Terminal LNG

Polska (PKB 470 mld $): tiny.pl/g138q (miejsce na 1 tankowiec)

Korea (PKB 1411 mld $): tiny.pl/g138g (miejsce na 7 tankowców) tiny.pl/g1387 (miejsce na 2 tankowce) tiny.pl/g138w (miejsce na 3 tankowce) tiny.pl/g138c (miejsce na 1 tankowiec) tiny.pl/g1385 (miejsce na 9 tankowców) tiny.pl/g138j (miejsce na 1 tankowiec)

Chciało mi się zrobić listę z japońskimi terminalami, ale to jest tak z 10 razy więcej niż w Korei. Powariowali! A pamiętacie jak polski rząd się niezdrowo podniecał jaki to wielki sukces Polski ten terminal? Nawiasem mówiąc, to w Polsce nie było komu go zbudować, musieli za granicą szukać :-)

W dniu 24-07-17 o 15:03, Konrad Anikiel pisze:

Polska od zawsze stawiała na gaz zz Rosji. Na co nam były terminale? Dopiero, gdy się okazało, że to może zagrażać naszemu bezpieczeństwu, to się okazało, że potrzebujemy terminala. i nie dziw się, ze nikt w Polsce tego nie chciał wybudować. W końcu żadnego nie mieliśmy.

A, ze na jeden tankowiec? No od czegoś trzeba zacząć. Najlepiej byłoby mieć ich kilka i w kilku miejscach. Tylko kiedyś musi pierwszy powstać.

Reply to
Robert Tomasik

Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com...

[...]

No ale my mamy dwie rury z Rosji i jeszcze kopalnie wegla. Japonia tego nie ma.

A ten jeden moze zaspokoic 30% obecnego zuzycia, z rozbudowa do 50%. To po co nam wiekszy ?

Ale czy to dziwne ? Nie mamy firmy z doswiadczeniem w takich instalacjach.

A raczej nie mielismy, bo juz mamy (PBG).

P.S. czym oni tam ogrzewaja ten gaz, tzn plyn ? Temperatura morza w zatoce nie spadnie ?

PPS. Silnik cieplny mozna by tam zainstalowac, niech przy okazji regazyfikacji prad produkuje :-) A moze jaka turbine na metan ? tzn taka parowa/pneumatyczna, skoro dysponujemy czynnikiem chetnym do wrzenia i gotowym do wysokiego cisnienia :-)

W dniu wtorek, 25 lipca 2017 04:20:03 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

Właśnie jestem na instalacji ponownego skraplania BOGu w terminalu w Incheonie. Myślisz że LNG to zimny gaz, ale instalacja zaprojektowana na 60C, znaczy to co sobie powoli odparowuje to już wcale nie jest zimne. A to co trzeba odparować siłą, to oczywiście, napędza turbinę.

W dniu wtorek, 25 lipca 2017 01:36:35 UTC+9 użytkownik Robert Tomasik napisał:

A kto potrafi dzisiaj przewidzieć skutek światowego uależnienia się od LNG? I na co się rzucimy za ileś tam lat jak się okaże że światowe kartele trzymające władzę i dyktujące ceny doją nas bezczelnie?

Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com... W dniu wtorek, 25 lipca 2017 04:20:03 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

zimna ciecz :-)

Temperatura krytyczna metanu -82 C (191 K) przy 46 bar.

Powyzej tej temperatury cieczy nie ma, a gaz, ktory odparowuje, ma tyle, lub mniej - w zaleznosci od temperatury i cisnienia cieczy w zbiorniku. Jesli masz +60C - to musi byc podgrzane juz po odparowaniu.

A moze to temperatura po sprezarce ?

P.S. Cos mi w tych danych smierdzi ... jesli wezmiemy litr LNG -162C, masa ok 0.45kg, podgrzejemy do -82C, cisnienie sie zrobi 46 bar, podgrzejemy do -81C i odparujemy - cisnienie powinno pozostac ok 46 bar. Potem podgrzejemy do 20C - to cisnienie powinno wzrosnac do ok 80 bar (191->293K). I mi wychodzi z 10x za malo - gestosc metanu w normalnych warunkach to

0.66 g/L.

Albo ma duze odstepstwo od gazu idealnego, albo w temperaturze -81C gestosc cieczy jest znacznie mniejsza. Ale jakos podobnie jest dla innych gazow.

Tak sie zastanawiam, czy dobrze pomyslalem z ta turbina ... z jednej strony az sie prosi skorzystac z takiego powiekszenia objetosci, z drugiej ... a jesli to kosztem dostarczonego ciepla ? Z trzeciej - to cieplo moze byc odpadowe/z otoczenia, skoro wystarczy nam -160C, z czwartej - w rurociagu odbiorczym chyba wysokie, w jamalskim ponoc 80 bar ...

Ale silnik cieplny mi sie ciagle podoba. Byc moze polaczony z jakas chlodnia czy fabryka lodu - jest port, to rybom sie przyda zimno i lod :-)

P.S. Doczytalem sie, ze w Baltyku ponoc woda za zimna, i odparowanie w naszym gazoporcie nie bierze wody z morza ..

Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com... W dniu wtorek, 25 lipca 2017 01:36:35 UTC+9 użytkownik Robert Tomasik napisał:

Na razie, to ten gazoport uniezaleznia nas od jednego dostawcy. A to chyba dobrze ? Rosjanom ponoc juz zmiekla rura :-)

Wiec raczej powinienes pytac na co powinna byc kolejna duza elektrownia - na wegiel, na gaz, na uran, na wiatr czy na Slonce ...

Mozemy tez rozwijac technologie glebokich wiercen, a co - sami sobie zrobmy platforme i ustawmy gdzies hen daleko, i miejmy wlasny gaz spod oceanu. Albo kupmy troche akcji swiatowych karteli i bezczelnie dojmy innych :-)

W dniu wtorek, 25 lipca 2017 20:57:29 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

Nie, pomiędzy tymi ogromnymi, betonowymi zbiornikami a moim wymiennikiem jest tylko zawór. Nie wiem jak to jest zaprojektowane, ale widać jakoś tak, że BOG odbiera ciepło z nagrzanego słońcem betonu. A beton pomalowali na jakiś taki zielony kolor, bez sensu. Nie wiem ile tam dzisiaj było, ale powietrze miało coś pod 40C, a powierzchni nierdzewnej stali lepiej było nie dotykać gołą dłonią bo była fest gorąca.

W dniu wtorek, 25 lipca 2017 21:20:43 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

Już o tym tu pisałem: na prąd. My potrzbujemy magazynów energii, tak żeby nieregularne źródła miały sens. Wtedy wybór jest większy.

Sami zmajstrujmy taki kartel.

Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości W dniu wtorek, 25 lipca 2017 21:20:43 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

No coz, patrze sie na te wiatraki stojace w kraju, stojace ... nie wiem czy magazyn sprawe rozwiaze...

W zasadzie jestem za, ale czy nas stac na utrzymanie choc 2 lotniskowcow, zeby moc demokracje wprowadzac ? :-)

Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com... W dniu wtorek, 25 lipca 2017 20:57:29 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

Nadal bez zmian. Jesli w zbiorniku jest LNG, to temperatura tam jest miedzy -162 a -81 C. I tyle ma gaz parujacy.

Jesli do wymiennika dociera +60, to znaczy, ze w rurze sie o tyle podgrzewa.

Ale tak patrze na jakies dwa schematy

... i nie rozumiem. Chca gaz chlodzic oddajac cieplo do zbiornika ? Gdzie tu sens, gdzie logika ?

W dniu środa, 26 lipca 2017 01:10:51 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

Ja wiem że nie wiesz.

Jakie lotniskowce, jaka demokracja? Zasnąłeś na słońcu?

Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup W dniu środa, 26 lipca 2017 01:10:51 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

No wiesz, mijam czasem kilka wiatrakow i one jakos tak chyba zawsze stoja, albo jedne stoja a sasiednie sie kreca, to sie zastanawiam ile one pradu produkuja. Tak siegam pamiecia czy widzialem kiedys zwawo krecace sie ...

Tymczasem liczby rosna - ponoc juz 7% produkcji z wiatrakow mamy. No i nie wiem co o tym sadzic - naprawde tyle, czy nie widzialem tych nad Baltykiem ...

A jak chcesz pilnowac interesu kartelu - myslisz, ze sam bedzie zysk przynosil ? :-)