latanie modelem szybowca przy silnym wietrze.

Wczoraj na naszym lotnisku (Ostrow Wlkp) dosc mocno wialo. Postanowilem polatac moim First'em w tak trudnych warunkach. Brak jakichkolwiek numerkow kanalow na tablicy upewnil mnie w przekonaniu,z e warunki sa faktycznie bardzo trudne. Nie bylo mowy o zadnym lataniu spalinkami czy tym bardziej elektrykami. Taka pogoda (silny wiatr) bardzo mi sie podoba glownie z jednego powodu - na mojej gumie da sie blyskawicznie wyciagnac model do pionu na wysokosc okolo

140m ;o) Turbulencie przy ladowaniu sa bardzo silne, ale wydaje mi sie, ze to mam juz opanowane ( z lotkami nie taki trudne) i nei mam z tym problemow.

Problemy mam natomiast z wywazeniem modelu. Przy takim wietrze moj syzbowiec stoi praktycznie w miejscu. Czasem przemieszcza sie do przodu, ale czesciej raczej do tylu. Mimo, ze First ma dobre wlasciwosci lotne - profil laminarny i ogolnie dobra konstrukcje ciagle sie zastanawiam czy na pewno model lata optymalnie tak jak powinien czy jednak da sie jeszcze poprawic. Bede za pare dni zmienial jedno serwo, sterujace teraz V jako ster kierunku (razem) na dwa oddzielne serwa. Licze, ze to pomoze mi wykonywac bardziej efektywne zakrety bez duzych strat w wysokosci. Jednak przy obecnej konstrukcji musze trymowac ster wysokosci w gore, inaczej ma tedencje do nurkowania.

Glownie martwi mnie ten temat zawisu w locie podczas silniejszego wiatru. Czy to normalne, czy mam obciazyc model? Moze zmienic kat statecznika?

Za wszelkie sugestie z gory dziekuje.

Reply to
sector

Cześć,

to jest normalne. Pomóc może albo dobalastowanie (nie każdy profil to lubi) albo dotrymowanie na dół. Nie wiem na ile silny był ten wiatr, ale dla Firsta aż tak dużo nie trzeba by stał w miejscu. Zmiana kąta zaklinowania tak na 0,5 - 0,8 stopnia w takich warunkach pomoż, ale pamiętaj o zmianie wyważenia do tego kąta zaklinowania. Całość raczej jako dostosowanie do większego wiatru ze względu na masę zachodu traci sens. Lepiej więc popróbuj z balastem w środku ciężkości.

Latałem już i przy bardzo silnych wiatrach. Nad Morzem Północnym, na klifie w sztormie takim, że się na nogach ledwo dało ustać. Tylko trzeba mieć do tego odpowiedni szybki model.

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de