Jakie serwa do szybowca 1,9m

Powoli składam swój choinkowy prezent: Mefisto Blejzyka. Zastanawiam się jakie dać serwa do steru ogonowego (typ Rudlickiego).
Korzystając z programu ruddermoment przeliczyłem że na serwo lotek będzie działał moment rzędu 10Ncm. W szufladzie leżą dwa HS-55 mające moment 11,2Ncm, więc jest to na granicy możliwości HS-55. Chyba dobre będzie HS-81 z momentem 26,5Ncm.
Natomiast powierzchnia sterów jest dwukrotnie mniejsza, więc 55 powinno wytrzymać. Ale za to dojdą opory stawiane przez popychacze. Co o tym sądzicie? Czy to rozsądny wybór?
Jeszcze jedno pytanie natury ogólnej. Powierzchnia płata to według moich obliczeń ok 25dm2. Szacunkowa masa gotowego do startu powinna wynosić ok 600g (na razie sam płatowiec waży 330g). To daje ok 24g/dm2 czyli dosyć mało. (?) Czy jest sens szczypać się z lekkimi serwami? A może od razu kupić tańsze, standardowe a te zostawić do deproniaczków?
-- Piotrek. http://pitlab.webpark.pl
Ja latam tym modelem i w płatach mam 55 a do wysokości zamontowałem 81 i jest bez problemu. Strzelam go z holu dość mocnego o długości 130m. Przy fajnym wiaterku potrafi wyciągnąć go pionowo.
Teyet
Pitlab wrote: ....

W Agenie mam w usterzeniu HS-81 - przy twardym ladowaniu zmieniam tryby :(( A o serwach w Firscie Roman napisal mi kiedys tak "po co dawac tyle olowiu, skoro mozna dac dwa standardowe serwa?" Ja w Mefisto planuje dwa serwa standard w kadlubie (usterzenie krzyzowe) i cos podobnego do HS-18 do lotek (mam juz obudowy). Moze Dymondy z ModelPartner? Szukam alternatywy dla HS-81
--
pozdrawiam,
Krzysiek "kojot" Choroszko
--
| _ | Mariusz "Doman" Domanski
_|___(v)___|_
Hurtem odpowiadam.
na pewno nie wejdą standarty do nosa Mefisto podobnie jak nie da sie rozłozyć parasola w ........
HS 81 MG do usterzenia V czy klasyczne absolutnie wystarczają HS 55 do lotek także .no chyba ,ze ktoś smaruje zawiasy klejem CA a następnie spawa wtedy na pewno nie wystarczą . HS 81 -no cóż -fajne ale trzeba mieć zapas zembatek choc ja raz połamałem zembatke ale w .transporcie.Natomiast do modeli klasy First,Velwia ,Mefisto całkowicie wystarczają.
Koledzy ! Obliczenia pokazuja ,że na przykład troche brakuje momentu ale .............. brakuje momentu do wychylenia 25 st przy prędkości np 60 km/h. Popatrzyłem na stery w duzych modelach jakie to realne wychylenia są w trakcie lotu -filmy dobrze to pokazuja -są minimalne . W dużych akrobacyjnych modelach faktycznie wahlowanie sterami jest na całego ! Postarajcie sie popatrzeć ile ruchu na drążku jest nawet w ostrym zakręcie To samo zróbcie na ziemi i zmierzcie kąt wychylenia a następnie przeliczcie ile potrzebaby momentu w powietrzu.Wnioski będą ciekawe. Proszę zrozumieć ,że nie lekceważę kalkulacji ale "rzadko tak się gorąco je jak się gotuje" .
Dziękuję wszystkim za wypowiedzi.

Jasne. Nawet przymierzałem swoje HS425 ale już zapomniałem :-]

No własnie, dlaczego wszyscy sugerują większe serwo do małego steru ogonowego a małe serwo do dwukrotnie wiekszej lotki? Czy chodzi tu o doważenie dzioba, czy zmniejszenie momentu bezwładności w obrocie względem osi kadłuba (mniejsza masa na długim ramieniu = mniejszy moment bezwładności).

je
Mimo wszystkich cennych sugestii chciałbym podejśc do tego wsposób inzynierski. Wiem ze trudno jest zmierzyć parametry eksploatacyjne, ale czy mógłbyś podać chociaż szacunkowe dane takie jak prędkość maksymalna i maksymalne wychylenie lotek. Lotki mam już wyciete i polakierowane, trzeba jeszcze zeszlifować krawędze tak aby mogły się wychylać. Do tego też jest potrzebna znajomość maksymalnego kąta wychlenia.
Piotrek. http://pitlab.webpark.pl
Witam wierzyciela ! Oczywiście jestem twoim dłużnikiem co do opisu montarzu zestawu ale sam napisałeś ,ze czasu jest jeszcze troche .....
To ,że malutkie /słabiutkie do skrzydeł a duże do steru wysokości wynika jedynie z realistycznego podejścia do finansów przeciętnego polskiego RC modelarza .Ale nic nie stoi na przeszkodzie zaglądnąc na strone firmy VOLZ i dobrać parametry/cena lub jakieś mini Futaba digi+metal +łozyska itd..
Do skrzydeł (lotki ) po pierwszw wymiary,po drugie moment. A właściwie wszystko razem . oczywiście ,żewkładanie do nosa obciążenia prowadzi do ponoszenia konsekwencji w reakcjach na stery . Na pewno w MEFISTO 2xHS -81MG + 4 x AAA akumulatory praktycznie załatwiają wyważenie -może jeszcze plomba lub dwie z ołowiu ale nie zawsze. Do pierwszych lotów polecam nieco cięższy na nos i powoli odejmować .
Poczytać na stronie Piotr.de na temat oblatywania i wyważania -lektura obowiazkowa i zawsze prof.GRAWITACJA oraz dr hab. POWIETRZE są obecni podczas lotów i weryfikują na bierząco tą wiedzę. Nie odpuszczają nikomu i nigdzie !!!
Jeszcze jedna BARDZO WAŻNA SPRAWA !!!
MEFISTO,FIRST i inne modele tego typu krajowych producentów z usterzeniem V potrzebują podkładkę pod statecznik około 0,8-1,5 mm . Piszą to w instrukcji .
Jeśli nie wykożystasz lotek jako hamulce (obie do góry,drążek gazu na siebie ,często mix z wysokością około 2-3 st w dół) to wychylenie w górę 18-20 st jest całkowicie OK dla Mefisto,w dół 8-15 st .Jeśli chcesz zrobić hamulce to w górę 30 st +- 5 st Proporcje trzeba samemu ustalić w zależności od osobistych preferencji. Na początek proponuje 15 w górę ,8-10 w dół. ZAWSZE w szybowcach stosuje sie różnice w wychyleniach lotek dół/góra z uwagi na różnice (w uproszczeniu) reakcji na zmianę kąta natarcia profilu czym tak naprawdę jest wychylanie jakichkolwiek sterów . To jest ta RÓŻNICOWOŚĆ ! Różnicowośc ponieważ ten stan ZAWSZE wystepuje jednocześnie na obu lotkach ! Przy wychyleniu steru (ó) wysokości jest IDENTYCZNIE .Ale w tym wypadku jest to RÓŻNICA a nie różnicowość poniewaz jest różnica w maksymalnym wychyleniu i ten stan jest niezalezny od wychylenia w górę (jak ktoś zrobi identyczne wychylenia albo góra mało ,dół dużo to też da sie latac tylko to dowodzi dziwacznej reakcji modelu na stery a to już jest lekka patologia w kierunku kątów natarcia) .Dół mniej 10-15 st,góra 15-20 st. Powody te same . Piszę o klasycznym lataniu bez wyuzdanej akrobacji.;-))
Co do oporów popychaczy to proszę Cię -mam zajady ..... Zastosuj drut fi 1 mm -całkowicie wystarcza
Podam ci dokładne dane co do prędkości jaka lata sie Mefisto kiedy kupię WARIOMETR Z PRĘDKOŚCIOMIERZEM od krajowego ...ten ,tego...producenta -:)). Licz na 20-60 km/h , zwija się przy około średnio szybkim kroku piechura. Nigdy nie liczyłem tej prędkości ..
W ostatnim słowie przypominam o popychaczach(bowdenach ),prawidłowych położeniach dźwigni,zabezpieczeniu w serwach i w dźwigniach popychaczy ,zamocowaniu serwomechanizmów ,ogólnym braku luzów po osi popychaczy (bowdenów), ZAMOCOWANIU końców popychaczy do steru kierunku i wysokości oraz "po drodze" . Najlepiej zrobić tak jak pokazuje producent albo popatrz na opis "Zefirek " na PWM.Tam są zdjęcia jak wyglada półka na popychacze wsuwana w kadłub. Nie ma żadnych siłowych miejsc w kadłubie do mocowania serw bo jest to CAŁKOWICIE NIEPOTRZEBNE !!!!!! Postaram sie umieścić zdjęcie jak to można rozwiązać .
W sumie : HS 55 i wyżej do lotek
HS 80 i wyżej do V.

W czasie świąt było kilka wolnych dni, więc jadąc do rodziców zabrałem diabełka... Najbardziej śmierdzaca i trudna do wykonania w bloku robota jest już za mna.

No własnie nie rozumiem. Różnica w cenie między HS-81 a HS-55 jest minimalna (84/90zł), grubość warunkująca możliwość umieszczenia w profilu płata jest taka sama (12mm). Jedynie HS-81jest trochę wyższe, szersze, ciższe i mocniejsze - średnio 2 razy od HS-55 ale to są drugorzędne parametry. Dlaczego 55 w lotki a 81 w kadłub? Ja bym dał odwrotnie.

To świetnie, dzięki. Tak zrobię.

Tak, dokument znam i co jakiś czas sobie odświeżam.

instrukcji Piszą to mocno powiedziane :-) Jest rysunek ale detal o grubosci rzędu milimetra obok 2m skrzydła to cienka kreseczka więc na kserokopii tego nie widać. Rzeczywiście jest taka podkładka, ale sądziem że trzeba wkleić ją do wewnątrz kadłuba tak aby kadłub przenosił obciążenia na większej powierzchni a nie tylko w punktach mocowania nakrętek. Na razie jeszcze nie wkleiłem. Tak z ciekawości zapytam do czego służy ta podkładka? Przecież jest tam kawałek sklejki z balsowymi beleczkami podpierającymi sateczniki. Czy jest duzym problemem zastosowanie sklejki grubszej o jedną czy dwie warstwy? Po co w więc podkładka?

siebie
Ok zrobię możliwość wychylenia do 30st.

. Chyba rozumiem. Zresztą temat niedawno był wykładany przez Piotra.de więc zawsze można sobie poczytać

Nie bardzo rozumiem o co chodzi z tymi zajadami. Nie mam takiego drutu, antomiast mam kilka róznych typów bowdenów. Zresztą te dostarczone przez producenta wyglądają bardzo dobrze, więc raczej nie bedę zmieniał. No chyba że ktoś wystawi przekonujacy kontrargument.

,tego...producenta -:)). Na prędkościomierz chyba jeszcze trochę poczekasz. W obecnej wersji mam za mało kanałów przetwornika aby cokolwiek jeszcze pod nie podpiąć. Zresztą pomiar predkości to raczej bajer więc co najwyżej pojawi się w jakiejś kolejnej "wypasionej" wersji. W standardowej wersji tego nie będzie. Tutaj priorytetami są funkcjonalność, prostota, rozmiar, cena i ... czas opracowania ;-).

Ok W takim razie do obliczeń będę przyjmował 60km/h

oraz
Dzieki, przeczytałem. Kiedyś już chyba czytałem ten opis ale był znacznie skromniejszy. To co jest teraz to kawał dobrej roboty. Dziękuję w imieniu wszystkch początkujących. Przy okazji odświeżyłem sobie kilka innych recenzji rozwiewajac jeszcze kilka innych wątpliwości :-)
Piotrek. http://pitlab.webpark.pl
W standardowej wersji tego nie będzie. Tutaj

Witam. Jestem wiernym kibicem Twojego wariometru.Myślę,że na wiosnę 2004 będzie gotowy. Cierpliwie czekam .Gdy będzie gotowy daj znać.Paweł S.

Staram się systematycznie aktualizować stronę projektu, chociaż prace posuwają się niezbyt szybko. W tym roku jeszcze nic nie zrobiłem :-( Szybowiec powstaje między innymi po to, abym sam mógł go testować. Zebrałem materiały na 3 egzemplarze, więc dwa będę mógł udostepniać do testów zewnetrznych.
Piotrek. http://pitlab.webpark.pl

Witaj Piotrze
jak bedziesz mial ten wariometr to mozemy wstawic go do Risera razem z moim Picolario i robic testy porownawcze w czasi rzeczywistym :-) Pozdrawiam i zycze wielu skucsow
Alex

Jeśli zmieścisz HS 81 tak by nie wystawały z obrysu profilu to oczywiście zastosuj mocniejsze HS 81 i będą do innych zastosowań a 55 to faktycznie słabizna . Jedyne co mną kierowało to to ,że jakoś wydawało mi sie ,ze 55(niebieskie ) są cieńsze ...
Użytkownik "Roman B" ...

55(niebieskie )

Wot, jakie tu poślizgi w wyświetlaniu postów, i to już też odpowiedziane. Ja też myślałem, że 55 są cieńsze, ale okazuje się, że faktycznie - nie !!!
Pozdrawiam,
Kaper
Użytkownik "Pitlab" ...

minimalna
No tak, Romek wszystkie inne wątpliwości wyjaśnił. Zatem ja dopowiem, że do lotek spokojnie możesz włożyć także HS-81. I wg mnie będziesz bardziej (dłużej) zadowolony niż z 55tek. Dodatkowo aspekt ekonomiczny wygląda obecnie interesująco, bo np. w AH (no cóż, nie wszyscy lubią tam kupować) zarówno 55 jak i 81 są w tej samej cenie - 76 zł. A co najmniej taka jest informacja na ich stronie internetowej, czy tak jest faktycznie - no cóż, różnie z aktualnością oferty internetowej AH bywało. Ale Ty masz AH prawie po drodze z pracy do domu, więc pewnie możesz zajrzeć :)
Pozdrawiam,
Kaper

jest
Ok, czyli HS-55 wkładam do sterów ogonowych a HS-81 kupuję do lotek. W międzyczasie poza grupą dostałem popowiedź sugerującą zastosowanie do napędu lotek wersji HS-81MG ze względu na podatność na uszkodzenia przy ladowaniu. Rzeczywiscie wysokość kadłuba to 50mm. Serwo jest ok 60cm od kadłuba więc do ziemi będzie miało coś w okolicy 32mm.

To fajnie. Ceny które podałem pochodza ze strony Riku, gdyż kiedyś gdy zbierałem ceny tam było najtaniej. Taraz już sprawdziłem tylko w tym miejscu.
Piotrek. http://pitlab.webpark.pl
drut fi 1 mm -całkowicie wystarcza

Wejdź z suwmiarką do dowolnego sklepiku z częściami do Malucha i poproś o jakiekolwiek ciegła np. ciegło ssania to 1,2 mm lub inne tak 0,9 do 1,2 mm. Jeśli nie masz drutu fi 1 to go kup lub ukradnij ;-).Co robisz jak potrzebujesz układ 555 -kupujesz oczywiście ! A z zajadami to jest tak . Wiesz co to zajady w kącikach ust ?-wiesz ! No o teraz zacznij sie śmiać z zajadami-zrozumiesz to określenie...

Napiszę głupote /naiwność : A jakby tak poszczególne kanały przetwornika wykożystywać okresowo do poszczególnych aplikacji .Słowem raz skrzydełko i za chwile nóżka-prząłaczać do uzycia dla poszczególnych funkcji jeśli ilość kanałów jest stała /ograniczona i jest to główne ograniczenie. Swoja drogą zastanawiałem się nad samym czujnikiem predkości w zminiaturyzowanej formie i jest to wykonalne z pomoca mikromechaniki ale pewnie już ktoś coś takiego wymyślił.

mm. Zmierzyłem średnicę drutu bowdena dostarczonego z modelem - 0,8mm. W czym lepszy jest drut cięgła od Malucha? Inna sztywność, cena, dostepność? W moim przypadku dwa ostatnie warianty nie są istotne.

:-)
nóżka-prząłaczać
Można tak zrobić, ale to jest dorzucenie do projektu kolejnego scalaka i związane z tym szereg niedogodności: - potrzebna wieksza płytka, obecna jest optymalizowana pod ciasnego elektoszybowca 1.5m - dłuższa droga sygnału, wiec większa podatność na zakłócenia. - wiekszy pobór prądu niż rozwiązanie wykorzystujące kontroler o większej ilości wejść A/D Tak czy inaczej nie ma sensu do obecnej wersji podpianać czegoklwiek więcej. Gdy już ją uruchomię, pójdzie do ludzi, bedzie szereg uwag, pomysłów, poprawek. Projekt okrzepnie wtedy zrobi się kolejne wersje: - wersję mini bedącą ulepszoną wersją obecnego projektu - wersję full wypas zaiwierąjcą nietypowe czujniki, logger GPSu, kartę pamięci itp - wersję paralotniarską z klawiaturą i wyswietlaczem zamiast radia

Coś w stylu anemometru? Tylko mikromechanika ma jędną wadę. W porównaniu do w miarę prostej rurki Pitota jest skomplikowana, łatwo uszkadzalna i droga. Sama obóbka sygnału z rurki pitota jest "droższa", ale to jest ułamek kosztów dobrego mikromechanicznego czujnika.
Piotrek. http://pitlab.webpark.pl

Mój model jeszcze nie jest na tyle wykonczony abym mógl zaczac go wywazac a po Teddym i delcie jestem uczulony na wywazenie. Zaden z tych modeli w moim wykonaniu nie dawal szansy wywazenia przez odpowiednie rozlozenie osprzetu Czy Mefisto daje sie w stanadardowy sposób wywazyc? Chodzi o to czy nie trzeba bedzie pchac kupy olowiu aby mial szanse latac.
Jeszcze jedno. W dziobie Mefisto jest "nosnik osprzetu" wykonany z grubego laminatu. Czy on ma byc wklejony w tylnia czesc kadluba? Tam siedza serwa, wiec musi to byc jakos solidnie umocowane wzgledem sterów, inaczej beda problemy trymowaniem. Instrukcja a w zasadzie rysunek zlozeniwy o tym nie wspomina.
Piotrek. http://pitlab.webpark.pl