Analiza widma ha³asu

Czo³em.

Jako ¿e to trochê nie moja dzia³ka, pozwólcie ¿e spytam. Jest sobie silnik elektryczny zblokowany z wielostopniow± przek³adni± zêbat±. Trzeba okre¶liæ widmo ha³asu generowanego przez sam± przek³adniê i jego udzia³ w poziomie mocy akustycznej emitowanej przez ca³y napêd. Prêdko¶ci obrotowe kó³ i ilo¶ci zêbów znane, wiêc da siê identyfikowaæ czêstotliwo¶ci pr±¿ków produkowanych przez stopnie przek³adni. Pr±¿ki i moc akustyczn± generowan± przez sam silnik ( wentylator, niewywa¿enie i gwizd szczotek na komutatorze ) da siê zmierzyæ po zdemontowaniu przek³adni i identyfikowaæ po prêdko¶ci obrotowej, ale co dalej z t± stert± danych ?

Reply to
PeJot

Użytkownik "PeJot" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:h6mkip$b9t$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Chcesz zmierzyc widmo halasu, ale nie pytasz jak to zrobic tylko po co to robic?

Reply to
Ghost

Ghost pisze:

Chcę jakoś *oszacować* widmo hałasu samej przekładni bez silnika.

Reply to
PeJot

w cool edit pro robi sie to tak (w audacity i innych zapewne podobnie):

widmo przekładni którego szukasz nazwijmy sygnałem, widmo silnika - szumem. nagrywasz sam silnik(szum), kilka sekund, zrzucasz do pliku profil (czyli widmo) tego 'szumu', i odfiltrowujesz go z nagranego osobno ale w takich samych warunkach, hałasu silnka z przekładnią. dziecinne proste. byc moze w praktyce nieglupio byloby najpierw w taki sposob wyczyscic nagrywane sygnaly z szumow wlasnych dyktafonu czy czym tam zamierzasz nagrywac te przekladnie, ale mozliwe ze to przesada.

Reply to
bujnos

Użytkownik "bujnos" snipped-for-privacy@bujnowski.biz napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

Odfiltrowanie obejmuje faze? Moze sie nie znam ale wydaje mi sie to trudne.

Reply to
Ghost

bujnos pisze:

A takie dane, wygenerowane przez popularny program mają jakąś wartość metrologiczną ?

Reply to
PeJot

A takie dane, wygenerowane przez popularny program mają jakąś wartość

> metrologiczną ?

Łatwo sprawdzić. Postaw obok siebie np samochód i odkurzacz, nagraj razem i osobno i sprawdź jak to działa. Konrad

w algorytmy wgladu nie mam ale sadze ze faza przy wydzielaniu skladowych nie ma nic do rzeczy. jedynym utrudnieniem moze byc optymalne ustawienie niektorych parametrow filtra - zaleza np od probkowania sygnalu na ktorym sie pracuje.

Reply to
bujnos

popularny program na pupularnym mikrofonie mozesz tak samo skalibrowac jakbys musial to zrobic z profesjonalonym softem czy urzadzeniem na profesjonalnym mikrofonie :)

Reply to
bujnos

Użytkownik "bujnos" snipped-for-privacy@bujnowski.biz napisał w wiadomości news:4a911049$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

Ma - jesli sygnaly silnika i przekladni sa skorelowane, to przesuniecie fazowe wplywa na wartosc sumy skladnikow.

Reply to
Ghost

Jakiego "filtra"? I co ten fltr mialby filtrowac?... I jak?

A.L.

Reply to
A.L.

Znaczy, jak "odfiltrowuje"?... Co ma odfiltrwoac od czego jezeli oba sygnaly maja zbilzone spektrum?

A.L.

Reply to
A.L.

PeJot snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):

Nie wiem czy to zda egzamin ale bawie sie czasami w projektowanie kolumn głośnikowych. Przy projektowaniu zwrotnic potrzebuje czystego sygnału z głośników bez odbić od ścian i metoda jest dosyć prosta dla wyższych częstotliwości (tak od 1000hz) stosuje się metodę bramkowania (tzw "on axis" czy jakoś tak...) - ustawia się mikrofon w odl ok 1m od glosnika, wygłusza sie tylko jedno odbicie (od podłogi) i ustawia się bardzo krótki czas pomiaru np 10ms -tzw "bramkę" (w programie ktorego używam mozna sobie łatwo okreslic maksymalny czas pomiaru za pomoca dodatkowego pomiaru impulsu) - im dłuższy tym niższe czestotliwosci bedą mierzone bez przekłamań. Pomiar trwa na tyle krótko że odbicia ( a w twoim przypadku np odbglos silnika) nie sa rejestrowane jako ze muszą pokonać wiekszą drogę. W twoim wypadku trzeba by tak umieścic mikrofon i bramkować aby rejestrować tylko odpowiednie dane (nie jestem mechanikiem i nie wiem czy to jest fizycznie możliwe bo nie wiem jak ten układ silnik - przkładnia wyglada). Możliwa jest jeszcze metoda pomiaru w "polu bliskim" (słuzy zazwyczaj do pomiarów niższych częstotliwości)- ustawia się po prostu mikrofon bardzo blisko źródła (1-5cm) tak ze inne źródła są zagłuszane. W programie można charakterystyki z tych 2 metod połączyć otrzymując pełny przebieg (20-20000hz). Używam programu Speaker workshop- nie wiem czy jest możliwe zastosowanie tych metod do tego co potrzebujesz ale poczytaj i popytaj na forach konstruktorow głośników - pewnie cos podpowiedzą (choc tak po głebszym zastonowieniu to mysle ze moze to byc trudne za pomocatego konkretnego programu no ale jak juz sie tyle napisalem to to wysle co niniejszym czynie- klik)

Reply to
marcin markowski

marcin markowski pisze:

Tu praktycznie mogę wyłapać widmo przekładni, ale prócz widma interesuje mnie poziom mocy akustycznej, a tego z 5 cm poprawnie nie zmierzę. Ale przyszło mi do głowy coś innego. Jestem ograniczony sprzętowo, trzeba kombinować. Na czas pomiaru z silnika mogę pozbyć się wentylatora. Hałas od niewyważenia wirnika można by eliminować doważając go najlepiej jak się da ( możliwości są ). Gwizd szczotek na komutatorze to z reguły ostatni prążek w widmie, częstotliwość wysoka, łatwo będzie znaleźć metodę na izolację akustyczną korpusu silnika. Przed mikrofonem pozostanie klekocząca przekładnia.

Reply to
PeJot

metrologicznie to pomiarowy mikrofon kosztuje krocie.

J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

Jak sie chce wydawac krocie to faktycznie można. Tylko ze to jest zupełnie zbyteczne. Po pierwsze dlatego ze np kosztująca ok 15zł pojemnościowa wkładka panasonica WM61A (powszechnie urzywana do pomiarów mozna ja kupic np tu

) ma w przedziale 10-40000hz odchylenia ok 0,25db. Po drugie w programach typu speaker workschop mikrofon sie kalibruje plikiem ktory np dla WM61 jest powszechnie dostępny w internecie (można tez kalibrować wzacniacz ale tu odchylenia od liniowości sa jeszcze mniejsze). Chyba kalibracja przy tego typu pomiarach nie miala by sensu.

Reply to
marcin markowski

Nie - sugeruje ze takiego nie masz, wiec mocy akustycznej nie zmierzysz.

I ile ma mV/Pa ?

A widze .. +/-4dB

No dobra - ale skad wzorcowy glosnik zeby mozna bylo kalibrowac ?

Zalezy co chce zmierzyc - oszacowac widmo, porownac harmoniczne, czy naprawde zmierzyc poziom halasu.

J.F. pisze:

Mam do dyspozycji, razem z całym torem i kalibratorem. Komora trochę ciasna, ale na taki silnik wystarczy.

Reply to
PeJot