Czy majac moc i obr/min oblicze Ms ?

Witam, Czy majac obroty na min silnika i dana moc przy tych obrotach ( np. 280kW przy

1900 obr/min ) wyliczyc mozna moment skrecajacy na kole napedowym pojazdu? Jesli tak to jak? Lub jesli mam predkosc pojazdu i mase jego to czy moge ten moment skrecajacy obliczyc? Chodzi mi o moment skrecajacy na srubach miedzy felga a bebnem w samochodzie? Pozdrawiam JJJ
Reply to
juru123

Dnia 16 Apr 2005 22:54:28 +0200, snipped-for-privacy@op.pl napisał:

Brakuje przelozenia i sprawnosci przekladni.

Reply to
Jaroslaw Berezowski

Jezeli bede mialo przelozenie i sprawnosc przekladni to jak mozna wtedy to obliczyc?

Reply to
juru123
Reply to
Robert Wańkowski

W gruncie rzeczy tak..

Reply to
juru123
Reply to
Krzysztof Zielinski

snipped-for-privacy@op.pl napisał(a):

M=9550*(N/n) (wzor 1) M - moment w N*m N-moc w kw n-predkosc obrotowa w obr/min na jednym kole trzeba policzyc sobie :) (potrzeba wtedy przelozenie i sprawnosc) wtedy masz moment, potem M=F*r (wzor 2) F - sila dzialajaca na jedna srube r - promien na jakim osadzone sa sruby czyli ze wzoru 2 F=M/r obliczsz sile a potem dzielisz ja ilosc srub, i masz sile na jednej srubie powodzenia

Reply to
Szymon Adamczyk

Szymon Adamczyk napisał(a):

Śruby mocujące koło "działają" na rozciąganie i niewiele mają wspólnego z momentem obrotowym na silniku czy z przełożeniem.

jsp

Reply to
jsp

O właśnie śruby nie powinny być ścinane. Z powyższych wzorów mozesz sprawdzic czy moment tarcia między felgą a bębnem, tarczą hamulcową (częścia do której jest przykręcona)jest wyższy od momentu z silnika. Siła tarcia wynosi T=f*N gdzie T- siła tarcia, f- współczynnik tarcia, N- siła docisku, którą muszą zapewnić śruby. Z tego równania wyznacza sie siłę N i sprawdza śruby na rozciaganie. Pozdrawiam Michał Górny

Reply to
gorny6

snipped-for-privacy@op.pl napisał(a):

ATSD, czy ten moment *napędowy* nie będzie znikomo mały w porównaniu do tego przy hamowaniu ?

Reply to
PeJot

przy 280kW w osobowym aucie ? Nie.

Tak sie tylko zastanawiam - przy hamowaniu mozna liczyc na jakies 1g, nawet ciut wiecej, sila praktycznie na dwoch kolach. Przy ruszaniu z piskiem opon tez mamy ok 1g [gorzej z iloscia osi napedzanych] ... ale ten silnik pozwala na wiecej. I co wtedy - sruby kol beda mocniej obciazone tytulem, rozpedzania kol, czy _wiekszosc_ momentu bedzie jednak rozpedzac silnik i inne elementy przeniesienia napedu ? Na 1 biegu to chyba jednak silnik, ale na drugim ten potwor chyba nadal piszczy :-)

Moment na silniku a moment na kole nie sa sobie rowne. Po drodze dochodzi skrzynia biegow i przekladnia glowna, ktore maja swoje przelozenia. Mysle, ze aby poprawnie wyznaczyc moment do obliczen nalezaloby przeanalizowac kilka przypadkow typowej pracy pojazdu, np. ruszanie, jazda przy sredniej predkosci, jazda szybka, ostre przyspieszanie, ostre hamowanie...itd. wedle uznania, wyznaczyc najbardziej niekorzystne warunki czyli takie przy ktorych moment jest najwiekszy i ten moment przyjac do obliczen. Tego sie nie da przyjac ot tak z sufitu, no chyba, ze ktos ma wieloletnie doswiadczenie w konstrukcji pojazdow. Pozdr, Moose

Reply to
Moose

Powyzej masz wlasnie taka analize. Nie uwzglednia tylko jednego - gaz do podlogi, opony zrywaja, ale moment nadal dziala, tyle ze pomniejszony o bezwladnosc.

Aaa - i moze jeszcze jeden krytyczny moment - gaz do podlogi i przy

6000 rpm sprzeglo puszczamy ..

"J.F." napisał(a):

Można przyjąć, że 6000 1/min to daleko poza momentem maksymalnym silnika. Zakładam, że bezwadność mas wirujących w ukłądzie napędowym jest do pominięcia.

Reply to
PeJot

W tym momencie nie jest - to troche jak uderzenie kijem w pilke - jaka dziala sila ?

Na szczescie sprzeglo przenosi okreslony moment a nie wiecej :-)

Użytkownik Moose napisał:

Nie przesadzacie trochę? W miarę prosta sprawa, mamy 1900 tam obrotów i przy tym mamy moc przenoszoną 280kW. Jeśli to pojazd to rzeczywiście brakuje sprawności przekładni i wielkości przekadni - ale na osi koła da się ten moment wyliczyć z M=P/omega/eta*i. A jeśli mamy średnicę koła, średnicę na jakiej są te śruby i całą resztę danych (o których nie mam pojęcia bo nie jestem mechanikiem) to jakoś te siły ścinające, momenty skręcające i jak się dowiedziałem siy rozciągające (chociaż nadal wydaje mi się, że one będą niezależne od mocy przenoszonej) chyba będzie się dało policzyć.

Reply to
Paweł Hańczur