sprężarka z lodówki pomocy

Witam wszystkich Na wstępnie chciałbym nadmienić że jestem laikiem w dziedzinie prądu elektrycznego. Próbuje zrobić sprężarke ze starego agregatu lodówkowego, który w dodatku nie wiem czy jest sprawny. Nie wiem jak go podłączyć do 220V. Z agregatu wychodzą trzy styki + zacisk na obudowie do uziemienia. Te trzy styki wchdzą do takiej kostki na której jest pieć styków oznaczonych N, S, C, L, N. Dwa z nich wyrażnie większe ze śrubami do podłączenia kabla L i N sa wewnątrz kostki połączone prze taką pastylke (opornik) 25 omów. Przy próbie podłaczaania jedyną kobinacją która sprawowiła że agregat ruszył na ok 15s było podłączenie N i C do 220. Ale wtedy agregat działał owe15 s i stawał a uruchamiał sie po ponownym podłaczeniu po ok 30s. (wcześniej nie). Bardzo prosze o pomoc kolegów praktyków wtej materii. Być może sam agregat jest uszkodzony na tyle że nie będzie funkcjonował. Dziękuje Pawel snipped-for-privacy@kr.onet.pl

Reply to
pw

Używam takiego kompresorka z agregatu chłodziarki. Musisz się liczyć że kompresor i silnik go napędzający jest częściowo zanużony w specjalnym oleju a więc w sprężanym powietrzu jest go sporo. Ja to rozwiązałem przez sastosowanie 40 litrowego ciśnieniowego zbiornika wyrównawczego oraz osuszacza i odolejacza powietrza. Bez tego powietrze nie nadaje się do malowania. A co do sposobu podłączenia to w moim jest to rozwiązane nieco inaczej i w Twoim przypadku poradziłbym się w serwisie naprawczym AGD.

Reply to
keruj

Użytkownik "pw" snipped-for-privacy@kr.onet.pl> napisał w wiadomości news:dfnc1j$he6$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Cześć. Silnik w tym agregacie ma "dwa" uzwojenia połączone szeregowo. Jedno służy do pracy, to główne uzwojenie silnika (o mniejszym oporze od tego drugiego). To drugie uzwojenie służy tylko do rozruchu, nadania silnikowi odpowiedniego kierunku wirowania. Jest zasilane tylko na początku na krótko a potem zostaje odłączone i nie pracuje. To tyle jeśli chodzi o teorie. I to pudełeczko w lodówce zwane termikiem właśnie załącza silnik wraz z uzwojeniem rozruchowym, a potem odłącza rozruchowe a agregat powinien pracować dalej, jeśli jest wszystko sprawne. W poniedziałek mogę zobaczyć jak jest połączone w moim zestawie

te literki, co do czego. Pozdrawiam Andre

Reply to
Andrzej

Andrzej napisał(a):

Teora jest ok :-) a praktycznie weż miernik i sprawdŸ które uzwojenie jest które. Zrób to tak Zdejmij kostkę powinieneœ zobaczyć coœ takiego: A()

B() C()

pomierz opór pomiędzy wszystkimi "bolcami" znajdŸ największy - to znaczy że to sš krańce obu uzwojeń. np. Jeœli największy opór jest między "B" i "C" to następnie pomierz "B"-"A" i "A"-"C" tym razem wybierz mniejszy następnie weŸ jakiœ wyłacznik (ideałem jest wył. kołyskowy taki kótry załacza tylko jak jest wciœnięty) i do uzwojenia które ma mniejszy opór podłacz normalne 220, a drugie załaczaj na chwilę przy pomocy włšcznika. Czyli jeœli np "B"-"A" ma najmniejszy opór "A-"C" trochę większy a "B"-"C" największy zrób tak: bierzesz wtyczkę od 220 ma dwa przewody. Załóżmy że niebieski i bršzowy ( nie ma to żadengo znaczenia) niebieski idzie do "B" bršzowy idzie do "A", z niebieskiego dodatkowo za poœrednictwek wyłšcznika na chwilę zasilisz "C". opisane funkcje pełni ta kupka dodatkowych kostek i przewodów dodatkowo masz ochronę przed przegrzaniem. opisany układ pozwoli ci na sprawdzenie czy agregat jest sprawny. Pamiętaj nie podawaj za długo pršdu na uzwojenie rozruchowe bo się agregat przeniesie do krainy wiecznego chłodu. Generalnie wygodniej pracuje się z podłaczeinem za poœrednictwem fabrycznego rozrusznika. Ale tak jak napisałem też się da. Co do plucia olejem można założyć dosć długi kawał węża (tak z 5 metrów) i wytłumi tętnienia, a jako odolejacz sprawdza się filtr paliwa od samochodu (najtańszy pasujšcy). Potem poszykaj jak porobić dalsze ulepszenia. UWAGA! Nie wiem ile masz lat ale pracujesz z napięciem niebezpiecznym, jeœli jesteœ nieletni poproœ o pomoc kogoœ dorosłego.

powodzenia i napisz jak poszło. boreal

Reply to
boreal

U mnie jest agregat a z boku ma jeszcze jakąś cewkę i od tej cewki wychodzą przewody.

Podłączyłem je do prądu i działa :-)

Pozdrawiam

Jacek

Reply to
Agent0700

Witam Dziekuje bardzo za odpowiedź w sprawie agregatu z lodówki.

Wypróbowałem połączenia opisane poniżej, wykonałem pomiary. I wynika mi z tego że między B-A jest 0,32oma (chyba zwarcie) Miedzy B-C ok 11 omów a miedzy C-A ok.10,4 oma. Połączenie 220 do BC lub CA powoduje że agregat rusza i pracuje przez 10-15 s. potem staje wyłącza sie również przy zatkaniu polcem rurki wylotowej - podejrzewam ze to jakies zabezpieczenie przeciw przeciążeniowe wewnątrz po po ok 30s można znów go uruchomić (ostygnięcie). Połączenie BA do 220 powoduje wybicie bezpiecznika w instalacji. Czy to oznacza że agregat ma zwarcie i nie nadaje sie do eksploatacji??

Dziekuje za odpowiedź. Paweł pwiecz(wytnij)@kr.onet.pl

Użytkownik "pw" snipped-for-privacy@kr.onet.pl> napisał w wiadomości news:dfnc1j$he6$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Reply to
pw

pw napisał(a):

Witaj, no i pasuje, bo "ba" 0,32 Ohma uzwojenie robocze "ac" 10,4 Ohma uzwojenie rozruchowe. Uzwojenie robocze uszkodzone - zwarcie. bo 10,4 + 0,32 + błędy pomiarowe = 11. Uzwojenie rozruchowe jest w stanie rozkręcić agregat, ale nie jest w stanie utrzymać go w ruchu - dlatego zatrzymuje się po zatkaniu wylotu palcem. Zresztš prawdopodobnie praca na uzwojeniu rozruchowym przegrzewa agregat dlatego się zatrzymuje. Cóż, musisz poszukać innego egzemplarza. Ale o ile chodzi o uruchamianie każdego następnego zasada jest identyczna. A i "kostki" sobie zostaw, może się przydadzš przy następnym - choć nie zawsze wyprowadzenia sš identyczne, to wystarczy przeczytać moje wypociny chwilę pomyœleć i gotowe.

Pozdr boreal

Reply to
boreal