Drewno - otwory o dużej średnicy

Chcę wykonać w okrągłych balach o 15cm średnicy ślepe nawierty o średnicy

10cm, do głębokości około 5cm czym je wykonać ?

Widziałem w necie otwornice z wiertłem prowadzącym do drewna i płyt o różnych średnicach. To rozwiązanie byłoby OK gdyby nie to, że one właściwie tylko nacinają drewno, resztę musiałbym wykonać ręcznie dłutem, a otwórów do wykonania jest bardzo dużo..... Czy macie jakieś patenty na taki temat ?

Reply to
Flashka

Proponuję frezarkę z frezem palcowym walcowo-czołowym.

Reply to
LukaszS

Tutaj masz fajne opracowanie:

LukaszS

piekna maszyna, niestety wyglada na bardzo kosztowna, szukalem czegos co moglbym wykonac przy pomocy wiertarki na statywie i jakiejs zmodyfikowanej otwornicy badz freza

Reply to
Flashka

Miałem na myśli raczej coś takiego:

LukaszS

urządzenie tu raczej nie sprawia problemu, wmoim przypadku wystarczy wiertarka pionowa, chodzi raczej znalezienie odpowiedniego frezu/wiertnicy o średnicy w granicach 10 cm....

Reply to
Flashka

Zrób sobie szablon - prowadnicę np. z blachy 1mm.

Reply to
LukaszS

Witam, myślę, że przy wykorzystaniu wiertarki słupowej potrzebne byłoby wiertło piórowe choć średnica jest duża i pewnie trzeba by wykonać samemu:

lub łopatkowe nastawne (można trochę zmodyfikować)
Roman

Reply to
Roman

To co napiszę ponizej traktuj jako ogólny kierunek a nie dokładną instrukcję . Ja bym sie zabrał do tej pracy tak :

Zadanie : usunąć około 0,4 dm3 drewna z gotowej belki . Problemy: nadanie pożądanego kształtu otworowi ,usunięcie wiórów, powtarzalność wyników.

Po 1-2 otworze wiesz jak to robić by było efektywnie. Usuwanie wiórów na bierząco-stopniowe wykonywanie otworu (wydmuch , wyssanie ,ręczne usuwanie np.pędzlem ). Zarys kształtu nadaje otwornica do drewna zamocowana do wrzeciona wiertarki . Może nawet i głębokość!!. W zależności od rodzaju drewna albo dłutem, albo wiertłami do drewna usunąc drewno z zaznaczonego zarysu .

Widziałem kiedyś narzedzie do takich celów wykonane amatorsko. Wygląda jak małżeństwo wiertła do metalu i połówki wiertła do drewna. Wiertło do metalu prowadzi narzędzie a zaostrzona blach zbiera co sie nawinie w jej zasięgu . Materiał "blachy" MUSI !!! " być ze stali narzedziowej i mieć swoja grubość. Niezszedłbym ponizej 8 mm.. Wiertarka także musi mieć sporo mocy (więcej niz 1kW).O stabilnym i pewnym zamocowaniu wierconego elementu nie wspomne (ściski stolarskie) Jak pomyślisz to takie narzędzie wykonasz za dwa wieczory

Reply to
Roh

za małe, jak już to jakiś frez na trzpieniu, niestety na taki o tej średnicy się nie natknąłem

Reply to
Flashka

wygląda na to, że będę musiał kupić kilka typowych otwornic bosch o różnych średnicach i będę nawiercał otworyzaczynając od najwiekszej resztę zostanie mi wydłubywać dłutem, bo innych narzędzi nie wiedziałem, a sam sobie niestety takich narzędzi stalowych nie wykonam

Reply to
Flashka

Użytkownik "Flashka" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:fvopv4$gkq$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Witam

A nie lepiej jedną otwornicą naciąć zewnętrzny krąg, a następnie jak największym wiertłem puszkowym zrobić kilka nawierceń. Pozostanie usunięcie dłutem tylko kilku fragmentów pozostałego drewna. Przykładowy linki do wiertła puszkowego:

Pozdrawiam Piotrek

Reply to
Max

to chyba najlepsze jak do tej pory rozwiązanie, ale mam do wykonania około tysiąca otworów zadłutuję się na śmierć albo zostanę mistrzem dłuta !!

Reply to
Flashka

za parę złotych wytoczyć podobne do puszkowego o żądanej średnicy i zahartować. Sam byłem tokarzem i wiem, że to nie takie trudne do wykonania. Inaczej się zamordujesz Pozdrawiam, Roman

Reply to
roman.j

niestety nie mam znajomego tokarza, ale spróbuję jakiegoś poznać i komuś zlecić to chyba jedyne wyjście, skoro nie można nigdzie takiego "wiertła" kupić.

Reply to
Flashka

Użytkownik "Flashka" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:fvmcka$7jo$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

To pewnie rozwiązałoby sprawę, ale widziałem 125mm lub 80mm

też 100mm ale do stali i cena okrutna. Piotr

Reply to
Piotr Pitucha

ale to byłoby przydatne dopiero wtedy gdyby ktoś do tego dospawał precyzyjnie trzpień :-)

Reply to
Flashka

Użytkownik "Flashka" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:fvuti4$ai9$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Do tego istnieją trzpienie przykręcane, nic nie trzeba spawać Piotr

Reply to
Piotr Pitucha