współczynnik U

Jak okliczyć stratę ciepła chuba współczynnik U przez przegrodę. Dwie warstwy folii między którymi znajduje się 5 cm powietra pod ciśnieniem 0,5 atm.

Reply to
zdzich138

Ciekawy temat. Gdyby to było zwykłe 1atm to się liczy z normy. Trzeba dodać do siebie opory cieplne

- wnikania ciepła powietrze-aluminium*2

- opór cieplny folli aluminiowej (~0)

- opór cieplny szczeliny powietrznej-z tabelki

i później się dzieli U=1/sumaR Więc musisz szukać oporu cieplego warsty rozrzedzonego powietrza.

Reply to
Łagoda

Użytkownik "Łagoda" snipped-for-privacy@list.niespamowac.pl> napisał w wiadomości news:420a3b42$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

Opór cieplny powietrza to nie jest prosta sprawa, bo za przepływ odpowiada głównie konwekcja. Dlatego w normie jest tabelka i różne wartości w zależność czy przegroda jest pozioma czy pionowa. A rozrzedzone powietrze ma ,,wszystko'' inne -- konwekcję też, więc bez jakiś mocnych symulacji kiepsko to widzę... Chociaż mogę się mylić i znajdzie się jakaś sprytna analogia na oszacowanie.

Pozdrawiam Kimbar

Reply to
Kimbar

Tak się izoluje wtedy, gdy dużo ciepła płynie przez radiację. Dlatego najpierw bym sprawdził na jakim poziomie temperaturowym jest problem.

Konrad

Reply to
KA

Oczywiście-dlatego powiedziałem że bierze sie z tabelki. Skoro PKN opracował tabelke dla powietrza normalnego, to bardzo możliwe że ktoś zrobił dla powietrza rozrzedzonego. W Hoblerze nie pamiętam takich danych, ale może w jakiejś nowszej pozycji do projektowania termosów powiedzmy ;-) A co do promieniowania-myśle ze można je pominąć jeśli nie sa to jakieś szalone różnice temperatur, bo kolega pisał o aluminium, a to ma bardzo małą absorbcyjność promieniowania-uzywa sie go jako ekranu przecierz.

Reply to
Łagoda

Bedzie trudno .. ale poszukaj gdzies w NASA. Oni robili mnostwo ciekawych badan.

Użytkownik "Łagoda" snipped-for-privacy@list.niespamowac.pl> napisał w wiadomości news:420b30b7$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

No jak jest tabelka to nie ma dyskusji... tylko trzeba ją jakoś wyłuskać z tej literatury.

Ale...

Po zastanowieniu, przyszło mi do głowy, że można by to ugryźć od strony wymiarowej. Wziąć wszystkie istotne parametry modelu, przeczołgać je przez twierdzenie \Pi i dostać całe zoo liczb podobieństwa. Jakby teraz zdecydować się które są istotne, to dałoby radę sprowadzić problem do danych z tabelki z PN.

Przyznam się, że o promieniowaniu nawet nie pomyślałem... Nie wiem dlaczego założyłem, że temepratury są ,,ludzkie''.

Pozdrawiam Kimbar

Reply to
Kimbar

Użytkownik Kimbar napisał:

Jeśliby pominąć promieniowanie to dlaczego nie przyjąć że współczynnik ten jest liniowo proporcjonalny do ciśnienia ? Przy całkowitej próżni U będzie równe 0 , jakie sa przesłanki by nie przyjmować że przy ciśnieniu pół atmosfery będzie równe 1/2 U dla ciśnienia normalnego ?

Reply to
Adam Moczulski

W termodynamice niewiele jest liniowych zjawisk.

Konrad

Reply to
KA

Użytkownik KA napisał:

Niemniej kilka jest.

Reply to
Adam Moczulski

Zgadzam się, tyle że tu role gra raczej nie tyle sama termodynamika co mechanika płynów, a tu jest jeszcze gorzej jeśli chodzi o liniowość czegokolwiek. Weśmy chociarzby tzw Harfę Nikuradzego przedstawiającą opory przepływu (liczbę Reynoldsa) w funkcji różnych rzeczy. Nazwa mówi sama za siebie. Ale tak po inżyniersku to by można przemnożyć te wartości z normy przez jakąć liczbę z przedziału (0,1;0,9) tylko jaką?

Reply to
Łagoda