lotki i V na 2 kanalach

Obecnie latam modelem szybowca ze sterem kierunku i wysokosci na aparaturze
2 kanalowej. Wszystko dziala ok i sie fajnie lata.
Prawdopodobnie jednak za jakis czas bede mial fajnego szybowca z lotkami i
usterzeniem V. Przez jakis czas (zanim nei dozbieram na lepsza aparatrke)
chialbym polatac na 2 kanalach. Jaka radzicie konfiguracje? Myslalem, zeby
na sterze kierunku dac dwa serwa w lotkach (dzialajace na przemian) a na
stzrerze wysokosci polaczone razem lotki usterzenia V. Jakies inne
propozycje? Moze lotki uszywnic i uzyc miksera na tyl? A moze lotki +
mikser?
Reply to
sector
Witam. Spotka³em siê z opini±, ¿e ster kierunku w usterzeniu V jest zupe³nie zbêdny. Ponoæ wiêkszo¶æ pilotów prawie go nie u¿ywa, a i s± te¿ tacy, którzy w ogóle go nie maj± w swoich modelach. Do sterowania szybowcem z V-Tile wystarczaj± lotki i ster wysoko¶ci.
Ja latam szybowcem z V-tile i mimo, ¿e posiadam w swoim modelu mix. kierunku to jeszcze go nie u¿ywa³em (kieruje lotkami). Widocznie za wcze¶nie - dopiero siê uczê pilotarzu :).
pozdrawiam
peter
Reply to
peTer
Oj,oj, oj - aż się szybowcowe serce kraje jak się czyta o takich opiniach. Jedynie, gdy warunki finansowe zmuszają do oszczędności, można to usprawiedliwić. Z punktu widzenia własności lotnych - straszna bzdura. Niestety rozpowszechniona...
Pozdrawiam Piotr
Piotrp_de
Wiec jako ster "do skrecania" co polecasz? lotki, czy zmiksowane V ?
Reply to
sector
Jeżeli masz do dyspozycji tylko 2 kanały, to nie pozostaje Ci nic innego, jak pójść za propozycją PeTera i na początek zrobić na jednam kanale wysokość a na drugim lotki. Jest to jednak rozwiązanie prowizoryczne i buduj model tak, by w miarę zmiany nadajnika można było użyć statecznika motylkowego zgodnie z jego przeznaczeniem, czyli jako steru wysokości i kierunku. Czy w przyszłości zmiksujesz kierunek z lotkami czy nie, pozostawiam Tobie. Ja nie miksuje, tylko staram się poprawnie sterować i kierunkiem i lotkami jednocześnie. Jednak mikser kierunku z lotkami nie może być podłączony na stałe, tylko jeśli już, to mikser musi być odłączany przełącznikiem (tzw. combiswitch)!
Pozdrawiam Piotr
Piotrp_de
Oj, oj, oj - MASZ RACJÊ!. Popieram Ciê Piotrze w 100%. To co przytoczy³em wy¿ej, jest tylko zas³yszan± opini± na lotniskach modelarskich, która mo¿e byæ rozwi±zaniem przy 2-kana³owej aparaturze. Ja jestem w zasadzie pocz±tkuj±cym szybowcowym modelarzem i bazuje na informacjach zas³yszanych od tych /jak siê okazuje - nie zawsze/ bardziej do¶wiadczonych ode mnie. Mam wiêc pro¶bê do Ciebie. Móg³by¶ przybli¿yæ nam/mi zasady wykorzystania steru kierunku w uk³adzie V-tile. Dopiero siê uczê pilotowaæ swój szybowiec i nie chcia³bym pope³niaæ b³êdów w sztuce. Dotychczas stosowa³em metodê wspomnian± wcze¶niej czyli: chcesz zmieniæ kierunek - u¿yj lotek. Tak zosta³em poinstruowany i tak /na razie/ staram siê lataæ.
pozdrawiam,
peTer
Ps: Szkoda, ¿e tak daleko mieszkasz, bo chêtnie bym siê umówi³ z Tob± na przy¶pieszony kurs pilota¿u modelu szybowca.
Reply to
peTer
Ja tez z przyjemnoscia przeczytam ;o)
Reply to
sector
Nie ma znaczenia czy to statecznik motylkowy czy klasyczny. Ster kierunku i tam i tu jest tak samo używany. Tyle, że w motylku jego działanie jest nieco mniej precyzyjne, co daje się za pomocą dobrej aparatury (różnicowanie wychyleń) kompensować. Szczególnie w termice ster kierunku pomaga w krążeniu bez zbytniej straty wysokości. Także przy starcie z windy czy gumy jest niemal nieodzowny do korygowania podczas tendencji do zmiany kierunku startu. Oj na ten temat można by napisać cały artykuł...
Przyjedź na piknik na Zarze. Chętnie się swymi wiadomościami i doświadczeniami podzielę.
Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de
A czy podczas starru z gumy duzo gorzej koryguje sie kierunek lotkami?
Reply to
sector
Nigdy nie latałem z gumy - wiec jeżeli to co napisałem nie jest ścisłe - doswiadczeńsi - skorygujcie mnie. Moim zdaniem lotki nie wywołują bezposrednio zmiany kierunku - lecz przechylają model - który zeslizguje się w stronę pochylonego płata. Ponieważ sterczacy statecznik pionowy stawia w powietrzu opór - model zakręca w tę stronę. Dlatego modele sterowane lotkami powinny mieć wiekszy statecznik pionowy, od tych kierowanych sterem kierunku. Inna sytuacja jest przy startach z gumy - tam siła ciągnąca zaczepiona przed środkiem oporu - przeciwstawi się tendencji do zakrecania modelu, a wychylenie lotek może doprowadzić do wykonania jednej, lub serii beczek na holu. Pozdrowienia
Reply to
Andrzej
Po wychyleniu lotek na max z pewnoscia. Jednak do korekcji lotu na holu nie powinno to chyba duzo gorszym rozwiazaniem jak korekcja na sterze kierunku?
Swoja droga... jak to jest w prawdziwych szybowcach? Z tego co udalo mi si epodpatzrec podczas holu za Wilga to chyba pilot szybowca koryguje tor lotu wlasnie lotkami!
Reply to
sector
Cześć,
startując za windą czy na holu gumowym, lotki nie nadają się prawie do korygowania toru lotu gdyż ich główne działanie powoduje zmianę położenia modelu wzłóż jego osi poprzecznej, a nie wzdłóżnej.
Gdy nie masz steru kierunku, należy zastosować możliwie przednie położenie haka, by tendencja do niekontrolowanej zmiany kierunku lotu była niewielka. Okupuje się to mniejszą niż normalnie wysokością startu.
Co do dużego lotnictwa - nam modelarzom przydaje się lot szkolny na np. szybowcu. Bardzo szybko nauczymy się wtedy używania do zmiany kierunku lotu steru kierunku a lotek tylko do utrzymania kulki chyłomierza w środku i tym samym zapobiegania "wyślizgiwaniu" się szybowca z zakrętu. W szybowcu / samolocie nie powinniśmy odczuwać siły odśrodkowejtak jak na zakręcie w samochodzie. Raczej jak na motocyklu - promień zakrętu jest zawsze adekwatny do wychylenia się motocykla (roweru). Teraz wyobraźcie sobie zakręt rowerem czy motocyklem, bez skręcania kierownicy - tylko poprzez samo wychylanie się. To jest taka całkie niezła analogia, tyle że w modelu nie siedzicie i nie czujecie Najważniejszym Przyrządem Pokładowym (czyli tyłkiem pilota) co się z nim dzieje.
Także w locie szybowcem na holu, lotek używamy do korekcji położenia szybowca w osi poprzecznej a steru kierunku do korekcji kierunku.
Pozdrawiam Piotr
Reply to
Piotrp_de