MC-19, klapolotki i ograniczanie ruchu serw

Czy może mi ktoś powiedzieć, jak obsłużyć klapolotki i lotki
jednocześnie w MC-19 i podobnych ?
Ustawiam konkretne maksymalne wychylenia serw lotek czyli takie, żeby
nigdzie serwo nie posuwało się za daleko bo napotka przeszkode itp.
Jednak kiedy włączę klapolotki to aparatura jakby tych ograniczeń
kompletnie nie widziała i próba ruszania lotkami (np. skręcania)
powoduje już wychylanie się serw poza narzucone wcześniej ograniczenia
i "warczenie" serwa.
Zupełnie nie wiem jak sobie z tym poradzić. Jedyne co udało mi się
wykombinować to ew. różnicowe wychylanie serw, ale tego nie da się
podpiąć pod przełącznik od klapolotek :( i zmiksować razem. Poza tym,
nawet manualne włączenie (bo tylko takie jest) musiało by być na
poziomie 2%/100%
Ogólnie dziwi mnie, że skoro ustawiam, iż serwa poruszają się tylko
tyle i tyle bo mogą ulec uszkodzeniu, albo może się coś w modelu
złamać, to aparatura to olewa (?)
Help :(
-----------
Pozdrawiam.
FiliP
Reply to
FiliP
19 Aug 2006 01:01:18 +0200, snipped-for-privacy@f3f.pl napisał:
Hmmm... kombinowalem z czyms takim, ale przy klapolotkach wychylonych do gory dzialalo to tylko na lotke wychylana na dol (zaleznie od pochylenia drazka)... :-(( Pozniej jesze pokombinuje bo juz 3 rano :(
Ktos wie czemu beznadziejnie tak rozwiazano ograniczenia ruchu serw ? Ja niewidze w tym niczego pozytywnego. ----------- Pozdrawiam. FiliP
Reply to
FiliP
Nie mam MC 19 ale podobn± stacjê... A stopieñ zmiksowania lotek z klapami albo klap z lotkami bo to ró¿nica co jest tromfem.Czy lotki czy klapy..... Je¶li lotka np w dó³ jest w okolicy max mechanicznego to za³±czaj±c klapy po prostu dok³adasz ruchu i zaczyna sie brzêczenie bo fizycznie nie da sie wiêcej. Dobrze radz± koledzy z krzyw± .
Reply to
Roh
chyba mnie nie zrozumiales do konca :) wlasnie o to mi chodzi, zeby nie brzeczalo, a to, ze tak sie robi mimo ustawionych ograniczen na serwa to jest dla mnie czysta glupota Graupnera. .... po co w takim razie ograniczenia do serw skoro nie dzialaja ?
:-) Zaraz ide kombinowac, ale jak wczoraj pisalem, to chyba nie zadziala, bo dziala jako ograniczenie wychylania w dol, a nie w gore (moze cos zle robie) ----------- Pozdrawiam. FiliP
Reply to
FiliP
........ jest dla mnie czysta glupota
A ja my¶lê ,¿e problem jak na razie przerasta twoj± wiedzê . B±d¼ pewien-przyjmij takie za³o¿enie-,¿e jest wszystko OK z oprogramowaniem nadajnika . Wychylenie sumaryczne w górê -dó³ nie mo¿e przekroczyæ MECHANICZNYCH mozliwo¶ci uk³adu d¼wigni serwomechanizmu i lotki. Spróbuj pood³±czaæ popychacze i popatrz jak wychylaj± sie d¼wignie na serwach .W skrajnym po³o¿eniu serwa wy³±cz zasilanie odbiornika i przymierz czy popychacz o co¶ nie zawadza.Jak wykona³e¶ k±ty wyprzedzenia na d¼wigniach lotek i czy da³e¶ wyprzedzenie na serwomechanizmach ?
Reply to
Roh
Czesc,
W Eclipse Hiteca jest dokladnie tak samo. To jeden z podstawowych argumentow, dla ktorych pozbywam sie tej aparatury. EPA (End-Point-Adjustment) powinno dotyczyc ograniczenia SUMY WSZYSTKICH WYMUSZEN danego kanalu, a nie tylko wychylenia drazka. Niestety tak nie jest i szczena mi opada, ze rowniez MC-19 tego nie ma...
Ja BTW zdecydowalem sie na EVO9.
Marcin
U¿ytkownik "Roh" snipped-for-privacy@kr.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ec73jo$u6q$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...
Reply to
goflying
Coś mi się wierzyć nie chce, że nie możesz tego elektronicznie ustawić. Kiedyś miałem JR 347, później 3810 i nigdy nie miałem takiego problemu jak opisujesz, choć latałem i latam na 6 serwach w szybowcu. Tam wszystko dało się ustawić. Przecież te nadajniki miały chyba gorsze lub porównywalne oprogramowanie od MC-19. Posłuchaj Roha, chłop wie co mówi.
Pozdrawiam Arek
Reply to
arekWYTNIJTO
Ano wim ! Te¿ mia³em JR3810 i mam amerykañsk± wersjê JR 388 .
Suma wszystkich wymuszeñ (znakomite okre¶lenie !!!!!) nie mo¿e przecie¿ po³amaæ zêbów i ko³ka ograniczaj±cego w ostatniej zêbatce ! Ustaw serwa na stole i æwicz !!!!!!!!!!! Najpierw ustaw wychylenia lotek -powiedzmy 50 % ró¿nicowo¶ci. Ustaw wychylenie klap tak jak potrzebujesz
Je¶li nic nie jest blokowane to nie ma mowy o mruczeniu .No chyba ,¿e z zadowolenia..... Ustaw mixer klapy-lotki Ustaw 100% mixowania To dla lotki krawêdziowej.
Dla wydzielonych lotek i klap ustaw tak by w neutralnej pozycji lotek klapy by³y oko³o 2 stopnie w dó³ wiêcej ni¿ lotki..Da to zwichrzenie skrzyd³a.Moze byæ potrzebne do ma³ych predko¶ci lotu na klapach a mo¿e i nie....... Trza rzuciæ model i popatrzeæ czy tak czy siak jest lepiej . I nie pisz ,ze Graupner da³ cia³a........
Reply to
Roh
Chlopie :)))))) Nadal nie kumasz o co chodzi :-)))))))))
to jest przeciez OCZYWISTE.
To ma nic do tematu :)
Cwiczenie na stole to polecam tobie :))))) ... ale dziekuje chociaz za PROBE rozwiazania mojego problemu. Troche martwi mnie traktowanie z gory, ale nic to. Mozesz dalej myslec, ze to moj pierwszy kontakt z nadajnikami :)
Go flying chyba zrozumial co mialem na mysli :)
Graupner daje ciala, bo EPA/Ruch serw ustawione w aparaturze powinny zostac NIEZALEZNIE od mikerow i innych bajerow. Po to to jest, zeby wlasnie serw nie blokowac, ze graupner sie zabawil i ograniczenia wychylania drazkow (ograniczanie pasma) nazywa ograniczeniami ruchu serwa to juz smiech na sali !
Oto co robie raz jeszcze po kolei napisane: MC-19 1. Ustawiam ograniczenia na serwa, zeby za daleko lotki sie nie wychylaly i nie blokowaly serwa (warczenie) 2. Ustawiam sobie Dual Rate na takie jakie mi pasi (nie ma to zwiazku z problemem, ale napisze) 3. Wlaczam sobie klapolotki pod przelacznik 3 pozycyjny, lub jako faza lotu (nie ma to znacznia). Ustawiam optymalne ustawienia klapolotek do hamowania, czyli do góry jakies 40% (juz przetestowalem to hamowanie, swietnie dziala). No i tu jest problem.
Kiedy obie lotki podniesione sa do gory kochaniutkie oprogramowanie graupnera w ogole ma w D wczesniejsze ograniczenia ruchu serw przeze mnie i przy ruchu drazka (jak chce skrecic przy podniesionych klapolotkach), jedna lotka ladnie opada, ale druga WARCZY (serwo) bo praktycznie nie ma juz ruchu !
Optymalnie bylby w tym momencie tym samym przelacznikiem co do klapolotek przelaczac tez roznicowe wychylanie lotek, czyli tylko do dolu, ale znowu kochany graupner sie chyba zapomnial i nie pozwolil tej funkcji wlaczac z przelacznika !
Probowalem jako ostatni pomysl, zmiksowac lotki (ograniczac wychylenia) i podpiac pod wiadomy przelacznik. Tez kicha (albo ja jeszcze nie umiem), bo oczywiscie da sie ograniczac, ale odwrotnie ! :( Drazek w prawo, lotka prawa do gory, a graupner zalacza opcje ograniczania jej DOLNEGO ruchu .. no smiech.... ta opcja pewnie dobrze dziala przy klapolotkach do dolu :))))))))))
Moze tu cos zle robie, ale jak widzicie po tym co wczesniej napisalem, wcale tak rozowo z Gruapnerem w tym przypadku nie jest co jednak niezmienia faktu, ze aparaturka super.... ----------- Pozdrawiam. FiliP
Reply to
FiliP
Propozycja ustawienia na stole i æwiczenia na sucho bez serw nie ma nic wspólnego z traktowaniem z góry....... Zawsze tak robiê bo to najprostrze i bezproblemów z sam± mechanik± -samo dzia³anie z nadajnika(odleg³o¶ci ,wysoko¶ci ,d¼wignie ,itp).
Ale jeszcze jest jedna sprawa -chyba ,¿e siê pogubi³em. Raz piszesz lotka raz klapolotka.Je¶li to s± lotki i podpi±³e¶ pod kana³ 2 i 5 to powinno OK. A na stole je¶li zrobisz to samo to warcz± serwa ? Powiem szczerze ,¿e nie mia³em takiego problemu nigdy chyba ,ze zawali³em z mechanik± . Ale jak rozumiem ca³e sedno sprawy sprowadza siê do ograniczenia dzia³ajacego tylko w jedn± strone . Tak przy okazji sprawd¼ jak masz ustawiony subtrim (mitte) na obu lotkach . Czy masz funkcjê hamulca jako ustawienie sta³e i czy ko¿ystasz z tego ? Dziwad³o je¶li to tak zosta³o ustawione -wrêcz nie do wiary....... Masz link do instrukcji MC 19 po angielsku ?
Reply to
Roh
Witaj :)
Lotki i klapolotki to przeciez jedno i to samo fizycznie :) Tylko, ze klapolotki to wychylanie lotek w tym samym kierunku. Caly czas chodzi o lotki/klapolotki. Nie mam klap, ani typowych hamulcow szybowcowych :). Podpiete pod 2 i 5.
Serwa same z siebie nie warcza. Sa sprawne. Warcza tylko dlatego, ze sa obsadzone w szybowcu i napotykaja fizyczne opory lotki/klapolotki po wychyleniu do pewnej wartosci.
Pewnie nie masz MC-19 ? :) Mechanika jest ok, lotki/klapolotki moga sie wychylac po ok 100%. Problem w tym, jak pisalem zreszta wczesniej, ze po wychyleniu lotek do pozycji klapolotek hamujacych (:)) do gory), czyli +100% ruchow drazkiem nie ma za bardzo jak ograniczac (bo mixer nie dziala jak nalezy no i EPA to zart) i mamy w tym momencie sumarycznie w aparaturze wychylanie do 150% na drazku i to powoduje warczenie, bo lotki sie wiecej jak te 100% fizycznie nie wychyla, oraz otwor na orczyk lotki w skrzydle tez na to nie pozwoli (bo i po co ?).
Tak, ograniczenie wychylania do gory, bo do dolu jest ok.
Chodzi ci o centrowanie serwa ? :) To tez nie bedzie mialo niestety znaczenia :( +100% do +100 da i tak 150% (wiecej aparatura nie wysle). Graupner ma fajne to, ze po wycentrowaniu serwa na np. - 10% pokazuje te -10%, a nie udaje ze to virtualne 0 :)
Tutaj tez nie bardzo rozumiem. Mam hamulec (klapolotki do gory) ustawiony na 2 sposoby. Raz poprzez faze lotu, czyli lotki podnosza sie do góry plynnie, a drugi sposob to przez przelacznik 3 pozycyjny, tutaj podnosza sie do gory momentalnie, ale mam tez mozliwosc zalaczania klapolotek jako klap, czyli do dolu.
Tez w to nie wierzylem, a teraz jestem coraz bardziej bliski temu. Jeszcze, zeby to mixowanie lotek dzialalo inaczej. Rano dzisiaj jeszcze wpadlem na jeden pomysl. Zmiksuje lotki do lotek (czyli do drazka) i podepne to pod przelacznik do klapolotek-hamulcow. W tym mixerze sproboje ograniczyc wychyl lotki do gory, moze tak sie da ? Dam znac.
:) ----------- Pozdrawiam. FiliP
Reply to
FiliP
Nie mam 19 mam 24 i jakby nie ma sprawy. Chyba co ostatnie moge podpowiedziec to spróbuj jako funkcji nadajnika Butterfly i je¶li tam nadal masz te problemy to jest nie dobrze. inne propozycje to mix Spoiler-aileron i ptryczkologia do tego . Rozumiem ,ze masz problem i chcesz go zlikwidowaæ a nie wykazaæ ,¿e jest to niewykonalne w ogóle z tym nadajnikiem bo jako¶ z urzêdu nie wierzê by 19 nie wykona³a tego zadania.
Reply to
Roh
Czesc,
U¿ytkownik "Roh" snipped-for-privacy@kr.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:eca6o4$37h$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...
Ot i tu jest caly pies pogrzebany... Zamiast dyskutowac o problemie, od samego poczatku wojna okopowa.
Przeciez temat jet prosty jak barszcz, a wciaz jakies dywagacje, ze sejm przy tym wysiada.
Przeciez nie chodzi o to zeby zastosowac buterflaja, crowa, spoilerona, czy cokolwiek innego.
Chodzi po prostu o to, ze jezeli ustawiamy punkt graniczny pracy serwa, bo dalej wyrywa lotke z zawiasow, to nie wazne ile kanalow sie nalozy na ruch tego serwa - jezeli ustawilismy EPA (end-point-adjustment)=87% i jest to wychylenie np 13mm od orczyka w centrum to chocby t± latke chcial ruszyc jakikolwiek mix - czy nazwany (wbudowany), czy dowolny uzytkownika, aparatura nie powinna miec prawa przesunac tego orczyka dalej niz te 13mm od centrum!
A teraz proste pytanie - czy w MC-19 da sie cos takiego ustawic. I prosze bez odpowiedzi "wydaje mi sie, ze raczej chyba tak, bo to przeciez Graupner"... Ehhh...
Kolega zglosil bardzo powazny problem, ale potraktujcie go kurcze jako problem merytoryczny, a nie podstawe do walki religijnej.
I jeszcze BTW... nie wierze, ze trzeba do tego wykorzystywac jakies sophisticated-super-duper ustawienia, w stylu krzywa, etc. Albo EPA dziala i jest to EPA dla serwa, albo jest to EPA dla kanalu (w tym przypadku drazka)
Marcin
Reply to
goflying
goflying napisał(a): ............
Ja tam wojny, zwłaszcza ze strony Romka to tu nie widzę... Natomiast jako niezbyt zaawansowany latacz, zawsze EPA interpretowałem inaczej - jako ograniczenie ruchu dla danego kanału. Czemu któryś z nich ma być piorytetowy? Jeśli ustawiam EPA na lotkach na 69%, np. dlatego, że tak mi się dobrze lata, to nie widzę przeciwwskazań, żeby dołożone np. klapolotki czy hamulce ignorowały EPA ustawione na lotce dla funkcji lotek.
Albo ja was nie rozumiem.
kojot
Reply to
Krzysiek "kojot: Choroszko
Czesc,
U¿ytkownik "Krzysiek "kojot: Choroszko" snipped-for-privacy@bezpiecznikpost.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:44e8be08$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...
Ja do Romka nic nie mam. Juz sie przyzwyczailem do jego hardego stylu ;-)
Po prostu ogolnie wkurza mnie argumentacja Graupner jest super, bo to Graupner, ale mniejsza z tym.
---------- Natomiast jako niezbyt zaawansowany latacz, zawsze EPA interpretowa³em inaczej - jako ograniczenie ruchu dla danego kana³u. Czemu który¶ z nich ma byæ piorytetowy? Je¶li ustawiam EPA na lotkach na 69%, np. dlatego, ¿e tak mi siê dobrze lata, to nie widzê przeciwwskazañ, ¿eby do³o¿one np. klapolotki czy hamulce ignorowa³y EPA ustawione na lotce dla funkcji lotek.
Albo ja was nie rozumiem. -------------------
Dobrze rozumiesz, ale do polowy ;-)
Podany przez Ciebie powod stosowania EPA jest jak najbardziej OK. ROWNIEZ do tego to sluzy. Jednak drugi temat to ograniczenia konstrukcyjne ruchu orczyka (konczy sie szpara w lozu, etc) lub powierzchni sterowej jako takiej (konczy sie szczelina, zaczyna wyrywac np lotke, czy polowke V-ki).
Piszesz o priorytetch. No wlasnie pic polega na tym, ze jezeli praw± lotke podlaczam do 1 kanalu i ustawiam NA 1 KANALE EPA = 87% (czyli np 13mm), to niewazne co bedzie chcialo ruszyc t± lotk± - czy drazek lotki, czy pokretlo klap, czy switch butterflya, czy mix spoilerona, czy mix kierunek->lotki, to kanal nr 1 nigdy nie wychyli sie bardziej niz 13mm bo mi wyrwie lotke i bedzie bum.
Ot co.
Marcin
Reply to
goflying
goflying napisał(a): ............
Więc ja cię rozumiem do końca drugiej połowy, czyli do końca. I dalej twierdzę, że EPA powinno właśnie tak działać - na przypisany kanał i nie mieć wpływu na ruch przy domiksowaniu czegoś tam...
Np. Za pomocą EPA ustawiam wychylenia lotek +/- 2mm. Dokładam klapolotki, które po włączeniu opuszczają się o np. 3mm i w tym położeniu nadal mam wychylenia lotek +/- 2mm. A o ograniczenia fizyczne muszę się troszczyć fizycznie, a nie programowo ;-)
kojot.
Reply to
Krzysiek "kojot: Choroszko
U¿ytkownik "Krzysiek "kojot: Choroszko" snipped-for-privacy@bezpiecznikpost.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:44e8ca24$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl... goflying napisa³(a):
EPA powinno ograniczyc - jeszcze raz to powiem - SUME WSZYSTKICH WYMUSZEN danego kanalu.
W Twoim przykladzie jezeli wychylam lotke - to max 2mm. Jezeli sam± klape to max 2mm. jezeli wychylilem 1mm lotke i chce dac full klapy to i tak powierzchnia powinna wychylic sie max 2mm. Jak end-point to end-point.
Tu mnie zagiales... Jak chcialbys sie zatroszczyc o to fizycznie? Czasy fizycznych mikserow znam tylko z ksiazek, ale to juz raczej martwa uliczka...
Marcin
Reply to
goflying
O ! Rzecz w tym ,¿e teoria mówi by mechaniczna mo¿liwo¶æ wychylenia steru bez wyrwania zawiasów,kontaktu popychaczy i d¼wigni z np.pokryciem ,obudow± serwomechanizmu lub jego osi± ,itd by³a wieksza ni¿ potrzebuj± serwomechanizmy w CA£YM zakresie swojego przewidywanego ruchu. Oraz takie u³o¿enie d¼wigni(k±ty i d³ugo¶ci ramion oraz kszta³ty ) by wyko¿ystaæ maksymalnie moment serwomechanizmu.Do tego dochodz± punkty obrotu zawiasów Nie zawsze jest to mo¿liwe lub ³atwe do wykonania-ograniczenia wynikaj±ce z konstrukcji np skrzyd³a . I to jest ta troska "fizyczna"
Na marginesie dyskusji czy 19 mo¿e czy nie wychodzi sprawa/potrzeba wgryzienia siê w temat geometrycznych zale¿no¶ci d³ugo¶ci ramion d¼wigni,k±tów i ca³ej tej analogowej kwestii w modelach.
Na pocieszenie Filipowi powiem ,¿e w MC 24 jest tak samo jak domiksujê do lotki hamulec . Oczywi¶cie mechanizm porusza siê dalej-dalej ni¿ max wychylenia zadanego kana³u lotek bo to jest lotka + hamulec A skoro hamulec nie jest 0 to co¶ + co¶ = CO¦.Trzeba ustawiæ dodatkowo max wychylenie hamulca(reakcja hamulca na ruch dr±¿ka lub pstryczek),zgraæ to i gotowe . Wczoraj z ciekawo¶ci æwiczy³em to i pos³usznie ile % zmiksowania tyle % wychylenia .Mniej mixu mniejsza suma. To tak w biegu sprawdzi³em bez wgryzania siê ..."jakby to oszukaæ "".Nie jest to wielki problem (spodziewa³em sie innej reakcji). Mo¿liwe ,¿e da siê TEN problem inaczej rozwi±zaæ ale zrobi³em to tak w³a¶nie i .....jestem zadowolony a to dla mnie najwa¿niejsze. Zobrazowanie mixowania w nadajniku i ruchu serwomechanizmu to wygodna rzecz. Inne nadajniki maj± to równie¿- ¿adne mecyje.... np.JR3810.
Reply to
Roh