Historia. Aparatura supranar 838 z przed 20 lat

Witam.
Pytanie do wiekowych modelarzy, którzy mieli kiedy¶ styczno¶æ z t±
aparatur±.
Wpad³a mi w rêce radziecka aparatura Supranar 838 tak przynajmniej pisze na
nadajniku.
Mam pytania:
1. Czy co¶ takiego mo¿na zastosowaæ do szybowca, jak du¿e ryzyko zakó³ceñ w
locie, jaka niezawodno¶æ, zasiêg.
2. Odbiornik i mechanizmy wykonawcze zasilane s± z 4 baterii R14 ja z braku
miejsca chcê zastosowaæ baterie AA R6. Zdajê sobie sprawê, ¿e R6 maj±
mniejsz± pojemno¶æ od R14 ale biorê poprawkê ¿e dzisiejsze baterie R6 maj±
lepsz± sprawno¶æ od ówczesnych R14.
3. W jaki sposób mogê zast±piæ baterie akumulatorkami (zasilanie z baterii
to 6V i 3 V) a wiadomo ¿e akumulatorki maj± po 1,2V.
Zakup nowej aparatury raczej nie wchodzi w grê.
Pozdrawiam.
JJ
Reply to
cyfra
Hej
KIedys chyba w okolicach 1985 roku poczynilem Wicherka z tym wynalazkiem , nie latal :)), predkosc serw ich moment obrotowy ( suwakowy ) nie pozwalaja na zastosowanie w lodzi z masztem 2 m , sam to przetrenowalem , energozernosc odbiornika przekracza wszelkie mozliwe przypuszczenia ( wcale mnie to nie dziwi skoro odbiornika ma wielkosc kostki masla ) z akumulatorem 5Ah mozna poplywac 3-4 godzin, a nadajnik zasilalem z aku 12 Ah.Praktycznie nie widze sensu zakladania tego do modelu latajacego ( ze wzgledu na nieprzewidywalnosc ukladu i wiek urzadzenia )
Pozdrawiam
Andrzej
Reply to
Andrzej Kostkiewicz
Witam,
Dnia 8-02-2004 o godz. 16:32 cyfra napisał(a):
Taki początek już zniechęca do udzielenia odpowiedzi, ale spróbuję się przełamać :-))))
przynajmniej pisze na
Gratuluję, państwa "radzieckiego" już nie ma a jego produkty wciąż w użytkowaniu !!!!
ryzyko zakółceń w
R14 ja z braku
Odradzam takie jej wykorzystanie. Dlaczego - inni już trochę napisali. Nie zastanowiło Cię dlaczego w nadajniku można bez problemu zmienić kwarc a odbiorniku nie ma takiej możliwości ? Poprostu już producent sugerował aby wyrzucić oryginalny odbiornik i serwa i zastąpić je produktami zachodnimi (tj. dalekowschodnimi). Po zakupie prostego odbiornika AM na 27Mhz i najtańszych serw jest szansa na latanie. Inna sprawa to stan techniczny nadajnika po tylu latach może budzić wątpliwości, niektóre elementów się starzeją co może doprowadzić do rozstrojenia.
(zasilanie z baterii
Widziałem rozwiązanie pozwalające na zastosowanie żródła o napięciu 6V nazywało się to dzielnik napięcia. Ale jak już napisałem wyżej zapomnij o tym odbiorniku i jego wykorzystaniu.
Przykro mi ale przynajmniej odbiornik i serwa MUSZĄ być zmienione.
Pozdrawiam ZD
---------------------------------------------------- Jeśli uprawiasz Tai Chi - odmienia się Twoje życie. Zmieniają się też ludzie wokół Ciebie. Przeczytaj o tym w lutowym numerze "Zwierciadła"
Zbyszek Denis
Gdyby jednak odbiornik pad³ lub poleg³ w modelu ( co raczej jest malo prawdopodobne ze wzgledu na wytrzymalosc obudowy ) , mam dwa na zbyciu ,i chyba 6 serw ( jezeli te zielone pudelka mozna nazwac serwem ) . Zadnej gwarancji oczywiscie :)))
Andrzej Kostkiewicz