Czy s─ů firmy lub ludzie zai nteresowani wynalazczo┼Ťci─ů.

J.F. wrote:

Produkty dost─Öpne w supermarketach to z regu┼éy s─ů rzeczy, kt├│re pojawiaj─ů si─Ö ca┼ée lata po wymy┼Ťleniu i wprowadzeniu na rynek jakiej┼Ť technologii. Firmy, kt├│re technologie w nich zawarte tworzy┼éy jeszcze czasem te urz─ůdzenia produkuj─ů, cz─Östo kasuj─ů licencje, ale o projektach badawczo&rozwojowych ju┼╝ na og├│┼é zapomnia┼éy i robi─ů co┼Ť innego.
W Polsce s─ů firmy, kt├│re mog─ů sprzedawa─ç swoje produkty supermarketom na ca┼éym ┼Üwiecie, ale praktycznie nie ma takich, kt├│rze tworzy┼éy technologie w nich zawarte. A tylko takie firmy mog─ů naprawd─Ö zarabia─ç.
A tak przy okazji: prawdziwie nowe produkty, oparte o nowatorskie idee pokazuj─ů si─Ö najpierw na ograniczonych rynkach, bo nikt nie startuje od razu masowej produkcji. Z regu┼éy s─ů drogie, ale zaspokajaj─ů nowe potrzeby i dlatego ludzie gotowi s─ů za nie p┼éaci─ç du┼╝e pieni─ůdze. Problemem polskich firm jest brak ch─Öci, a cz─Östo i mo┼╝liwo┼Ťci podejmowania wyzwania, szukania sposob├│w na stworzenie prawdziwie nowych produkt├│w, technologii, opanowania nisz, kt├│rych inni nie opanowali. Jest to kwestia mentalno┼Ťci, organizacji spo┼éecze┼ästwa, itd.
W. Bicz
Add pictures here
Ôťľ
Wieslaw Bicz wrote:

Nie zgadzam si─Ö. Ka┼╝dy produkt to dziesi─ůtki albo setki r├│┼╝nych technologii. Nawet metoda pozbywania si─Ö odpad├│w podczas produkcji mo┼╝e mie─ç wp┼éyw na znalezienie si─Ö produktu na rynku. Ja uwa┼╝am ┼╝e na produkt ma znacznie wi─Ökszy wp┼éyw optymalny dob├│r metod wytwarzania ni┼╝ to, sk─ůd one pochodz─ů.

To prawda, ale nie ca┼éa prawda. Wystarczy spojrze─ç co si─Ö dzieje na przyk┼éad w elektronice. Mamy codziennie jakie┼Ť nowe gad┼╝ety, kt├│re wcale nie s─ů jak─ů┼Ť wielk─ů rewolucj─ů technologiczn─ů (sp├│jrz na www.i4u.com). 99% nowych rynkowych produkt├│w jest opartych na technologiach znanych od d┼éu┼╝szego czasu. Ma┼éo kt├│ry producent wyrob├│w rynkowych chce si─Ö bawi─ç w niesprawdzon─ů technologi─Ö. Zazwyczaj przeboje rynkowe to nie jest wynik natychmiastowego wprowadzenia nowej technologii (mam na my┼Ťli szczeg├│lnie te "niskopoziomowe"), tylko raczej wynik stworzenia czego┼Ť co ju┼╝ znamy, ale w _formie_ dotychczas nieznanej. Z drugiej strony nowe technologie, szczeg├│lnie gdy si─Ö o nich czyta newsy prasowe- zawsze wydaj─ů si─Ö by─ç "rewolucyjne". Jako┼Ť w produktach rynkowych nie wida─ç ┼╝adnych codziennych rewolucji. Wi─Öc wp┼éyw nowych technologii na produkty nie jest prosty i szybki.
Czytam stron─Ö Twojej firmy i przypomina mi ona wiele innych, podobnych firm, kt├│re pozna┼éem. ┼üatwo jest chyba powiedzie─ç, ┼╝e taki jest naturalny proces, ┼╝e jak kto┼Ť co┼Ť wymy┼Ťli, to najpierw musi znale┼║─ç nisz─Ö, ┼╝eby to po jakim┼Ť dopiero czasie si─Ö sprzeda┼éo. Napewno ┼éatwiej, ni┼╝ zrobi─ç porz─ůdn─ů informacj─Ö na stronie. A kto zainteresuje si─Ö czym┼Ť, co nie jest gotowcem do natychmiastowego zastosowania? Czym┼Ť, co nawet nie jest atrakcyjnie opisane?

Powiedz szczerze, ile znasz polskich firm, w kt├│rych ludzie znajduj─ůcy si─Ö w strukturach decyzyjnych uczyli si─Ö organizacji i zarz─ůdzania w szkole?
Konrad
Add pictures here
Ôťľ
KA wrote:

Nie bardzo rozumiem z czym si─Ö nie zgadzasz. Z tym, ┼╝e w Polsce prawie nie ma firm, kt├│re mog─ů nie┼║le zarabia─ç na sprzeda┼╝y swoich bardzo oryginalnych produkt├│w lub technologii? Nie ma ani du┼╝ych koncern├│w, imponuj─ůcych swoimi produktami, bo sta─ç ich na reklam─Ö i blichtr, ani te┼╝ "tajemnych mistrz├│w", o kt├│rych rozpisuje si─Ö literatura przedmiotu.

A mo┼╝e troch─Ö konkret├│w. Wszelkie uwagi na temat naszej strony z ch─Öci─ů przyjmuj─Ö, ale by┼ébym wdzi─Öczny za konkrety.

To nie jest kwestia nauczania, ale podej┼Ťcia, panuj─ůcej ┼Ťwiadomo┼Ťci. jest w Polsce nawet par─Ö bardzo drastycznych przyk┼éad├│w ludzi, kt├│rzy si─Ö uczyli, ba uczyli innych o tym, ale maj─ů bardzo zastanawiaj─ůce pogl─ůdy na tema sensu tworzenia nowych produkt├│w. S─ů to ludzie na "┼Ťwieczniku" i tylko potwierdzaj─ů moje przekonanie, ┼╝e najwa┼╝niejsza jest dominuj─ůca mentalno┼Ť─ç. Mam swoje do┼Ťwiadczenia i odczucia oparte o wiele konkretnych przyk┼éad├│w. A znam troch─Ö te┼╝ i inne kraje i dominuj─ůce tam podej┼Ťcie.To s─ů po prostu inne ┼Üwiaty.
W. Bicz
Add pictures here
Ôťľ
Wieslaw Bicz wrote:

Nie zgadzam si─Ö, ┼╝e tylko firmy, kt├│re tworz─ů technologie zawarte w produktach moga naprawd─Ö zarabia─ç.

http://www.optel.pl/manual/english/spot.htm (za tak─ů informacj─Ö nasz webmajster dosta┼éby kopa). Zainteresowa┼éem si─Ö tym czym┼Ť, bo ostatnio moje przepisy mi─Ökn─ů i dopuszczaj─ů badania ultrad┼║wi─Ökowe spoin, zamiast radiografii, ale interpretacja pomiar├│w jest do┼Ť─ç z┼éo┼╝ona. Ale ja bym chcia┼é si─Ö zapyta─ç gdzie tu wk┼éada si─Ö baterie, tymczasem z tej strony nie dowiedzia┼éem si─Ö nawet, czy to jest tylko senne marzenie, czy produkt, kt├│ry mo┼╝na kupi─ç.

Wiadomo, ┼╝e na Zachodzie znasz wy┼é─ůcznie dobre firmy, bo z kiepskimi- o ile istniej─ů- nie masz do czynienia (nie mia┼éby┼Ť z nimi o czym rozmawia─ç). Jeste┼Ť pewien, ┼╝e masz mocne podstawy, ┼╝eby twierdzi─ç, ┼╝e to s─ů inne ┼Ťwiaty?
Czasy podboju Indii Wschodnich min─Ö┼éy dawno temu. Teraz ju┼╝ nie ma na ┼Ťwiecie r├│┼╝nych cywilizacji tak drastycznie od siebie r├│┼╝ni─ůcych si─Ö. Nawet pomimo istnienia czarnej Afryki, Iranu itd.
Konrad
Add pictures here
Ôťľ
KA wrote:

Z regu┼éy niestety tak. Na otwartych rynkach zarabiaj─ů lepsi, a da si─Ö na nich zarobi─ç tylko na tym, czego inni nie potrafi─ů. Je┼Ťli inni potrafi─ů, to konkurencja staje si─Ö tak du┼╝a, ┼╝e trudno o du┼╝e zyski. Mo┼╝na tylko "zarobi─ç na ┼╝ycie".

To mo┼╝e poczytaj wersj─Ö polsk─ů: http://www.optel.pl/manual/polska/spot.htm . Wersja angielska jest do┼Ť─ç skr├│towa. Polska i niemiecka s─ů obszerniejsze.

Tak si─Ö sk┼éada, ┼╝e sp─Ödzi┼éem kilkana┼Ťcie lat mojego ┼╝ycia w Niemczech, pozna┼éem mn├│stwo r├│┼╝nych ludzi i firm, a znam te┼╝ dobrze wiele firm z innych kraj├│w. Dobrych i z┼éych. Mam te┼╝ g┼é├│wnie klient├│w z zagranicy. I tylko powt├│rz─Ö: z punktu widzenia spojrzenia na tworzenie nowych produkt├│w, istniej─ůc─ů baz─Ö w firmach i na uczelniach, wsparcie udzielane przez struktury pa┼ästwowe i spo┼éeczne i wiele innych rzeczy to s─ů inne ┼Üwiaty. Najlepszym przyk┼éadem mo┼╝e by─ç cho─çby taki znamienny fakt, ┼╝e urz─Öduj─ůcy w Warszawie kierownik dzia┼éu Intela, zajmuj─ůcy si─Ö inwestycjami (swego rodzaju wewn─Ötrzny fundusz kapita┼éu ryzyka w Intelu) jest kierownikiem te┼╝ na Europ─Ö Wschodni─ů i Afryk─Ö. Podejrzewam, ┼╝e Czechy i W─ůgry nied┼éugo dostan─ů w┼éasn─ů plac├│wk─Ö.
Drastyczne r├│┼╝nice wyst─Öpuj─ů w kilku dziedzinach, nale┼╝─ů do nich obecnie nauki techniczne i skala oraz organizacja i efektywno┼Ť─ç prac badawczo-rozwojowych. Efektem jest mn├│stwo rzeczy, o kt├│rych d┼éugo mo┼╝na by si─Ö rozwodzi─ç, ale prawda jest taka: my nale┼╝ymy do trzeciego ┼Ťwiata w tej dziedzinie. Polska jest po prostu pustyni─ů technologiczn─ů. W niejednej wiosce w Bawarii, Holandii, Hesji, czy te┼╝ Badenii i Wirtembergii mo┼╝na znale┼║─ç wi─Öcej firm przoduj─ůcych globalnie w swojej dziedzinie ni┼╝ we wszystkich polskich wielkich miastach. I nic nie wskazuje na to, ┼╝e w tym wzgl─Ödzie zmieni si─Ö co┼Ť znacznie w najbli┼╝szej przysz┼éo┼Ťci.
W. Bicz
Add pictures here
Ôťľ
Wieslaw Bicz wrote:

Rozumiem co masz na my┼Ťli, chocia┼╝ chyba nieprecyzyjnie to formuujesz. Rzecz w tym, ┼╝e najlepiej sprzedaj─ůce si─Ö wyroby w supermarkecie to nie te, kt├│re s─ů bardziej zaawansowane technologicznie, tylko te, kt├│re s─ů lepiej reklamowane (zak┼éadam r├│wn─ů cen─Ö). ┼╗aden kierownik dzia┼éu w supermarkecie nie wpu┼Ťci na p├│┼ék─Ö produktu, na reklam─Ö kt├│rego nie wydano przynajmniej milion z┼éotych. Nie musz─Ö dodawa─ç, ┼╝e ten kierownik nie ma bladego poj─Öcia o technologiach w tych produktach :-) Zarabianie na wyrobach zaawansowanych technologicznie jest w rynkach OEM (moim zdaniem g┼é├│wmie) i B2B.
Konrad
Add pictures here
Ôťľ
KA wrote:

Niekoniecznie to chcia┼éem powiedzie─ç: Zarobek na produkcie w skali absolutnej zale┼╝y od sprzedanej ilo┼Ťci i mar┼╝y, kt├│r─ů mo┼╝na uzyska─ç. Ilo┼Ť─ç zale┼╝y od wielko┼Ťci rynku, a ta z kolei te┼╝ od reklamy, kt├│ra sk┼éania klient├│w do kupowania. Ale mar┼╝a zale┼╝y g┼é├│wnie od ilo┼Ťci konkurent├│w. Jedyny producent czego┼Ť, co kto┼Ť poszukuje mo┼╝e ┼╝─ůda─ç "dowoln─ů" cen─Ö. Po┼╝─ůdany przez klient├│w produkt, kt├│rego inni nie potrafi─ů skopiowa─ç umo┼╝liwia uzyskanie maksymalnej mar┼╝y (oczywi┼Ťcie nie dowolnej, bo ceny nie da si─Ö z regu┼éy dowolnie windowa─ç). Takie produkty mog─ů si─Ö opiera─ç o nowe idee, kt├│rych inni nie potrafi─ů skopiowa─ç, lub nie mog─ů, bo s─ů one chronione patentami, lub te┼╝ o technologie, kt├│rych skopiowanie nie udaje im si─Ö. Czasem jest to te┼╝ kwestia koniecznych znacznych nak┼éad├│w, kt├│re dla wi─Ökszo┼Ťci konkurent├│w mog─ů by─ç barier─ů.
Na rynkach produkt├│w masowych, dost─Öpnych w supermarketach nie ma nazbyt wiele produkt├│w konkretnych firm, kt├│re maj─ů dominuj─ůc─ů pozycj─Ö na rynku, czyli prawie nie maj─ů konkurencji. Na poczekaniu m├│g┼ébym wymieni─ç (z dost─Öpnych u nas) jedynie takie rzeczy, jak Col─Ö i Pepsi, a mo┼╝e nawet i bardziej produkty firmy Haribo (Bonn). W tym ostatnim przypadku jest to czysta przewaga technologiczna.
Jeszcze czas jaki┼Ť temu by┼éo wi─Öcej takich produkt├│w, ale wskutek braku innowacji (a mog─Ö to dobrze uzasadni─ç) w ci─ůgu ostatnich ok. 20 lat sytuacja jest coraz trudniejsza, bo ilo┼Ť─ç konkurent├│w na ka┼╝dym niemal rynku wzrasta.
W. Bicz
Add pictures here
Ôťľ
Wieslaw Bicz wrote:

Teraz to ja si─Ö nieprecyzyjnie wyrazi┼éem. To, co napisa┼éem mia┼éo by─ç polemik─ů z tob─ů, a nie pokazaniem ┼╝e wreszcie ciebie zrozumia┼éem :-) Ale jak sam piszesz, wiele do zrobienia jest w nowych _zastosowaniach_ starych technologii. By─ç mo┼╝e wi─Öcej ni┼╝ w opracowywanu zupe┼énie nowych. Zreszt─ů, nikt przecie┼╝ nie zrobi alternatywnej fizyki i czarnej ┼╝ar├│wki raczej nie zbuduje.
Konrad
Add pictures here
Ôťľ
KA wrote:

Je┼Ťli chodzi o innowacje, to pole do popisu jest olbrzymie. Nawet fizyk─Ö mo┼╝na ulepsza─ç, w ko┼äcu fizycy ci─ůgle to robi─ů. Czasem gwa┼étownie, czasem powoli. Pole do popisu dla ludzi z dobrymi ideami zawsze b─Ödzie znaczne, ale ich "warunki pracy" s─ů bardzo wa┼╝nym elementem w tym przypadku. W Polsce niestety dzia┼éalno┼Ť─ç innowatorska musi by─ç uznana za rodzaj "perwersji spo┼éeczno-ekonomicznej". Twierdzenie, ┼╝e tylko innowacyjne firmy i ludzie mog─ů zmieni─ç sytuacj─Ö naszej gospodarki uchodzi jak na razie za herezj─Ö. W moich rozmowach na ten temat spotykam si─Ö na wszystkich szczeblach z co najwy┼╝ej z kompletnym niezrozumieniem problematyki, wielu po prostu si─Ö dziwi, ┼╝e kto┼Ť mo┼╝e wyskakiwa─ç z takim "idiotyzmem".
W. Bicz
Add pictures here
Ôťľ
Wieslaw Bicz wrote:

No dobra, we┼║ mi powiedz co ja, szary cz┼éowiek mam obok siebie, co powsta┼éo dzi─Öki jakiej┼Ť supertechnologii. Telefon? nie. Telewizor? nie. Ubrania? ┼╗ywno┼Ť─ç? Nie wiem... O, jakie┼Ť pigu┼éki tu mam, witaminki chyba. W tym jest jaka┼Ť wysoka kultura techniczna? Mo┼╝e i jest, ale ja rzadko kupuj─Ö lekarstwa. Mo┼╝e woda z kranu jest pompowana jak─ů┼Ť innowacyjn─ů pomp─ů? Mo┼╝e pr─ůd w gniazdku wytwarzany przez jak─ů┼Ť mocno nowoczesn─ů elektrowni─Ö?
Konrad
Add pictures here
Ôťľ
KA wrote:

Jeste┼Ť zabawny. Szary cz┼éowiek u┼╝ywa wszystko to, co ludzie kiedy┼Ť wymy┼Ťlili. Wszystko to by┼éo kiedy┼Ť "super technologi─ů", nawet, jak ludzie tego s┼éowa jeszcze nie znali. Jak to niekt├│rzy ┼éadnie m├│wi─ů, gdyby nie "zwariowani wynalazcy" ludzie do dzisiaj by jeszcze "┼éazili po drzewach". Telefon, telewizor, ubrania, ┼╝ywno┼Ť─ç, kt├│r─ů dzisiaj u┼╝ywamy kto┼Ť kiedy┼Ť wymy┼Ťli┼é, wprowadzi┼é w ┼╝ycie, zarobi┼é na tym... Mo┼╝e Ci─Ö zdziwi, ale specjali┼Ťci s─ů zdania, ┼╝e np. wymy┼Ťlenie kanapki (sandwich'a), dokonane wcale nie tak dawno temu by┼éo kiedy┼Ť tak─ů "supertechnologi─ů" i przyczyni┼éo si─Ö niema┼éo do sukcesu rewolucji przemys┼éowej. Wynalezienie spodni i majtek te┼╝ wymaga┼éo czasu i pomys┼éowo┼Ťci, nie tylko w przypadku, kiedy chodzi┼éo o "blue jeans". A telewizor to ju┼╝ by┼éa naprawd─Ö "supertechnologia" i na razie nie przestaje ni─ů by─ç.
Historia cywilizacji (ka┼╝dej) to jest historia nowych idei. Nawet je┼Ťli idea post─Öpu niekoniecznie da si─Ö klarownie zdefiniowa─ç (w obecnej cywilizacji zachodniej nie jest mo┼╝liwa taka definicja, bo nie ma ┼╝adnych og├│lnie obowi─ůzuj─ůcych cel├│w), to post─Öp technologiczny ju┼╝ da si─Ö opisa─ç.
To, ┼╝e dzisiaj wielu ludziom si─Ö wydaje, ┼╝e pr─ůd p┼éynie z gniazdka, ┼Ťwiat┼éo z ┼╝ar├│wki, a pieni─ůdze z bankomatu, bo tak musz─ů, to po prostu wynik na og├│┼é sprawnego funkcjonowania tych rzeczy. S─ů momenty, kiedy to wszystko nie jest oczywiste. I one bardzo ucz─ů ┼╝ycia. ┼╗ycie bez wynalazc├│w tylko na "wyspach bananowych" mo┼╝e by─ç ┼éatwe i nieskomplikowane, ale to na og├│┼é nie tam powstawa┼éy cywilizacje. Bo w ko┼äcu i po co.
W. Bicz
Add pictures here
Ôťľ

Ale ja to wszystko wiem. Powiedz, jak wynalazki ostatniego p├│┼é roku wp┼éywaj─ů na moje ┼╝ycie. Bo ja ledwo mog─Ö naliczy─ç wynalazki ostatnich 10 lat w moim otoczeniu.
Konrad PS ja nie próbuję się teraz wydurniać, tylko chcę się dowiedzieć jak to widzi człowiek, który w tym siedzi dużo głębiej niż ja.
Add pictures here
Ôťľ
KA wrote:

W ci─ůgu ostatnich 10 lat rozwin─Ö┼éo si─Ö kilka powszechnie dzi┼Ť u┼╝ywanych technologii, i kilka zwi─ůzanych z nimi wynalazk├│w. Zaliczy─ç mo┼╝na do nich: Internet (a w jego ramach mn├│stwo ca┼ékiem nowych wynalazk├│w, jak cho─çby maszyny szukaj─ůce, handel przez Internet), telefonia kom├│rkowa (a w mi─Ödzyczasie wynaleziono SMS, wiadomo┼Ťci multimedialne, GPRS, UMTS), fotografia cyfrowa, laserowe drukarki kolorowe, karty pami─Öciowe z wyj┼Ťciem USB (w tym odtwarzacze MP3), a tak┼╝e wiele technik opartych o satelity.
Musisz wzi─ů─ç pod uwag─Ö, ┼╝e rozw├│j r├│┼╝nych rzeczy wymaga czasu i w ci─ůgu ostatnich 10 lat z regu┼éy wida─ç rzeczy, kt├│rych pocz─ůtki s─ů znacznie wcze┼Ťniejsze: ciek┼ée kryszta┼éy wykryto ok. 120 lat temu, pierwsz─ů migawk─Ö na nich opart─ů opatentowano 70 lat temu, pierwszy display wyprodukowano ok. 40 lat temu, a dopiero kilka lat temu monitory tego typu zacz─Ö┼éy zdobywa─ç ┼Üwiat. Idea myszy optycznej jest bardzo stara, ale dopiero kilka lat temu zacz─Ö┼éa ona by─ç tak tania, ┼╝e wypiera zwyk┼ée.
Bardzo ci─Ö┼╝ko jest mi odpowiedzie─ç na pytanie, jakie z popularnych ostatnio rzeczy powsta┼éy w ci─ůgu ostatnich 10 lat. Prawdopodobnie g┼é├│wnie idee oparte o ju┼╝ istniej─ůc─ů infrastruktur─Ö (internetow─ů, satelitarn─ů, telefoniczn─ů). Wi─Ökszo┼Ť─ç wynalazk├│w wymaga wielu lat pracy, zanim wejd─ů na rynek. W ci─ůgu p├│┼é roku na pewno wesz┼éo na rynek kilka nowych rzeczy, ale ┼╝eby one zmieni┼éy otoczenie zwyk┼éego cz┼éowieka potrzeba cz─Östo znacznie d┼éu┼╝szego czasu.
Pozdrawiam
W. Bicz
Add pictures here
Ôťľ
Wieslaw Bicz wrote:

No w┼éa┼Ťnie! I czy to nie jest podstawowy problem "haj-technologist├│w"? ┼╗e od pomys┼éu do przemys┼éu jest d┼éuga droga, liczona w latach- kt├│re trzeba jako┼Ť prze┼╝y─ç, zanim zostanie si─Ö milionerem?
Konrad
Add pictures here
Ôťľ
KA wrote:

Zgadza si─Ö. My┼Ťlenie kr├│tkofalowe w tym wzgl─Ödzie jest bez sensu.
Kraje dobrze prosperuj─ůce ┼╝yj─ů dzi─Öki sukcesowi przemys┼é├│w, kt├│re powsta┼éy z regu┼éy wiele lat temu, na og├│┼é mo┼╝na tu m├│wi─ç o przynajmniej 20 latach, a czasem o znacznie d┼éu┼╝szym czasie.
W. Bicz
Add pictures here
Ôťľ
On Wed, 11 Jan 2006 12:21:24 +0100, Wieslaw Bicz wrote:

Przepraszam, ale to jednak kolo 20 lat.

Jak tak liczymy to tez dluzsza historia.

Tez dluga historia. Teraz tylko osiagane parametry i ceny pozwolily zbladzic sprzetowi pod strzechy.

Jesli cos tu jest nowego - to faktycznie kompresja TV i dzwieku, co pozwolilo na nowe podejscie do starych wynalazkow .. No i faktycznie duzy skok pamieci nieulotnych

Sun stosowal od dawna, takie z podkladka w paski.
Ôťľ
On Tue, 10 Jan 2006 21:59:08 +0100, KA wrote:

Oj .. a masz na tarcze czy z klawiszami ? Bo te klawisze to podlaczone do takiego malego kawalka krzemu. A ten kawalek to moze nie jest juz jakas supertechnologia, ale najblizsza fabryka w Malezji.. A mikrofon ? Weglowy czy elekretowy ? Kto w Polsce robi elektrety [tzn material ?]

Z Goretexu ? :-)

A gdzie mieszkasz ? Bo moze plynie ze Szwecji przez falownik tyrystorowy na 400kV .. ciekawe czy potrafi ktos w Polsce takie robic.
Albo nowoczesne turbiny i generatory ..
Ôťľ
KA napisał(a):

Pozostał ci taki na korbkę ?

Pozosta┼é Ci lampowy Rubin, ┼╝r─ůcy 0.25 kW mocy ?
I tak dalej.....
--
P. Jankisz
troch─Ö o rowerach:
snipped-for-privacy@o2.pl wrote:

Co tak dalej? Masz na my┼Ťli ┼╝e rubin to te┼╝ by┼éa 20 lat temu nowoczesna technologia, a telefon na korbk─Ö 70 lat temu to te┼╝ by┼éo co┼Ť? Ja my┼Ťl─Ö o przedmiocie, kt├│ry u┼╝ywam na codzie┼ä bez ┼Ťwiadomo┼Ťci, ┼╝e w nim jest jaka┼Ť wiedza, o kt├│rej nie mam nawet bladego poj─Öcia i d┼éugo jeszcze by─ç mo┼╝e nie b─Öd─Ö mie─ç.
Konrad
Add pictures here
Ôťľ
KA napisał(a):