pneumatyka lajkonika

    Paskudna pogoda za oknem, zacząłem marzyć o lecie, wypadzie, namiocie... . I przyponiałem sobie że w moim namiocie stelaż raczył
zeszłego roku niewytrzymać obciążeń. Próby zakupu nowego okazały się na razie nieudane (producent się wypiął, a propozycje wykonania zastępczego stelaża oscylują wokół kosztów nowego namiotu) stąd zacząłem kombinować.     Wymyśliłem że taka rurka duraluminiowa dałaby się może zastąpic rurą z uszczelnionej tkaniny PE napompowanej do ciśnienia paru atmosfer. I jako żem lajkonik w tej dziedzinie, chciałem zapytać nim na wiosnę przystąpię do eksperymentów - czy da się policzyć jakie powinno być ciśnienie, średnica rurek, sztywność materiału z którego są zrobione.. by namiot z takim steleżem był w stanie wytrzymać letnią burzę ? Na razie, jak policzyłem wg podstawowych wzorów fizycznych to wyszły mi jakieś strasznie małe liczby - 20kPa dla fi50mm !? Jeśli byłaby to prawda, to dlaczego jeszcze nikt takich namiotów nie sprzedaje, tylko się męczą z jakimiś trzy razy cięższymi i sto razy droższymi stopami duralu ze skandem ?
Adam

http://www.straz.zgora.pl/?pid=1&cid 3
WM

Wlodzimierz napisał(a):

    Faktycznie takie namioty są : http://www.airzonerecreation.com/index.htm     ale wciąż pozostaje pytanie : jak to policzyć ?
Adam

http://www.airzonerecreation.com/index.htm
Ja bym to spróbował policzyć metodą superpozycji.
Krok 1. Policzyć naprężenia dla napompowanego kształtu bez uwzględniania ciśnienia, ale przy pełnym obciążeniu konstrukcji.
Krok 2. Policzyć naprężenia wyłącznie dla ciśnienia wewnętrznego.
Krok 3. Dodać do siebie naprężenia z kroku 1 i 2
krok 4. Jeżeli obliczone w kroku 3 naprężenia w jakimś punkcie są ściskające to podnieść ciśnienie i wrócić do kroku 2. Jeżeli wszędzie są rozciągające zakończyć obliczenia.
Myslę, że konstrukcja wielokomorowa jest wytrzymalsza od jednokomorowej.
Pozdrawiam WM

Czy założenie, że wiotki element nie może przenosić naprężeń ściskających jest słuszne? Zacząlem mieć wątpliwosci po zapoznaniu się z tą stroną:
http://panoramix.ift.uni.wroc.pl/~wgan /

Czy założenie, że wiotki element nie może przenosić naprężeń ściskających jest słuszne? Zacząlem mieć wątpliwosci po zapoznaniu się z tą stroną:
http://panoramix.ift.uni.wroc.pl/~wgan/fwp/konstrukcje.html
WM

On Fri, 24 Feb 2006 07:02:05 +0000 (UTC), Wlodzimierz wrote:

Zalezy o jakich obciazeniach mowimy. W praktyce beda to bardzo male obciazenia.
Pouczajace doswiadczenie - stanac na pustej puszcze po piwie [ok, moze byc po coli]. Lzejszym osobom sie uda. A teraz leciutki pstryczek w puszke .. i osoba laduje tych 15 cm nizej ..
Wlodzimierz napisał(a):

    Tu też jest problem bo niby jakie one są ? Namiot pracuje w mocno odmiennych warunkach niż hala produkcyjna - może stać w takim miejscu gdzie wiatr tworzy stałą minitrąbę powietrzną - i skąd wziąć normę dla takiej sytuacji ? Producenci namiotów mają pewnie swoje prywatne normy, albo sobie lekceważą problem i później na namiotowisku podczas burzy dantejskie dzieją się sceny.

    I poza tym jako że taka pompowana rura jest lekko licząc trzykrotnie lżejsza od duralowej to można ich dać więcej.
Adam

Pojęcia nie mam na jakie obciążenie liczyć. Potrójny ciężar własny? Większe obciążenie spowoduje najwyżej chwilowe złożenie namiotu i ponowne rozprostowanie ,gdy sytuacja wróci do normy. Uważam, że powinniśmy czerpać przykład z przyrody. Szkielet jest podstawą, a pneumohydraulika tylko dodatkiem ;-) Podobno niektóre amerykańskie rakiety zawaliły by się, gdyby nie ciśnienie wewnętrzne stabilizujące ściankę.
Namiot powinien być w jednym kawałku, aby się nie dekompletował. W czasach studenckich jeździłem na rajdy w Bieszczady. Mieliśmy z kumplem jeden namiot, ktory nosiliśmy solidarnie: kumpel kijki i śledzie, ja płachtę. Pewnego razu złapała nas na trasie ulewa i pogubilismy się. Ja sobie poradziłem z płachtą, podwieszając ją do drzewa. Miałem obawy, jak sobie poradzi z noclegiem kumpel, ale poradził sobie lepiej niż ja ;-) Okazało się, że nowo poznane miłe koleżanki zlitowały się i wpusciły go do swojego namiotu.
Pozdrawiam WM

Użytkownik Wlodzimierz napisał:

Nadal ten sposób uskuteczniam:) aczkolwiek, "pompowany namiot" coraz bardziej mnie zastanawia. to przecież wcale nie musi być sztywne. Kto wlazł kiedyś po nocy w namiot i go połamał - dobrze to wie. Gdybym tak w swoje iglo wplótł jakąś taką rurkę igielitową, czy inną szczęlną. zaspawał i napompował. Ciekawe jakie musiało by być ciśnienie by podnieść płachtę. Oczywiście, byle to się dało pompką rowerową napompować :).
--
PH

Paweł Hańczur wrote:

Na namiotach się nie znam, ale ciśnieniowo to najkorzystniej by była cała ściana (powiedzmy, łukowata, połowa walca) pneumatyczna, z "kotwami", czyli przepikowana.
Konrad
Użytkownik KA napisał:

No i z namiotu zrobiła się tratwa ratunkowa ;-)
--
PH

Stelaż z węża strażackiego! To by było dopiero coś! I nie dmuchany, tylko z wodą!
Konrad
Adam Moczulski wrote:

Tez sprobowalem wg podstawowych wzorow. Wyszlo ze wytrzymalosc takiej rury na zginanie wynosi M=p*r^3 M - moment sily, p - nadcisnienie, r - promien rury. Wytrzymalosc na sciskanie to oczywiscie F=p*\pi*r^2, co zabawne wyboczenie wystepuje przy tej samej sile.
Nie chce mi sie liczyc wytrzymalosci rurek do namiotu, ale zwykly kij od szczotki wytrzyma na zginanie 200Nm spokojnie (mozna sie uwiesic na koncu polmetrowego odcinka :-)). Przy 5cm srednicy rury musisz ja napompowac do 120 atmosfer (!) zeby mu dorownac.
Oczywiscie, mozna zrobic taki namiot i sie je robi - jezeli bedzie odpowiednio skonstruowany to wytrzyma. Ale zeby od razu zakasowal wszystkie inne technologie, to nie...
BTW, kapitalna zaleta konstrukcji pneumatycznych jest ich niewrazliwosc na przeciazenie. To znaczy, przeciazona konstrukcja zlozy sie, ale bez trwalych uskodzen.
pozdrowienia
krzys
--
_^..^_)_
\ /
On Thu, 23 Feb 2006 10:39:04 +0100, myszek wrote:

Eee - jak obliczyles zginanie i wyboczenie ?

Z praktyki napisze ze kiedys zlamala sie taka rurka od namiotu [PRL, wiec cos 15-20mm srednicy] i usilowalem ja zastapic kawalkiem galezi. brakowalo nam ok 5cm, do tego dwa zwezone konce tez po ok 5cm, wsadzone w oryginalne rurki ... no i co pare dni trzeba bylo strugac nowa niestety ..

Te namioty typu Iglo na palakach z wlokna szklanego tez sa niezle :-)
"J.F." napisał(a):

Wie kto może, czym zastąpić złamany element ?
--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
Użytkownik snipped-for-privacy@o2.pl napisał:

W sklepach turystycznych dostepne są rurki aluminiowe zastepujące te z włókna. Są lżejsze, a na zwykłe warunki wystarczająco mocne. Swoją drogą - juz dawno sie zastanawiam czy dostanę takie same w składzie metali kolorowych:) - kosztowało by to pewno z 10% ceny tych ze sklepu.
--
PH

Paweł Hańczur napisał(a):

Nie da się zastąpić sztywną rurą alu detalu z włókna szklanego, który pracuje powyginany sprężyście.

W moim mieście w Castoramie jest trochę profili alu, ale nie wiem czy by coś podeszło pod względem średnic.
--

Nie chce kolega, to niech nie wierzy ale: http://www.google.pl/search?q=%22stela%C5%BC+aluminiowy%22+namiot&hl=pl&lr=&start &sa=N taką rurkę fi7, długą na jakieś 3m da się wygiąć w 180st łuk. Trochę pogooglałem i dla dostępnych na rynku namiotów rurki sa zrobione z : aluminium 7001 T6, duraluminium 7075-T6. Teraz pytanie, czy w tej Castoramie takie coś kupię.
--
PH

Paweł Hańczur napisał(a):

Jak ramy rowerów :)

Czy dokładnie takie same coś to nie wiem, ale ZTCP na etykiecie coś na temat materiału było.
BTW: skoro to materiał "rowerowy" to w Mielcu jest fabryczka która produkuje ramy. Nazywa się.....ups... skleroza, ale google będzie wiedzieć. Może by odsprzedali trochę dobrego materiału, o ile średnice podpasują.
--
P. Jankisz
trochę o rowerach: