Tanie, male, precyzyjne serwo

Witam! Jestem zupelnym laikiem jesli chodzi o serwa, dlatego zwracam sie o pomoc do specjalistow. Musze jak najprecyzyjniej sterowac katem wychylenia pewnej malej rzeczy.
To cos wazy nie wiecej niz 10g, natomiast precyzja i powtarzalnosc kata sa dla mnie istotne, powiedzmy, ze 0,1 stopnia to minimum, jesli uda sie mniej to byloby super. Mozecie mi polecic z allegro, lub z innego miejsca jakies serwo, ktore spelnialoby takie wymagania? Dzieki i pozdrawiam, T.M.F.
Teraz takze forum dyskusyjne

to chyba tylko silnik krokowy

drugi pomysl, to serwo + jakies 2 dzwignie-ramiona, ktore dadza Ci odpowiednia redukcje i precyzje lepsza niz przekladnia
T.M.F. wrote:

To jeszcze powiedz jaki jest zakres tej regulacji. I w jaki sposób chcesz przenieść napęd do sterowania. Więcej szczegółów. To, że waży 10g wiele nie mówi, bo może się okazać, że to coś się porusza np. po wertepach i jest zamocowane na długiej dźwigni, a wtedy trzeba do tego dodać parę g przeciążeń i okaże się, że nie jest to takie hop-siup (juz pomijając te 0.1 stopnia precyzji).
pozdrawiam
majek
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

To cos ma dlugosc ok. 30mm - to modul laserowy. Ramie zadne, bedzie bezposrednio przyczepione do osi. Zadnych wertepow, calosc bedzie przyczepiona do ciezkiej kupy zlomu, zero zdgan itd. Chodzi o to, zeby tym laserem precyzyjnie celowac w cos oddalone o ok. 1m. Zakres ruchu to jakies 60 stopni. Myslalem o krokowcu, ale i tak musialbym do tego dolozyc jakas przekladnie, zeby uzyskac pozodany maly skok. Wiec ew. moze mozesz poliecic jakas przekladnie do nalozenia na wal silniczka i zeby z drugiej strony mozna bylo nakleic taki modul ?
Teraz takze forum dyskusyjne
T.M.F. wrote:

Ja bym zaczął od tego, żeby to zamocować pewnie i bez luzów bez napędu. 60 stopni i taka duża rozdzielczość, to już nie będzie żadne modelarskie serwo, a na pewno nie tanie (typowe mają 60 stopni, ale luzy na przekładni raczej nie dadzą Ci precyzji większej niż pojedyncze stopnie). Z tego co mi przychodzi do głowy, to możesz wypruć prowadnicę lasera z jakiegoś starego cd razem z silnikiem krokowym i przekładnią ślimakową. To zamocować kawałek od osi obrotu i zamieniać precyzyjny ruch posuwisty na obrotowy dźwignią. Możesz mieć co najwyżej problemy z luzami na przełożeniu.
pozdrawiam
majek
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

Na początek moze wystarczyć najtańsze serwo standardowe po skasowaniu do zera luzów porzez jednostronnie działajacy nieduży stały naciąg np. gumowy. Pozdr. WJU

Witaj,

60 stopni nie jest, o ile wiem, problemem dla większości (wszystkich?) serw. Jest na prawdę cała masa serw produkowanych o wadze około 6-10g. Więc zgaduję, że najważniejszym kryterium będzie cena. Więc jaki budżet jest przeznacznony na to serwo? Wydaje mi się, że problem z precyzją raczej nie leży w samym serwie, ale w zamocowaniu wszystkiego. Mam nadzieję, że masz to przemyślane.
Pozdrawiam, Szymon

Nie, cena jest drugorzedna. Oczywisnie nie powinna powalac:) Natomiast najwazniejsza jest rozdzielczosc, tak jak pisalem 0,1 stopnia, preferencyjnie wieksza. No i mam problem - bo ciagle nie wiem czy za pomoca serwo takowa uzyskam?
Teraz takze forum dyskusyjne
Witam! Dnia 07-12-2006 16:14, Użytkownik T.M.F. napisał:

N i e !
Pozdrawiam. Mariusz.

A czemu tak sądzisz?
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de

Dnia 08-12-2006 15:56, Użytkownik Piotrp_de napisał:

Wysłałem taką odpowiedź, ale zaraz ją usunąłem. Widać za wolno. Dlaczego to napisałem? W pierwszym odruchu - spróbuj przesunąć dźwignię swojego najlepszego serwa o 0.1 stopnia a następnie powróć do poprzedniej pozycji. Teoretycznie, elektronika serwa to zapewni, spróbuj jednak wykorzystać jej możliwości w praktyce. Mam wątpliwości, co do powtarzalności (nawet się "rymło") :-)
Dlaczego to usunąłem? Bo niewykluczone, że da się to zrealizować za pomocą specjalnie do tego celu skonstruowanego sterownika. Przestanie to jednak być tanie i proste. Pozdrawiam. Mariusz.

No sam ciekaw jestem. Mam jakieś tam cyfrzaki na podorędziu. Zamontuję na ramię bardzo długą listwę i napędzę to Unitestem 2. Zobaczymy na ile precyzyjnie da się to z potencjometru wysterować...
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de

Cześć,
wydaje mi się, że przeciętne cyfrowe serwo poradzi sobie z tym znakomicie. Np. DS 281 Graupnera za ok 35 Eur, jeśli wierzyć danym technicznym ma przy zakresie obrotu +/- 45° 5900 kroków. Daje to ok 0,015° "rozdzielczości". Serwo takie z plastikową przekładnią nie powinno mieć żadnych wyczuwalnych luzów.
FS 280 T Robbego ma rozdzielczość "tylko" 4096 kroków i jak podają dane techniczne praktyczny krok wynosi 0,04°. Tyle, że to serwo ma metalową przekładnię gdzie luzy są zwykle bardziej wyczuwalne.
Jeszcze dokładniej pracują serwa przeznaczone wyłącznie do współpracy z cyfrowymi żyroskopami. Np. Graupner DS 8100 G. Tu jednak jesteśmy już w klasie cenowej powyżej 80 EUR.
Poprostu radzę poszukać danych markowych serw cyfrowych (Futama, Robbe czy Graupner) i je porównać. Ale generalnie serwa cyfrowe mają dość wysoką dokładność ustawiania.
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de

Dzieki za pocieszajace informacje. Cena 35-50 Euro jest do przelkniecia, szczegolnie przy takiej dokladnosci. Moge jeszcze prosic o jakies namiary na sklep w ktorym to mozna kupic? Pewnie macie jakies grupowe sklepy wysylkowe :)
Teraz takze forum dyskusyjne