gwintów przed odkręceniem

Szukam środka, którym są czasami posmarowane śruby (taki niebieski).
To co znajduje w handlu wg instrukcji to kleje: smaruje się klejem i
od razu śrubę należy wkręcić a klej po czasie (24h) wiąże.
A te gotowe śruby są posmarowane czymś już suchym, można wkręcić i
nie czekać 24h na związanie. Co to za środek?
Oczywiście środek musi umożliwiać rozkręcenie a nie sklejenie na
amen...
Reply to
Marek
W dniu 10.09.2022 o 23:48, Marek pisze:
Pewnie różne to firmy robią, ale ja używam LOCTITE. Tu jest taki:
Strona przykładowa. Poszukaj tego w lokalnych sklepach. Ja swój w CASTORAMA kupiłem. Czasem mają konkurencyjnych firm, ale te są popularne co najmniej od lat 90-tych i się sprawdzają. Mają różne kolory i różną siłę. Niebieski blokuje gwint, ale spokojnie się odkręci po lekkim puknięciu w klucz. Natomiast sam się nie odkręca.
Reply to
Robert Tomasik
Nawet te niedemontowalne są demontowalne, wystarczy podgrzać opalarką.
Reply to
PeJot
W dniu 11.09.2022 o 10:00, PeJot pisze:
Tylko, że to nie o to chodzi :)
Reply to
Wiesiaczek
W dniu 11.09.2022 o 10:00, PeJot pisze:
Nie każde połączenie można podgrzewać. po za tym wydaje mi się, że chyba nie masz racji - przynajmniej w wypadku tego niebieskiego. Używam tego do połączenia, które bardzo się grzeje i trzyma. Może inne kolory tak działają. Masz na poparcie tej swojej tezy jakieś argumenty?
Reply to
Robert Tomasik
Zwykle używam Loctite do gwintów, w tej chwili nie powiem konkretnie który, bo mam je w warsztacie. W każdym razie i te kleje do gwintów, i te do *trwałego* łączenia tuleja-wałek puszczają po podgrzaniu opalarką.
Reply to
PeJot
W dniu 11.09.2022 o 13:32, PeJot pisze:
Oczywiście nie przeczę, być może są kleje odporne na wysoką temperaturę.
Reply to
PeJot
W dniu 11.09.2022 o 13:32, PeJot pisze:
Wydaje mi się, że to działa tak, że sam LOCTITE krystalizuje blokując gwint. Jak podgrzejesz, to zwiększa się objętość elementów i ta krystalizacja się rozlatuje. Ale ja mam LOCTITE na połączeniu, które czasem bardzo się grzeje i trzyma.
Reply to
Robert Tomasik
Są dostępne informacje na stronie producenta, można sprawdzić np.
WM
Reply to
WM
W dniu 2022-09-11 o 13:32, PeJot pisze:
Ten klej, po podgrzaniu do 300 stopni pozwala na odkręcenie gwintu.
WM
Reply to
WM
Zdecydowanie nie są to kleje oparte na akrylanach, a ten jest.
Reply to
Marcin Debowski
W dniu 11.09.2022 o 14:05, WM pisze:
O tym nie wiedziałem. Będę musiał uważać.
Reply to
Robert Tomasik
Warto poszukać dodatkowych informacji producenta o wyrobie.
WM
Reply to
WM
Te preparaty nie mają uniemożliwiać demontażu, one mają zabezpieczyć przed samoczynnym odkręceniem w warunkach zmiennych obciążeń. Nawet jak się dana śruba/wkręt rozgrzeje, to przecież sama się nie wykręci. Wciąż potrzebuje dużego momentu do ruszenia. To z grubsza działa tak jak pakuły w połączeniach hydraulicznych. Nie widziałem żeby komuś żeberka się powykręcały z kaloryfera, a wibracje w różnych instalacjach widziałem duże.
Reply to
Konrad Anikiel
No dobra ale to co proponujesz to ja znam, działa to na zasadzie: smarujesz śrubę, skręcasz, środek wiąże. A ja pytam o środek, który posmarujesz śrubę, powstanie na niej powłoka, która wyschnie. Następnie np. po roku można wkręcić taką śrubę i ta powłoka zrobi swoje. Kupując śruby (części zamienne) czasami właśnie są zabezpieczone taką już wyschnięta powłoką. Czy ten środek co proponujesz też może być użyty "na później"? Czy wymaga od razu skręcenia zabezpieczanych tą metodą elementów?
Reply to
Marek
Niektóre preparaty uniemożliwiają demontaż zwykłymi narzędziami. Trzeba podgrzać do 250°C, by odkręcić.
"Gdy narzędzia ręczne nie wystarczają z powodu wydłużonych odmian złączy lub ich większych średnic (ponad 1"), należy je podgrzać lokalnie do temp. ok. 250 °C i zdemontować na gorąco."
WM
Reply to
WM
No ale pomyśl na czym polega to "i zdemontować na gorąco". Od samego patrzenia (plus grzania) się nie wykręci, trzeba użyć klucza i to mocno się do niego przyłożyć. To wciąż jest zabezpieczone przed samoczynnym odkręceniem, niezależnie czy to nazwiesz demontowalne czy niedemontowalne.
Reply to
Konrad Anikiel
Dowolny preparat oparty na spoiwie organicznej tak będzie działał. Zobacz, że nawet w cytowanym wyżej odnoszą się w sumie do powierzchni gwintu.
Pomysł, aby uzywac spoinę organiczną do wytworzenia trwałego mechanicznie połączenia w wysokiej temperaturze, wydaje się z lekka o kant d, bo pod tym gwintem są warunki w mairę beztlenowe i znakomita wiekszość polimerów najpierw zmięknie a dopiero po dłuższym czasie się rozłoży. Jak ktoś będzie miał szczęście to produkty tego rozkładu unieruchomią coś takiego mechanicznie. Ale po co cudować, skoro można to pewnie spokojnie zapiec zupełnie inaczej, tak że nic tego nie ruszy.
Reply to
Marcin Debowski
Czyli spowoduje, że śruba się sama np. pod wpływem wibracji nie odkręci?
Zasadniczo wiele powłok np. poliuretanowych powinno dać tu radę. To czego potrzebujesz to z jednej strony coś, co tworzy elastyczną spoinę, z drugiej, ma jakąś w miarę rozsądną przyczepności np. do czystej stali (czy z czego tam te śruby). Powłoka musi być w miarę elastyczna (ale tez nie za bardzo), aby się nie pokruszyła podczas nakręcania i dawała się odkształcać właśnie elastycznie (a nie plastycznie, tj. nie płynęła).
Kup więc jakiś klej na bazie PU, najlepiej rozpuszczalnikowy i spróbuj tym nałożyć cienka warstewkę.
Reply to
Marcin Debowski
Tak, to działa tak samo jak te proponowane kleje. Z tym, że można śrubę posmarować i zostawić do późniejszego użycia.
Myślałem, że to jakiś popularny konkretny środek.
Reply to
Marek