oznaczenia gwintów

Moje pytanie dotyczny oznaczenia gwintów rurowych walcowych (cylindrycznych). Znalazłem Dwa rodzaje oznaczeń:

- wg małego "Poradnika mechanika" oznacza się R

- wg "Rysunku technicznego maszynowego" Dobrzańskiego oznacza się G.

Żeby było ciekawiej w Dobrzańkim R to gwint rurowy stożkowy, który w poradniku oznacza się St.R

Proszę o pomoc. Po pierwsze jak poprawnie się oznacza takie gwinty? Po drugie czy jest różne oznaczenie dla gwintu zewnętrznego i wewnętrznego?

Z góry dziękuje

Tomek

Reply to
Tomek S

R to jest albo g. rurowy stozkowy ( zewnetrzny ) albo g. rurowy stozkowy stosowany w gornictwie geologicznym . Ja bym obstawal przy G.... pozd Nero

Reply to
Nero

Wg normy PN-ISO 7-1:1995 oznaczenia są następujące: Rp - gwint rurowy walcowy wewnętrzny połączeń ze szczelnością uzyskiwaną na gwincie, Rc - gwint rurowy stożkowy wewnętrzny połączeń ze szczelnością uzyskiwaną na gwincie, R - gwint rurowy stożkowy zewnętrzny połączeń ze szczelnością uzyskiwaną na gwincie.

G - gwint rurowy walcowy wewnętrzny, jutro uszczególnię jak dopadnę normę.

Reply to
Zbyszek

Użytkownik "Zbyszek" snipped-for-privacy@domena.tez.com> napisał w wiadomości news:4315c6f9$ snipped-for-privacy@news.vogel.pl...

Jak w takim razie oznaczyć gwint rurowy walcowy zewnętrzny? Bo z tego co napisałeś to Rp i G dotyczy gwintów rurowych walcowych wewnętrznych.

Tomek

Reply to
Tomek S

Taki gwint ma oznaczenie G

Zbyszek

Reply to
Zbyszek

"Fanar" w Ciechanowie ma katalog, tam wszystko jest opisane.

Reply to
wt

Ja, żeby nie było wątpliwości, piszę np: G3" ISO228. Spotkałem się, że ludzie oznaczają takie gwinty G3" GAZ.

Konrad

Reply to
KA

Wg normy pełne oznaczenie gwinu brzmi: "Gwint rurowy ISO 228-G 3". W praktyce wystarczy G3. Gdyby to był gwint lewy to G3 LH. Zbyszek.

Reply to
Zbyszek