Śruby calowe - norma

Witam,

Czy najnowsze wydanie normy ANSI/ASME B18.2.1-2010 definiuje wymaiary śrub bez łba (stud bolt)? Mam wydanie z 1996 roku i nie znalazłem tam takich informacji. Tymczasem w normie na kołnierze B16.5 przez kolejne wydania z uporem maniaka piszą, że szpilki powinny być wg B18.2.1. Ja z uporem maniaka wpisuję to do projektu (lubie porządek :) a poddostawcy pytają się czy się nie pomyliłem bo nie mogą tego znaleźć...

A teraz pytanie dodatkowe. Czy stosując śruby/szpiliki o długościach podanych w tabelkach B16.5 spotykacie się z sytuacją, że są za krótkie? Mam to kolejny raz i już nie wiem o co chodzi... Ja wiem... dodatnie tolerancje na grubości nakretek i kołnierzy, grubość farby, źle sprasowana uszczelka. No ale to nie powinno dawać efektu, że śruba jest calkowicie schowana w nakrętce...

Pozdrawiam,

Reply to
Doc

Doc snipped-for-privacy@wp.pl.die.spamer.die> napisał(a):

Mogę odpowiedzieć na drugie pytanie. Również trafiło mi się, ze dlugosci srub byly za krotkie, zwlaszcza przy uszczelkach krawędziowych, gdzie odkształcenie uszczelek nie bylo tak duze jak dla plaskich z tworzywa. Ale to glównie przy duzych kolnierzach i nielicznych przy aparacie. Dlatego zawsze licze wymagana dlugosc srub po czym przyjmuje najblizszą wg typoszeregu ASME, lub polskich norm. Wiem tylko, ze przy rurociągach pewnie trudno by bylo liczyc wszystkie sruby przy kilkudziesieciu roznych kolnierzach.

PS. Chcialbym dolaczyc sie do tematu i spytac czy ktos orientuje się, w ktorej normie ASME są wytyczne co do stosowania srub z przewężoną szyjką? Chodzi o temp. podobnie jak dla polskich norm przy srubach typu SA, SZ czy SB. I co ma celu stosowanie takich srub? Gdzies kiedys znalazlem opracowanie, w ktorych wyznaczony byl wzor na pelzanie materialu, gdzie w przypadku mniejszych przekrojow zajwisko to zachodzilo rzadziej. Ale czy to wlasnie dlatego ssruby te sa przewezone?

Przepraszam autora postu za OT.

Reply to
lukaszpk