziownia-oprzyrządowanie: był etat trasera i wszystkie bryły szły do trasowania.Pozwalało to ustrzec się pomyłek przy obróbce drogich elementów , oraz przyspieszało robotę obróbki skawaniem.Osobiście nie wyobrażam sobie narzędziowni bez profesjonalnego trasowania. Drugi duży zakład -produkcja AGD.Narzędziownia każdy wykrojnik, płytę formy itp trasowała. To był obowiązek. W tej chwili pracuję w zakładzie gdzie obywam się bez tego, ale jeśli uda mi się zrobić sensowny płyn to dlaczego-by nie. Nie mam zamiaru wydawać sporo grosza na kupowanie gotowca, ani składać zamówienia na zakup. Dużo przyjemniej jest samemu pobawić się i dojśc do celu. Tylko nie każcie mi na CNC obrabiać,ani laserem palić bo to nie na temat... Na laser to zaniesie jakaś ofiara która myśli, że za dwadziecia groszy z rury wytną mu wyrzutnię rakiet, tylko wystarczy w pliku na komputerze to zmieścić...A na marginesie...co ma palenie za 20 groszy do trasowania? Gdybyś chciał zrobić skomplikowaną matrycę wyrojnika to co? Paliłbyś za 20 groszy? A może jeżdził po mieście cały dzień i szukał kogoś kto "wypali" Ci trasę? Takie trasowanie to kilka minut, i jeśli ktoś chce trasować na zewnątrz to sierota.
Psot
omoci napisa(a):

Swietnie. Wyobrazam sobie operatora frezarki/tokarki/drazarki/czego tam kto chce, ktory pieknie wytrasowany buc stali laduje do maszyny, laduje program, ustawia narzedzia i odpala obrobke w ogole nie wnikajac co tam i gdzie namalowane na tym bylo. Tylko nie gadaj ze to idiota i powinni go wywalic z roboty bo nie ma pojecia o trasowaniu. Pojecie moze miec doskonale, ale... niepotrzebne mu. Jego "skomplikowana matryca wykrojnika" bedzie nie gorsza niz Twoja wytrasowana. Tyle ze zrobiona w 1/2 czasu i przez goscia ktory z grubsza musi wiedziec jak klemy dokrecic :o) Konrad PS zdarzalo mi sie czasem program w G-code wystrugac w pro/machining, a o trasowaniu nie wiem nic...
napisał(a):

[...]
Ja nie rozumiem sensu tej dyskusji.Ja stwierdziłem, że potrzebuję samodzielnie zrobić płyn traserski a niektórzy zamiast mi pomóc w temacie to próbują podważyć założenie. Jeśli poproszę aby mi ktoś pomógł bo chcę zrobić kijaszek , to bez sensu jest pisać , że kijaszki nie w modzie i tylko idiota chodzi z kijaszkiem , że zamiast kijaszka to rower abym kupił, że kijaszki są niebezpieczne. Ja pytam jak zrobić kijaszek. I stwierdzam, że jest mi to potrzebne. Nie mam zamiaru opisywać ani swojej pracy, ani udawadniać,że nie jestem idiotą który nie zna technologii , ani możliwości. A wręcz byłbym w stanie polemizować na temat wiedzy co niektórych.Co do przykładu matrycy, to kolejny jakiś absurd. Jeśli mam standartowe maszyny manualne i chcę wykonywać różne detale to dlaczego mi sugerujesz abym komuś płacił ? Co to ma wspólnego z trasowaniem i wykonaniem przeze mnie detali? Poza tym jeśli sugerujesz ,że ktoś bez trasowania zrobi to samo, to można przyjąc założenie , że tak samo znajdzie się ktoś kto bez narzędzi pomiarowych, bez sztywnej maszyny,bez rysunku [na migi wystarczy pokazać],i bez ostrych narzędzi -zrobi matrycę lepszą niż ja z trasowaniem, szlifowaniem boków-bazy,z różnymi pomocami itd... Ale co daje ta informacja? Że ja nie potrzebuję płynu?
Psot

Kompletnie nie zrozumiales co sie do Ciebie mowi, wiec moze postaram sie to wylozyc slowami prostymi. Otoz od XIX wieku swiat wymyslil kilka lepszych pomyslow i na nie probujemy Ci zwrocic uwage. Twierdzisz ze mozesz byc dziadkiem wiekszosci tu piszacych (a skad wiesz?), ale to chyba nie znaczy ze nie jestes w stanie nadazyc za postepem technicznym? Konrad PS nic nie mam przeciw Twojemu plynowi, tyle tylko ze nie wiem jak go zrobic. Nie wiem, moze to wstyd...
On Wed, 13 Apr 2011 12:57:59 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

Chyba zaden wstyd ... bo delikwent taki doswiadczony, a tez nie wie :-)
On Wed, 13 Apr 2011 17:38:24 +0200, Psot wrote:

Byl, ale juz nie ma. Bo sie to robi inaczej, jeszcze lepiej.
Ciekaw jestem tylko czy kogutek nie przesadza, bo ilez w koncu mozna za wielki i skomplikowany detal zaplacic - 5 zl ?

Bajki jakies opowiadasz. Przeciez takie rzeczy wychodza z elektrodrazaki i nikt nic nie trasuje.

Czemu nie ? Jak pracujesz to widac potrzebne i co najwyzej mozna tanszego dostawce znalezc na wieksza butle.

A ty w narzedziowni pracujesz czy w firmie robiacej plyny traserskie ?

Dasz szybki posuw i mala moc to nie przepali. Ale slad zostawi.

Skomplikowana matryca w pare minut ? I moze jeszcze dokladnie ?

Nie przesadzam. W zeszłym tygodniu wypalali mi w blasze nierdzewnej o grubości 1 mm 12 otworów prostokątnych malych z ostrymi rogami. 2 większe z zaokrąglonymi rogami ( promień 2,5mm) i obcieli po obrysie tak żeby dalo się zagiąć brzegi. Z zagięciem i przygrzaniem zawiasów wzięli 25 zlotych. Wypalenie trwało tyle że byś nie zdążył takiego kawalka blachy szywaksem do trasowania posmarować. Było drogo bo to tylko jedna sztuka. Za 10 zapłącil bym stówkę. Przy dużej serii więcej niz 4 złote bym za wypalanie nie zapłacił. O dokladności z jaką zrobili możesz przy trasowaniu tylko pomarzyć. Piszesz że młody nie jesteś. Ja też nie jestem mlody. Pamiętam jak w narzędziowni w fabryce w ktorej 30 lat temu pracowalem rzeźbili wykrojniki, formy wtryskowe itp. Dwa tygodnie pracy żeby zrobić formę do kolanka gumowego. Teraz jak potrzeba pare sztuk takich kolanek to na trójwymiarowej drukarce można je wydrukować. Ty z Albanii czy Afganistanu tutaj przyjechaleś?

On Wed, 13 Apr 2011 22:51:24 +0000 (UTC), kogutek wrote:

No coz, poczekamy, zobaczymy. Albo tam beda mieli kolejke klientow, albo dojda do wniosku ze z takiej drobnicy nie wyzyja.

Tu akurat wiele sie nie zmienilo - niedawno slyszalem ze forma na maszynie spedza pare dni. Fakt ze miala metr - ale elektrodrazarki strasznie powolne sa.
J. F. napisa(a):

No to ECM jest. opatki do turbin trzaska si prawie masowo... Konrad

Nie, nie moge. Juz jest pozno, trzeba isc spac a ja chodze i sie smieje. Wyobrazilem sobie taka sytuacje. CAMowiec przeczytal post dziadka od trasowania i mowi do siebie: Motylanoga! Nowa technika wyszla, trzeba sprobowac. Idzie do operatora i mowi: wyciagaj pret z magazynka tokarki! -A po co? -Trasowac go bede. Operator popatrzyl jak na idiote, wcisnal "material unload" i poszedl do kanciapy. Wzial za telefon, wybral numer do kierownika i mowi: -Szefie, dzwon po karetke psychiatryczna, programista chce pret uprasowac!