Re: [RC] Kwarc Multiplex - ktory to kanal ???

Odwrotnie: nadawczy 17.605, a odbiorczy 34.755 pozdr Darek_J

Reply to
Darek_J

E znaczy Empfaenger - odbiornik a S Sender - nadajnik, irytuje mnie ta dwojka (bo chyba chodzi o kanal 81) w moich kwarcach (na kanal np. 72) sa oznaczenia Eo72 i So72. Na pewno jest na to jakies wyjasnienie, ktorego na szybko nie znam

Pozdrawiam

Alex

Reply to
rcflight

Zeczywiscie odwrotnie :))

Reply to
Marek Kozera

Cześć,

po piersze primo - nie rozumiem czemu akurat ta częstotliwość ma mieć w zimie problemy? Jest tak samo dobra jak każda inna. Nie strasz ludzi :-)

po drugie primo ;-) - nie jest to częstotliwość używana wyłącznie przez MPX, bo i wiem że napewno np. Futaba też ma w programie kwarce na ten kanał. Jest poprostu mniej popularny, bo nie we wszystkich krajach europejskich w paśmie

35 MHz dopuszczony.

po trzecie primo ;-)) - w odbiornikach Multiplexa i tak ze względu na to odejmowanie pośredniej nie można zamiennie używać zamiennie kwarców innych producentów. W nadajnikach Multiplexa tak samo.

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

Sorry - to w tutejszym modelarskim żargonie skrót Muliplexa ;-O

MPX = Multilplex Grp = Graupner Fut = Futaba

Skróty używane są dość popularnie także w cennikach, sklepach internetowych itd.

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

TAAAAAAAAAAAAAK !!! ACT używa "normalnych" ;-) kwarców czyli pasujących m.inn. z Gpn i Fut. Tyle, że to dotyczy tylko odbiorników (także ACT) z pojedynczą przemianą. Do odbiorników z podwójną stosuj tylko oryginały zalecane / dopuszczone przez producenta. W Niemczech wogóle ze względów ubezpieczeniowych radzę stosowanie kwarców tego samego producenta co nadajnik i odbiornik. Tzn. nadajnk może być Grp. a odbiornik powiedzmy Fut. Ale każdy z oryginalnym kwarcem. Niemiecki numer FTZ jest przyznawany w wyniku badania przedstawionego wzoru i szczegółowej specyfikacji. Dopuszczenie do obrotu jest ważne tylko dla takiej konfiguracji jak testowana. W momencie gdy np. w odbiorniku Futaby masz kwarc Graupnera dopuszczenie traci ważność. Pomimo, że technicznie jest wszystko OK, ale w razie draki ubezpieczenia tylko czychają na możliwość wyłgania się z płacenia...

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

Niemiecki numer FTZ jest przyznawany w wyniku badania przedstawionego

Dziekuje za info. Uzywam odbiornikow z poj przemiana ( i na 68 mam kwarc ACT), oni na stronie internetowej pisza ze mozna uzywac kazdego standartowego (nie wiedzialem ze MPX ma tu wlasny :-))

Wlasnie probuje zelektryfikowac starego Risera, aby miec oba warianty w Pile :-)

Pozdrawiam

Alex

Reply to
rcflight

Cześć,

pisałem o Graupnerze i Futabie w stosunku do Multiplexa i o aktualnie produkowanym / sprzedawanym sprzęcie. O Simpropie, Hitecu i innych nadajnikach nawet aktualnych nie mam pojęcia bo takowych się tu praktycznie nie używa. Jeżeli chodzi o te trzy firmy, wiem że kombinacje kwarców z Multiplexem są tabu.

Na dokładkę ze względu na wielkość w jednym moim HLG mam zastosowany Pico 4/5 Multioplexa i próbowałem do niego włożyć kwarc Graupnerowski. Zasięg jednak był w granicach 20% normalnego zasięgu...

Pozdrówka Piotr

Piotrp_de
Reply to
Andrzej Grodzki

Cześć Andrzeju!

??? Ja to tak znam od lat!!! I nie tylko Multiplex ale i np. Futaba też tak numeruje te kanały od 35,210 do 25,330 (kanały 281 - 293). Wynika to z tego, że kanały 81 - 92, to kanały pasma 40 MHz. Zauważ, że we wszystkich pasmach modelarskich 35 Mhz pasmo A i B oraz w paśmie 40 i 41 MHz numery kanałów się nie dublują. I tak właśnie musi być!

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de