zyro w samolocie

Witam grupowiczow,
mam pytanie odnosnie dzialania zyroskopu w samolocie.
jesli podlaczymy zyro do lotek to jak ono bedzie dzialac ?
chodzi mi konkretnie o to ze:
jesli wycentruje drazek w aparaturze to czy samolot ustabilizuje sie w
poziomie (przed wycentrowaniem byl pochylony na jedno skrzydlo), czy bedzie
ustabilizowany w pozycji w jakiej byl podczas wycentrowania drazka ?
mam nadzieje ze wiecie o co mi chodzi :)
aha, na stronie piotrp.de jest opis dzialania takiego zyra, natomiast nie
znalazlem odpowiedzi na moje pytanie.
pozdrawiam
jacek
Reply to
Jacek
Raczej do steru wysoko¶ci. Wówczas mo¿esz wywa¿yæ model trochê mniej stabilnie. ¯yro zadba o to, ¿eby model lecia³ prosto, jak nie wychylasz dr±¿ka, a jak wychylisz, to masz b³yskawiczne zwroty. Tak chyba dzia³aj± systemy "fly by wire" w my¶liwcach.
Reply to
Lukasz Stela
Witam
Niedawno pytalem o to samo i uzyskalem odpowiedz, ze brak wychylen drazka powoduje, ze zyro utrzymuje aktualna pozycje ( nie poziomuje ) jezeli wiec model byl przed wycentrowaniem drazka przechylony na skrzydlo to zyro bedzie sie staralo ten stan utrzymac.
TD
U¿ytkownik "Jacek" snipped-for-privacy@amsnet.pl napisa³ w wiadomoœci news:csdo9b$ggh$ snipped-for-privacy@korweta.task.gda.pl...
Reply to
tdziki
No bo to pytanie jest tak trochę "dziwnie" sformułowane ;-)
Nie wiem co myślisz mówiąc "gdy wycentruję drążek"???
Zyroskopowi jest zupelnie obojetne w jakiej pozycji jest Twój drażek. Czy "wycentrownay" (jak koło od roweru? ;-)) czy jakkolwiek wychylony. Zyroskop w każdej pozycji drążka stara sie zapobiec zmianie pozycji modelu spowodowanej czynnikami zewnętrzynymi (np. podmuchem wiatru) poprzez odpowiednią korektę - wychyleniem odpowiedniego steru. Czyli poprostu model leci tak jak go sterujesz a Tobie odpada konieczność korygowania jego położenia np w rotorach. Czas przeciwreakcji trwa jednak tylko tak długo jak długo trwa impuls zakłócający (np. podmuch wiatru). Niekiedy podmuch jest zbyt silny albo prędkość modelu zbyt mała by było możliwe całkowite skorygowanie zakłócenia. Wtedy może być konieczna korekcja manulana drążkiem sterowym.
Teraz będzie jeszcze bardziej skomplikowanie. Są juz żyroskopy do modeli samolotów (szybowców) mające funkcję "heading". Ta funkcja to poprostu "trzymanie kursu". Gdy np. podmuch wiatru spowoduje odchyłkę to żyroskop tak długo koryguje sterami aż model wróci do pozycji sprzed zakłócenia.
Mam nadzieję, że pokapowaliście o co biega - jak nie to pytajcie!
@ Łukasz - skąd Ci to wpadło do głowy? Oj, oj tak napewno nie! Nie porówmnuj działania żyroskopu do systemów stabilizacji w myśliwcach! Nieco zbyt dalekie to porównanie :-))) No i najpomocniejszy jest jednak żyroskop na lotkach...
Pozdrawiam Piotr
Piotrp_de
wiem mniej wiecej o co chodzi w zyroskopie, tylko myslalem ze maja one taka funkcje ze jesli mam wychylony drazek (lotek) i samolot jest przechylony na skrzydlo, to po wycentrowaniu drazka zyroskop wyrowna lot modelu do poziomu :) ale widze ze jeszcze tego nie wymyslili :)
pozdrawiam i dziekuje za odpowiedzi.
jacek
Reply to
Jacek
Wymyślili, wymyślili i to dawno. Tylko, że to nie żyroskop, a jakieś "podejrzane" autopiloty ;-), które na różnych zasadach "poziomują" lot. Ale wierz mi, to jest urządzenie naprawdę w modelu niepotrzebne. Niektórym tylko daje fałszywe poczucie zwiększonego bezpieczeństwa - i tyle. Ot takie placebo...
Pozdrawiam Piotr
Piotrp_de
Użytkownik Jacek napisał:
to co piszesz uniemozliwiloby wykonanywanie beczki ale widze tu przydatnosc na wypadek gdyby np szybowiec uciekl w termice z zasiegu wtedy odbiornik moglby "wlaczyc" zyro dla uzyskania poziomego lotu i ustawic statecznik poziomy do zejscia (nie wiem jak sie poprawnie nazywa ten manewr, ustawienie statecznika pod 45' dawniej realizowane przez lont) i powrot do normalnosci gdy powroci sygnal z nadajnika
Reply to
AlexY
Nie wiem. Czujê, ¿e muszê chyba trochê popracowaæ nad nauk±, a nie zmy¶laniem :)))
Reply to
Lukasz Stela
jak to jest technicznie realizowane? czy w takim module żyroskopowym jest coś jak "poziomica" będąca w stanie określić czy element żyroskopowy jest w pozycji "0" do pow. Ziemi. Sam żyroskop wykrywa tylko zmianę odchylenia spowodowaną oddziaływaniem wiatru na model, skąd wie gdzie jest pozycja "0" ? Piotr
Reply to
piojan
Przeczytaj ten tekst uważnie jeszcze raz. Albo i ja może nie potrafię tego wystarczająco jasno wytłumaczyć...
Następna próba:
Zyroskop w trybie heading nie powoduje wypoziomowania modelu, jedynie model wraca "samoczynnie" do pozycji sprzed zadziałania momentu zakłócającego. To wcale nie musi być lot poziomy a nawet może być lot plecowy nie mówiąc np o powrocie do krążenia szybowca w termice czy nurkowaniu ;-)
Dlatego nazwałem to "trzymaniem kursu" co odpowiada słowu "heading" bo model sam wraca do zadanego wcześniej położenia. Tryb heading jak gdyby rozszerza "normalne" działanie zyroskopu o powrót do pozycji wyjściowej gdy zykłócenie było na tyle silne, że samo "stsndardowe" przeciwdziałanie żyra nie bylo wystarczające.
Uff - mam nadzieję że może teraz sie rozjaśniło.
Pozdrawiam Piotr
Piotrp_de