MC-19, klapolotki i ograniczanie ruchu serw

Czy może mi ktoś powiedzieć, jak obsłużyć klapolotki i lotki jednocześnie w MC-19 i podobnych ?
Ustawiam konkretne maksymalne wychylenia serw lotek czyli takie, żeby
nigdzie serwo nie posuwało się za daleko bo napotka przeszkode itp. Jednak kiedy włączę klapolotki to aparatura jakby tych ograniczeń kompletnie nie widziała i próba ruszania lotkami (np. skręcania) powoduje już wychylanie się serw poza narzucone wcześniej ograniczenia i "warczenie" serwa.
Zupełnie nie wiem jak sobie z tym poradzić. Jedyne co udało mi się wykombinować to ew. różnicowe wychylanie serw, ale tego nie da się podpiąć pod przełącznik od klapolotek :( i zmiksować razem. Poza tym, nawet manualne włączenie (bo tylko takie jest) musiało by być na poziomie 2%/100%
Ogólnie dziwi mnie, że skoro ustawiam, iż serwa poruszają się tylko tyle i tyle bo mogą ulec uszkodzeniu, albo może się coś w modelu złamać, to aparatura to olewa (?)
Help :( ----------- Pozdrawiam. FiliP

Pod mixer klapolotek podepnij krzywą która ograniczy ci ruch serwa w danej fazie lotu.
Pozdrawiam Arek

19 Aug 2006 01:01:18 +0200, snipped-for-privacy@f3f.pl napisał:

Hmmm... kombinowalem z czyms takim, ale przy klapolotkach wychylonych do gory dzialalo to tylko na lotke wychylana na dol (zaleznie od pochylenia drazka)... :-(( Pozniej jesze pokombinuje bo juz 3 rano :(
Ktos wie czemu beznadziejnie tak rozwiazano ograniczenia ruchu serw ? Ja niewidze w tym niczego pozytywnego. ----------- Pozdrawiam. FiliP
Nie mam MC 19 ale podobną stację... A stopień zmiksowania lotek z klapami albo klap z lotkami bo to różnica co jest tromfem.Czy lotki czy klapy..... Jeśli lotka np w dół jest w okolicy max mechanicznego to załączając klapy po prostu dokładasz ruchu i zaczyna sie brzęczenie bo fizycznie nie da sie więcej. Dobrze radzą koledzy z krzywą .

chyba mnie nie zrozumiales do konca :) wlasnie o to mi chodzi, zeby nie brzeczalo, a to, ze tak sie robi mimo ustawionych ograniczen na serwa to jest dla mnie czysta glupota Graupnera. .... po co w takim razie ograniczenia do serw skoro nie dzialaja ?

:-) Zaraz ide kombinowac, ale jak wczoraj pisalem, to chyba nie zadziala, bo dziala jako ograniczenie wychylania w dol, a nie w gore (moze cos zle robie) ----------- Pozdrawiam. FiliP
........ jest dla mnie czysta glupota

A ja myślę ,że problem jak na razie przerasta twoją wiedzę . Bądź pewien-przyjmij takie założenie-,że jest wszystko OK z oprogramowaniem nadajnika . Wychylenie sumaryczne w górę -dół nie może przekroczyć MECHANICZNYCH mozliwości układu dźwigni serwomechanizmu i lotki. Spróbuj poodłączać popychacze i popatrz jak wychylają sie dźwignie na serwach .W skrajnym położeniu serwa wyłącz zasilanie odbiornika i przymierz czy popychacz o coś nie zawadza.Jak wykonałeś kąty wyprzedzenia na dźwigniach lotek i czy dałeś wyprzedzenie na serwomechanizmach ?
Czesc,
W Eclipse Hiteca jest dokladnie tak samo. To jeden z podstawowych argumentow, dla ktorych pozbywam sie tej aparatury. EPA (End-Point-Adjustment) powinno dotyczyc ograniczenia SUMY WSZYSTKICH WYMUSZEN danego kanalu, a nie tylko wychylenia drazka. Niestety tak nie jest i szczena mi opada, ze rowniez MC-19 tego nie ma...
Ja BTW zdecydowalem sie na EVO9.
Marcin

Coś mi się wierzyć nie chce, że nie możesz tego elektronicznie ustawić. Kiedyś miałem JR 347, później 3810 i nigdy nie miałem takiego problemu jak opisujesz, choć latałem i latam na 6 serwach w szybowcu. Tam wszystko dało się ustawić. Przecież te nadajniki miały chyba gorsze lub porównywalne oprogramowanie od MC-19. Posłuchaj Roha, chłop wie co mówi.
Pozdrawiam Arek

Ano wim ! Też miałem JR3810 i mam amerykańską wersję JR 388 .
Suma wszystkich wymuszeń (znakomite określenie !!!!!) nie może przecież połamać zębów i kołka ograniczającego w ostatniej zębatce ! Ustaw serwa na stole i ćwicz !!!!!!!!!!! Najpierw ustaw wychylenia lotek -powiedzmy 50 % różnicowości. Ustaw wychylenie klap tak jak potrzebujesz
Jeśli nic nie jest blokowane to nie ma mowy o mruczeniu .No chyba ,że z zadowolenia..... Ustaw mixer klapy-lotki Ustaw 100% mixowania To dla lotki krawędziowej.
Dla wydzielonych lotek i klap ustaw tak by w neutralnej pozycji lotek klapy były około 2 stopnie w dół więcej niż lotki..Da to zwichrzenie skrzydła.Moze być potrzebne do małych predkości lotu na klapach a może i nie....... Trza rzucić model i popatrzeć czy tak czy siak jest lepiej . I nie pisz ,ze Graupner dał ciała........
Chlopie :)))))) Nadal nie kumasz o co chodzi :-)))))))))

to jest przeciez OCZYWISTE.

To ma nic do tematu :)

Cwiczenie na stole to polecam tobie :))))) ... ale dziekuje chociaz za PROBE rozwiazania mojego problemu. Troche martwi mnie traktowanie z gory, ale nic to. Mozesz dalej myslec, ze to moj pierwszy kontakt z nadajnikami :)
Go flying chyba zrozumial co mialem na mysli :)
Graupner daje ciala, bo EPA/Ruch serw ustawione w aparaturze powinny zostac NIEZALEZNIE od mikerow i innych bajerow. Po to to jest, zeby wlasnie serw nie blokowac, ze graupner sie zabawil i ograniczenia wychylania drazkow (ograniczanie pasma) nazywa ograniczeniami ruchu serwa to juz smiech na sali !
Oto co robie raz jeszcze po kolei napisane: MC-19 1. Ustawiam ograniczenia na serwa, zeby za daleko lotki sie nie wychylaly i nie blokowaly serwa (warczenie) 2. Ustawiam sobie Dual Rate na takie jakie mi pasi (nie ma to zwiazku z problemem, ale napisze) 3. Wlaczam sobie klapolotki pod przelacznik 3 pozycyjny, lub jako faza lotu (nie ma to znacznia). Ustawiam optymalne ustawienia klapolotek do hamowania, czyli do góry jakies 40% (juz przetestowalem to hamowanie, swietnie dziala). No i tu jest problem.
Kiedy obie lotki podniesione sa do gory kochaniutkie oprogramowanie graupnera w ogole ma w D wczesniejsze ograniczenia ruchu serw przeze mnie i przy ruchu drazka (jak chce skrecic przy podniesionych klapolotkach), jedna lotka ladnie opada, ale druga WARCZY (serwo) bo praktycznie nie ma juz ruchu !
Optymalnie bylby w tym momencie tym samym przelacznikiem co do klapolotek przelaczac tez roznicowe wychylanie lotek, czyli tylko do dolu, ale znowu kochany graupner sie chyba zapomnial i nie pozwolil tej funkcji wlaczac z przelacznika !
Probowalem jako ostatni pomysl, zmiksowac lotki (ograniczac wychylenia) i podpiac pod wiadomy przelacznik. Tez kicha (albo ja jeszcze nie umiem), bo oczywiscie da sie ograniczac, ale odwrotnie ! :( Drazek w prawo, lotka prawa do gory, a graupner zalacza opcje ograniczania jej DOLNEGO ruchu .. no smiech.... ta opcja pewnie dobrze dziala przy klapolotkach do dolu :))))))))))
Moze tu cos zle robie, ale jak widzicie po tym co wczesniej napisalem, wcale tak rozowo z Gruapnerem w tym przypadku nie jest co jednak niezmienia faktu, ze aparaturka super.... ----------- Pozdrawiam. FiliP

A może zamień wtyczki w odbiorniku i daj revers i będziesz miał ograniczenie do góry...
Pzdr Arek

Propozycja ustawienia na stole i ćwiczenia na sucho bez serw nie ma nic wspólnego z traktowaniem z góry....... Zawsze tak robię bo to najprostrze i bezproblemów z samą mechaniką -samo działanie z nadajnika(odległości ,wysokości ,dźwignie ,itp).
Ale jeszcze jest jedna sprawa -chyba ,że się pogubiłem. Raz piszesz lotka raz klapolotka.Jeśli to są lotki i podpiąłeś pod kanał 2 i 5 to powinno OK. A na stole jeśli zrobisz to samo to warczą serwa ? Powiem szczerze ,że nie miałem takiego problemu nigdy chyba ,ze zawaliłem z mechaniką . Ale jak rozumiem całe sedno sprawy sprowadza się do ograniczenia działajacego tylko w jedną strone . Tak przy okazji sprawdź jak masz ustawiony subtrim (mitte) na obu lotkach . Czy masz funkcję hamulca jako ustawienie stałe i czy kożystasz z tego ? Dziwadło jeśli to tak zostało ustawione -wręcz nie do wiary....... Masz link do instrukcji MC 19 po angielsku ?
Witaj :)

Lotki i klapolotki to przeciez jedno i to samo fizycznie :) Tylko, ze klapolotki to wychylanie lotek w tym samym kierunku. Caly czas chodzi o lotki/klapolotki. Nie mam klap, ani typowych hamulcow szybowcowych :). Podpiete pod 2 i 5.

Serwa same z siebie nie warcza. Sa sprawne. Warcza tylko dlatego, ze sa obsadzone w szybowcu i napotykaja fizyczne opory lotki/klapolotki po wychyleniu do pewnej wartosci.

Pewnie nie masz MC-19 ? :) Mechanika jest ok, lotki/klapolotki moga sie wychylac po ok 100%. Problem w tym, jak pisalem zreszta wczesniej, ze po wychyleniu lotek do pozycji klapolotek hamujacych (:)) do gory), czyli +100% ruchow drazkiem nie ma za bardzo jak ograniczac (bo mixer nie dziala jak nalezy no i EPA to zart) i mamy w tym momencie sumarycznie w aparaturze wychylanie do 150% na drazku i to powoduje warczenie, bo lotki sie wiecej jak te 100% fizycznie nie wychyla, oraz otwor na orczyk lotki w skrzydle tez na to nie pozwoli (bo i po co ?).

Tak, ograniczenie wychylania do gory, bo do dolu jest ok.

Chodzi ci o centrowanie serwa ? :) To tez nie bedzie mialo niestety znaczenia :( +100% do +100 da i tak 150% (wiecej aparatura nie wysle). Graupner ma fajne to, ze po wycentrowaniu serwa na np. - 10% pokazuje te -10%, a nie udaje ze to virtualne 0 :)

Tutaj tez nie bardzo rozumiem. Mam hamulec (klapolotki do gory) ustawiony na 2 sposoby. Raz poprzez faze lotu, czyli lotki podnosza sie do góry plynnie, a drugi sposob to przez przelacznik 3 pozycyjny, tutaj podnosza sie do gory momentalnie, ale mam tez mozliwosc zalaczania klapolotek jako klap, czyli do dolu.

Tez w to nie wierzylem, a teraz jestem coraz bardziej bliski temu. Jeszcze, zeby to mixowanie lotek dzialalo inaczej. Rano dzisiaj jeszcze wpadlem na jeden pomysl. Zmiksuje lotki do lotek (czyli do drazka) i podepne to pod przelacznik do klapolotek-hamulcow. W tym mixerze sproboje ograniczyc wychyl lotki do gory, moze tak sie da ? Dam znac.

http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/anleitungen/4821.GB.pdf Prosze :) ----------- Pozdrawiam. FiliP
Nie mam 19 mam 24 i jakby nie ma sprawy. Chyba co ostatnie moge podpowiedziec to spróbuj jako funkcji nadajnika Butterfly i jeśli tam nadal masz te problemy to jest nie dobrze. inne propozycje to mix Spoiler-aileron i ptryczkologia do tego . Rozumiem ,ze masz problem i chcesz go zlikwidować a nie wykazać ,że jest to niewykonalne w ogóle z tym nadajnikiem bo jakoś z urzędu nie wierzę by 19 nie wykonała tego zadania.
Czesc,

Ot i tu jest caly pies pogrzebany... Zamiast dyskutowac o problemie, od samego poczatku wojna okopowa.
Przeciez temat jet prosty jak barszcz, a wciaz jakies dywagacje, ze sejm przy tym wysiada.
Przeciez nie chodzi o to zeby zastosowac buterflaja, crowa, spoilerona, czy cokolwiek innego.
Chodzi po prostu o to, ze jezeli ustawiamy punkt graniczny pracy serwa, bo dalej wyrywa lotke z zawiasow, to nie wazne ile kanalow sie nalozy na ruch tego serwa - jezeli ustawilismy EPA (end-point-adjustment)% i jest to wychylenie np 13mm od orczyka w centrum to chocby tą latke chcial ruszyc jakikolwiek mix - czy nazwany (wbudowany), czy dowolny uzytkownika, aparatura nie powinna miec prawa przesunac tego orczyka dalej niz te 13mm od centrum!
A teraz proste pytanie - czy w MC-19 da sie cos takiego ustawic. I prosze bez odpowiedzi "wydaje mi sie, ze raczej chyba tak, bo to przeciez Graupner"... Ehhh...
Kolega zglosil bardzo powazny problem, ale potraktujcie go kurcze jako problem merytoryczny, a nie podstawe do walki religijnej.
I jeszcze BTW... nie wierze, ze trzeba do tego wykorzystywac jakies sophisticated-super-duper ustawienia, w stylu krzywa, etc. Albo EPA dziala i jest to EPA dla serwa, albo jest to EPA dla kanalu (w tym przypadku drazka)
Marcin
goflying napisa(a): ............

Ja tam wojny, zwaszcza ze strony Romka to tu nie widz... Natomiast jako niezbyt zaawansowany latacz, zawsze EPA interpretowaem inaczej - jako ograniczenie ruchu dla danego kanau. Czemu ktry z nich ma by piorytetowy? Jeli ustawiam EPA na lotkach na 69%, np. dlatego, e tak mi si dobrze lata, to nie widz przeciwwskaza, eby dooone np. klapolotki czy hamulce ignoroway EPA ustawione na lotce dla funkcji lotek.
Albo ja was nie rozumiem.
kojot
Czesc,
wiadomości

Ja do Romka nic nie mam. Juz sie przyzwyczailem do jego hardego stylu ;-)
Po prostu ogolnie wkurza mnie argumentacja Graupner jest super, bo to Graupner, ale mniejsza z tym.
---------- Natomiast jako niezbyt zaawansowany latacz, zawsze EPA interpretowałem inaczej - jako ograniczenie ruchu dla danego kanału. Czemu któryś z nich ma być piorytetowy? Jeśli ustawiam EPA na lotkach na 69%, np. dlatego, że tak mi się dobrze lata, to nie widzę przeciwwskazań, żeby dołożone np. klapolotki czy hamulce ignorowały EPA ustawione na lotce dla funkcji lotek.
Albo ja was nie rozumiem. -------------------
Dobrze rozumiesz, ale do polowy ;-)
Podany przez Ciebie powod stosowania EPA jest jak najbardziej OK. ROWNIEZ do tego to sluzy. Jednak drugi temat to ograniczenia konstrukcyjne ruchu orczyka (konczy sie szpara w lozu, etc) lub powierzchni sterowej jako takiej (konczy sie szczelina, zaczyna wyrywac np lotke, czy polowke V-ki).
Piszesz o priorytetch. No wlasnie pic polega na tym, ze jezeli prawą lotke podlaczam do 1 kanalu i ustawiam NA 1 KANALE EPA = 87% (czyli np 13mm), to niewazne co bedzie chcialo ruszyc tą lotką - czy drazek lotki, czy pokretlo klap, czy switch butterflya, czy mix spoilerona, czy mix kierunek->lotki, to kanal nr 1 nigdy nie wychyli sie bardziej niz 13mm bo mi wyrwie lotke i bedzie bum.
Ot co.
Marcin
goflying napisa(a): ............

Wic ja ci rozumiem do koca drugiej poowy, czyli do koca. I dalej twierdz, e EPA powinno wanie tak dziaa - na przypisany kana i nie mie wpywu na ruch przy domiksowaniu czego tam...
Np. Za pomoc EPA ustawiam wychylenia lotek +/- 2mm. Dokadam klapolotki, ktre po wczeniu opuszczaj si o np. 3mm i w tym pooeniu nadal mam wychylenia lotek +/- 2mm. A o ograniczenia fizyczne musz si troszczy fizycznie, a nie programowo ;-)
kojot.
wiadomości goflying napisał(a):

EPA powinno ograniczyc - jeszcze raz to powiem - SUME WSZYSTKICH WYMUSZEN danego kanalu.
W Twoim przykladzie jezeli wychylam lotke - to max 2mm. Jezeli samą klape to max 2mm. jezeli wychylilem 1mm lotke i chce dac full klapy to i tak powierzchnia powinna wychylic sie max 2mm. Jak end-point to end-point.

Tu mnie zagiales... Jak chcialbys sie zatroszczyc o to fizycznie? Czasy fizycznych mikserow znam tylko z ksiazek, ale to juz raczej martwa uliczka...
Marcin

O ! Rzecz w tym ,że teoria mówi by mechaniczna możliwość wychylenia steru bez wyrwania zawiasów,kontaktu popychaczy i dźwigni z np.pokryciem ,obudową serwomechanizmu lub jego osią ,itd była wieksza niż potrzebują serwomechanizmy w CAŁYM zakresie swojego przewidywanego ruchu. Oraz takie ułożenie dźwigni(kąty i długości ramion oraz kształty ) by wykożystać maksymalnie moment serwomechanizmu.Do tego dochodzą punkty obrotu zawiasów Nie zawsze jest to możliwe lub łatwe do wykonania-ograniczenia wynikające z konstrukcji np skrzydła . I to jest ta troska "fizyczna"
Na marginesie dyskusji czy 19 może czy nie wychodzi sprawa/potrzeba wgryzienia się w temat geometrycznych zależności długości ramion dźwigni,kątów i całej tej analogowej kwestii w modelach.
Na pocieszenie Filipowi powiem ,że w MC 24 jest tak samo jak domiksuję do lotki hamulec . Oczywiście mechanizm porusza się dalej-dalej niż max wychylenia zadanego kanału lotek bo to jest lotka + hamulec A skoro hamulec nie jest 0 to coś + coś = COŚ.Trzeba ustawić dodatkowo max wychylenie hamulca(reakcja hamulca na ruch drążka lub pstryczek),zgrać to i gotowe . Wczoraj z ciekawości ćwiczyłem to i posłusznie ile % zmiksowania tyle % wychylenia .Mniej mixu mniejsza suma. To tak w biegu sprawdziłem bez wgryzania się ..."jakby to oszukać "".Nie jest to wielki problem (spodziewałem sie innej reakcji). Możliwe ,że da się TEN problem inaczej rozwiązać ale zrobiłem to tak właśnie i .....jestem zadowolony a to dla mnie najważniejsze. Zobrazowanie mixowania w nadajniku i ruchu serwomechanizmu to wygodna rzecz. Inne nadajniki mają to również- żadne mecyje.... np.JR3810.