ogniwa lit-ion 18650 i robienie pakietów

witam
mam taki dylemat. chcę zrobić pakiet z 4 ogniw 18650 (3,6V)
tak aby uzyskać 7,2V.
żna to zrobić na dwa sposoby (1) i (2).
najpierw równolegle potem w szereg
albo najpierw w szereg, a potem równolegle.
obydwa spsosoby łączenia dają mi
na wyjściu 7,2V, ale jednak się różnią.
pytanie - czym się różnią ze względu na właściwości
takiego packa i który sposób łączenia wybrać?
sprawa kolejna.
takie ogniwa potrzebują układu zabezpieczającego
przed nadmiernym rozładowaniem.
znalazłem coś takiego:

pytania:
jak połączyć 4 ogniwa?
czy zastosować połączenie (1) i (3)?
czy też kupić dwa układy zabezpieczające
i po prostu połączyć ze sobą wyjścia P+ i P- (4) ?
siwy
Reply to
siwy
"najpierw równolegle potem w szereg" to jedyny słuszny ze względów bezpieczeństwa sposób łączenia
PMK
Reply to
PeKlesyk
Według mnie lepszy jest sposób najpierw równolegle, potem w szereg. Zalety a) mniejsza ilość wyprowadzeń do balansu ( jeśli przewidujesz ) b) różnice napięć pakietów ( zabójcze dla LiXX ) nie sumują sie lecz wyrównują
Odnośnie punktu "b)" Dla pakietów najpierw w szereg ewentualne różnice napięć w jednej gałązce sumowały by się. Podczas eksploatacji różnice te będą sie pogłębiać ( rzeczywista różnica pojemności ). Wtedy może dojść do przeładowania lub zbyt głębokiego rozładowania któregoś z ogniw.
Dla połączenia najpierw równolegle różnica napięć ogniw połączonych równolegle wyrówna się. Różnice pojemności ( w funkcji ładowania / rozładowania ) będą mniej odczuwalne - uśrednią się. Cały układ bardziej stabilny.
Co do podłączenia układu zabezpieczającego. Skoro połączenie pakietów 1 to układ zabezpieczający 3
Radek
Reply to
Radek W
Radek W napisał:
[...]
dzięki!
... a czy mozliwe i wskazane jest połączenie (4)?
nie jestem elektronikiem i nie mogę znaleźć czy jeden układ zabezpieczający jest na jedną parę ogniw czy też można łączyć wiele ogniw do jednego układu PCB.
siwy
Reply to
siwy
siwy napisał(a):
Układ 4 jest to połączenia nr 2. Każda z gałązek szeregowych jest zabezpieczana przez 1 układ.
Dla połączenia 1 zastosuj układ nr 3. Ogniwa połączone równolegle traktujesz jako jedno ogniwo o podwojonej pojemności.
Minusem tego układu jest tylko fakt, że elektronika ogranicza prąd do 5A. Jeśli łączysz ogniwa tylko po to by zwiększyć pojemność układu - to jest OK.
Jeśli potrzebujesz większych prądów powyżej 5 > 10A ( i również dla tego łączysz ogniwa ) to musisz zastosować układ połączenie nr 2 i 2 układy zabezpieczające ( tak jak na rys 4 ).
Pozdrawiam Radek
Reply to
Radek W
dzięki serdeczne! teraz mam jasność.