Przeciwdzialanie i usuwanie naprezen spawalniczych.

Bardzo dokładne wykonanie detali. Połapanie punktowo bez dodawania spoiwa. Spawanie od razu całych brzegów bez dodawania spoiwa. Naprężenia i wygięcia będą minimalne. TIG potrzebny a Ty chyba masz MIGa. Nie dasz rady.

Reply to
kogutek

Użytkownik "kogutek" snipped-for-privacy@vp.pl napisał w wiadomościnews: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

> [...]

W takiej wannie z prostymi spawami wzdłuż krawędzi to jest dosyć proste. Odkształcenia biorą się z tego że stopiony metal stygnąc kurczy się liniowo, czemu reszta materiału nie jest w stanie się przeciwstawić. No więc trzeba mu pomóc. Wkładasz do środka coś co porządnie rozeprze kształt, jakąś belkę wzdłuż spoiny, albo dwie krótkie z podnośnikiem samochodowym w środku i rozpierasz go ile się da. Technika spawalnicza generalnie powinna dawać jak najmniejszą objętość spoiny. MIG z założenia podaje material dodatkowy, czyli najlepszy nigdy nie będzie. Chyba że w "spray mode", gdzie materiał rodzimy i tak topiony jest łukiem, a drutu dodaje się niewiele. Tylko żeby to zrobić ręcznie to trzeba umieć, no i gimnastykować się z konstrukcją, bo to tylko z góry da się robić. Konrad PS pomyśl o lutowaniu... PS2 obróbka cieplna po spawaniu nie będzie miała żadnego wpływu na odkształcenia spawalnicze. Najwyżej na naprężenia pozostające po spawaniu. Prawdę mówiąc, w ten sposób możesz najwyżej pogiąć to jeszcze bardziej. Byłoby to zalecane w sytuacji kiedy obawiasz się SCC ale coś czuję że nie o tym myślałeś. PS3 TIGiem też ci pognie. 2mm jest wiotkie, bez dodatkowych zabiegów za pierwszym razem nie mając wprawy nie masz wilkich szans zrobić tego dobrze.

Wzorek faktycznie jaby taki - kolka ~5mm przestawione o jakies 2mm.

No to nic na swiecie nie zrobiono postepu .. chyba ze ktos dozyna stare maszyny.

Szybko to pracuje ? tych zgrzewow jest tam z tysiac, a nowy zbiornik potrzebny co 1-2 minuty ..

Miałem do czynienia ze zgrzewarką liniową. To była nieduża zgrzewarka. Pół metra na sekundę miała maksymalną szybkość zgrzewania. Tak jak napisałem wcześniej była to mała zgrzewarka, o ile mnie pamięć nie myli 200kW przy pracy ciągłej. Ograniczenie prędkości wynikało z możliwości ręcznego podkładania detali. Nie będę się zakładał ale coś mi się widzi że jak automat podkłada połówki zbiornika to samo zgrzanie może trwać z 15 sekund. Czyli na dwie prasy tłoczące jedna zgrzewarka.

Reply to
kogutek

Co o tym sądzicie ?

> A moze po prostu wyolbrzymiam cały problem związany ze skurczem spoin w > takiej konstrukcji, choć z wcześniejszych moich doświadczeń związanych ze > spawaniem profili z normalnej stali wynika, że ten skurcz ten potrafi > całkiem nieźle powyginać elementy ?

Powiem tak: albo dasz to komuś kto zjadł zęby na spawaniu cienkiej nierdzewki (ale nie spodziewaj się że on ci pokaże jak to zrobił), albo powzmacniasz całość grubym żelazem na czas spawania, albo zainwestujesz w drogą spawarkę plazmową i pomalutku zrobisz cieniutką spoinę bez materiału dodatkowego. Doczołowo spawane 2mm blachy laserem albo plazmą wyglądają jakbyś ołówkiem kreskę narysował, na pierwszy rzut oka nie widać że to jest spoina. Oczywiście nie ma śladu deformacji. Bez doświadczenia masz dużą szansę spartolić to koncertowo. Chociaż wcale nie twierdzę że ci się nie uda :-) Konrad PS pomyśl o nierdzewce ferrytycznej (np 430, HSW kiedyś bardzo przyzwoite gatunki robiła, teraz nie wiem) albo przynajmniej dupleksie, one mają mniejszy współczynnik temperaturowej rozszerzalności liniowej.