Helikopter na 2 silniki 3f

Witam! Tak sie sklada, ze mam 2 silniczki 3f , o identycznyhc parametrach , i korci mnie zbudowac mini helikopter 2 wirnikowy, oparty o 1 regulator.
Zakrety i ruch przod tyl chcialbym kontrolowac zmiana srodka ciezkosci. Co o tym myslicie? Cos mi sie za proste to wydaje i mam obawy ze to tylko moje zludzenia ze cos takiego moze sprawnie latac :-/
Użytkownik --==Trotyl==-- napisał:

Jednym regulatorem nie zakręcisz dwóch silników BLDC (3f). A pozatym czemu nie... powinno latać :-)
Pozdrawiam Grzegorz
wiadomości

ale slyszalem ze ludzie podlaczaja 2 silniki i hula :-/
wiadomości

A wiesz jak działa regulator do modelarskich silników 3F ? Elektroniczna zasada działania ? Trzy kable które podłączasz do silnika z regulatora nie tylko mają za zadanie zasilanie cewek silnika w odpowiedniej kolejności, ale pełnią podwójną rolę są też jednocześnie czujnikami położenia wirnika. Pewnie zapytasz a jakim cudem ? a takim że w niezasilanej w danym momencie cewce silnika magnesy trwałe indukują napięcie, które właśnie jest kontrolowane przez regulator. To dla regulatora ważna informacja, czy silnik jest hamowany czy się rozpędza, jak jest obciążony. Regler dobiera odpowiedni moment czasowy do podania impulsu zasilającego na odpowiednią cewkę w silniku na podstawie pojawienia się właśnie tego napięcia. Gdyby tego nie było to silnik przy zmianach obciążenia "gubił by się". Czy można więc podłączyć dwa silniki 3F do jednego regla, pewnie wszystko można ale czy z przedstawionej zasady działania będzie to poprawnie działać ?
Pozdrawiam Andy

dziekuje za informacje, krotko , rzeczowo i na temat :-) Ja jedynie mowie ze slyszalem o takich historiach, czytalem o tym chyba na forum alexa, czy to prawda, nie wiem, dlatego napisalem na grupe. Wydaje mi sie jedynie , ze jesli silniki sa identyczne, zachowoja sie w identyczny sposob, choc jesli powiedzmy jedno smiglo zostanie zatrzymane, sygnal zwrotny na pewno sie zakloci , tak samo jesli beda inne smigla, lub warunki zewnetrze zaburza synchronizacje silnikow. Tylko ze logika to jedno a praktyka to inna bajka.

Tak? A dlaczego? Widzialem model 3D, 2 silnikowy napedzany 2ma silnikami 3F z jednego ragulatora. Jakos dzialalo to bez zarzutu.
Pozdrawia, Mariusz.
Użytkownik Doman napisał:

Kolega Andrzej mnie uprzedził i podał wyjaśnienie tego problemu. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że to silnik rządzi regulatorem, a nie odwrotnie. Regler w silniku BLDC pełni rolę elektronicznego komutatora. Silnik taki ma w zasadzie podobną konstrukcję do klasycznego silnika komutatorowego, któremu ośkę wkręciliśmy w imadło, a obudowa z magnesami może swobodnie się obracać.

Jeśli silniki są identyczne (a takich nie ma) to przy dobrze dobranych parametrach pracy regulatora ma to szanse się jakoś kręcić, ale raczej trudno tu będzie mówić o optymalnej pracy silników (sprawność). Ponadto silniki musiałyby być jednakowo obciążone, a z tym może być gorzej. Regulator mógł być jeden, ale wychodziło z niego sześć grubych kabelków ;-)
Pozdrawiam Grzegorz
Regler jednosilnikowy ale dwukierunkowy ;-) http://www.rc.control.slupsk.pl/reg3f.avi

Wiem jak dzialaja silniki 3F :-)

A jednak da sie. Sa ludzie ktorym ta sztuka wychodzi. Szukam, szukam i znalezc nie moge tego modelu co chcialem pokazac, ale tam byl jeden regulator 3F i 2 silniki, co ciekawe byl to shock - wiec nie ma mowy o nierownomiernej pracy silnikow.
Pozdrawiam, Mariusz.
Użytkownik Doman napisał:

Nie twierdzę, że nie jest to mozliwe (sam kiedys próbowałem), ale sprawność silników nie będzie z pewnością optymalna. Pytanie co masz na myśli pisząc "jeden regulator" ? To, że było to pojedyncze "pudełko", to jeszcze o niczym nie świadczy. Jeden dobrze oprogramowany procesor spokojnie wyrobi się w sterowaniu dwóch mostków na MOSFET-ach. Niebardzo chce mi się wierzyć, że te silniki były brutalnie połączone równolegle. W takim przypadku nie sposób zapewnić prawidłowych warunków komutacji dla obu silników. To tak jakbyś chciał aby dwa odrębne silniki komutatorowe korzystały z jednego komutatora i zestawu szczotek. A co do nierównomiernej pracy, to chyba nigdy nie ma tak coby oba silniki pracowały w identycznych warunkach (te same obciążenie na wale) i nie jest to dla samolotów dwusilnikowych jakimś szczególnym problemem.
P.S. A co to jest ten "shock" ? Bo nie jestem w temacie.
Pozdrawiam Grzegorz

Dwa silniki bezszczotkowe i jeden regulator zadziałają na pewno gdy silniki są identyczne i połączone wpsólnym wałem. Ale do śmigłowca z dwoma wirnikami to oczywiście nie jest rozwiązanie.
Użytkownik Piotr Piechota napisał:

No tak, ale to w zasadzie jest jeden silnik, tyle że z podwójnym uzwojeniem ;-) i stojany tych silników też muszą być odpowiednio ustawiene względem siebie.
Pozdrawiam Grzegorz
wiadomości

Nie wiem czy będzie latać bo nie wyobrażam sobie jak przez zmianę środka ciężkości chcesz uzyskać obrót ogona. Na pewno potrzebne sa 2 regulatory. Można by zastosować mikser w aparaturze i w ten sposób sterować silnikami. Marzy mi sie coś na ksztat Lamy tylko 3 razy wieksze i na 2 bezszczotki. Myślę, że to tylko kwestia czasu, a coś takiego Chińczycy wypuszczą. Łatwość latania jak Lamą, a wymiary np. spalinowej 30. Ja bym się na to pisał.
Marek Popów