praca mechanizmu roznicowego

Witam, Mam pytanie dotyczace budowy przekladni zebatej w dyferencjale (moscie) samochodowym. Przyklad samochodu tylnonapedowego - duzy fiat 125 p dla uproszczenia. O ile sie orientuje to taki most ma w srodku przekladnie zebata (zeby skosne) zwana hipoidalna. Czy ta przekladnia moze pracowac w przeciwnym kierunku? To znaczy za walek napedzjacy kreci sie w przeciwna strone. OK. Wiem ze moze bo samochody maja wsteczny :-)))) Ale chodzi mi nie o chwilowe przejechanie 50 m z szybkoscia 15 km/h a normalna jazde z pelnym obciazeniem (do przodu). Czy taka przekladnie KONSTUKCYJNIE jest przewidziana do pracy w obu kierunkach ?

Piotr

Reply to
Piotr Domownik

Ależ to nie wynika z konstrukcji mechanizmu różnicowego, ale z układu par kół zębatych w skrzyni biegów. Z technicznego punktu widzenia nie byłoby problemem zrobienie skrzynki, która miała by 5 czy ile tam potrzeba przełożeń do tyłu, a jedno do przodu.

I tak i nie. Sam mechanizm - tak; nie, ponieważ często sposób mocowania tego i owego obliczony jest jednak dla niewielkiej prędkości biegu wstecznego.

Pozdro. mt

Reply to
Maciek Traczyk

Masz szczescie - akurat mialem dyskusje..

Ocheduszko, Kola zebate tom 1 Konstrukcja, wyd 8-me, WNT 1985, str 253 rodz 6 - Stozkowe przekladnie czolowe o lukowej linii zeba ... g) Kierunek linii zeba nalezy dla zebnika tak dobierac, aby przy glownym kierunku obrotu osiowy nacisk byl skierowany od wierzcholka stozka ku podstawie. (p.XV.3) Wynika z tego ze:

- patrzac w kierunku od wierzcholka stozka ku podstawie powinien wystapic lewy kierunek linii zeba gdy obrot zebnika bedzie przeciwny do obrotow wskazowek zegara,

- strona napedzajaca w zebniku powinna byc strona wklesla linii zeba.

P.S. czy te wymagania nie sa sprzeczne ? Tzn - fajnie jest jak male napedza duze, ale jak zaczniemy duzym napedzac male to sie chyba nie obu naraz...

"

"The convex gear flank rolls with the concave pinion flank. This pair of flanks is called the 'drive side'. The direction of rotation where those flanks contact the pinion drives is called the drive direction. The drive side direction is always used in vehicles to drive the vehicle forward. The reverse direction is subsequently called the coast side (vehicle rolls downhill, foot is off the gas pedal, wheels drive the engine). In some cases, the coast side is used to drive the vehicle, but it is still called the coast side"

Szczególnie ostatnie zdanie brzmi lekko intryguj±co ("in some cases [...] ") ;-)))) "

Czyli generalnie krecic nalezy w jedna strone..

[...]

Szczególnie ostatnie zdanie brzmi lekko intrygujaco ("in some cases [...] ") ;-)))) "

Czyli generalnie krecic nalezy w jedna strone..

Nie do konca o to chodzilo. To ze nie mozna dzialac krecac kolem czyli przykladac sile do kola talerzowego (samochod w dol, hamowanie silnikiem,...) to jest jasne. Mnie chodzilo o przykladanie sily klasycznie, do walka z atakiem - ale w przeciwnym kierunku. Chyba ze to jest cholercia to samo? Nie wiem....

Piotr

Reply to
Piotr Domownik

Nie do konca o to mi chodzilo. Nie chcialem krecic kolem talerzowym napedzajac atak (hamowanie silnikiem i zjazd z gorki). Zeby mniejszego wieszkym nie napedzac to wiem :-) Chodzilo mi o krecenie atakiem w przeciwnym kierunku niz normalnie. Czyli tak jak jazda na wstecznym....

Piotr

Reply to
Piotr Domownik