[RC] Jak wygląda flatter (dla tych co

Użytkownik Grzegorz Kurczyk napisał:
nie wiem, nie bylem nigdy w powietrzu ale widze co widze jasna plama reki trzymajacej drazek po prawj stronie szybowca (patrzac od tylu) lewa lotka w dole, prawa w gorze moze po prostu jeszcze tego patentu nie probowales ;)
Reply to
AlexY
niekoniecznie - nie wiem, czy zdajesz sobie sprawę, jakie siły panują na drążku. Może nieco OT, ale nasze Łosie miały przekompensowane stery kierunku i przy nadmiernych wychyleniach samolot wpadał w padanie liściem, kiedy siły na orczyku były takie, że pilot nawet próbując nie był w stanie ich zatrzymać; doprowadziło to do kilku katastrof. Natomiast co do sił przy flatterze, to potrafią one złamać skrzydło (tak się np. rozbił nasz szybowiec SZD Wampir), a co dopiero wyrywać pilotowi drążek z ręki.
Pozdrówka Adam snipped-for-privacy@onet.pl
Adam Sliwinski
Czesc Jak ktos napisal, to nie klapolotki, wiec trudno wymusic lotkami oba skrzydla do gory i oba na dol. A zdaje sie, ze to tak wyglada. Stawiam na to, ze latanie lotek to skutek a nie przyczyna zjawiska... :-) Krzysiek
Reply to
koleszcz
Użytkownik Skazoo Bemowo RC napisał:
no takie sztywne to to nie jest jak widac na filmie ;) wiem wiem... czepiam sie :)
Reply to
AlexY
Zwróćcie jeszcze uwagę, że końce skrzydeł są w strzałkach drgań, kadłub w strzałce w przeciwfazie, węzły znajdują się mniej więcej w 1/3 długości skrzydła licząc od kadłuba. A kadłub chodzi tylko w dół i w górę, nie obraca się wokół osi podłużnej, więc tym bardziej nie jest to cykliczne szybkie przechylanie :-)) A zdaje sie, ze to tak wyglada. Stawiam na to, ze latanie
O, to, to ;-) Pozdr Adam snipped-for-privacy@onet.pl
Adam Sliwinski
No tak, film jest ciekawy, ale naszych niektórych kolegów wtrochę poniosła fantazja. Szybowiec jest w trakcie testów, leci za holówką na holu (!!!) a nie swobodnie, więc stąd możliwość takiego napędzenia, a pilot testuje zjawisko flatteru i tyle. Normalna procedura oblatywacza każe mu meldować wskazania przyrządów. Aha, nie da się machać lotkami szybciej, niż 2-3 razy na sekundę, a tu drgania są ze 2-3 razy szybsze, więc przekombinowaliście. Nie wspomnę juz o siniakach na udach... A te pierwsze wychylenie lotek wzięło się z początku cyklu flattera i samoistnego odkształcenia napędów po wygięciu laminatowego płata. Później amplituda i szybkość się zmienia i lotki już same nie machają. A pilot jedyne co może w takim momencie, to tylko zmienić prędkość.
Pozdro (>Gmeracz
Reply to
Gmeracz