[RC] - latanie i sterowanie :)

Z glebin modelarni ...

P> Witam

> [...]

Mnie osobiscie jako poczatkujacemu lataczowi taka funkcja bardzo pomaga. W poczatkowych lotach palce same staraja sie latas za dragiem. A tak stanowczo mozesz oslabic wychylenie draga w poczatkowej fazie lotow, a tym samym model bedze spokojniej reagowal na stery. A tym samym bedze mial wieksze szanse przezycia. Mnie osobiscie to sie przydaje.

MarCiu

Reply to
Marciu11 - Viper
Reply to
Robert 'Heyoan' Gadomski
Reply to
Robert 'Heyoan' Gadomski

"Dual rate" i "Expo" to dwie różne funkcje i stosuje się ich w innych celach.

Expo - o czym piszesz, pomaga w precyzyjnym sterowaniu modelu w zakresie małych wychyleń drążka, bez ograniczania maksymalnych wychyleń sterów. Jest to bardzo przydatna funkcja, zwłaszcza jak model ma tendencję do gwałtownej reakcji na stery a nie można już zredukować ich wychyleń. Przykład: model ze statecznikiem płytowym. Gdy zmniejszymy wychylenia tak by nie reagował bardzo nerwowo na wychylenie steru wysokości, to może nam maksymalnego wychylenia już nie starczyć go do loopingu. Wtedy, zaprogramowane expo, rozwiązuje nam problem w elegancki sposób. Prawie we wszystkimch moich modelach korzystam z tego dobrodziejstwa!

Pamiętaj jednak, że expo powinno być programowalne na pojedyncze kanały, a nie generalnie na wszystkie! W dobrych nadajnikach expo daje się ustawiać oddzielnie co do kierunku wychylenia pojedynczego steru. Inaczej gdy potrzebujesz tej funkcji na sterze wysokości miałbyś powiedzmy i na lotkach i sterze kierunku co było by niepożądane.

Dual rate - to jest poprostu zmieniany wyłącznikiem zakres wychyleń zaprogramowanych (niektórych) serw. Tak więc masz dwa przełączalne stany sterowania. Stosowane jest to często do modeli akrobacyjnych. Start i lądowanie przy normalnych wychyleniach - akrobacja przy pełnych. Tu użycie expo uniemożliwiło by precyzyjne sterowanie figur, a lądowanie czy start z pełnymi wychyleniami byłby bardzo trudny. Szczególnie nieodzowna jest ta funkcja dla fun flyerów. Ja mam dual rate zaprogramowane tylko do mojego Foxa. Pozatym nie używam, ale tu muszę dodać, że w moim nadajniku wolę programować takie różnice poprzez fazy lotu.

Teraz konkretnie jako odpowedź na Twoje pytanie. Czy warto coś takiego programować? No cóż - nie wiem ile problemów się z tym dla Ciebie wiąże, ale myślę że expo dla początkującego jest przydatne i to znacznie bardziej niż dual rate. Samochód bez ABS-u też hamuje, ale lepiej jest z. :-)

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

Dnia 2004-01-28 14:00, Użytkownik Predator napisał:

Wychylenia linowe czy exp. to kwestia programowania, więc możesz to testować do bólu nie zmieniając hardware'u. Zacznij od liniowych, bo jesli zaczłąbyś od exp-a to dochodzi dodatkowa kwestia: ile tego "expa" dać. A z liniowym na pewno latać bedzie.

Dual: warto, zwłaszcza na początku. Pomaga opanować model w pierwszych lotach, a potem... staje się raczej zbędny. Jeśli pałasz tak ogromną niechęcią do dodawania "psztyczka", to po prostu ustaw software'owo lub hardware'owo (na serwch, dźwigniach) mniejsze wychylenia mechanicznie w modelu do nauki.

A tak w ogóle nie filozuj na początku za dużo. Ja ci to mówię :) Soft i tak będzie ewoluował wraz z twoimi wymaganiami...

Reply to
Jakub Witkowski

Dnia 2004-01-28 15:20, Użytkownik Piotrp_de napisał:

Z całym szacunkiem Piotrze, ale jak się samemu programuje i to w ciemno, to oprócz pytania "czy" jest jeszcze kwestia "igdzie, jak i ile". Co powoduje znaczne zwiększenie możliwości popełnienia błędu choćby poprzez zły dobór parametrów. Problem bardziej przypomina samodzielne robienie tego ABS-a, niż używanie gotowego...

Dlatego poradziłem, aby kolega pierwsze próby odbył przy normalnym liniowym sterowaniu, z niewielkimi wychyleniami. A potem niech modyfikuje wszystko do upojenia!

Reply to
Jakub Witkowski

WItam,

Dual Rate to nie jest wychcelnie zmniejszone dwukrotnie!!!

To jest możliwość przełączenia w czasie lotu (przełącznikiem dwu lub więcej pozycyjnym) zakresu wychylenia steru. Można również ustawić przełączenie stopnia funkcji exponential (o tym poniżej!).

Tak, taka funkcja jest czsem wręcz niezbędna (modele akrobacyjne z dużymi wychyleniami sterów). Sam planuje z niej częste korzystanie.

I najważniejsze - wielu modelarzy nie zrozumie, gdy powiesz "funkcja wykładnicza", ponieważ my na to mówimy "EXPONENTIAL". Tak to się nazywa we wszystkich nadajnikach i najczęściej jest to ustawiane w procentach, czyli od 1% do 100% "włączenia funkcji.

Myślę, że mnie zrozumiałeś ;-)

Pozdrawiam, Szymon

Reply to
Szymon