MC-19 i Optic6 kabel nauczyciel-uczen

Witam.
Moja dziewczyna uczy sie latac. Calkiem niezle jej to idzie, chociaz
troche nerwowo. Lata sama, a w razie problemow zabieram jej aparature.
Juz dwa razy byla sytuacja, ze wywinalem sie ok 1m nad ziemia po jej
pikowniu w dol z 20m .... :)
Obawiam sie, ze moge nie zdazyc ktoryms razem - ona w takiej sytuacji
kompletnie panikuje :))) W zwiazku z powyzszym mam natepujace pytanie
do was:
Czy istnieje w ogole mozliwosc polaczenia aparatur roznych producentow
w systemie nauczyciel-uczen ?
Aparatury:
Hitec Optic 6
Graupner MC-19
Podejrzewam, ze to niemozliwe bo rozni producenci, rozne interface....
ale co szkodzi zapytac ?
-----------
Pozdrawiam.
FiliP
Reply to
FiliP
Nie mam jak tego zweryfikowac, ale prawie na pewno takie polaczenie bedzie dzialalo. Nie jestem pewien jaka polaryzacje ma Graupner (chyba negatywna), ale Optic ma mozliwosc definiowania polaryzacji sygnalu PPM, wiec moze dopasowac sie do dowolnej innej aparatury. Oczywiscie aparatury musza pracowac z taka sama modulacja sygnalu, czyli PPM (PCM obu firm jest rózny). Nie wiem jakie jest napiecie szczytowe sygnalu z Graupnera, ale co najwyzej trzeba bedzie szeregowo wstawic opornik i diode zenera o napieciu wstecznym odpowiadajacym napieciu sygnalu aparatury nauczyciela jezeli paratura ucznia bedzie akceptowala nizsze napiecie sygnalu.
Reply to
Piotr "PitLab" Laskowski
O... witaj Piotrze :)
Na razie temat jest troche nad wyrost bo aparatura MC-19 dopiero do mnie "leci" z niemiec..., wiec na razie nie moge nic sprawdzic. Hiteca i tak masz na pewno rozpracowanego bo mam w koncu od Ciebie kabel.
Robie rozeznanie na zapas .... potem bedzie szybciej wcielic to w zycie.
Czy podjalbys sie w przyszlosci budowy takiego kabla ? ----------- Pozdrawiam. FiliP
Reply to
FiliP
Nie ukrywam ze najprosciej bylo by gdybys wpadl do mnie z tym MC-19 a przynajmniej podal napiecie szczytowe (moze byc skuteczne z miernika) sygnalu PPM. Hiteca mam na miejscu. Do tego trzeba wiedziec kto ma kogo uczyc. O ile w Hitecu nie ma watpliwosci gdzie jest wejscie a gdzie wyjscie sygnalu to w MC moge latow zidentyfikowac wyjscie, ale nie wiem jak jest z wejsciem. Bez sprawdzenia ani rusz, chyba ze ktos wie czy to kwaestia rozmieszczenia sygnalów w mini jacku czy kwestia programowa? Podsumowujac wiem jak zrobic zeby MC-19 bylo uczniem. Jezeli ma byc nauczycielem to trzeba zrobic _bezpieczny_ dla aparatury uklad testowy i sprawdzic empirycznie.
Reply to
Piotr "PitLab" Laskowski
Witaj.
No niestety MC-19 ma byc nauczycielem :( Aparature juz mam... wlasnie dzisiaj dostalem. Wyjezdzam w gory w najblizszy tydzien, wiec ew. mozemy sprobowac sie umowic pozniej :) ----------- Pozdrawiam. FiliP
Reply to
FiliP
Łączenie różnych aparatur praktycznie zawsze jest możliwe ale nie zawsze proste. Na linku poniżej masz przykład:
Warto zajrzeć na TXT2TXT: users.belgacom.net/TX2TX/tx2tx/english/tx2txgb1.htm
Reply to
Marek Kowalski
Nie wiem, czy sie dobrze doczytalem w instrukcji, ale znalazlem informacje odnosnie kanalow przy polaczeniu uczeni-nauczyciel. W mc-19 kanaly musza byc bezposrednio podpiete przy lataniu w systemie uczenia czyli wyklucza to zapewne zamiane kanalow (np. ch1 silnik w mc-19 na ch3 silnik w optic6) ... i tu moze byc problem bo w hitecu jako uczniu nie pozamieniam kanalow bo nie ma takiej opcji...
chyba, ze zle to rozumuje ;) ----------- Pozdrawiam. FiliP
Reply to
FiliP
I tutaj jest ból. Kolejność funkcji na kolejnych kanałach w obu nadajnikach musi być taka sama. Co więcej, jeśli któryś z nadajników nie posiada jakiejś specjalnej funkcji (np. mikser) to nie można jej wykorzystać. No chyba, że instruktor potrafi "przełączyć" się na dowolny rozkład funkcji na drążkach ;). A takiego faceta już widziałem.
Reply to
Marek Kowalski
W przypadku MC-19 musialbym miec silnik tam gdzie normalnie lotki :D Nie do przejscia dla mnie :) ----------- Pozdrawiam. FiliP
Reply to
FiliP
Nie znam MC-19, ale jezeli tam masz mozliwosc dowolnego przypisania kanalow do drazkow/przelacznikow to nie powinno byc problemu. W Optic nic nie mozesz zmienic, ale zmieniasz sobie w MC-19. Natomiast jesli nie ma takiej mozliwosci to niestety chyba nic nie wymyslisz. A swoja droga tutaj widac przewage nadajnikow z dowolnym przypisywaniem drazkow do kanalow jak np. czesc nadajnikow Multiplexa.
Pozdrowienia
Darek
Reply to
Dariusz Jaskowski
Problem dałoby się obejść wykorzystując odpowiedni interfejs na mikroprocku np. PIC znajdujący się na kablu trenera. Zamiana przyporządkowania kanałów nie byłaby trudnym problemem programistycznym. Być może ktoś już to zrobił i wystarczy poszukać i zrobić.
Reply to
Marek Kowalski
Witaj Darku.
Wczesniej pisalem, w instrukcji pisza, ze przy uzyciu kabla uczen-nauczyciel kanaly nie moga byc zamienione :(
Podejrzewam, ze modul uczen-nauczyciel nie sprawdza przypisanych kanalow tylko daje jak leci.... :( ----------- Pozdrawiam. FiliP
Reply to
FiliP
Poczekam, az sie Pitlab wypowie... pozatym moze sie okazac, ze za taki kabel zamiast zaplacic 35-60zl bede musial wylozyc znaczne koszta, a wtedy to ja juz wole latac na "misia"... ----------- Pozdrawiam. FiliP
Reply to
FiliP
Nie mam nic takiego i w najbli¿szym czasie mam co robiæ, ale sama zamiana kana³ów wydaje siê byæ prosta do zrealizowania. Od strony kontrolera sygna³ podajesz na dwa porty z przerwaniami zewnêtrznymi. Jedno reaguje na narastajace zbocze a drugie opadaj±ce - w ten sposób mierzysz szeroko¶æ sygna³u. Je¿eli kontroler reaguje tylko na opadaj±ce zbocze to to dok³adasz inwerter na jedno z wej¶æ. Wyniki pomiarów zapamiêtujesz a gdy juz jest komplet odtwarzasz je w stosownej kolejno¶ci. Nie ma potrzeby wykonywania ¿adnych obliczeñ, wystarczy tak dobraæ prêdko¶æ pracy timera aby mierzy³ z przyzwoicie du¿± precyzj±. Przy 16 bitowym timerze nie powinno byæ problemów. Uk³ad wprowadza pewne opó¼nienie, ale my¶lê ¿e zupe³nie pomijalne. Generalnie opó¼nienie = liczba kana³ów * 2ms. Jedyny problem nad jakim trzeba posiedzieæ d³u¿sz± chwilkê to sposób programowania kolejno¶ci zamiany kana³ów. My¶lê ¿e ¶rednio zdolnemu elektronikowi zrobienie prototypu nie powinno zaj±æ wiêcej ni¿ kilka wieczorów.
Reply to
Piotr "PitLab" Laskowski
Raczej bym przypuszczal, ze chodzi o to, ze w nadajniku ucznia musza byc takie same kanaly jak w nadajniku nauczyciela. Natomiast bym sie zdziwil, gdyby bylo tak jak to napisales. No, ale w Graupnerze wszystko jest mozliwe - nigdy nie lubialem ich nadajnikow ;)
Pozdrowienia
Darek
Reply to
Dariusz Jaskowski
Nie dalej niz wczoraj uzywa³em MC 16/20 jako uczeñ i JR xp338 jako nauczyciel MC mia³ mod 2 a JR mod 1.I normalnie -lata³o sie elegancko. Ca³a zabawa polega na tym ,ze jakie by nie by³o mode to i tak i siak 1-silnik 2 lotki 3 wysoko¶æ 4 kierunek W dowolnej modzie....... Producent to wszystko poupraszcza³ po to by¶my mieli co komplikowaæ .
Reply to
Roh
Ten producent może i poupraszczał, ale jest ich przynajmniej kilku. Standardu niestety nie ma. Możliwość dowolnego przypisania funkcji do kanału to rzadkość (nie mylić z mode - przypianiem funkcji do drążka). No to komplikujemy ...
Reply to
KoMarek