Banalne pytanie

Witam

Może i śmieszne, że się o to pytam, ale już sam mam wątpliwości. Czy podczas osiowego ściskania pręta (o przekroju np. F) powstają naprężenia styczne? Mi się wydaje, że nie, ale jak się ściska kruchy materiał, np. żeliwo to ono pęka pod kątem 45 deg, co tłumaczy się wystąpieniem naprężeń stycznych. Czy więc mylę się i naprężenia styczne istnieją podczas osiowego ściskania pręta (zakładamy, że wyboczenie mi następuję).

PS. Nie odsyłajcie mnie do książek z wytrzymki, bo tymczasowo nie mam dostępu do nich, a jakbym miał to bym nie pisał...

Pozdrawiam, Krzysiek

Reply to
Oneiroo

Poczekaj, bo z Twoich postów odniosłem wcześniej wrażenie że zamiarujesz zostać inżynierem mechanikiem. A pytania zadajesz na poziomie ogólniaka. Albo jaja sobie robisz, albo tracisz najlepsze lata swojego życia w złym miejscu. Konrad PS poszukaj w sieci informacji o niejakim Otto Mohrze i jego geometrycznych ciekawostkach.

Reply to
KA

bo wystarczy popatrzyc pod innym katem i robia sie normalne i styczne.

I jak widac na przykladzie - w okreslonych warunkach sie te styczne objawiaja ..

O, fajny przyklad na spontaniczne lamanie symetrii :-)

pozdrowienia leciutko offtopiczne

krzys

Reply to
myszek

A tak apropos banalnych pytan .. jaka wytrzymalosc ma np bazalt, i jak wytrzymuje naprezenia powiedzmy 10km pod nami ? :-)

Pojechałem na uczelnie i wiem... Z definicji pręt przyjmuje tylko siły ściskające/rozciągające czyli naprężenia normalne są. Styczne naprężenia mogą powstać się co najwyżej w pręcie podczas "silnego" rozciągania (poza gr. plastyczną) - zwężenie (pojawienie się szyjki) przy rozciąganiu no i wtedy pojawiają się styczne.

Zresztą sami powiedzcie co rozumiecie przez: "Podać wartość maksymalnego naprężenia stycznego w percie o przekroju F osiowo rozciąganym siła P." Ja to rozumiem tak, że jest sobie pręt okrągły o przekroju prostopadłym do osi pręta oznaczony literką F. Pręt rozciągam siłą P przyłożona do jego osi.

Jeśli mają być styczne to będzie tał=sigma/2 (z płaskiego stanu naprężeń wyliczone) . Ale dla mnie tał=0 dla tego przypadku.

Krzysiek

Reply to
Oneiroo