instalacja gazĂłw specjalnych

Czy kto¶ zetkn±ł się z wymaganiami materiałowymi przy instalacji z wodorem? I z tlenem? Z czego powinny być przewody i jakie wymagania
(także odno¶nie uszczelek) powinna spełniać armatura? Mam nadzieję, że znajd± się jacy¶ znawcy przedmiotu. Nie chodzi o instalację medyczn±, choć ze względu na wymagan± czysto¶ć gazów (6.0), może być jaka¶ analogia.
Add pictures here
âś–

Temat jest szeroki, przydało by się trochę informacji odnośnie ciśnienia, temperatury, natężenia przepływu etc.?
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_damage
Oxidation - The reaction of oxygen with a rubber product, usually accompanied by a change in feel, appearance of surface, or a change, usually adverse, in physical properties.

âś–

Nie ma zbyt wiele danych. Jest to czę¶ć instalacji gazów doprowadzanych do pieców służ±cych do obróbki powierzchniowej nieznanych mi elementów. Oprócz wymienionych, bed± tam jeszcze inne gazy toksyczne, łatwopalne i obojętne (m. in. chlor, monosilan, amoniak, cze¶ciofluorek siarki, dwutlenek węgla, meta, etan i inne). Ci¶nienie w instalacji najprawdopodobniej na poziomie ok. 14 barów, pobór nieokre¶lony, temperatura otoczenia..
Add pictures here
âś–

W zależno¶ci od kraju w jakim to będzie pracować, taka instalacja może podlegać lokalnym przepisom, np B31.3. Technicznie to bele nierdzewka z pierwszymi lepszymi compression fittings da radę, ale "można" to nie zawsze "wolno", bo lethal service to nie zabawa. Konrad
Add pictures here
âś–

Będzie to pracować w Polsce, i na tym polega problem, że nie mogę znaleĽć konkretnych przepisów. Chyba że wchodzi w grę norma PN-EN 13136, ale nie jestem przekonana czy to odpowiednia norma.
Add pictures here
âś–

13136 to metody projektowania, nawet nie wytwarzania. Napewno Twoje rurki będ± podlegać pod 97/23, a przepisy wykonawcze możesz sobie wybrać. Tak czy siak, ocenę zgodno¶ci z dyrektyw± trzeba przeprowadzić, choć raczej w żaden wysoki moduł nie wpadniesz (żadnych konkretów nie podała¶). Konrad
Add pictures here
âś–
Dnia Fri, 24 Sep 2010 01:01:31 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

Ja bym sie jeszcze zainteresowal NACE. Co prawda to normy hamerykanskie, ale baza wiedzy materialoznawstwa nielicha.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Add pictures here
âś–

A my¶lisz że to w postaci gazowej i w pokojowej temperturze s± agresywne czynniki? Oczywi¶cie, z samych wymagań dyrektywy wynika obowi±zek identyfikacji tego rodzaju zagrożeń, ale ja bym nie widział wielkiego problemu w metalurgii. Konrad
Add pictures here
âś–
Dnia Sat, 25 Sep 2010 03:08:41 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

A wodór? Ja co prawda nie mam z nim do czynienia, ale obiło mi się coś o zjawisku pekania wodorowego HIC i konieczności wykonywania odpowiednich badań stali... Kryryczne wydaje się cisnienie parcjalne, ale to już normy określają dopuszczalną wartość gdzie nie trzeba się tym przejmować (tak jest dla H2S, podejżewam, że dla wodoru jest analogicznie).
A co do samego NACE to sÄ… juĹĽ wydania europejskie (np. PN-EN ISO 15156 jako odpowiednik NACE MR0175).
--
mgr inĹĽ. Doc, snipped-for-privacy@wp.pl.na.pohybel.spamerom
Zanim odpowiesz na priva i mnie zaspamujesz popraw adres...

No, trzeba troszkę poczytac, jasne. Może z tego wyniknie że rurki maj± być nie z 304 tylko 316L albo dupleksu. Może wyniknie że nie powinno się ich gi±ć tylko mocować proste do kolanek swagelok albo spawać do wyżarzonych łuków. Nie twierdzę że pierwszy lepszy ciemniak zrobi to dobrze, ale raczej nie trzeba być profesorem z życiowym do¶wiadczeniem żeby takie pułapki przewidzieć i im zapobiec. Konrad
Add pictures here
âś–