Eliminacja zatarć narzędzi _ formowanie aluminium.

Szanowni,
Czy ma ktoś jakiś "złoty środel" który pozwoli obniżyć chropowatość
aluminium. Wykluczam w tym wypadku smarowanie, bo ten sprawdza się co
najmniej w 99%. Chodzi o wskazówki jak pozbyć się zatarć np. stempli
formujących np. podkładki alumiowe, kapsle, nasadki, itp. Sprawdziłem już
powłoki TiN przy bardzo niskiej chropowatości narzędzi 0,02. Efekt był
znikomy, a po pewnym czasie znowu pojawia się osad. Może obniżenie
chropowatości elementu formowanego?
Jeżli macie jakies pomysły to zapewne pomożecie ;)
Dawid
Reply to
dawid
Loading thread data ...
ultradzwieki moze? uczono mnie kiedys ze tak sie "smaruje" oczka wyciagarek do drutu
Reply to
bujnos
Witam Jeżeli powodem, dla którego wykluczasz smarowanie jest uciążliwośc w odmywaniu, to są środki do tłoczenia alumninium, które same odparowują. Sprawdż np. w katalogach firmy Total.
Reply to
PL(N)umber_One
No właśnie, czemu jak się wierci aluminium to trzeba polewać wiertło denaturatem? Konrad
Reply to
Konrad Anikiel
Użytkownik "Konrad Anikiel" snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@v19g2000yqn.googlegroups.com...
No właśnie, czemu jak się wierci aluminium to trzeba polewać wiertło denaturatem? Konrad
Sądzę, że dlatego aby obniżyć temperaturę. Denaturat szybko parując zabiera ciepło.Aluminium w momencie podwyższenia temperatury dramatycznie zmienia własciwości skrawania. "Lepi" się do ostrza. Zwłaszcza niektóre rodzaje.Niektóre mało.Na przykład PA6,PA9 skrawa się ślicznie bez denaturatu.
Może do tłoczenia aluminium opłaca się obniżać temperatury ?
GAL
Reply to
GAL
wtedy to bedzie kruszenie ;)
Reply to
bujnos
Użytkownik snipped-for-privacy@smutec.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.home.net.pl...
Nie miałem na myśli zamrożenia całości detalu, tylko utrzymanie temperatury około 20 stopni w okolicy stempla.Z doświadczenia wiem, że aluminium [wiele gatunków, ale nie wszystkie]przegrzane przy skrawaniu do temperatury zalóżmy 100 stopni obrabia się tragicznie.
GAL
Reply to
GAL
Dowiedzieć się czego do smarowania i jakiego stopu używają ci co robią puszki do pepsi albo tubki do pasty do zębów. Z szajbki robią puszkę albo tubkę i nic im się nie klei i nie narasta. Może zapytaj w hucie aluminium jakiego stopu masz użyć.
Reply to
kogutek
Tłoczniki do puszek są wielotaktowe (nawet dwunasto-), nie dla fantazji konstruktora. Ja już widziałem tłoczenie aluminium pod wodą (w wanience)- widać to po to żeby utrzymać stałą temperaturę, choć wtedy nie zastanawiałem się zbytnio, bo ja w nierdzewce raczej siedzę. Konrad
Reply to
Konrad Anikiel
Użytkownik "Konrad Anikiel" snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@n20g2000vba.googlegroups.com...
Tubek juz sie nie robi z metalu, no - bardzo rzadko :-)
Mysle ze stalowych puszek tez sie nie tloczy na jeden raz :-P
A zeby bylo smieszniej to aluminium sie swietnie tloczy na goraco :)
J.
Reply to
J.F.
czytając wasze propozycje mozna wnioskowac ze bez smarowania będzie ciężko. Rzeczywiście powłoki PVD są rozwiązaniem ale "krótkoterminowym". Idealnie byłoby znaleźć powłokę "doskonale" szczelną, ale taka z definicji nie istnieje.
Jezeli chodzi o technologię wytwarzania, to czy przez tzw cold-forming możemy produkować detale np. ze stopów Al z miedzią lub magnezem? Naturalnie najlepszym rozwiązaniem byłoby 99,9% Al w stopie. Ale czy istnieje np. taki stop aluminium który byłby odpowiedni zarówno do formowania jak i obróbki skrawaniem? Stop, który można stosować w 2 procesach jednocześnie, a który zapewniałby wytrzymałość detaliu większą n-krotnie niż czyste aluminium?
Dawid.
Reply to
dawid
dawid snipped-for-privacy@poczta.fm napisał(a):
Obawiam się, że stopów aluminum tak uniwersalnych, o dużej plastyczności i dobrej skrawalności, nie ma. Balchy duralowe, do wyginania, aby zwiększyć plastyczność, poddaje się przesycaniu (w temperaturach rzędu 400-500 stopni), po czym aby przywrócić poprzednie własciwości poddaje sie je starzeniu (rzędu 150-200 stopni, przez kilka, kilkanaście godzin). PP
Reply to
PL(N)umber_One

PolyTech Forum website is not affiliated with any of the manufacturers or service providers discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.