Zasilanie świecy żarowej. (układ elektroniczny?)

Witam.
Mam problem z zasilaniem świecy żarowiej w okresie zimowym.Do tej pory
korzystałem z zestawu akumulatorków 1,2 V, które po naładowaniu osiągały
nawet 1,35 V. Ale w zimę zaczęły się problemy pojemność akumulatorków
gwałtownie spada próbowałem połączyć akumulatory na 2,4 V a potem oprnikiem
zmniejszałem do 1,5 V, efekt - dwie spalone świece.
Może ktoś z kolegów ma jakiś patent np. zasilanie z akumulatora
samochodowego poprzez jakiś układ elektroniczny zmniejszający napięcie do
1,4 - 1,5 V.
Pozdrawiam
cyfrac
Reply to
cyfrac40
Użytkownik cyfrac40 napisał:
Na
jest dość prosty schemat takiego zasilacza oparty na scalonym NE555. Mam taki, działa b.dobrze.
komarkus
Reply to
KoMarek
Polecam też układ ze strony:
taki i jego główną zaletą jest to, że nie wymaga wyłącznika, załącza się po podłączeniu do świecy
Jarek_JK
Reply to
JK
Użytkownik "JK" <jarek@mikronika._USUNTO_.com.pl> napisał w wiadomości news:dsa1g9$rr0$ snipped-for-privacy@ni.mikronika.com.pl...
się
Witam Uklad z pierwszego linku i poczatkowa wersja ukladu z drugiego linku maja jedna wspolna wade: Wypelnienie przebiegu jest stale bez wzgledu na napiecie zasilajace. Nie jest to istotne jesli korzystamy z duzego akumulatora samochodowego, ale napiecie malej zelowki obciazonej swieca i rozrusznikiem w momencie zapalania moze znacznie siasc, i wtedy na swiecy mamy nie 1.2V, a np 0.8V. Co prawda w rozwojowej wersji ukladu z drugiego linku autor dodal kompensacje spadku napiecia aku, ale znacznie komplikuje to uklad. Ja polecam przygladnac sie przetwornicy step-down, ale ze stabilizacja napiecia np takiej
5 elementow, a mamy stabilizowany zasilacz od 1,2V 3A bez wzgledu na napiecie aku. pozdr Darek_J
Reply to
Darek_J
Witam stabilizatory impulsowe to ciekawy temat ale jak zrobiłeś regulacje napięcia ? Przejrzałem pdf i nie widzę możliwości regulacji napięcia . Są tez trudności z cewka o tak dużym prądzie można kupić 0,5 A ale kilku amperowe ? Marek S
Reply to
Marek S
cyfrac40 napisał(a):
Tak w zasadzie to potrzebujemy źródło prądowe 3A i nic więcej.
Reply to
zuras
Witam teoretycznie tak ale musi być to cos takiego co ma małe straty mnie się podoba pomyśl z zasilaczem impulsowym ale nie bardzo wiem jak w nim zmieaniac napięcia wyjściowe . Zresztą podobne rozwiązanie można zastosować w BĘC wysokopradowym . Już myślałem nad tym ale ciągle brak czasu Marek S
Reply to
Marek S
Proszę bardzo:
tu jest switcher na bardzo podobnym układzie z cewką 5A (mam też cewki 3A). Co prawda przeznaczony do zasilania serw, więc napięcie przełaczane 5 / 6V, ale bez problemu można zrobić mniejsze (minimum 1,23V). Mam już działające prototypy. Przy 3A i 5V ciagłego pradu trochę się grzeje, ale przy tak niskim napięciu nie powinno być problemu - przez układ płynie wtedy znacznie mniejszy prąd, zwłaszcza przy wyższym napięciu wejściowym. Czy to musi ciągle dostarczać taki prąd, czy tylko przy rozruchu?
Reply to
PitLab
Użytkownik "Marek S" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:dscvka$2h8a$ snipped-for-privacy@node3.news.atman.pl...
Strona 8, pierwszy schemat dla wersji z ustalonym napieciem, drugi dla wersji stabilizatora bez ustalonego napiecia pozdr Darek_J
Reply to
Darek_J
Użytkownik Marek S napisał:
kazdy zasilacz impulsowy kontroluje napiecie jakie produkuje, zwykle jest to nozka scalaka na ktorej ma byc 1,25V, napiecie to jest uzyskiwane przez zwykly dzielnik napiecia wyjsciowego skladajacy sie z 2-ch opornikow lub potencjometru
Reply to
AlexY
Dodam że stabilizatory robione są albo w wersji o ustalonym napięci albo w wersji regulowalnej, oznaczonaj jako ADJ w końcówce nazwy układu.
Reply to
PitLab
Witam Tak dokładnie ale podany był link i zobaczyłem takiego sclaczka i nie było możliwości regulacji napięcia wiec poprosiłem o schemat . Marek S
Reply to
Marek S
No nie zawsze. W stabilizatorach o ustalonym fabrycznie napieciu wyjsciowym po prostu laczysz feedback z wyjsciem pozdr Darek_J
Reply to
Darek_J
Użytkownik Darek_J napisał:
z tego powodu napisalem "zwykle", akurat te czesc cycata wyciales :)
Reply to
AlexY