Jak si─Ö kupuje w normalnych firmach (produkcyjnych) ?

Witam Ostatnie kilka lat sp─Ödzi┼éem pracuj─ůc w dziale zakup├│w przy budowac h gdzie p┼éaci┼éa Rzeczpospolita Polska.
Wygl─ůda┼éo to mniej wi─Öcej w ten spos├│b ┼╝e: - dostawa┼éem specyfikacje - szuka┼éem materia┼éu - szef zatwierdza┼é pod wzgl─Ödem kasy - Nadz├│r (zewn─Ötrzna firma wynaj─Öta do kontroli przez GDDKiA do kontr oli generalnego wykonawcy) zgadza┼é si─Ö albo i nie na wbudowanie materia ┼éu. - I p├│┼╝niej kupowa┼éem dan─ů rzecz albo szuka┼éem zamiennika.
By─ç mo┼╝e zmienie bran┼╝e w ciagu najbli┼╝szych tygodni. Dlatego zastanawiam si─Ö jak to si─Ö odbywa gdy np "buduje si─Ö" rafiner ie, samoch├│d, ceg┼ée czy Ipada. Czy faktycznie ksi─Ögowi rz─ůdz─ů w dzisiejszych firmach i jak kasa si ─Ö niezgdza to wszystko idzie do kosza? Kto decyduje ┼╝e u┼╝yjemy tej a nie innej cegie┼éki? Z kim b─Öd─Ö walczy┼é: ksi─Ögowych Panem In┼╝ynierem Jak sie rozwi─ůzuje takie sprawy?
Add pictures here
Ôťľ
W dniu 2013-01-12 23:05, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Z nikim - jak oni sie dogadaja, to dopiero bedziesz kupowal to co trzeba. Bedziesz za to walczyl z dostawcami o terminy, platnosci, jakosc dostarczonego towaru, niezbedne certyfikaty.
--
venioo

Add pictures here
Ôťľ
On Saturday, 12 January 2013 22:05:34 UTC, snipped-for-privacy@gmail.com wrote:

Zakupowcy to z regu┼éy kompletni ignoranci, ci─Ö┼╝ko pracuj─ůcy na jak ─ů┼Ť katastrof─Ö i upadek swojej firmy. Bez wzgl─Ödu w jakiej bran┼╝y, kraju, wielko┼Ťci firmy itd. Kiedy nie mo┼╝na sobie pozwoli─ç na spiepr zenie projektu ┼║le zam├│wionym materia┼éem, sprz─Ötem, softwarem itd r egu┼é─ů jest ┼╝e w dzia┼éach/projektach "mission critical" (np. R&D) ki erownik projektu ┼Ťci┼Ťle nadzoruje zakupowca, wr─Öcz dyktuje mu co ma p isa─ç na zapytaniach/zam├│wieniach, albo w og├│le wyklucza dzia┼é zakup ├│w z projektu, robi to sam albo wsp├│lnie z in┼╝ynierami. Nawet jak przyjdzie kto┼Ť kumaty, to na og├│┼é jest wciskany w ramy niek ompetentnego szefa lub struktury i wy┼╝ej wa┼éa nie podskoczy. To jest pr odukcja olewaczy lub frustrat├│w. To tylko nie┼Ťmia┼éa uwaga konstruktora, nie powiniene┼Ť si─Ö ni─ů prz ejmowa─ç planuj─ůc karier─Ö w tym zawodzie :-) Konrad
Add pictures here
Ôťľ
W dniu niedziela, 13 stycznia 2013 01:43:23 UTC+1 użytkownik Konrad Aniki el napisał:

[...]

ekompetentnego szefa lub struktury i wyżej wała nie podskoczy. To jest produkcja olewaczy lub frustratów.

rzejmowa─ç planuj─ůc karier─Ö w tym zawodzie :-)

Witaj Konrad Miałem nadzieje że się odezwiesz :)
Pracuje w tym zawodzie (kupca) do kilku doobrych lat. Doskonale pamietam sytuacja gdy: - gdy budowa m├│wi┼éa "potrzebuuuujemy na ju┼╝" tylko jak pojawia┼éy s i─Ö pytania: co? jak? gdzie? kiedy? to zaczynali si─Ö zastanawia─ç i cza sami mia┼éem odpowied┼║ po kilku dniach i ju┼╝ to nie by┼éo tak potrzeb ne :), - albo jak pan inspektor przepraszam Pan Inspektor ┼╝─ůda┼é kolejnych du pochron├│w przepraszam dokument├│w jako┼Ťciowych i po 8 miesi─ůcach na dal nie by┼é w stanie zatwierdzi─ç ISTOTNEGO elementu obiektu, - albo jak dostawa┼éem specyfikacje i rysunki i okazuje si─Ö ┼╝e na rysu nkach s─ů pozycje kt├│rych nie ma w specyfikacji i odwrotnie, o BILL-u ni e wspomne, - albo gdy kto┼Ť zaprojektowa┼é przej┼Ťcie dla rury w przycz├│┼éku kt ├│ra w rzeczywisto┼Ťci bieg┼éa po drugiej stronie wiaduktu,
itd itd
Wiesz dlaczego budowa zaqwsze sta┼éa ???? Bo logistyka niedostarczy┼éa materia┼éu: na czas, w odpowiednie miejsce, jako┼Ťci i ilo┼Ťci :) A ┼╝e nie by┼éo drogi ┼╝eby to dowie┼║ to ju┼╝ niekogo nieobchodzi┼éo (mia┼éem takie sytuacje- przecie┼╝ jeszcze wczoraj by┼éa:) ).
Tak że nie można generalizować, naprawde, ja też nie zawsze byłem bez winy.
Konrad ciesz─Ö sie ┼╝e odpowiedzia┼ée┼Ť :) We wtorek mam rozmowe w firmie kt├│ra zajmuje si─Ö budowaniem instalacji przemys┼éowych (du┼╝o rur ogl─Ödnie m├│wi─ůc). Dla mnie to jest nowy temat w stosunku do dr├│g i zastanawiam si─Ö jakie kwestie s─ů istotne przy tego typu projektach,
o co pyta─ç? - to jest podstawowe pytanie
B─Öd─Ö wdzi─Öczny za podpowied┼║.
Add pictures here
Ôťľ
On Sunday, 13 January 2013 07:20:27 UTC, snipped-for-privacy@gmail.com wrote: Witaj, Wy┼Ťl─Ö ┼╝e kluczowa sprawa to jakie przepisy s─ů u┼╝ywane do konstruo wania ruroci─ůgu. To b─Ödzie okre┼Ťla┼éo jaki matria┼é jest potrzebny, obowi─ůzuj─ůce wymagania itd. Jak chcesz by─ç or┼éem, to popro┼Ť in ┼╝ynier├│w o przeszkolenie. Powiniene┼Ť jak najlepiej zna─ç przepisy pr ojektowe, bo w nich s─ů wymagania co do informacji na atestach, wymaganych badaniach, co do fabrycznego oznakowania materia┼é├│w itd. Czasem mo┼╝e si─Ö wydawa─ç ┼╝e rura nie wie co jest w ate┼Ťcie, ten papierek wcale nie czyni jej lepsz─ů albo gorsz─ů, ale sam wiesz... Absolutnie wsz─Ödzie gdzie pracowa┼éem oficjaln─ů regu┼é─ů jest bardzi ej lub mniej pora┼╝aj─ůcy brak wsp├│┼épracy mi─Ödzy in┼╝ynierami i za kupowcami. Masz racj─Ö, brak przep┼éywu informacji dzia┼éa w obie strony . Tu te┼╝ mo┼╝esz si─Ö wykaza─ç: nie spodziewaj si─Ö ┼╝e jak kto┼Ť w tym bajzlu co┼Ť zmienia, to Ty si─Ö o tym niezw┼éocznie dowiesz. Umiesz liczy─ç- licz na siebie. Trzeba kontrolnie chodzi─ç i pyta─ç, dobrze je st znale┼║─ç sobie kilku kumpli u in┼╝ynier├│w, kierownik├│w projekt ├│w, na produkcji. P├│jdziesz czasem pogada─ç, dowiesz si─Ö jak zrobi ─ç swoj─ů robot─Ö du┼╝o lepiej ni┼╝ ten co siedzi za biurkiem i do tel efonu gada ca┼éy dzie┼ä. Wiem, czasu nie ma, ale je┼Ťli po┼éowa tego cz asu za biurkiem jest marnowana bo piszesz zapytania o co┼Ť co ju┼╝ dawno nie jest potrzebne bo konstruktor zmieni┼é wszystko, to nie ┼╝a┼éuj tego czasu na odwiedzenie go czasem i spytanie jak leci. Dowiedz si─Ö w jakich dzia┼éach maj─ů regularne zebrania do omawiania typowych problem├│w, wp ro┼Ť si─Ö na jedno albo dwa, spytaj wszystkich co mo┼╝esz poprawi─ç w s wojej pracy ┼╝eby oni byli szcz─Ö┼Ťliwsi, co oni mog─ů poprawi─ç ┼╝eb y┼Ť Ty by┼é szcz─Ö┼Ťliwszy. W ko┼äcu jedyne co si─Ö w tym wszystkim l iczy, to ile firma na koniec roku zarobi┼éa kasy. Na premi─Ö dla prezesa :-) Konrad
Add pictures here
Ôťľ

tym bajzlu co┼Ť >zmienia, to Ty si─Ö o tym niezw┼éocznie dowiesz.
Jak powiedzia┼é mi kto┼Ť kiedy┼Ť jak chcesz si─Ö czego┼Ť dowiedzie─ç to nie id┼║ do kierownika bo on zacznie opowiada─ç o pogodzie jaka by┼éa wczoraj tylko do cz┼éowieka od ┼éopaty bo on po prostu odpowiedie: "Spier....i┼Ťmy uzbrojenie, inspektor nie zaakceptowa┼é i dlatego dzisiaj nie mo┼╝emy la─ç betonu"
Tylko problem jest tego rodzaju że mojego szefa będzie interesować il e mamy ofert a nie czy rozmawiałem dzisiaj z inż X na temat parametró w rury Z.
Add pictures here
Ôťľ
Dnia Sat, 12 Jan 2013 23:20:27 -0800 (PST), snipped-for-privacy@gmail.com napisał(a):

co? jak? gdzie? kiedy? to zaczynali się zastanawiać i czasami miałem odpowiedź po kilku dniach i już to nie było tak potrzebne :),

przepraszam dokument├│w jako┼Ťciowych i po 8 miesi─ůcach nadal nie by┼é w stanie zatwierdzi─ç ISTOTNEGO elementu obiektu,
A pamietasz Stadion Slaski ?
Tam chyba nadal nie ma tego zawieszanego na linach dachu, bo klamry pekaja ;-)

Hi hi - niedawno widzialem ... majster mowi "tu mi potrzebna taka rampa zeby dzwig mogl do srodka wjechac". "Ladowarka jest, ale jak usypiemy to sie ta droga nie przejedzie" "Sypac".
Za dwie godziny - ale ja nie moge dzwigiem przejechac przez te droge ... :-)
Ôťľ
Dnia Sat, 12 Jan 2013 16:43:23 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

Z tym ze czasem "mission critical" polega na dotrzymywaniu terminow. Wtedy zaopatrzeniowiec moze sie wykazac ... pilnowaniem dostaw i umiejetnoscia naciskania na dostawcow ;-)
Tak czy inaczej - pare srednich firm produkcyjnych znam, w zadnej nie bedzie walczenia z ksiegowa/ym. Ich ceny nie nie interesuja - tylko faktury i inne papiery. Od pilnowania cen moze byc inna osoba. Choc ksiegowa moze zwrocic uwage ze teraz jest drozej niz bylo, bo kartoteke magazynowa ma ..
Ôťľ
On Sunday, 13 January 2013 13:37:42 UTC, J.F. wrote:

Dla ka┼╝dej firmy najwa┼╝niejsze s─ů (kolejno┼Ť─ç w zale┼╝no┼Ťci od aktualnego stanu finans├│w/rynku/┼Ťwiadomo┼Ťci szefostwa): 1. Projekty o najwy┼╝szej warto┼Ťci 2. Projekty o najwy┼╝szej mar┼╝y 3. Projekty rozwojowe 4. Zgodno┼Ť─ç z przepisami
Wiesz w kt├│rym punkcie naj┼éatwiej jest roz┼éo┼╝y─ç firm─Ö na ┼éopa tki przez jedn─ů niekompetentn─ů decyzj─Ö pracownika ni┼╝szego szczebla ?
Add pictures here
Ôťľ
Dnia Sun, 13 Jan 2013 13:30:06 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

Z tym ze Ty myslisz kategoria wymiennikow do reaktorow i LNG.
A sa firmy, ktore robia np mydelniczki, i zgadnij co jest dla nich najwazniejsze ?
Ôťľ
On Sunday, 13 January 2013 23:16:50 UTC, J.F. wrote:

My┼Ťl─Ö te┼╝ r├│┼╝nymi innymi kategoriami. Trust me, I'm an engineer.

No wi─Öc teraz Ty pomy┼Ťl kategori─ů tych Twoich mydelniczek. Wyobra┼║ sobie zakupowca kt├│ry zamawia z┼éy materia┼é, przechodzi to jako┼Ť prz ez kontrol─Ö, przez produkcj─Ö i trafia na rynek, powiedzmy w ca┼éej Uni i Europejskiej. Okazuje si─Ö ┼╝e tworzywo jest niebezpieczne dla u┼╝ytk ownika i ci panowie http://tiny.pl/h2g1k nakazuj─ů wycofanie wyrobu z rynk u. Wyobra┼╝asz sobie koszty? Firma znika! Konrad
Add pictures here
Ôťľ
Dnia Sun, 13 Jan 2013 16:02:36 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

Eee, spoko. Popatrzylem sobie w raport 1/2012, po odrzuceniu chinskich niewiele zostalo. Cien do oczu "Butterfly collection", ponoc z Polski ... nie moge namierzyc producenta, ani jego dalszych losow. Balony/lampiony z GB, no, tu producent polecial ... ale nie dlatego ze zly papier, tylko za produkt w calosci. A w Polsce to dalej sprzedaja - tzn pewnie inne, tak samo niebezpieczne, ale urzad nie ma doniesienia, a plan kontroli nie objal :-)
Ale podpadly jeszcze Seat i Volvo ... nie, nie znikly.
Da sie ogloszenie o wycofaniu produktu i zacznie robic z innego plastiku :-)
Ôťľ
On Monday, 14 January 2013 00:29:46 UTC, J.F. wrote:

┼║ sobie

ii

robu

A Ty normalnie, po swojemu :-) Poszukaj sobie narodowych rejestr├│w, w ka ┼╝dym kraju jest jaka┼Ť inspekcja handlowa, jaki┼Ť UOKIK itd. Masz: http ://tiny.pl/h2gpn I co, dalej b─Ödziesz my┼Ťla┼é kategori─ů "eee spoko" i twierdzi┼é ┼╝e to jest niestotna fanaberia?

W biznesie motoryzacyjnym wyszukiwanie wad sta┼éo si─Ö ca┼ékiem grubym b iznesem. Program telewizyjny albo czasopismo zatrudnia jaki┼Ť warsztat, ku puje nowy model samochodu marki X i ka┼╝e go rozebra─ç na cz─Ö┼Ťci, zna le┼║─ç ka┼╝d─ů wad─Ö, ka┼╝d─ů potencjaln─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç zepsucia si─Ö czego┼Ť. Rezultaty sprzedaje konkurencyjnej firmie Y. W tym samym c zasie takie same "haki" na firm─Ö Y sprzedaje firmie X. To s─ů du┼╝e pie ni─ůdze. Popytaj ludzi dostarczaj─ůcych tworzywa sztuczne co si─Ö dzieje w dziedzinie plastikowych element├│w wyposa┼╝enia wn─Ötrza i tego co je st pod mask─ů. To jest walk─ů na ┼Ťmier─ç i ┼╝ycie, w celu wyniszczeni a konkurencji szybciej ni┼╝ ona wyniszczy ciebie. A wszystko czystymi r─Ö kami, w majestacie obowi─ůzuj─ůcych przepis├│w, w trosce o bezpiecze┼äs two i komfort u┼╝ytkownika. Mo┼╝esz by─ç pewien ┼╝e ka┼╝dy najmniejszy b┼é─ůd konstrukcyjny, materia┼éowy, niezgodno┼Ť─ç, fuszerka, pomy┼ék a itp, b─Ödzie bardzo szybko znaleziona i wykorzystana bezlito┼Ťnie. I to wcale nie przez jakiego┼Ť urz─Ödasa, tylko przez konkurencj─Ö. Kt├│ra nie ┼Ťpi :-) Konrad
Add pictures here
Ôťľ
U┼╝ytkownik "Konrad Anikiel" napisa┼é w wiadomo┼Ťci On Monday, 14 January 2013 00:29:46 UTC, J.F. wrote:

Ale ktoras z trafionych tam firm padla ? Znaczy sie spoko :-)
Ôťľ
On Monday, 14 January 2013 11:36:41 UTC, J.F wrote:

Nie wiem, nie ┼Ťledz─Ö. Ale nie chcia┼ébym by─ç w sk├│rze tego, czyja to by┼éa wina.
W projektach kt├│re prowadzi┼éem w Polsce, atesty na materia┼éy trafia ┼éy na moje biurko zanim materia┼é zosta┼é zam├│wiony. Z regu┼éy wsp ├│lnie z zakupowcami ka┼╝dy z nich przegl─ůda┼éem, zaznaczaj─ůc co jes t niezgodne z wymaganiami, co ┼Ťmierdzi szwindlem, czego brakuje. Dociera ┼éo do g┼é├│w czasem mniej, czasem wi─Öcej, przynajmniej przychodzili d o mnie z w─ůtpliwo┼Ťciami. W UK zakupowcy s─ů tak bezczelni i g┼éupi, ┼╝e twierdz─ů ┼╝e nie da si─Ö otrzyma─ç atestu materia┼éowego zanim s i─Ö materia┼éu nie kupi, a kiedy atest przychodzi ewidentnie spieprzony i pisz─Ö NCR, oni udaj─ů niewinnych, bo inaczej si─Ö w ich mniemaniu nie da. Doskona┼éa wi─Ökszo┼Ť─ç krytycznych uwag podczas audyt├│w to niezg odno┼Ť─ç materia┼éu, zignorowana przez zakupowca. Oni my┼Ťl─ů ┼╝e jak dobrze napisz─ů zam├│wienie to materia┼é przyjdzie dobry. Konrad
Add pictures here
Ôťľ
U┼╝ytkownik "Konrad Anikiel" napisa┼é w wiadomo┼Ťci grup On Monday, 14 January 2013 11:36:41 UTC, J.F wrote:

Ilosc tego moze swiadczyc ze zjawisko jest powszechne ... wiec skora moze byc nienarazona.
Ot, trzeba kupowac w Chinach srednie partie, rozprowadzic, zanim ktos zakwestionuje, to sie towar sprzeda i straty beda niewielkie. Doliczy sie do marzy :-)

Nie wiem jakie tam macie zwyczaje, ale tak w normalnych warunkach ... pan chce atest to pan dostanie. Ale jak pan za tydzien powie ze kupuje, to tego towaru juz nie ma, zostal sprzedany komu innemu, kto nie wybrzydzal.
Byc moze zadasz tez na tyle specyficznych atestow, ze ich po prostu normalnie nie robia. Stal powinna byc dobra, ale badania za drogie. Pan chce atest, pan zaplaci, zrobimy ...
Ôťľ

ja to

Jak to kogo. Pana In┼╝yniera. Przecie┼╝ ti TY to chcia┼ée┼Ť. A tak napowa┼╝nie koszty koszty koszty.

Kiedy┼Ť wsp├│┼épracowa┼éem z pewnym irlandczykiem jego motto brzmia┼éo "close your eyes" po pewnym czasie moje motto by┼éo "no commnets"

się materiału nie kupi,
to nie do ko┼äca tak, niekt├│re filmy (przynajmniej w Polsce) te┼╝ nie c hc─ů dawa─ç atest├│w. T┼éumacz─ů to tym ┼╝e ┼╝e dadz─ů mi wszystkie atesty a p├│┼║niej kupie ta┼äszy/gorszy materia┼é do┼éaczaj─ůc do ni ego ich atesty. Nie dociera┼éo do nich ┼╝e jest (przynajmniej u mnie)co┼Ť takiego jak De klaracja Jako┼Ťci dla DANEJ parti materia┼éu

Wiesz mo┼╝e jest to prawda jesli m├│wimy o cukrze. Ja przynajmniej mia┼éem tak─ů zasad─Ö ┼╝e podpisywa┼éem warunkow─ů um ow─Ö : Kupi─Ö tyle i tyle w takiej i takiej cenie: WARUNEK: musz─Ö mie─ç materia┼é zatwierdzony przez firm─Ö kt├│ra kontr oluje u mnie jako┼Ť─ç.

Co to znaczy dobra? Albo spe┼énia moje wymagania albo nie spe┼énia. Koniec kropka. ps Je┼Ťli w dokumentach jako┼Ťciowych nie ma parametru kt├│ry jest wpisany w moj─ů specyfikacje tzn ┼╝e nie spe┼énia. Koniec i kropka.
Add pictures here
Ôťľ
W dniu 2013-01-14 13:18, J.F pisze:

Atest czy papier ?
--
P. Jankisz
Ôťľ
On Monday, 14 January 2013 12:18:58 UTC, J.F wrote:

W Polsce prosi┼éem o atest materia┼éu kt├│ry jest na p├│┼éce, o zareze rwowanie go na godzin─Ö. Analizowa┼éem atest, je┼Ťli nie mia┼é niezgodn o┼Ťci to powiedzmy przechodzi┼é pierwszy etap. Drugi to czego na nim brak owa┼éo. Badania, kt├│re nie s─ů wymagane przez norm─Ö na kt├│r─ů mate ria┼é jest certyfikowany, zwykle trzeba sobie samemu dorobi─ç. Trzeba wie dzie─ç czy si─Ö da (mo┼╝liwo┼Ťci czasowe, techniczne, formalne w labora toriach s─ů ograniczone, w ka┼╝dym inne). Nie da si─Ö rozrysowa─ç drzew ka decyzji: je┼Ťli na ate┼Ťcie brakuje tego, to jakie pytanie komu zada ─ç, co dorobi─ç, a je┼Ťli si─Ö nie da, to co innego zrobi─ç w zamian i td, bo narysowanie tego trwa┼éoby p├│┼é ┼╝ycia. Po prostu trzeba podejm owa─ç szybkie decyzje na podstawie sporej wiedzy, do┼Ťwiadczenia i nierza dko intuicji. Przeci─Ötni zakupowcy niestety w takie niuanse si─Ö nie wg ┼é─Öbiaj─ů. Konrad
Add pictures here
Ôťľ

:)
Nie, to ja czego┼Ť nie rozumiem. M├│j tok rozumowania: 1) Projektujesz elektrownie 2) Potrzebujesz rure pomi─Ödzy turbin─ů a czym┼Ť tam. 3) Liczysz parametry rury 4) Dajesz mi info ┼╝e potrzebujesz rure o parametrach ....XYZ...... 5) Jak jestem m─ůdry sprawdzam w katalogach i szukam ju┼╝ konkretnej rury jak g┼éupi wysy┼éam parametry do sprzedawc├│w. 6) DOstaj─Ö oferty wst─Öpnie weryfikuje (albo i nie jak nie rozumiem o co chodzi) 7) Id─Ö do Ciebie Sprawdzasz parametry Wybierasz rury spe┼éniaj─ůce wyma gania i walisz piecz─ůtke APROVE 8) Ja kupuje najta┼äsz─ů rur─Ö ale z piecz─ůtk─ů APROVE
Czy przy tego typu sprawach (instalacjach przemys┼éowych) kt├│re trzeba ZBUDOWA─ć nie ma instytuacji NADZORU BUDOWLANEGO?????????????? kt├│ry pil nuje aby wszystkie elementy wbudowane w dan─ů instalacje spe┼énia┼éy tak ie a takie normy.
W Polsce jak budujesz dom to przynajmniej teoretycznie te┼╝ masz "jaki┼Ť tam" nadz├│r w postaci kierownika budowy kt├│ry ma uprawnienia.
Add pictures here
Ôťľ