Kalamitka i klorynka

Witam,
Ostatnio podczas narad bojowych padają coraz częściej warsztatowe okreslenia: kalamitka, klorynka, itp. Moja szefowa śmieje się, że poznaje
coraz to nowe słowa. Ale w sumie tu nie ma śmiacia bo trzeba to jej (i paru innym kolegom) jakoś wytłumaczyć często uciekając się do obrazowych porównań. I tak się ostatnio zastanawialismy czy są jakieś "naukowe" określenia na tego typu ajzole. Niby klorynka to obejma a kalamitka to smarowniczka, ale zawsze pozostaje jakieś wrażenie, ze to nie do końca to. Znacie może tłumaczenia z warsztatowego na jezyk polski? Jakie inne okreslenia żargonowe stosujecie (ajzol, dynks i ustrojstwo znam :) ?
Doc,
Zawsze dumny, wielkopański, to jest 7 DAK poznański

W łazience coś się zatkało, rura chrapała przeraźliwie aż do przeciągłego wycia, woda zaś kapała ciurkiem. Po wypróbowaniu kilku domowych środków zaradczych (dłubanie w rurze szczoteczką do zębów, dmuchanie w otwór, ustna perswazja itp.) - sprowadziłem ślusarza.
Ślusarz był chudy, wysoki, z siwą szczeciną na twarzy, w okularach na ostrym nosie. Patrzył spode łba wielkimi niebieskimi oczyma, jakimś załzawionym wzrokiem. Wszedł do łazienki, pokręcił krany na wszystkie strony, stuknął młotkiem w rurę i powiedział - Ferszlus trzeba roztrajbować.
Szybka ta diagnoza zaimponowała mi wprawdzie, nie mrugnąłem jednak i zapytałem - A dlaczego?
Ślusarz był zaskoczony moją ciekawością, ale po pierwszym odruchu zdziwienia, które wyraziło się w spojrzeniu sponad okularów, chrząknął i rzekł - Bo droselklapa tandetnie blindowana i ryksztosuje.
- Aha - powiedziałem - rozumiem. Więc gdyby droselklapa była w swoim czasie solidnie zablindowana, nie ryksztosowałaby teraz i roztrajbowanie ferszlusu byłoby zbyteczne.
- Ano, chyba... A teraz pufer trzeba lochować, czyli dać mu szprajc, żeby śtender udychtować.
Trzy razy stuknąłem w kran młotkiem, pokiwałem głową i stwierdziłem - Nawet słychać.
Ślusarz spojrzał dość zdumiony - Co słychać?
- Słychać, że śtender nie udychtowany. Ale przekonany jestem, że gdy pan mu da odpowiedni szprajc przez lochowanie pufra, to droselklapa zostanie zablindowana, nie będzie już więcej ryksztzosować i co za tym idzie, ferszlus będzie roztrajbowany. I zmierzyłem ślusarza zimnym, bezczelnym spojrzeniem.
Moja fachowa wymowa oraz nonszalancja, z jaką sypałem zasłyszanymi po raz pierwszy w życiu terminami, zbiła z tropu ascetycznego ślusarza. Poczuł, że musi mi czymś zaimponować. Ale teraz nie zrobię, bo holajzy nie zabrałem. A kosztować będzie reperacja - wyczekał chwilę, by zmiażdżyć mnie efektem ceny - kosztować będzie... 7 złotych i 85 groszy.
- To niedużo - odrzekłem spokojnie. - Myślałem, że co najmniej dwa razy tyle. Co zaś dotyczy holajzy, to doprawdy nie widzę potrzeby, aby pan miał fatygować się po nią do domu. Spróbujemy bez holajzy.
Ślusarz był blady i nienawidził mnie, uśmiechnął się drwiąco i powiedział - Bez holajzy? Jak ja mam bez holajzy lochbajtel krypować? Żeby trychter był na szoner robiony, to tak. Ale on jest krajcowany i we flanszy zulajtungu nie ma, to na sam abszwerwentyl nie zrobię.
- No, wie pan - zawołałem rozkładając ręce - czegoś podobnego nie spodziewałem się po panu. Więc ten trychter według pana nie jest robiony na schoner? Cha, cha, cha! Pusty śmiech mnie bierze. Gdzież on na litość Boga jest krajcowany?
- Jak to, gdzie? - warknął ślusarz - Przecież ma kajlę na iberlaufie.
Zarumieniłem się po uszy i szepnąłem wstydliwie - Rzeczywiście. Nie zauważyłem, że na iberlaufie jest kajla. W takim razie zwracam honor: bez holajzy ani rusz.
I poszedł po holajzę. Albowiem z powodu kajli na iberlaufie trychter rzeczywiście robiony był na szoner, nie zaś krajcowany, i bez holajzy w żaden sposób nie udałoby się zakrypować lochbajtel w celu udychtowania pufra i danie mu szprajcy przez lochowanie śtendra, by roztrajbować ferszlus, który dlatego źle działa, że droselklapę tandetnie zablindowano i teraz ryksztosuje.

Dnia 22 Oct 2007 19:31:32 +0200, Tomek napisał(a):

[ciach]

Tłumaczenie poproszę :D
--
Doc,
Zawsze dumny, wielkopański, to jest 7 DAK poznański

Niestety nie da się wysłać tłumaczenia. Jakaś nawiedzona buraczana biurwa z onetu wpisała któreś występujące w moim tekście słowo na listę słów uważanych za obraźliwe. Pies ją je........ O resztę pytaj Tuwima. To jego tekst.

Hottentottenstottermutterbeutelrattenlattengittergatterattentäter ???
Tekst jest swietny :) HAHAHAHA
--
venioo

Doc napisał(a):

Z biura konstrukcyjnego:
cingwajs nizioł, niziołek ( wszystkie mocno wieeeeeeeloznaczne )
Na razie tyle.
--
P. Jankisz
Dnia 2007-10-22 17:29, Użytkownik Doc napisał:

Szpej (gdzieniegdzie podobno "ta szpeja").
--
Michał Grodecki
Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy
Doc pisze:

Interes - wszystko bardziej skomplikowane od cepa; wajcha - wszystko, czego się dotyka w celach regulacyjno-nastawczych; wichajster - cokolwiek; cosik - podobnie, ale małe.
Grzexs

Na Śląsku można jeszcze spotkać: - majzel - przecinak - sztamajza - nie wiem, ale słyszałem - laubzega - piłka włośnicowa - śrubstag - imadło - szwejsować - spawać
Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

A propos spawania - przysmarkać - przyspawać coś za pomocą kilku spoin punktowych albo bardzo krótkich, albo byle jak.
Grzexs
Grzexs napisał(a):

A ja się spotkałem z : przycheftować, cheftnąć czyli jw. (Tylko nie wiem czy ortografia dobra) :))
JMP

sztamajza - przecinak murarski; wyr. poch. niem.: Steinmei&#946;el; 'Przynieś mi z warsztatu sztamajzę' http://www.skrzyszew.republika.pl/slownik.htm
Pozdr. WM

Mój dziadek (przedwojenny mistrz budowlany) na to mówił mesel

Dziadek "sztamajza" mówił na dłuto.

Bukwel - piła do metalu krajzega - piła tarczowa

wg dziadka: śrubsztag, ale to kwestia wymowy chyba :-)
Jeszcze: lebiodka - ręcznie napędzana wciągarka linowa waserwaga: poziomica normalna szlauchwaga - szlauchwaga :-) (poziomica ze szlaucha, szklanych rurek i wody) hebel - strug (to w sumie nadal żyje) mutra - nakrętka
Dnia 2007-10-23 23:11, Użytkownik Jarek P. napisał:

Również wyciągarka w pojeździe terenowym.
--
Michał Grodecki
Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy
Grzexs napisał/wrote dnia/on 2007-10-23 10:20:

wasserwaga - 1.) poziomica; 2.) ustrojstwo służące do łapania poziomu na dużym dystansie, wyrychtowane ;) ze szlaucha z zatkniętymi na końcach szklanymi rurkami, na których zaznacza się poprzeczną kreskę i tak długo podnosi, opuszcza i dolewa wody aż na obu końcach, po ustabilizowaniu, woda jest równo z kreską.
Pozdr,
--
ŁK

w wlkp: zega - piła krajzega - pila tarczowa waserwaga - poziomnica klajster - klej
jak mi sie cos przypomni to dorzuce
--
venioo

Klajster to rodzaj kleju robiony z mąki rozbełtanej w wodzie.
Jarek P. pisze:

Klajster to z niemieckiego KLEISTER (czyt. klajster) - klej tak samo jak zwyczajowy hebel
--
venioo

On Thu, 25 Oct 2007 20:06:36 +0200, venioo wrote:

http://de.wikipedia.org/wiki/Kleister
klej, ale specjalny.
J.F. pisze:

Ja tu nie widze nic specjalnego. Napisane co to klej, i do czego sluzy, i pod jakimi nazwami handlowymi wystepuje.
http://www.ling.pl/index.jsp?word=kleister
--
venioo