MC-19, klapolotki i ograniczanie ruchu serw

Witam. Wy sie znacie, ja spoza towarzystwa, ale tez wojny wszczynac z powodu graupnera nie zamierzam i jego sprawnosc/jakosc nie bylo i nie bedzie tak na prawde tematem tego postu :) Aparatura i tak mi sie podoba, na pewno jest jakis sposob zeby to rozwiazac.
Eee.. z jednej strony masz racje, ale z drogiej juz nie koniecznie bo o ile rozumiem kwestie ustawienia tak orczyka serwa, zawiasow itp, zeby nie bylo fizycznych oporow, ale co jak chcialbys miec wychylanie niesymetryczne (do gory np. wiecej niz do dolu). Tego nie zrobisz sama fizyka. Nie da sie. Tylko z aparatury :)
Ciesze sie, ze masz ta aparature. Przynajmniej wiem(y), ze nie piszesz "z pamieci" :)
Ok, ladnie w teorii, a w praktyce ? Przypominam, wychylamy do gory bo to jest problemem, ograniczenie dolnych wchylen nie stanowi mnie problemu.
Jesli masz mozliwosc, prosze sam sprawdz i przekonaj sie z klapolotkami wychylonymi do gory :) Ustaw sobie mixer na klapolotki, i sproboj je zmixowac ograniczajac wychylenia tylko do gory :) Dla mnie na razie awykonalne. Mixer (niesymetryczny) po wychylaniu drazka w ktoras strone "zaznacza" dwie opcje: ograniczanie lewej lotki albo prawej... i niestety, ogranicza zakres dolny.... Cos przegapilem ?
Zgadza sie :) ----------- Pozdrawiam. FiliP
Reply to
FiliP
Witam !
U¿ytkownik "FiliP" snipped-for-privacy@wp.pl napisa³ w wiadomo¶ci news: snipped-for-privacy@4ax.com...
Otó¿ da siê "sam± fizyk±", z drobnym dodatkiem trygonometrii :) Wystarczy na ten przyk³ad, jak orczyk w neutrum nie jest prostopad³y do popychacza.
Reply to
Michał Kupski
Cześć,
dać się da, ale czy w dobie "komputerowych" nadajników ma to sens? Nie! Z reguły nie ma. Gdy różnicowość ustawiasz elektronicznie a nie mechanicznie, to masz w przypadku użycia lotek jako klapolotek możliwość automatycznego zniwelowanie tej różnicowości gdy np. obie lotki są wychylone ku górze. Wtedy przynajmniej lotka poruszająca się ku dołowi ma większy (o ten zakres różnicowości) kąt wychylenia. Tym samym mamy w tym momencie nieco lepszą reakcję modelu na lotki niż było by to możliwe przy mechanicnym rążnicowaniu.
Pozdrawiam Piotr
Piotrp_de
czesc,
U¿ytkownik "Roh" snipped-for-privacy@kr.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ecbi8l$t3v$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...
To oczywiscie zelazne zasady, ale nie ma to nic wspolnego z omawianym problemem (nizej)
Wg tego wyjasnienia jezeli mamy ustawione na powierzchni sterowej wychylenie funkcji lotki 10mm i funkcji klapy 20mm, to powinnismy zadbac o mozliwe fizyczne wychylenie 10+20 + margines bezpieczenstwa jeszcze jakies 2-3mm.
Ale problem polega na tym, ze mamy sytuacje, w ktorej mamy do dyspozycji np 25mm ruchu powierzchni. I wtedy, gdy wychylimy powierzchnie jako klape 20mm i teraz bdziemy chcieli wychylic na maxa lotke w tym samym kierunku, to zajefajny nadajnik komputerowy z super funkcj± EPA powinien skorygowac to wychylenie do wczesniej ustawionego wychylenia =25mm.
Natomiast jezeli mamy wychylon± lotke na maxa (czyli zuzyte 10mm z dozwolonych 25mm) i odpalimy full-klapy, to bedziemy mieli do dyspozycji juz tylko 15mm, choc klapy moga isc 20mm. Oczywiscie jezeli w tej chwili odpuscimy lotke do polowy (czyli zuzyte 5mm), powierzchnia sterowa NIE PRZESUNIE sie, bo wtedy te zwolnione 5mm zajmie klapa, ktora w tej chwili bedzie mogla sie w pelni otworzyc (20mm).
Panowie (i Panie?), gdzie tu jakies mechaniczne kwestie? Orczyki? Mechanika? K±ty? Kszta³ty?
Marcin
Reply to
goflying
Cześć,
nie odzywałem się, bo MC 19 nie mam i nie wiem jak tam to jest rozwiązane. Mogę tylko przypuszczać. W MC 24 jest tak, że ograniczenie "Begrenzung" dotyczy danego kanału czyli serwa. Czyli jak coś domiksowuję, to nie ma "niebezpieczeństwo" przekroczenia wcześniej ustawionego ograniczenia. ROH - proszę się zgłosić na korepetycje - nic Ci nie można zawierzyć na słowo ;- )))))
W MC 24 (i pewnie analogicznie do tego w MC 19?) mam w tabelce ustawień serw dwie szpalty. "Serwoweg" (zakres serwa) i "Begrenzung" (ograniczenie).
Różnica pomiędzy nimi jest taka, że Begrenzung "odcina" drogę serwa (czyli obrazując - jedziesz drążkiem w lewo. W połowie możliwego ruchu (jak Begrenzung ustawiłeć na 50%) serwo się zatrzymuje i dalsze wychylenie drążka jest "na pusto" - czyli nie powoduje dalszego ruchu serwa. Także domiksowane funkcje nie powodują przekroczenia tego ogranicznika!
Przy Servoweg ograniczenie polega na tym, że gdy np. ustawisz 50%, to ten ograniczony ruch serwa "rozkłada" się na cały ruch drążka. Czyli cały zakres ruchu drążka powoduje poruszanie się serwa, które maksymalnie wychyli się do ustawionej wartości. Przy tym ograniczeniu miksery powiększają ustawiony wcześniej ruch serwa!
Ja osobiście w 99% moich rozwiązań programowych używam tej drugiej możliwości naturalnie wykorzystując w miarę możliwości maksymalny możliwy mechanicznie ruch serwa (ale to inna bajka). Gdy tu mój dodany mikser powoduje przekroczenie założonego przeze mnie ruchu serwa, to poprostu ograniczam ten ruch w zakresie miksera a nie serwa! To jest zasadnicza różnica ale efekt końcowy ten sam.
Być może, że opracowując MC 22 a potem MC 19 ograniczano funkcje tak, by programowanie tych tańszych modeli było mniej komfortowe. No bo ostatecznie tak naprawdę różnica ceny nadajnków tej klasy wynika z ich konstrukcji mechanicznej. Nie było by żadnego problemu w MC 19 zmieścić to samo oprogramowanie co w MC 24. Tyle, że kto by wtedy kupił ten droższy nadajnik?
Więc jeżeli masz tak, że w MC 19 brak jest tego "Begrenzung" które w każdej konfiguracji programowej nie pozwala na dalszy ruch serwa, to i tak nie ma problemu. Musisz wtedy poprostu o tym pamiętać i definiować zakres mikserów tak by serwo nie rozmontowywało Ci modelu w locie. Nikt nie powiedział przecież, że sam mikser musi mieć 100% zakresu w obie strony!
A swoją drogą, mógłby się tu odezwać Marek mRqS - on ma tą MC 19 rozpracowaną. Mógłby pewnie konkretniej odpowiedzieć. Marek - do tablicy!
Pozdrawiam Piotr
Piotrp_de
Cześć,
no to tam dopiero są w programowaniu schody (w porównaniu z MC 19) :-)))
Pozdrawiam Piotr
Piotrp_de
Cześć,
no to tam dopiero są w programowaniu schody (w porównaniu z MC 19) :-)))
Pozdrawiam Piotr
http//
Piotrp_de
Czesc,
U¿ytkownik "Piotrp_de" <piotrp snipped-for-privacy@vp.pl napisa³ w wiadomo¶ci news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...
Wierze na slowo. Sciagnalem tutoriala 200stron... ;-)
Marcin
Reply to
goflying
Witaj,
Niestety wlasnie brak inaczej w ogole nie byloby tego postu :)
Zgadzam sie, ale jak na razie nie udalo mi sie znalezc sposobu OGRANICZENIA GORNEGO WYCHYLENIA prawego serwa przy drazku wychylonym w lewo... Pisalem o tym wczesniej.
Wlasnie, gdzie ty ? :) ----------- Pozdrawiam. FiliP
Reply to
FiliP
O to to :) ale, Piotrp_de juz napisal o co chodzi z graupnerem. Wychodzi na to, ze okrojona ta (droga nie ma co) aparature z tej podstawowej funkcji. ----------- Pozdrawiam. FiliP
Reply to
FiliP
U¿ytkownik "FiliP" snipped-for-privacy@wp.pl napisa³ w wiadomo¶ci news: snipped-for-privacy@4ax.com...
No nie do konca, bo Piotr napisal, ze zmniejsza zakres miksera - a to moim zdaniem nie rozwiazuje tego problemu tylko go omija.
Ale skoro Piotr tak pozno wlaczyl sie do tej dyskusji to ja go do tablicy, przez szacunek, wolac nie bede.
Marcin
Reply to
goflying
W MC 24 jest tak, ¿e ograniczenie "Begrenzung"
Mo¿na jak siê rozumie co napisa³em . Ani s³owa nie bekn±³em o tym (tej ) Beger -co¶ tam bo sie na tym jeszcze nie znam
Napisa³es ale nie jeste¶ pewien czy MC 19 ma to bo jak sam piszesz nie znasz tego nadajnika a ja poruszam siê w tylko po tym obszarze jaki zakre¶li³ MC 19 w³asciel .Ty radzisz w zakresie jaki byæ mo¿e nie ma 19 -NamMN (Nieznane ale mozliwe Mozliwo¶ci Nadajnika)
Gdy tu mój dodany mikser powoduje
No jak nie kijem go to pa³± ! Wa¿ne by dzia³a³o ! Poni¿ej cytujê to co napisa³em,a napisa³em w zakresie ZMN(Znane Mo¿liwo¶ci Nadajnika)
wychylenie hamulca(reakcja hamulca na ruch dr±¿ka lub pstryczek),zgraæ to i gotowe .
Nie by³o by ¿adnego problemu w MC 19 zmie¶ciæ to samo
Leñ i szpaner oraz bêd±cy w potrzebie .Ja jestem leniwym szpanerem bêd±cym w potrzebie.
No a co pisa³em wcze¶niej ??!!
Stoi w kolejce po MC 24
i ROH te¿ pozdrawia a na korepetycje sie zg³osze po 1 IX br.
Reply to
Roh
Ależ jestem, jestem :-)
No dobra, ale kto powiedział, że TAKA funkcja musi być w jakimkolwiek nadajniku? Skoro jej nie ma a problem da się "rozwiązać" czy "ominąć" (i to jak sądzę w kulturalny i nie upierdliwy sposób) to jest OK.
Zgryźliwość ON
No jakaś kara za kupienie tańszego musi być :-)
Zgryźliwość OFF
Pozdrawiam Piotr
Piotrp_de
Pytasz gdzie ? Na samym pocz±tku kiedy budujesz model. Dla lotek wyprzedzenia ,dla klap opó¼nienia k±towe.Na serwomechanizmach i na sterach. Kszta³ty d¼wigni zawiasów-popatrz na d¼wignie w handlu + to co ludziska wyprawiaja w swoich warsztatach a nie trudz± siê dla czystej zabawy .
Reply to
Roh
Jak na razie, mimo tego postu nie znaleziono odpowiedzi. Sa propozycje na ogol, ktore juz sprawdzilem i nie daly rezultatu. Fizycznie nie bede sie bawil bo to bez sensu. Musialbym znacznie zmodyfikowac skrzydelka (orczyki od spodu) itp, zeby ograniczyc ruch w kierunku do gory...
Prosze, niech ktos w koncu w temacie postu napisze bez domyslow, jak to rozwiazac bo na razie nie mam odpowiedzi tylko gdybania w temacie, mile to z reszta, ale nie pomaga :-(
Mial byc Hitec Optic 6, wyblagalem u polówki na urodziny drozszy MC19 i mnie za to ukarano ? :-P ----------- Pozdrawiam. FiliP
Reply to
FiliP
Juz nie trzeba :) Udalo sie, zmixowanie lotek z 5 kanalem (klapolotki) pomoglo. Mixowanie od punktu zerowego, im bardziej w lewo tym wieksza wartosc ujemna, w sumie wychodzi wychodzi ze lotki wychylam o 0 stopni jak sa maksymalnie wychylone. Stracilem tym sposobem niestety dolne wychyly (zostalo 2-5 stopni), ale i tak bedzie mozna lekko korygowac skret.
Temat zamkniety :-)) ----------- Pozdrawiam. FiliP
Reply to
FiliP
Czesc,
U¿ytkownik "Roh" snipped-for-privacy@kr.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:eccd6p$472$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...
Strasznie mieszamy tematy. To o czym piszesz to absolutna racja. Ale przeciez my mowimy nie o wprowadzaniu nieliniowosci do pracy serwa, ale o finalnym ograniczeniu zakresu wychylenia powierzchni wynikaj±cego z sumy wszystkich mixow na danym serwie. A tego nie zalatwi sie mechanicznie.
Pozdrówka, Marcin
Reply to
goflying
Czesc,
U¿ytkownik "Piotrp_de" <piotrp snipped-for-privacy@vp.pl napisa³ w wiadomo¶ci news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...
Wracajac do tematu Evo9. W instrukcji krotko i jasno:
"14.2.5. Parameter TRVL This parameter is used to determine the percentage of full servo travel which can be obtained using the associated transmitter control."
Moze nie bedzie tak zle ;-)
Marcin
Reply to
goflying
czyli:
"Ten kontroler jest u¿ywany to okre¶lenia maksymalnego, procentowego wychylenis serwa, które mo¿e byæ osi±gniête u¿ywaj±c przyporz±dkowanego kontrolera nadajnika".
Nie ma tu nic o tym, ¿e jest to sumaryczne wychylenie.
Nie zdziwiê siê, je¶li to jest tak samo rozwi±zane jak w wiêkszo¶ci nadajników, czyli: ka¿dy kontroler mo¿e w tym zakresie wychyliæ serwo bez "ogl±dania siê" na inne kontrolery :)
Reply to
mRqS