Efekt pamięci kształtu w praktyce

Witam

Proszę o informację, czy efekt ów wykorzystuje się w jakichś wyłacznikach termicznych. Proszę podać również kilka praktycznych zastosowań metali z efektem pamięci kształtu.

Pozdrawiam andie

Reply to
andie

Użytkownik andie napisał:

Tak na szybko - ponoć jest to dobry siłownik stosowany przy rozwijaniu anten na rozmaitych satelitarnych latadłach. Tak trochę wolniej już nie poradzę - spadłem z orbity (wiedzy ogólnoinżynierskiej) parę lat temu niestety :(

pozdrowionka zairazki

Reply to
zairazki

Użytkownik "andie" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:dl7lcb$aei$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Ja kiedys macalem oprawke okularow zrobiona z metalu z pamiecia ksztaltu z tzw efektem pseudosprezystosci (jest kilka rodzajow efektow pamiecie ksztaltu)- mozna ja wygiac (tak ze zaden normalny metal nie wytrzymal by tego bez odksztalcen plastycznych) - a ona wraca sprezyscie do ksztaltu pierwotnego. A poza tym to chyba stenty chirurgiczne i jakies cuda dentystyczne sie z tego robi. Pozdrawiam, EMO

Reply to
EMO

Miniaturowa soczewka do aparatu fotograficznego (ustawienie focusu). Za niedługo będzie to w telefonach komórkowych.

Sztuczne mieśnie.

Reply to
Kurciok

Aparaty stomatologiczne do prostowania zgryzu. Nie zartuje, to OIMW najpowszechniejsze na razie zastosowanie tych materialow.

pozdrowienia

krzys

Reply to
myszek

Użytkownik "Kurciok" snipped-for-privacy@poczta.BEZSPAMUonet.pl> napisał w wiadomości :

Jak to działa jeśli można wiedzieć ?

A tam w jakim celu?

pozdrawiam andie

Reply to
andie

Hmm w sumie to nie pamiętam czy to chodziło o zoom czy o focus :) czy o jedno i drugie.

Po to aby soczewka z efektem pamięci (a raczej zestaw soczewek) nie wymagał silniczka to zmiany położenia (po przyłożeniu napięcia soczewka wyginała się odpowiednio aby cały obiektyw uzyskał odpowiedni focus przy zadanym zoomie). Coś takiego może być maciupkie i nie ma częsci mechanicznych takich jak silnik, które mogą się popsuć do tego produkcja jest tańsza (dlatego pasuje zastosować to w komórkach).

Reply to
Kurciok

Dzięki wszystkim za odpowiedzi.

pozdrawiam