Granica plastyczno┼Ťci metalu - pytanie

Czy si┼éy dzia┼éaj─ůce np. na ┼éa┼äcuch rowerowy czy jakikolwiek inny ┼éa┼äcuch, nie przekraczaj─ůce jego granicy plastyczno┼Ťci (wr─Öcz daleko im do tego) mog─ů mimo
to powodowa─ç jego rozci─ůgni─ůcie?
Pozdrawiam Rowerex

Ôťľ
Rowerex wrote:

Jasne. Po pierwsze jest pe┼ézanie (creep). Po drugie- spi─Ötrzenie du┼╝ych napr─Ö┼╝e┼ä na ma┼éych obszarach. Po trzecie- ┼Ťcieranie. Po czwarte- zm─Öczenie.
Konrad
Add pictures here
Ôťľ

nie
mimo
Zapyta┼éem dlatego, ┼╝e tocz─Ö w┼éa┼Ťnie dyskusj─Ö na pl.rec.rowery temat rozci─ůgania ┼éa┼äcuch├│w a osoby z kt├│rymi polemizuj─Ö twierdz─ů, ┼╝e ┼éa┼äcuch zmienia swoj─ů "d┼éugo┼Ť─ç" w zasadzie wy┼é─ůcznie przez ┼Ťcieranie sworzni, tak wiec wyd┼éu┼╝a si─Ö "pozornie" ze wzgl─Ödu na luzy powsta┼ée na wytartych sworzniach, natomiast absolutnie nie ma mowy o wyd┼éu┼╝aniu si─Ö zewn─Ötrznych blaszek, bo nie przekracza si─Ö granicy plastyczno┼Ťci.
Na moje stwierdzenie, ┼╝e ka┼╝dy element poddany obci─ů┼╝eniom i tak si─Ö rozci─ůgnie, niezale┼╝nie od granicy plastyczno┼Ťci, przykladowa odpowied┼║ by┼éa nast─Öpuj─ůca: "jesli granica plastycznosci nie jest przekroczona, to blaszki nie ulegna wydluzeniu na stale. Jesli uwazasz inaczej, to podwazasz jedna z podstaw materialoznawstwa."...
C├│┼╝, "nierozci─ůgalno┼Ť─ç" blaszek ┼éa┼äcucha jako┼Ť przekracza moje pojecie, blade poj─Öcie nie ukrywam tego, dlatego myli─ç si─Ö mog─Ö.
Nie znam się na materiałoznawstwie... ale też nie chcę też w swoich własnych teoriach podważać "jednej z podstaw" owej dziedziny wiedzy.... Z Twojej odpowiedzi wnioskuję, że raczej jej nie podważam.
Pozdrawiam Rowerex

Ôťľ
Rowerex wrote:

S┼éuszna odpowied┼║. Je┼╝eli ┼╝aden fragment materia┼éu si─Ö nie uplastyczni to nie b─Ödzie trwa┼éego odkszta┼écenia. Co do podstaw to tu akurat pisz─ůcy mia┼é racj─Ö....
--
Pozdrowienia,
KZ

Add pictures here
Ôťľ
Krzysztof Zielinski [### snipped-for-privacy@TOwarszawa.totez_usun.home.pl.###] napisał:
Nie tak ca┼ékiem i nie do ko┼äca. W wytrzyma┼éo┼Ťci materia┼é├│w zak┼éada si─Ö pewne schematy wytrzyma┼éo┼Ťciowe. S─ů materia┼éy spr─Ö┼╝yste (te teoretycznie si─Ö nie niszcz─ů), s─ů spr─Ö┼╝ysta-plastyczne, s─ů plastyczne, s─ů kruche. S─ů to jakie┼Ť tam modele matematyczne konieczne, by mo┼╝na by┼éo w sensowny spos├│b wykonywa─ç obliczenia wytrzyma┼éo┼Ťciowe. Przybli┼╝aj─ů one lepiej lub gorzej dany materia┼é, ale tylko przybli┼╝aj─ů. S─ů tylko modelem matematycznym. Ale wystarczy spojrze─ç na wykres rozci─ůgania stali, by zobaczy─ç, ┼╝e teoretycznie spr─Ö┼╝ysta-plastyczny materia┼é tak naprawd─Ö nie zachowuje si─Ö idealnie.
Add pictures here
Ôťľ
Robert Tomasik wrote:

Cytuj po ludzki bo nie wiem do czego si─Ö odnosisz...

To oczywiste...

A gdzie┼Ť napisa┼éem inaczej ??
I jeszcze jedna podstawowa kwestia - łańcuch to mechanizm, a nie kawałek stali w zrywarce...
--
[...]

kawałek
Tyle, ┼╝e w tym wypadku ┼éa┼äcuch zachowuje si─Ö podobnie do kawa┼éka metalu w zrywarce. Generalnie po przekroczeniu pewnego napr─Ö┼╝enia, ale poni┼╝ej napr─Ö┼╝enia powoduj─ůcego zerwanie jest sporo "miejsca" na obci─ů┼╝enie, kt├│re spowoduje niewielkie odkszta┼écenie trwa┼ée. Co do zasady nie powinno tak by─ç i parametry ┼éa┼äcucha powinny by─ç tak dobrane, by pracowa┼é w zakresie spr─Ö┼╝ystym.
Add pictures here
Ôťľ
On Sun, 14 May 2006 11:23:46 +0000 (UTC), Rowerex wrote:

W rowerze to dosc prawdopodobne.
Ôťľ

"Do┼Ť─ç prawdopodobne" jest wygranie w konkursie "wy┼Ťlij sms i wygraj".
Pytam o spraw─Ö czysto techniczn─ů, czyli wyd┼éu┼╝anie si─Ö w sensie zmiany fizycznej d┼éugo┼Ť─ç poszczeg├│lnych element├│w, a konkretnie bocznych blaszek la┼äcucha np. w rowerze. Czy to jest mo┼╝liwe, czy zupe┼énie nie wyst─Öpuje?
Ścieranie sworzni zostawmy na boku, bo to zbyt oczywiste.
Pozdrawiam Rowerex

Ôťľ
Rowerex wrote:

Wszystko jest możliwe, ale odpowiedź na Twoje pytanie bez zrobienia dokładniejszych badań jest niemożliwa, niemniej jednak powiem tak - gdyby boczne blaszki się w łańcuchach uplastyczniały, to by się regulanie łańcuchy urywały z powodu zmęczenia niskocyklowego, a tak się nie dzieje. Moim zdaniem nie występuje.
--
Pozdrowienia,
KZ

Add pictures here
Ôťľ
Nie wystepuje trwale wydluzenie, przeciez dziala prowo Hooke`a.
Add pictures here
Ôťľ
Rowerex wrote:

Mo┼╝e podwa┼╝asz, mo┼╝e nie. Ja wymieni┼éem cztery zjawiska kt├│re bym podejrzewa┼é. Napewno mo┼╝na wi─Öcej. I od ka┼╝dego z nich jest jaki┼Ť czynnik og├│lnego wyd┼éu┼╝enia. Ale jaki on jest- nie mam bladego poj─Öcia. Mo┼╝e du┼╝y, mo┼╝e niemierzalny. Powiedz, ile taki ┼éa┼äcuch potrafi si─Ö wyd┼éu┼╝y─ç w jakim czasie. Czy to zale┼╝y od intensywno┼Ťci u┼╝ytkowania, czy od jego marki, czy od terenu w jakim jest eksploatowany, czy od jeszcze czego┼Ť innego?
Konrad
Add pictures here
Ôťľ
KA wrote:

Twoje pytania chyba obijaj─ů si─Ö o to z czego ten w─ůtek powsta┼é... Za┼éo┼╝yciel w─ůtku pr├│buje udowodni─ç ┼╝e p┼éynie plastycznie i to wszystko, co niestety jest oczywist─ů bzdur─ů... Nawet jak gdzie┼Ť lokalnie pop┼éynie, to odkszta┼écenie b─Ödzie pomijalnie ma┼ée w stosunku do wyd┼éu┼╝enia spowodowanego innymy czynnikami....

--
Pozdrowienia,
KZ

Add pictures here
Ôťľ
(a):

BZDUR─ä jest wciskanie kitu, ┼╝e co┼Ť komu┼Ť udowadniam! Ja PYTAM a nie udowadniam!!!!!!!!!

U┼╝y┼ée┼Ť s┼éowa "wyd┼éu┼╝enie" i s┼éow "inne czynniki", mo┼╝esz to rozwin─ů─ç? Szczeg├│lnie te "inne czynniki" bardzo mnie interesuj─ů.
Pozdrawiam Rowerex

Ôťľ
Rowerex wrote:

Wyluzuj si─Ö troch─Ö ;-)

Scieranie sworzni :)
--
Pozdrowienia,
KZ

Add pictures here
Ôťľ
(a):

No dobra dobra już luzuję :-) Wyluzował mi się przy okazji amortyzator po czterech latach męczenia, chyba zacznę bać się jeździć ;-)

No wi─Öc ┼Ťcieraj─ů si─Ö sworznie, mamy jasno┼Ť─ç. Ale czemu w jednym ┼éancuchu trwa to 800km a w innym 6 tysi─Öcy? Przypadek, czy r├│┼╝nica w wykonaniu i materia┼éach?
Pozdr- -Rowerex

Ôťľ
On Mon, 15 May 2006 19:32:34 +0000 (UTC), Rowerex wrote:

No, stali mamy tyle gatunkow, i sposobow obrobki tez tyle, ze to wcale nie dziwne.
Ôťľ

Trochu dziwne jest. Obydwa ┼éa┼äcuchy s─ů podobniej klasy, zarowno cenowo jak i pod wzgl─Ödem wykonania, choc pochodz─ů od dwoch roznych producent├│w dominuj─ůcych w zasadzie na rynku mtb. Ten "slabszy" jest nawet dro┼╝szy.
Ponadto, bywaja spore roznice miedzy identycznymi modelami lancuchow. Na jednym zrobilem 6tys km zanim dociagn─ů┼é d┼éugosci─ů do pozostalych w zasadzie identycznych ale o przebiegu 3tys. A katowa┼éem go najbardziej we wszelkich warunkach, zreszt─ů juz tutaj to opisywalem.
Pozdr- -Rowerex

Ôťľ

Jak wspomnia┼é kolega wcze┼Ťniej - r├│┼╝ne materia┼éy r├│┼╝nie si─Ö zu┼╝ywaj─ů(┼Ťcieraj─ů). Cena wyrobu ko┼äcowego w takiej bran┼╝y nic nie m├│wi o zastosowanym materiale. Oczywi┼Ťcie du┼╝y wp┼éyw mo┼╝e mie─ç zastosowany smar.
Add pictures here
Ôťľ
Krzysztof Zielinski wrote:

No, ┼éa┼äcuch├│w z o┼éowiu si─Ö nie robi, to jasne. Ale na przyk┼éad ciekaw jestem, czy je┼╝d┼╝enie zim─ů po solonych ulicach ma jaki┼Ť wp┼éyw.

To jest te┼╝ ┼éatwe do zweryfikowania. Wystarczy zmierzy─ç grubo┼Ť─ç blaszki w jej ┼Ťrodku i w okolicy otworu na sworze┼ä. Konrad
Add pictures here
Ôťľ