Klejenie marmuru.

Witam.
Czym polecacie skleić (i ewentualnie gdzie to kupić) do siebie powierzchnie marmurowe (rzędu 200 cm^2), tak, aby
połączanie było jak najsztywniejsze i możliwie odporne, w szczególności na wibracje?
Pozdrawiam Bartek Szczygieł
On Wednesday, 29 May 2013 13:47:43 UTC+1, bartekltg wrote:

Jeśli nie boisz się naprężenia cieplnego, to żywica epoksydowa, n a przykład epidian z powolnym utwardzaczem da radę. Najpierw oczywiśc ie opiaskować. Jeśli masz duże obciążenia, to dla spokoju zrób prosty model i przeleć go MESem żeby się nie zdziwić potem że w k tórymś punkcie naprężenie wyszło trzy razy większe od wytrzyma łości kleju. Konrad
W dniu 2013-05-29 15:12, Konrad Anikiel pisze:

Dzięki Wam obu za odpowiedź.
Dostałem przedświątecznej głupawki i pomyliłem granit z marmurem;] Bardzo to sytuacje zmienia?

Zamatowienie powierzchni jest planowane. Konstrukcja będzie "garażowana", więc zmiany temperatury nie takie duże. Z drugiej strony, na tym konstrukcja metalowa, więc spora różnica w rozszedrzalności

Same obciążenia przy pracy są małe w porównaniu do samej masy konstrukcji. Licząc z zapasem, 200Nm a powierzchnia styku 50mm x 400mm. Ale dokładniej policzyć nigdy nie zaszkodzi.
pzdr bartekltg
On Tuesday, 4 June 2013 19:55:27 UTC+1, bartekltg wrote:

m;]

Granit jest jakiś taki kiepsko zwilżalny, więc potrzebujesz żywicy o jak najniższej lepkości, z jak najwolniejszym utwardzaczem, może wr ęcz wszystko podgrzej. Ale epoksyd da radę. Tylko nie z kiosku z gazeta mi, to nie PRL kiedy Distal był najlepszym klejem dostępnym na rynku :- ) Konrad
W dniu 2013-06-05 00:37, Konrad Anikiel pisze:

O podgrzewaniu nie myślałem. Dzięki.

Jesteś w stanie coś konkretnego polecić?
pozdrawiam bartekltg
On Wednesday, 5 June 2013 02:25:10 UTC+1, bartekltg wrote:

urem;]

icy o

Ostatni raz miałem do czynienia z epoksydami (i to tylko z Sarzyny) jakie ś 8 lat temu, więc nie bardzo jestem w temacie. Użyłem Epidianu 5 p lus utwardzacza ET, w projekcie zalania wymiennika ciepła i pocięcia na plasterki (gadżet marketingowy). W końcu nigdy tego nie skończyłem , bo zmieniłem pracę :-) http://www.zch.sarzyna.pl/epoksydy/utwardzacze.html
Dnia Wed, 05 Jun 2013 03:25:10 +0200, bartekltg napisał(a):

Sa jakies kleje wprost dla kamienierzy.
Ale czy np silikon z tuby nadaje sie do klejenia plyt to nie wiem :-)
On Wednesday, 5 June 2013 10:40:06 UTC+1, J.F. wrote:

Ja na przykład nie wiem czy dżem śliwkowy się nadaje. Aczkolwiek mi ś Paddington wypróbował marmoladę, z umiarkowanym sukcesem.
Dnia Wed, 5 Jun 2013 03:12:47 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

Z tym ze oni maja rozne kleje. http://sklep-kamieniarski.abc24.pl/default.asp?kate71
Tak na oko to poliester lepszy od epoksydu.
Ale wiem ze do klejenia drobnicy to uzywaja silikonu z tuby to przestrzegam Bartka, aby sprawdzil czy to sie nadaje.
J.
P.S. te silikony smierdzace octem ... nie, do marmuru to sie chyba nie nadaje ..
W dniu 2013-06-05 11:40, J.F. pisze:

Nadaje się, mniej więcej tak jak klej biurowy :>
--
P. Jankisz
W dniu 2013-06-05 03:25, bartekltg pisze:> W dniu 2013-06-05 00:37, Konrad Anikiel pisze: >> On Tuesday, 4 June 2013 19:55:27 UTC+1, bartekltg wrote: >>> Dostałem przedświątecznej głupawki i pomyliłem granit z marmurem;] >>> >>> Bardzo to sytuacje zmienia? >> >> Granit jest jakiś taki kiepsko zwilżalny, więc potrzebujesz żywicy o >> jak najniższej lepkości, z jak najwolniejszym utwardzaczem, może >> wręcz wszystko podgrzej. > > O podgrzewaniu nie myślałem. Dzięki. > >> Ale epoksyd da radę. Tylko nie z kiosku z >> gazetami, to nie PRL kiedy Distal był najlepszym klejem dostępnym na >> rynku :-) Konrad > > Jesteś w stanie coś konkretnego polecić? >
On Wednesday, 5 June 2013 12:32:55 UTC+1, anhin wrote:

jakością

Jak dla mnie Epidian 5 + utwardzacz ET to raczej rzadziutka żywica, ale t o kwestia skali :-)
w porównaniu z Epidianem 6011 na przykład czy żywicami WEST to Epidian 5 jest gęsty jak smoła ;-)
On Wednesday, 5 June 2013 12:32:55 UTC+1, anhin wrote:

Po to właśnie poradziłem policzyć naprężenia. Konrad
PS co to jest zginanie w granicie? O ile rozumiem, Bartek nie pyta jak przy kleić granitową podeszwę do buta :-)

skrót myślowy -zginanie sklejanego elementu z poprzeczną spoiną; sytuacja dość częsta przy klejeniu blatów, parapetów i takich tam.
On Wednesday, 5 June 2013 13:10:31 UTC+1, anhin wrote:

ďż˝ spoinďż˝;

, parapet�w i takich tam.
Ok, teraz łapię. Złącze doczołowe. Płaszcyzna klejona pozostaje płaska, ale naprężenie gnące z jednej strony powoduje ściskanie, z drugiej- rozciąganie, równo rozłożone wzdłuż liniowej funkcj i w poprzek grubości. Która to funkcja maksimum może przybrać zaska kująco wysokie. Nawet przez myśl mi przeszło użycie kleju elastyczn ego, który maksimum tego naprężenia trochę by przytępił, ale JF mnie ubiegł :-) Konrad
W dniu 2013-06-05 13:49, Konrad Anikiel pisze:

:)
Granit do granitu.
Tylko, jak to w zabawkach CNC, im sztywniej tym lepiej.
pzdr bartekltg
W dniu 2013-06-05 13:32, anhin pisze:

Dlaczego nie PAC? Elastyczny? Pytam z ciekawości/chęci dokształcania.

Główny konstruktor (poważnie brzmi jak na zabawkę hobbistyczną:) planuje dać kołki z pręta. Osadzone za pomocą tego samego kleju wymieszanego z piaskiem. W jeden element zostanie to wklejone, czekamy aż zastygnie, przez drugi przechodzi (też z klejem) na wylot, a tam nakrętka do ściśnienia konstrukcji.
pzdr bartekltg
On Wednesday, 5 June 2013 15:02:24 UTC+1, bartekltg wrote:

Łee, jak tak to w ogóle kleju nie potrzebujesz.
W dniu 2013-06-05 16:04, Konrad Anikiel pisze:

Będzie tam sporo wibracji, nie ma szans, że się przesunie?
Wiaderko kleju a dwa wiaderka nie robią wielkiej różnicy, a potem się nie poprawi;)
pzdr bartekltg