Re: hala katowice

8 razy też coś za dużo mi się wydaje. Konstrukcja zawaliła się przy

> obciążeniu śniegiem około 2 razy przekraczającym przyjmowane normowe > obciążenie śniegiem. Więc przyjmując że obciążenie śniegiem stanowi > zdecydowaną większość obciążeń działających na konstrukcję (koledzy z > praktyką w projektowaniu hal pewnie będą potrafili z własnych > doświadczeń podać orientacyjnie jaki % całkowitego obciążenia stanowi > śnieg) to razem z zapasami o których pisałem wyżej mogło się uzbierać te > 8 razy. Oczywiście to mogło zajść tak jak piszesz przez przekazanie > obciążeń z nadmiernie odkształconego elementu na inne. Pewnie było jedno > i drugie.

Jak juz wchodzimy w gdybanie, to mam wrażenie że Profesor puścił liniową analisę MES i wyszło mu że gdzieś naprężenie osiągnęło wartość

8 razy coś tam przekraczającą. Odnoszę wrażenie że jakakolwiek to liczba była, dużo przekraczała granicę plastyczności i po prostu oznaczała tyle, że jego analiza nie jest warta funta kłaków. Czy można poprosić (Marcin?) o jakiś namiar na raport z tej analizy? Konrad

Dnia 2009-01-26 11:47, Użytkownik Konrad Anikiel napisał:

Nie tak. To nie metoda naprężeń dopuszczalnych. W metodzie stanów granicznych "8 razy przekroczenie nośności" oznacza że jakaś siła przekrojowa 8 razy przekracza nośność elementu. Co może oznaczać ze naprężenia 8 razy przekraczają wytrzymałość materiału (tak będzie przy czystym zginaniu bez zwichrzenia lub czystym rozciąganiu) ale niekoniecznie (np. przy ściskaniu jest inaczej - 8 krotne przekroczenie nośności pręta nastąpi dużo wcześniej niż naprężenia osiągną 8 razy wytrzymałość obliczeniową z uwagi na wyboczenie).

A niekoniecznie. W budownictwie raczej zakłada się że w konstrukcji stalowej naprężenia nie powinny w żadnym punkcie przekroczyć obliczeniowej wytrzymałości materiału (z uwzględnieniem że to nie zawsze wystarcza, patrz opisany wyżej problem ściskania). Co prawda norma stalowa (03200) pozwala w pewnych warunkach projektować na tzw. "plastyczną rezerwę nośności" ale z tego raczej rzadko się korzysta.

Też bym chętnie przeczytał...

Reply to
Michał Grodecki

Michał Grodecki pisze:

OK, rozumiem. A jaka jest dokładność obliczeń (mam raczej na myśli prezentację dla użytkownika) w takiej metodzie? Czy w metodzie stanów granicznych konstruktor wie jakie są rzeczywiste naprężenia w danym miejscu konstrukcji przy takim-a-takim obciążeniu? Może je rozłożyć na składowe? Jakie są modele materiałów (sprężyste, wiskoplastyczne, plastyczne itp)? Czy własności mogą zależeć od temperatury, tempa obciążania, czasu, drgań itp? Konrad

Dnia 2009-01-26 21:59, Użytkownik Konrad Anikiel napisał:

Wie. Przy obciążeniu obliczeniowym, czyli przemnożonym przez współczynnik obliczeniowy z reguły >1. Wie nawet więcej - jaką nośność ma dany element konstrukcji (np. pręt kratownicy) i porównuje tą wartość z siłami wychodzącymi z obliczeń statycznych.

Może. Może też (a nawet powinien) w przypadku złożonych stanów naprężeń podać naprężenia zastępcze według przyjętej hipotezy wytrzymałościowej (dla stali polska norma zaleca wg. Hubera - Misesa - Hencky`ego)

Dla stali liniowo - sprężysty, w określonych przypadkach z plastyczną rezerwą nośności.

W przypadku stali od temperatury tak. Drgania siedzą w dwóch miejscach - część obciążeń zwiększa się stosując tzw. współczynniki dynamiczne, poza tym często potrzebne jest przeprowadzenie analizy dynamicznej (co najmniej wyznaczenie paru pierwszych częstości drgań własnych i porównania ich z częstościami występujących wymuszeń).

Reply to
Michał Grodecki

Michał Grodecki pisze:

A to nie jest to, co ja nazywam (być może błędnie) analizą modalną? Konrad PS Niedawno odebrałem tą książeczkę, polecam:

Dnia 2009-01-26 23:11, Użytkownik Konrad Anikiel napisał:

Taka nazwa też funkcjonuje. Z tym że pojęcie analizy dynamicznej jest szersze - obejmuje też całkowanie równań ruchu żeby odtworzyć amplitudy drgań (przy okazji siły w konstrukcji też) przy różnych (niekoniecznie harmonicznych) wymuszeniach. Tu tez podchodzi wpływ prędkości przykładania obciążeń (drgania gasnące po ustaleniu się wartości obciążenia np.)

Reply to
Michał Grodecki

Michał Grodecki pisze:

Wszystko jasne. Dzięki za wyjaśnienia. Konrad