Typ wyjść sterownika PLC

Chciałem zakupić sterownik PLC w promocji dla studentów. W informacji o
produkcie pisze takie coś:
Przy zamówieniu należy określić typ wyjść jaki ma być na sterowniku
> (przekaźniki, tranzystory npn, tranzystory pnp) oraz rodzaj portu
> komunikaycjnego (RS-232 (S-video) lub USB).
Jaką różnicę robi fakt, że na wyjściach będą np. przekaźniki a nie
tranzystory?
Reply to
MiF
MiF pisze:
Tak z grubsza to wyjścia tranzystorowe są szybsze i trwalsze, wyjścia przekaźnikowe są wolniejsze ale mogą przełączać większe prądy, mają też mniejszą żywotność (chociaż i tak są to miliony cykli).
Reply to
Kit
Użytkownik "MiF" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:gqih8q$67p$ snipped-for-privacy@news.agh.edu.pl...
Beda halasowac [wada lub zaleta], beda zapewne na wyzsze napiecia oraz odporniejsze na przepiecia i przeciazenia .. ktorych w tablicy demonstracyjnej dla studentow moze wcale nie bedzie, beda mniej zywotne - co pewnie tez bez znaczenia w wersji studenckiej, byc moze beda wieksze lub drozsze ...
J.F.
Przekaźnikami można obsłużyć zarówno prąd stały, jak i zmienny, tranzystorami tylko stały. Decydyjąc się na NPN lub PNP decydujesz się zarazem na polaryzację - wspólny plus lub wspólny -. Przekaźniki mają albo osobno wyprowadzone oba styki, albo grupowane po kilka (tak jest w sterownikach FATEK - coś mi mówi, że chodzi właśnie o nie), co pozwala na separację różnych obwodów wyjściowych - np. 24V stałe, 24V zmienne, 230V zmienne.
Maciek
Reply to
Maciej Szymanski
Poza tym co juz zostalo powiedziane:
Tranzystory w porownaniu do przekaznikow: - wieksze straty energii - > cieplo - awaria trudniejsza do zdiagnozowania, zlokalizowania (uplywy pradu), - w 99% awaria w pozycji "zamkniety", przekazniki natomiast psuja sie najczesciej na "otwarcie" - mniejsza zywotnosc przy ciaglej pracy z mala iloscia cykli przelaczania, - wieksza zywotnosc przy duzej ilosci przelaczania, - z reguly drozsze (?)
Reply to
meloon
Ale czy nie chodzi tu o przekazniki tranzystorowe (solid state relays), ktore smigaja na zmiennym?
Reply to
meloon
AFAIK to są one tyrystorowe i działają tylko na zmiennym. W PLC z wyjściami półprzewodnikowymi spotkałem się z opcjami:
- tranzystory NPN - tylko prąd stały, - tranzystory PNP - tylko prąd stały, - tyrystory - tylko prąd zmienny, - przekaźniki elektromechaniczne - stały lub zmienny.
Co prawda, zależnie od potrzeb można dołożyć dodatkowy moduł z innym rodzajem wyjść, albo bod wyjście tranzystorowe podłączyć zewnętrzny przekaźnik na prąd stały.
Maciek
Reply to
Maciej Szymanski
Czyli moja charakterystyka w poprzedniej wiadomosci tyczy sie wlasnie tyrystorowych. Wlasnie patrze na solid state relay 480V 125A i przy napieciu rzeczywiscie jest symbol pradu przemiennego. Dzieki za sprostowanie!
Reply to
meloon
Wybierz przekaźnikowe - przekaźniki i tak pewnie będą sterowane tranzystorami bo hiperrzadko podpina się uC bezpośrednio do przekaźnika więc zubożając PCB możesz uzyskać drugą opcję (plus zalety wymienione przez innych - uniwersalność Pk-ów)
Reply to
bujnos
meloon snipped-for-privacy@aol.com napisał(a):
Są też wady przekaźników: -mała częstotliwość pracy -styki generują zakłócenia - dodatkowe impulsy. W przypadku sterowania z nich wejść elektronicznych konieczne jest zastosowanie filtrów (np. programowych) ograniczającyh częstotliwość pracy wejścia.
Marek
Reply to
- MarusC