Wyrzynarka brzeszczotowa, "włośnica" - za diab

Witam wszystkich grupowiczów!

Googluję już pół dnia i nie mogę totalnie nic (no prawie) znaleźć na temat wyrzynarki/piły jak w temacie...

Wiem, że tu towarzystwo rozgarnięte i technicznie uzdolnione, więc proszę o pomoc.

Chodzi o wyrzynarkę, ale nie taką ręczną, co to sunie się po ciętym np. blacie. Chodzi o taką z blatem, sprężystą ramą, w której zamontowany jest prostopadle do blatu i przechodzący przez niego cieniutki brzeszczot (niby od tego "włośnica"?). Brzeszczot jest wprowadzany w drgania i tnie...

No coś takiego jak tu:

łem coś takiego skonstruować w miniaturze do wycinania bardzo małych elementów, ale nie mogę nigdzie znaleźć żadnych danych, materiałów...

Gdzieś kiedyś czytałem jakiś opis jak zrobić to dość prosto (Młody Techik?)...

Wiecie jak coś takiego się fachowo nazywa, może jak nazywa się po niemiecku, czy angielsku?

Potknął się może ktoś o jakies materiały w necie?

Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki - pomóżcie!

Mat

PS. - Właśnie znalazłem, że się to po niemiecku "Dekupiersäge" zwie...

Reply to
Lares

Użytkownik "Lares" snipped-for-privacy@pnet.pl napisał w wiadomości news:d8v2mr$iku$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

> Chciałem coś takiego skonstruować w miniaturze do wycinania bardzo

Akcesoria -> narzędzia i przyrządy -> 185 zł -> taniej nie zrobisz

buwi777

Reply to
buwi777

Użytkownik "buwi777" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:d8v2vc$k26$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

No taniej, to może nie zrobię, ale chcę zrobić coś dużo mniejszego i precyzyjniejszego - tego raczej nie kupie wogóle... Potrzebuję "natchnienia", jakichś opisów działania itp... Np. jakiej minimalnej grubości są dostępne brzeszczoty okrągłe do takiej piły?

To nie tylko ma być taka "piłeczka", ale jednocześnie maszynka do kopiowania tak precyzyjnych rzeczy, jak krzywki zębate i inne nietypowe, podobne rzeczy...

Mat

PS. Dzięki za linka - pobuszuję tam trochę :)

Reply to
Lares

Witam. Pamiętam dawny opis budowy w Młodym Techniku, wtedy mechanizmem była stara maszynka do golenia oscylacyjna, typu Moskwa czy podobne (miały zespół noży wibrujących pod metalową siateczką). Jeśli pamięć mnie nie zawodzi, poprowadzono napęd od obsady noża (po usunięciu całej głowicy) do ramki z brzeszczotem. Kwestia blaciku i podobnych wydaje się już prosta, przynajmniej koncepcyjnie. Co się tyczy brzeszczotów - w latach kłopotów z zaopatrzeniem we wszystko sugerowano robienie brzeszczotów zastępczych z drucika, tj. pętla drucika zahaczona między dwa haczyki, jeden stały, drugi umieszczony w wiertarce np. ręcznej i całość skręcona w ciasną spiralkę. Wada: strasznie trudno to przenieść na ramkę o określonym rozwarciu ramion. Mam nadzieję, że opisałem zrozumiale ;-) pozdr Adam snipped-for-privacy@onet.pl

Adam Sliwinski

No popatrz - ktoś to jeszcze pamięta! :D Dziś też za psie pieniądze można kupić maszynkę, tyle, że do strzyżenia - powinna się dać przerobić - podumamy.

A tego patentu nie znałem, ale jest obiecujący.

Wprawdzie potrzebowałbym taki brzeszczot o średnicy ułamka milimetra - rzędzu o,2 albo 0,3, ale dzięki! Zobaczymy - drutu nawojowego ze starych przekaźników trochę mam, może się nadają!

Mat

Reply to
Lares

Użytkownik "Lares" snipped-for-privacy@pnet.pl napisał w wiadomości news:d9185j$kd$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Cześć!

A w jeszcze starszym "Młodym Techniku" był opis takiej wyżynarki zrobionej z ręcznej piły włośnicowej, czyli laubzegi. Dolne ramię było napędzane przez elekromagnes zasilany

220V/50Hz. Drgająca kotwica była sprężysta. Oczywiście był do tego stolik.

Z brzeszczotami nie ma problemów. W tyskim OBI są takie. Kosztują jakieś grosze, mają 0.25mm i tną dural 3mm, nawet ręczną wyżynarką. Można kupić płaskie lub spiralnie skręcone. Można takie brzeszczoty kupić także w sklepach z zaopatrzeniem dla stomatologów.

Pozdrowienia. Krzysztof.

Reply to
ktabaczynski

Właśnie, czym większe tym precyzyjniejsze! Tylko brzeszczoty muszą być odpowiednie. Porządne wyrzynarki mają bardzo stabilną konstrukcję, stół oraz ciężką podstawę z odlewu żeliwnego oraz wymuchiwanie pyłu z miejsca cięcia. Sam uchwyt do brzeszczotów to już sztuka sama w sobie. Naprawdę dobre (lepsze niż wymagane do celów modelarskich) profesjonalne wyrzynarki kosztują od 700 EUR w zwyż. Ważą dobrze ponad 10 kg i pozwalają na wyjątkowo precyzyjną pracę. Wszystkie mniejsze mają spore wibracje, nieprecyzyjne mocowanie brzeszczotów i wiele innych wad. Jednak nadają się do zwykłych zastosowań modelarskich.

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

:D No ja właśnie ten numer pamiętałem!

A to napewno sprawdzę - dzięki!

Mat

Reply to
Lares

Witam

W ksiazce "Poradnik modelarza lotniczego" K. Łapiński. od strony 148 wzwyz. jest opis budowy elektrycznej wyrzynarki wwibracyjnej, bardzo szczegolowy ze szczegolowymi rysunkami.uwzgledniajacymi kazda srubke :) Nie wiem jak jest to rozwiazane w innych wyrzynarkach ale w tej sama ramka nie wibruje, wibruje tylko trzpien w gornej czesci ramki (trzymjaacy pilke wlosnicowa) na sprezynie powrotnej i dolna czesc ktora jest przyciagana przez elektromagnes. Niestety nie posiadam skanera. ale moze ktos z grupowiczow kto ma jedno i drugie przybedzie z pomoca,. Pozdrawiam.

okier

Reply to
okier

Użytkownik "Piotrp_de" <piotrp snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

Mi jest właśnie potrzebna duża precyzja, a nawet się nie orientuję z jaką takie piły potrafią ciąć... Potrzebuję wyciąć ząb (zęby) przekładni o grubości około 0,8 mm z zachowaniem profilu :-| i do tego nachylone do powierzchni koła o 20 stopni (około) - koło ślimakowe... Wiem, że trochę to problematyczne, ale jest to moje kolejne podejście do problemu (po próbie odlewu w silikonowej formie).

Jak coś wykombinuję z sukcesem, to dam znać.

Jeśliby kogoś interesowało zagadnienie takich pił, oto co znalazłem - taka piła po niemiecku nazywa się "Dekupiersäge", po angielsku "scrollsaw". W Niemczech jednym z najlepszych (ponoć najlepszym, nawet na świecie) producentem takich pił jest firma Hegner. Wpisując niektóre z powyższych haseł w Googla otrzymuje się setki stron z materiałami (które mnie jakby mniej interesują :)

Pozdrówka

Mat

Reply to
Lares

Użytkownik "okier" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

Hej! Byłoby extra!

Czy ta książka jest jeszcze gdzieś do dostania?

Mat

Reply to
Lares

Jest to ksiazka z bialej serii. wydawnictwa Komunikacji i Lacznosci z 1984 roku. Swego czasu dostawalismy je w modelarni za darmo.. a teraz to nie wiem czy idzie je jeszcze kupic.. (serie ta widzialme na allegro) Mysle jednak ze wiele osob je posiada. Mozemy umowic sie tak ze jesli nie znajdzie sie nikt z ta ksiazka i skanerem to moge skan jakos zalatwic (kwestia kilku dni) lub w ostatecznosci ksero i list.

Jesli chodzi natomiast o wyrzynanie zebow pod katem 20 stopni do powierzchni to nie jest to zaden problem .... wystarczy przed pilka wlosnicowa ustawic klin o takim kacie nachylenia na ktorym dopiero bedzie sie opieral obrabiany element. jest to rozwiazanie najprostrze wiec pewnie juz na nie wpadles.

Pozdrawiam okier

Reply to
okier

Właśnie tak - ta firma... Odkąd miałem okazję taką piłą coś ciąć, wiem jakim badziewiem jest moja piła - a byłem z niej taki dumny :-(

Pozdrawiam Piotr

Reply to
Piotrp_de

Brzeszczoty płaskie pozwalają na cięcie w jednym kierunku. Czym szerszy brzeszczot, tym lepsze prowadzenie w materiale i tym równiejsze cięcie ale tym mniejszy promień "zakrętu". Brzeszczoty okrągłe (także do nabycia w dobrze zaopatrzonych firmach narzędziowych) pozwalają na cięcie w każdym kierunku. Jest to zwykle wyjątkowo nieprecyzyjne. Służy bardziej jako frez niż brzeszczot.

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

". Brzeszczoty okrągłe (także do nabycia w dobrze

Takie ostrza są alternatywą dla ramek piły włosowej o długim ramieniu.Po prostu można ciąć ,bokiem prowadząc ramkę.Nie trzeba kupować ramki o większej głębokości (większa ramka).Ale faktycznie precyzja żadna !Do super małych żazów i wielkiej precyzji ostrza kupuje w sklepie z narzędziami dla jubilerów.W Krakowie ul Rakowicka (tak bylo kilka lat temu )

Reply to
Roh