Eliminacja zatarć narzędzi _ formowanie aluminium.

Szanowni,

Czy ma ktoś jakiś "złoty środel" który pozwoli obniżyć chropowatość aluminium. Wykluczam w tym wypadku smarowanie, bo ten sprawdza się co najmniej w 99%. Chodzi o wskazówki jak pozbyć się zatarć np. stempli formujących np. podkładki alumiowe, kapsle, nasadki, itp. Sprawdziłem już powłoki TiN przy bardzo niskiej chropowatości narzędzi 0,02. Efekt był znikomy, a po pewnym czasie znowu pojawia się osad. Może obniżenie chropowatości elementu formowanego?

Jeżli macie jakies pomysły to zapewne pomożecie ;)

Dawid

Reply to
dawid

ultradzwieki moze? uczono mnie kiedys ze tak sie "smaruje" oczka wyciagarek do drutu

Reply to
bujnos

Witam Jeżeli powodem, dla którego wykluczasz smarowanie jest uciążliwośc w odmywaniu, to są środki do tłoczenia alumninium, które same odparowują. Sprawdż np. w katalogach firmy Total.

Reply to
PL(N)umber_One

No właśnie, czemu jak się wierci aluminium to trzeba polewać wiertło denaturatem? Konrad

No właśnie, czemu jak się wierci aluminium to trzeba polewać wiertło denaturatem? Konrad

Sądzę, że dlatego aby obniżyć temperaturę. Denaturat szybko parując zabiera ciepło.Aluminium w momencie podwyższenia temperatury dramatycznie zmienia własciwości skrawania. "Lepi" się do ostrza. Zwłaszcza niektóre rodzaje.Niektóre mało.Na przykład PA6,PA9 skrawa się ślicznie bez denaturatu.

Może do tłoczenia aluminium opłaca się obniżać temperatury ?

GAL

Reply to
GAL

wtedy to bedzie kruszenie ;)

Reply to
bujnos

Użytkownik snipped-for-privacy@smutec.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

Nie miałem na myśli zamrożenia całości detalu, tylko utrzymanie temperatury około 20 stopni w okolicy stempla.Z doświadczenia wiem, że aluminium [wiele gatunków, ale nie wszystkie]przegrzane przy skrawaniu do temperatury zalóżmy

100 stopni obrabia się tragicznie.

GAL

Reply to
GAL

Dowiedzieć się czego do smarowania i jakiego stopu używają ci co robią puszki do pepsi albo tubki do pasty do zębów. Z szajbki robią puszkę albo tubkę i nic im się nie klei i nie narasta. Może zapytaj w hucie aluminium jakiego stopu masz użyć.

Reply to
kogutek

Tłoczniki do puszek są wielotaktowe (nawet dwunasto-), nie dla fantazji konstruktora. Ja już widziałem tłoczenie aluminium pod wodą (w wanience)- widać to po to żeby utrzymać stałą temperaturę, choć wtedy nie zastanawiałem się zbytnio, bo ja w nierdzewce raczej siedzę. Konrad

Tubek juz sie nie robi z metalu, no - bardzo rzadko :-)

Mysle ze stalowych puszek tez sie nie tloczy na jeden raz :-P

A zeby bylo smieszniej to aluminium sie swietnie tloczy na goraco :)

czytając wasze propozycje mozna wnioskowac ze bez smarowania będzie ciężko. Rzeczywiście powłoki PVD są rozwiązaniem ale "krótkoterminowym". Idealnie byłoby znaleźć powłokę "doskonale" szczelną, ale taka z definicji nie istnieje.

Jezeli chodzi o technologię wytwarzania, to czy przez tzw cold-forming możemy produkować detale np. ze stopów Al z miedzią lub magnezem? Naturalnie najlepszym rozwiązaniem byłoby 99,9% Al w stopie. Ale czy istnieje np. taki stop aluminium który byłby odpowiedni zarówno do formowania jak i obróbki skrawaniem? Stop, który można stosować w 2 procesach jednocześnie, a który zapewniałby wytrzymałość detaliu większą n-krotnie niż czyste aluminium?

Dawid.

Reply to
dawid

dawid snipped-for-privacy@poczta.fm napisał(a):

Obawiam się, że stopów aluminum tak uniwersalnych, o dużej plastyczności i dobrej skrawalności, nie ma. Balchy duralowe, do wyginania, aby zwiększyć plastyczność, poddaje się przesycaniu (w temperaturach rzędu 400-500 stopni), po czym aby przywrócić poprzednie własciwości poddaje sie je starzeniu (rzędu

150-200 stopni, przez kilka, kilkanaście godzin). PP
Reply to
PL(N)umber_One