Dob贸r klimatyzatora

Witam Panie i Panowie In偶ynierowie - ci z tytu艂ami i ci z zami艂owania. Wed艂ug mnie bycie in偶ynierem to nie tytu艂 przed nazwiskiem, ale przede
wszystkim stan wiedzy i umys艂u.
Dotychczas tylko czyta艂em grup臋, cho膰 mo偶e zdarzy艂o mi si臋 raz czy dwa udzieli膰 odpowiedzi. Tym razem zwracam si臋 do Was z pytaniem.
Potrzebuj臋 do projektu monitoringu za艂膮czy膰 obliczenia zapotrzebowania na moc ch艂odnicz膮 w pomieszczeniu gdzie znajduje si臋 szafa monitoringu (nazywanego zamiennie CCTV). Na tej podstawie musz臋 okre艣li膰 czy w pomieszczeniu b臋dzie wymagana klimatyzacja, czy wystarczy wentylacja mechaniczna. Takie wymaganie inwestora. Do tej pory nigdy tego nie robi艂em. Zwracam si臋 wi臋c do szanownych Pa艅stwa z pro艣b膮 o podes艂anie lub wskazanie w internecie wzor贸w do oblicze艅. W necie znajduj臋 wprawdzie kalkulatory, ale troch臋 nie przystaj膮 do moich warunk贸w, wi臋c nie do ko艅ca wiem jak ich u偶y膰. Poza tym kalkulatory maj膮 t臋 wad臋, 偶e nie pokazuj膮 wzor贸w, kt贸re chcia艂bym za艂膮czy膰 do projektu.
Dla zainteresowanych i ch臋tnych do pomocy podam warunki w jakich ma dzia艂a膰 system.
Pomieszczenie o wymiarach 2x2 m. Wysoko艣膰 oko艂o 3,5 m. Znajduje si臋 w piwnicy, czy te偶 raczej w przyziemiu. Graniczy z korytarzami dwie 艣ciany oraz z pomieszczeniami nieklimatyzowanymi. Drzwi do pomieszczenia o powierzchni oko艂o 1,6 m2.
Etap I:
Urz膮dzenia w pomieszczeniu - 偶ar贸wka o mocy 60W standardowo wy艂膮czona. Urz膮dzenia systemu CCTV wraz z szaf膮 rack 42U i UPS. Moc urz膮dze艅 CCTV 100W, wentylator w szafie RACK 20W uruchamiany termostatem otwieraj膮cym. UPS 3000VA z bateri膮 akumulator贸w (http://www.fideltronik.com.pl/ups/p_ares3000r.html ). Z UPS w przypadku awarii zasilanie g艂贸wnego zasilane b臋d膮 r贸wnie偶 inne urz膮dzenia CCTV znajduj膮ce si臋 poza tym pomieszczeniem o 艂膮cznej mocy oko艂o 770W - razem pod UPS podpi臋te b臋dzie 870W.
Etap II Urz膮dzenia w pomieszczeniu - 偶ar贸wka o mocy 60W standardowo wy艂膮czona. Urz膮dzenia systemu CCTV wraz z szaf膮 rack 42U i UPS. Moc urz膮dze艅 CCTV 510W, wentylator w szafie RACK 20W uruchamiany termostatem otwieraj膮cym. UPS 3000VA z dwoma bateri膮 akumulator贸w (http://www.fideltronik.com.pl/ups/p_ares3000r.html ). Z UPS w przypadku awarii zasilanie g艂贸wnego zasilane b臋d膮 r贸wnie偶 inne urz膮dzenia CCTV znajduj膮ce si臋 poza tym pomieszczeniem o 艂膮cznej mocy oko艂o 1030W - razem pod UPS podpi臋te b臋dzie 1540 W.
Wed艂ug mnie dla etapu I nie ma potrzeby stosowania urz膮dze艅 klimatyzacyjnych, za艣 dla etapu II pewnie tak. Ale jak to policzy膰.
z g贸ry dzi臋kuj臋 i pozdrawiam
MiT
MiT wrote:

nie poda艂e艣 parametr贸w granicznych dla powietrza w tym pomieszczeniu
Jeffrey
Jeffrey wrote:

I najwazniejsze - czy to jest faktycznie wentylator, czy "przemielator" tego powietrza?
Pozdro
Mase艂
W dniu 2008-11-23 23:59, Mase艂 napisa艂 (a)::

Je艣li jako przemielator uwa偶asz tak zwany split - to tak. W pomieszczeniu nie przebywaj膮 ludzie. Jest sobie tam szafa CCTV. Jaka艣 wymiana powietrza odbywa si臋 wentylacj膮 grawitacyjn膮 i otworami (technologicznymi) oraz dziurami (otworami nietechnologicznymi).
Z do艣wiadczenia zainstalowania kilku takich system贸w wiem, 偶e spokojnie taki system dzia艂a bez klimy przy zakresie dla I Etapu i daje te偶 rad臋 dzia艂a膰 przez 3-5 lat dla zakresu obci膮偶enia dla II Etapu. Niestety wymagaj膮 ode mnie oblicze艅.
Co艣 znalaz艂em w sieci. Ale jestem przekonany, 偶e s膮 to obliczenia przewymiarowane. O ile zlecaj膮cy (jedna instytucja bud偶etowa) jest ok i nie chc臋 go nara偶a膰 na koszty, o tyle p艂ac膮cy (inna instytucja bud偶etowa jest upierdliwy) wymaga coraz to nowych g艂upot (chyba dopada ich problem ko艅ca roku - po raz pierwszy w 偶yciu rozrysowa艂em szaf臋 Rack co do 艣rubki w urz膮dzeniu). Z drugiej strony skoro podpisuj臋 co艣 swoim imieniem i nazwiskiem chc臋 to zrobi膰 rzetelnie - i to jest g艂贸wny cel mojego pytania na grupie.
Pozdrawiam
MiT
MiT wrote:

Hmm - a co to jest "split"? http://www.polish.split.pl/ ???

a ten split to pcha cieple powietrze do tej wentylacji grawitacyjne, czy tylko je mieli w tym pomieszczeniu?

Obliczenia (tak z grubsza):
1) Zakladasz, ze cala energiaelektryczna idzie w cieplo - czyli 1500W ups'a i 1300W urzadzen przerabiasz na cieplo ogrzewajace twoje powietrze. Jako inzynier zaloz wspolczynniki bezpieczenistwa np. 2 - czyli powiedzmy licz jak by 5500W (cos i tak wydaje mi sie malo) grzalo twoje powietrze.
2) Teraz wentylacja - ile cieplego powietrza (o max dopuszczalnej temp - znajdziesz w instrukcji urzadzen, obniz ja 0 20 stopni, aby urzadzenia nie pracowaly w skrajnych warunkach) jestes w stanie przepchnac przez komin (czywiscie zaloz, ze komin jest w polowie przypchany) i zastapic zimnym powietrzem z korytarza. To jest utrata ciepla.
jezeli produkcja ciepla jest wieksza niz utrata - to wszystko sie zagotuje. jezeli nie - to bedzie OK.
3) Do tego masz kubature pomieszczenia i znasz cieplo wlasciwe powietrza. Mozesz policzyc w jakim czasie wszystko sie zagotuje (jak masz nadprodukcje ciepla lub przypadek awarii wentylacji grawitacyjnej). lub tez jak termometr wysle ci sms'a, ze masz temperature alarmowa - to ile czasu masz na dotarcie i wywietrzenie pomieszczenia...

Obliczenia musza byc przewymiarowane. Pytanie tylko o ile?

Hmm - nie rozumiem... Zamawiasz na koszty placacego. A jak dasz lepszy sprzet niz w tej chwili potrzebuje zamawiajacy - to bedzie on zadowolony (bo w koncu placi ktos inny)

Rozumiem, ze placacy to instyucja budzetowa (czyli moje podatki), wiec zlosliwie zapytam: przy tych srubkach zaznaczyles ze sa na ogol w zestawie ze sprzetem, czy umiesciles je w cennikku jako osobna pozycje :-)

IMHO - rzetelnie oznacza w takiej sytuacji przewymiarowane.
Pozdro
Mase艂
W dniu 2008-11-23 15:02, Jeffrey napisa艂 (a)::

Je艣li chodzi o temperatur臋 ma by膰 w zakresie 22-35 stopni Celsjusza, przy czym wahania najlepiej na poziomie 1-3 stopni. Wilgotno艣ci nie mam okre艣lonej i nie wiem jak okre艣li膰. Im bardziej sucho tym lepiej.
Z do艣wiadczenia wiem, 偶e te urz膮dzenia dzia艂aj膮 w standardowo suchych pomieszczeniach, ale jakie to jest sucho/wilgotno to nie umiem okre艣li膰.
Czy takie dane s膮 wystarczaj膮ce.
--
MiT

MiT wrote:

dla takich pomieszcze艅 to szkoda zdrowia 偶eby to liczy膰 dok艂adnie mo偶esz zrobi膰 tak jak napisa艂 masel - du偶o sarkazmu ale te偶 sporo racji rozumiem 偶e pomieszczenie nie ma okien = brak zysk贸w ciep艂a od s艂o艅ca je偶eli temperatura pomieszcze艅 obok mie艣ci si臋 w granicach temp pracy to przenikalno艣膰 ciep艂a przez przegrody si臋 pomija wilgotno艣膰 dla elektroniki zdaje si臋 czym ni偶sza to lepiej, ale standardowe 60% nic jej nie zaszkodzi - przy zamontowaniu klimy zawsze b臋dzie ni偶sza. mi wychodzi 偶e bez wentylacji na styk wystarczy jaki艣 2,5kw( ale na styk si臋 nie robi ), wi臋c co najmniej 3,5kw
robi膮c dobrze wentylacj臋 mo偶na to zrobi膰 bez klimy jednak nale偶y post臋powa膰 zgodnie z zasad膮, 偶e ciep艂a si臋 nie "rozcie艅cza" czyli trzeba wyci膮ga膰 w rur臋 bezpo艣rednio z szafy rackowej, a nie wietrzy膰 szaf臋 do pomieszczenia a p贸藕niej pomieszczenie do wentylacji
Jeffrey