Lakier, ale z chropowata powierzchnia

Witam
Poszukuje lakieru, farby, i sposobu na pomalowanie, ktory po nalozeniu i wyschnieciu dalaby chropowata powierzchnie.
Chodzi mo o cos takiego co mozna spotkac w starym sprzecie, jak na przyklad element na gorze
http://www.ld.com.pl/abdul/ao/24/foto06_big.jpg czyli matowa powierchnia i takie grubsze glutki z farby. Tutaj jak dobrze czuje to jest raczej sprawa natrysku, ale nic nie znalazlem co by opisywalo jak to uzyskac.
Drugi rodzaj to cos takiego jak na tabliczce z nazwa firmy tu
http://www.fotoo.pl/zdjecia/files/2009-05/01421284.jpg wyglada to jak lakier mlotkowy z tym, ze poszczegolne komorki sa oddzielone matowa i grubsza obwodka. Tylko jak to uzyskac? Czy jest to sprawa jakiegos dodatku ktory scina farbe, czy jest to juz specjalna farba mlotkowa, czy czos zupelnie innego?
W ramach ostatecznosci i w zasadzie jedyne cos co znalezlem pod nazwa farba strukuralna to farba do plastiku - zderzakow itp. Po nalozeniu daje ona powierzchnie przypominajaca polmatowe i chropowate toworzywo. W ostatecznosci mogloby byc, ale czy nadaje sie to na metal? Wszystkie opisy mowia o tworzywie. http://www.almacolor.pl/index.php?page=5&id (7
Wiem ze taka powierzchnie mozna uzyskac lakierujac proszkowo, ale ta metoda odpada.
pozdrawiam Tmek
Witam Przykład pierwszy, to technologia, której prawdopodobnie nikt już w przemyśle nie stosuje.Jeszcze wlatach 70-tych w PZO, tą metoda pokrywano korpusy lornetek, czy innego sprzętu. Polegało to na obsypywaniu pokrytej klejem powierzchni specjalnie spreparowanymi wiórkami dębowymi, po czym lakierowaniu. Przykład drugi, to lakier młotkowy czarny i prawdopodobne neistety, że już żadna lakiernia tej metody też nie używa. PP

PL(N)umber_One wrote:

Z tymi wiorkami to ciekawe, myslalem ze to tylko wieksza kropla farby. Nie tak dawno jeszcze podobna powierzchnie widzialem w ostatnich ikarusach. Byla tak malowana kabina kierowcy, oczywiscie owe zgrubienia byly o wiele wieksze i wygladalo to jak napylone czyms gestym i ciagnacym. Ale powierzchnia byla odporna na uzytkownie i nie wygladalo to zle.
Lakier mlotkowy mozna spotkac, hammerite go sprzedaje np, ale powierzchnie ma gladka i blyszczaca. A tak w ogole to czemu lakier mlotkowy stracil racje bytu? Jakos nie widac go oprocz tego hammerita.
pozdro Tmek
Użytkownik "Tmek"

ICA ma coś podobnego. http://ica.pl/index.php?page_id
Robert
Robert Wańkowski wrote:

Dzieki za linka.
pozdro Tmek
Tmek pisze:

Przed laty dokładnie taką powierzchnię uzyskiwałem wielokrotnie bez problemu malując lakierem nitrocelulozowym przy małym ciśnieniu powietrza pistoletem wysokociśnieniowym i dodatkowo z dużej odległości w zależności od oczekiwanej struktury nawet do metra. Pierwsza warstwa standardowo z bliska błyszcząca, druga z sporej odległości wysokim ciśnieniem - matowa a w zasadzie o strukturze lekko ziarnistej, trzecia małym ciśnieniem z daleka - ciapki. Lakier nitro tak szybko schnie że całe malowanie da sie zrobić w godzinę na gotowo. Oczywiście powierzchnia malowana zawsze musi być poziomo. Jeśli trudno uzyskać ciapki należy lekko zagęścić lakier przez odparowanie - w przypadku nitro łatwo to zrobić bo nie tworzy się nierozpuszczalna błona.
Padre wrote:

Robilem cos podobnego i tez nitro. Wyszlo przez przypadek, pistolet sie zakleil, pozniej farba zgestniala i smarkalo. Najpierw warstwa na podkald a pozniej smarki. I z tego co pamietam bylo bez roznicy czy bylo poziomo czy nie. Ale owszem, wyszlo calkiem ladnie i do tej pory mam tak pomalowna lampe :)
Minus tego jest tylo taki, ze nitro nie jest zbyt odporne na rozpuszczalniki i udar. A inna z kolei farba nie strzela glutami. Chyba...
pozdro Tmek
A tego nie idzie namalowac na grubo przez szablon a potem przykryc na cienko?
Konrad Anikiel wrote:

Tzn jaki szablon? Chodzi mi o pokrycie plaskiego metalu lakierem ktorego powierzchnia bedzie daleka od zdradzania niedoskonalosci i bedzie wygladadlo to w porzadku. Cos takiego jak pokazywalem daje dobry efekt. Mat sam nie wystarcza, potrzebna jest faktura na powierzchni.
pzdr Tmek

Dobrze Ci Konrad sugeruje, szablon. Jest taka stara metoda - sitodruku. Nylonowa siatka o bardzo malych oczkach pokrywa sie emulsja swiatloczula, ktora naswietla sie kontrastowym obrazem tych grudek i potem wywoluje. Uzyskujesz matryce otworkow w siatce, przez ktore potem rakla przeciskasz farbe o dosc gestej konsystencji. Jest to metoda dosc upierdliwa i nie wiem czy dla naprawy jednego aparatu sie oplaci. W kazdym razie mozesz sie skontaktowac z ludzmi, ktorzy robia np. nadruki na koszulkach, oni to robia wlasnie metoda sitodruku i zapewne taka matryce na ramce formatu A4 za niewielkie pieniadze by Ci zrobili. Ja sie tym zajmowalem kilkanascie lat temu; sam pokrywalem okladke ksiazki. Ma to te zalete, ze praktycznie mozesz uzyskac grube powloki jak rowniez nakladac kilka warstw cienszych. Prawdopodobnie powloka, lakier musi zawierac jakis wypelniacz, miec odpowiednia lepkosc, napiecie powierzchniowe i byc troche tiksotropowa. W sumie jest to problem dosc zlozony ale w koncu nie swieci garniki lepia. Tu w Hameryce widuje sie wizytowki pokryte lakierem o jednorodnej fakturze takiej perelkowej, normalnie pod palcem czuje sie chropowatosc jak by powierzchnia byla pokryta drobnym maczkiem. Pytalem madrych ludzi jak to sie robi i uzyskalem tylko informacje, ze jest specjalna farba, lakier, ktory w czasie wysychnia czy zanim wyschnie, pecznieje, dajac efekt wypuklych liter. Byc moze na grupie znajdzie sie chetny do zdradzenia tych arkanow sztuki drukarskiej. I jeszcze przychodzi mi na mysl, ze na pewno na Swiecie ktos taki papier czy folie produkuje, sa ludzie, ktorzy jak Ty zajmuja sie renowacja zabytkowych nie tylko aparatow ale nawet produkuja ich kopie. Ale gdzie takiej firmy szukac nie mam pojecia. Moze napisac do canona czy "Ruskich", moze maja zapasy? Spotyka sie na Ebayu zorki czy fedy przerobione na leica. Chinczycy np. produkuja piekne zabytkowe trudne do odroznienia patefony w cenie kilkudziesieciu dolarow sztuka, plus przesylka okolo 300. Pzdr.

Tornad wrote:

Ok, dosc ciekawe. Ale niestety nie mam zamiaru pokryc detalu na aparacie ale ok 2m2 aluminium o zmiennym ksztalcie. Foty aparatow byly przykladowe.
Tu w Hameryce widuje sie wizytowki pokryte lakierem o jednorodnej

Podobnie opisywana jest farba do plastiku ktora przytaczalem wczesniej. http://www.almacolor.pl/index.php?page=5&id (7 Z tego co na forach znalazlem ludzie opisuja ja jako peczniejaca dzieki czemu przyjmuje swoj wyglad.
Niewiadoma jest tylko czy przyjmie sie to na metal, ale mam zamiar to jeszcze dzis sparwdzic jak taka farbe znajde.
Moze napisac do

Zapasy pewnie sa, tylko znalezc nie tak latwo :) Farby proszkowe oferuja w konfiguracji lakier mlotkowy plus mat, wiec sadze ze daje to efekt z drugiego przykladu.
pozdro Tmek
Kiedy nazywao si takie lakiery "Schrumpflack", "Krusellack", "Runzellack" lub "Wrinklelack" - do wpisania w google. Kiedy trafiem na stron, bodaje szwajcarskiej, firmy produkujcej takie lakiery w sprayu dla motocyklistw. Pozdrawiam i ycz owocnych poszukiwa - Mirek
Tmek wrote:

użyj najpierw podkładu który nie zejdzie z aluminium później możesz czym chcesz nawet baranek samochodowy ja używam farb teknos, podkład epoksydowy i nawierzchniowa poliuretan którym można uzyskać baranek, dodatkowo biorę wersję matową (30%). Farby dobre ale zarąbiście drogie.
jeffrey

Update.
Farba sie trzyma. Efekt podobny jest do pomalowania matowa farba i podgrzania zanim wyschnie - robia sie wtedy babelki od podgrzania. Tutaj jest to w o wiele mniejszej skali, babelki tworza "mini tarke"
Co do przykladu z 1 linku wystarczy wlac gesta farbe do pistoletu. nie musi byc to wcale nitro. Akryl tez dziala.
pozdro