mikrometr - 0-100 mm

Witam, chce kupic mikrometr o zakresie 0-100 mm . W Polsce na allegro nie maja takich , w sklepach np. mitutoyo kosztuje 1100 euro. ale znalazlem na ebayu:

o tym sadzicie ?

Inna opcja to zlecenie wykonania sruby mikrometrycznej z nakladka tak jak w zwyklym mikrometrze. Ciekaw jestem czy gdzies cos takiego robia. Przyrzad potrzebny mi jest do uzyskania precyzyjnego przesuwu.

z gory dzieki za pomoc

Reply to
robson

W pelnym zakresie 0-100 mm mozna kupic tu:

cena 1100 euro , bez cla i vatu.

jesli chodzi o ebaya to juz niestety nie ma tego mikrometru , wystawil go jakis anglik ale dziwnie wygladal (m.in. czesc wykonana z drewna) i mozna bylo kupic tylko na terenie UK.

Reply to
robson

Byc moze nie jedyny , ale wydaje mi sie najprostszy. Ja zamierzam zamocowac na kocu takiej sruby nakladke przytwierdzona do silnik akrokowego i sterujac nim uzyskiwac w pojedynczym kroku przesuniecie liniowe rzedu 1-2 mikrometrow. Takie rozwiazania stosuje sie w profesjonalnych stolikach do przesuwu XY , tyle tylko ze z zastosowaniem przekladni slimakowych. U mnie sruba ma byc wypozycjonowana wzdluz osi Z i chce to zrobic bez slimaka. Kwestia do rozwiazania to prcyzyjne wywalcowanie (wytoczenie ?) takiej sruby.

pozdrawiam

Reply to
robson

Oczami wyobrażni widze to Twoje urządzenie. Silniki ze stacji dysków ze złomu. Z zamocowanymi w osi za pomocą sprzęgieł bezluzowych srub walcowanych. Nakretka zamocowano bezluzowo ale podatnie do stolika. A za podstawę bedzie robiła płyta ze starej szuflady. Człowieku ty nawet nie wiesz jak sie robi takie śruby a chcesz zrobić urządzenie niemozliwe do wykonania w przecietnej narzędziowni. Bardzo mnie ciesza próby zrobienia czegoś potrzebnego. Ale groble stawia się wedle stawu. Zastanów sie czym zmierzysz przesunięcie. Bo zrobienie to dopiero połowa pracy. Żeby urządzenie spełniało swoje zadanie musisz znać jego parametry. Musisz je czymś zmierzyć. To coś do mierzenie musi być przynajmniej 100 razy dokładniejsze. Daj sobie spokój bo Ci się nie uda i się zniechecisz na przyszłość. Wiem że jestem brutalny. Ale to jedyna mozliwa odpowiedz na Twój problem. Tomek

Reply to
Tomek

Mam wrazenie ze porywasz sie z motyka na slonce. Po pierwsze nie zrobisz tak dokladnie sruby - mozesz ja co najwyzej kupic. Po drugie slimakowych przekladni nie spotkalem w zadnym projekcie/wykonaniu napedu liniowego (zaznaczam ze nie rozmawiamy o otwieraczach do bram). Po trzecie, jak wyobrazasz sobie kasowanie luzi na srubie. Po czwarte jak zamocujesz taka srube - bo na osi silnika to porazka na samym starcie. Po piate... i tak dalej.

Moja propozycja jest taka. Przeczytaj parametry gotowych srub, podgladnij przemyslowe wykonania i wtedy zdecyduj o rozwiazaniu. Polecam tez uwadze wykonanie pomiarow sruby juz zlozonej z mechanizmem i zastosowanie stosownych poprawek przy jej _kreceniu_.

__ Pzd, Irek.N. ps. dla silnika krokowego 0.9st sterowanego polkrokowo z sruba 1/8" (a mniejszych nie spotkalem) masz 4 mikrony rozdzielczosci (teoretycznie).

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Moja intencja nie jest zrobienie profesjonalnego urzadzenia , ktore bedzie konkurowac z produktami , np. firmy PRIOR (stolik do przesuwu liniowego XY o zakresie 125X75 mm i rozdzielczosci 1 mikrometra) , ktory kosztuje 2200 funtow netto. Mozna tez pewnie w Polsce kupic gotowy mikrokontlorer w cenie od 10 tys. Ja chce wykonac przyrzad najtansza metoda w oparciu o dostepne elementy lub ewentualnie takie ktore mozna wykonac w miare tanio. Calosc ma wygladac tak: silnik krokowy TEAC 14769070 pracujacy w trybie polkrokowym (400 krokow na obrot) umocowany pionowo , na trzpieniu silnika o srednicy 17 mm. sruba mikrometryczna mocowana nakladka (jako jedna calosc), na srubie nakretka umocowana w statywie. Silnik albo na prowadnicy albo blokowany zwykla deska. Calosc mocoana tez w statywie .Stolika zadnego tu nie bedzie bo do konca sruby bedzie przywocowany drut obciazony grawitacyjnie. Chodzi o precyzyjne , sterowane komputerowo przesuwanie tegoz druta. Cala elektronika na zewnatrz polaczona przewodami z silnikiem (ktory bedzie sie przesuwal jako calosc) , sterowanie z laptopa. Uklad juz dziala tyle ze nie ze sruba mikrometryczna ale z nakladka na trzpieniu silnika ( w poziomie) , w ktory centralnie jest wkrecona zwykla srubka , na ktora nawija sie nitka , a do niej przyczepiony jest obciazony jest drut. Niestety dochodzi tu blad zwizany z przesuwem liniowym zwiazanym z gwintem sruby. Dokladnosc przesuwu byla testowna czujnikiem zegarowym mitutoyo zakres 5 mm , rozdz. 0.001 mm. Pojedynczy krok 8,5 mikr. z bledem +/- 1 mikrometr. Testowalem rozne przesuniecia i wartosc srednia oscylowala mi od 8.2 -8.7 mikrometra na krok. Chce zminimalizowac wady tego ukladu zastepujac go sruba mikrometryczna. Na poczatek sprawdze jak to dziala na pierwszym lepszym mikrometrze o zakresie do 25 mm. Wydaje mi sie ze pomysl ze sruba bedzie lepszy. Maksymalne przesuniecie jakie bedzie mi potrzebne to 5-6 cm , z krokiem 2-3 mikrometry z bledem +/- 0.5 mikrometra. Mysle ze sa to realne wymagania. Przyskoku sruby 0.5 mm mamy krok 1.

25 mikrometra, przy skoku 1 mm 2.5 mikrometra. Nie jestem z wyksztalcenia inzynierem , tylko chemikiem i nie mam tutaj ambicji konkurowac z fachowcami w tej dziedzinie. Jesli macie jakies inne propozycje wykonania takiego urzedzenia tanim kosztem bede wdzieczny za sugestie.

pozdro

Reply to
robson