wentylacja i warunki cieplne w budynku

witam, moje pytanie zupełnie nie jest fachowe. Dotyczy tematu, który mam ująć w referacie odnośnie domów w epoce kamienia:) Otóż chodzi mi o lokalizację
drzwi w warunkach klimatu środkowoeuropejskiego w długim budynku o wymiarach około 7x30 m. Jaka będzie najlepsza lokalizacja dla otworu wejściowego? Chodzi mi o zachowanie ciepła i wentylację pomieszczenia. Czy w przypadku otworu w ścianie dłuższej lub krótszej wystąpią znaczne różnice warunków cieplnych wewnątrz? Wydaje mi się, że otwór w środku dłuższej ściany spowodowałby podział wnętrza na dwie strefy termiczne, natomiast otwór w krótszej ścianie byłby bardziej optymalny dla zachowania ciepła (?) A jak z wentylacją? Z góry THX za ewentualne sugestie :)
--
adres zwrotny: elstach(małpa)poczta.fm

On Sun, 2 Dec 2007 22:10:02 +0100, krychu wrote:

Jak dasz wyloty wentylacji po obu stronach to drzwi na srodku podziela ci budynek na dwa jednakowe, krotsze, z wlotem od "krotszej sciany".
Poza tym kwestia jak grzany, jak wentylowaniy, jak dzielony na pokoje itp.