gruntowe wymienniki ciepla

aloha ,

Jestem w trakcie pisania pracy przejściowej zatutyłowanej "Analiza porównawcza zastosowania gruntowych wymienników pionowych i poziomych w pompach ciepła"

jesli ktos sie orientuje w temacie to moze pomoglby mi odpowiedziec na pytania:

Jaki teren decyduje o wyborze danego wymiennka [czy tylko wielkość działki] i dlaczego ?

Jakie są koszty wykopu [lub całkowity koszt czyli wykopu + cena rur] długości rury dla pionowych jak i poziomych?

Czy poziome i pionowe wykonuje się z tych samych materiałów czy pionowe wykonuje się z innych niż polietylenowe, polipropylenowe, polibutylenowe?

Czy stosuje się inne czynniki dla poziomych i pionowych czy dla obydwu stosuje się wodne roztwory glikoli i solanki?

Reply to
klinton

Troche malo informacji posiadasz. Jesli chcesz cos w tym temacie pisac to .... zacznij od Internetu i firm instalujacych te urzadzenia.

Pionowe sa zdecydowanie drozsze, ale stabilniejsze w pracy. Mozna stosowac rury miedziane ale to podnosi koszt rozwiazania. Czynnik nie jest istotny w rodzaju kolektora.

Reply to
NOTO

aloha NOTO, Thursday, May 11, 2006, NOTO :

N> Troche malo informacji posiadasz. Jesli chcesz cos w tym temacie N> pisac to .... N> zacznij od Internetu i firm instalujacych te urzadzenia.

spoko spoko juz sie pytalem i szukalem mam troche informacji uznalem ze w necie jest malo a ze trafilem na taka grupe to i tu wyslalem zapytania ;] z nadzieja ze moze ktos by podal jakies niuanse albo wiedzial cos na temat

N> Pionowe sa zdecydowanie drozsze, ale stabilniejsze w pracy.

w poradniku rubika pisze co innego ze to wlasnie poziome sa stabilneijesze

N> Mozna stosowac rury miedziane ale to podnosi koszt rozwiazania. N> Czynnik nie jest istotny w rodzaju kolektora.

no w miedzianym jest bezsposrednie parowanie

Reply to
klinton

klinton napisał(a):

A jakies ksiazki? :)

Dosc czesto temat pomp ciepla, choc bardziej od strony uzytkownika, poruszany jest na pl.misc.budowanie. Tam popytaj - moze ktos zechce podzielic sie swoja wiedza ;)

Reply to
zbigi

aloha zbigi, Thursday, May 11, 2006, zbigi :

z> A jakies ksiazki? :)

no pare, o gruntowych wogole nie ma ale o pompach mam 3 z czego 1 ma w miare duzo jakies 15stron o wyiennikach

z> Dosc czesto temat pomp ciepla, choc bardziej od strony uzytkownika, z> poruszany jest na pl.misc.budowanie. Tam popytaj - moze ktos zechce z> podzielic sie swoja wiedza ;)

dzieki :)

Reply to
klinton

aloha zbigi, Thursday, May 11, 2006, zbigi :

no wlasnie nie, tuz przy gruncie sa najwieksze wachania temp im dalej od powierzchni gruntu w jedna i druga strone temp powietrza stabilizuje sie [w atmosferze jako tako ;]

z> Kurcze. A ja zawsze myslalem, ze im dalej od granic osrodkow, z ktorych z> jeden ma zmienna temperature, tym mniejsze roznice temperatur drugiego z> osrodka? z> Znaczy sie: im glebiej w ziemie, tym mniejsze wahania temperatury - z> wszak grunt tuz pod powierzchnia caly czas ogrzewa sie i wychladza?

no masz racje, im glebiej to temp stabilniejsza wg rubika z tego co czytam to w poziomych na doplywie do parownika temp jest bardziej stabilna z powodu wiekszej dlugosci przewodow

Reply to
klinton

. A ja zawsze myslalem, ze im dalej od granic osrodkow, z ktorych

Witam Nie jest czasem tak ze na glebokosci 1,2 m temperatura jest przez caly rok taka sama, czyli okolo 5-8 *C (w naszej strefie klimatycznej)?? Wykladowca ostatnio mowil nam ze koszt kompletnej instalacji (czyli zakopane okolo 100m rur w ziemi + pompy itd) to okolo 25 tys euro. Pozdrawiam

Reply to
Biafra

aloha Biafra, Sunday, May 14, 2006, Biafra :

B> Witam B> Nie jest czasem tak ze na glebokosci 1,2 m temperatura jest przez caly rok B> taka sama, czyli okolo 5-8 *C (w naszej strefie klimatycznej)?? Wykladowca B> ostatnio mowil nam ze koszt kompletnej instalacji (czyli zakopane okolo 100m B> rur w ziemi + pompy itd) to okolo 25 tys euro. B> Pozdrawiam

na tej glebokosci wg rubika jest sa wachania 5 - 17*C a z ta cena to chyba przesadzil no chybaze tyle w niemczech by to kosztowalo bo wg pewnej firmy to granice rzedu 50tys zl

Reply to
klinton

A na Żuławach, czy w Tatrach?

100 metrów? Ja widziałem jak całe kilometry zakopywali, pod jeden dom.

Konrad

Reply to
KA