Klejenie marmuru.

Witam.

Czym polecacie skleić (i ewentualnie gdzie to kupić) do siebie powierzchnie marmurowe (rzędu 200 cm^2), tak, aby połączanie było jak najsztywniejsze i możliwie odporne, w szczególności na wibracje?

Pozdrawiam Bartek Szczygieł

Reply to
bartekltg

Jeśli nie boisz się naprężenia cieplnego, to żywica epoksydowa, na przykład epidian z powolnym utwardzaczem da radę. Najpierw oczywiście opiaskować. Jeśli masz duże obciążenia, to dla spokoju zrób prosty model i przeleć go MESem żeby się nie zdziwić potem że w którymś punkcie naprężenie wyszło trzy razy większe od wytrzymałości kleju. Konrad

W dniu środa, 29 maja 2013 14:47:43 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:

Klej epoksydowy z utwardzaczem PAC.

Reply to
kogutek444

Dzięki Wam obu za odpowiedź.

Dostałem przedświątecznej głupawki i pomyliłem granit z marmurem;] Bardzo to sytuacje zmienia?

Zamatowienie powierzchni jest planowane. Konstrukcja będzie "garażowana", więc zmiany temperatury nie takie duże. Z drugiej strony, na tym konstrukcja metalowa, więc spora różnica w rozszedrzalności

Same obciążenia przy pracy są małe w porównaniu do samej masy konstrukcji. Licząc z zapasem, 200Nm a powierzchnia styku

50mm x 400mm. Ale dokładniej policzyć nigdy nie zaszkodzi.

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

Granit jest jakiś taki kiepsko zwilżalny, więc potrzebujesz żywicy o jak najniższej lepkości, z jak najwolniejszym utwardzaczem, może wręcz wszystko podgrzej. Ale epoksyd da radę. Tylko nie z kiosku z gazetami, to nie PRL kiedy Distal był najlepszym klejem dostępnym na rynku :-) Konrad

O podgrzewaniu nie myślałem. Dzięki.

Jesteś w stanie coś konkretnego polecić?

pozdrawiam bartekltg

Reply to
bartekltg

Ostatni raz miałem do czynienia z epoksydami (i to tylko z Sarzyny) jakieś 8 lat temu, więc nie bardzo jestem w temacie. Użyłem Epidianu 5 plus utwardzacza ET, w projekcie zalania wymiennika ciepła i pocięcia na plasterki (gadżet marketingowy). W końcu nigdy tego nie skończyłem, bo zmieniłem pracę :-)

Dnia Wed, 05 Jun 2013 03:25:10 +0200, bartekltg napisał(a):

Sa jakies kleje wprost dla kamienierzy.

Ale czy np silikon z tuby nadaje sie do klejenia plyt to nie wiem :-)

Ja na przykład nie wiem czy dżem śliwkowy się nadaje. Aczkolwiek miś Paddington wypróbował marmoladę, z umiarkowanym sukcesem.

W dniu 2013-06-05 03:25, bartekltg pisze:> W dniu 2013-06-05 00:37, Konrad Anikiel pisze: >> On Tuesday, 4 June 2013 19:55:27 UTC+1, bartekltg wrote: >>> Dostałem przedświątecznej głupawki i pomyliłem granit z marmurem;] >>>

niestety, z przykrością muszę zakwestionować powyższe; według mojej wiedzy żywice o niskiej lepkości stosuje się raczej do laminowania a nie klejenia (chyba że drewna i materiałów włóknistych). Do klejenia kamieni (zwłaszcza ścisłych, jak granit) stosuje się żywice o średniej lub wysokiej lepkości i gęstości (w warunkach przemysłowych nawet stałe, aplikowane na gorąco). W warunkach domowych całkowicie wystarczający będzie Epidian 5 (jako stosunkowo łatwo dostępny i dorównujący jakością średniej klasy żywicom zachodnim) z utwardzaczem ET lub IDA, w braku tychże Z-1 (w żadnym wypadku PAC). Z zagranicznych niezły byłby araldit

2015 albo multibond serii 110x. Powierzchnie spoiny powinny być idealnie spasowane, oczyszczone i odtłuszczone tudzież niezbędny jest solidny docisk podczas utwardzania. Ale nawet przy idealnym sklejeniu taka spoina będzie bardzo odporna na ścinanie, dosyć wytrzymała na rozciąganie liniowe, i raczej nieodporna na zginanie :-( chyba że dodasz jakieś dyble czy kołki metalowe...
Reply to
anhin

Jak dla mnie Epidian 5 + utwardzacz ET to raczej rzadziutka żywica, ale to kwestia skali :-)

Po to właśnie poradziłem policzyć naprężenia. Konrad

PS co to jest zginanie w granicie? O ile rozumiem, Bartek nie pyta jak przykleić granitową podeszwę do buta :-)

skrót myślowy -zginanie sklejanego elementu z poprzeczną spoiną; sytuacja dość częsta przy klejeniu blatów, parapetów i takich tam.

Reply to
anhin

w porównaniu z Epidianem 6011 na przykład czy żywicami WEST to Epidian 5 jest gęsty jak smoła ;-)

Reply to
anhin

Ok, teraz łapię. Złącze doczołowe. Płaszcyzna klejona pozostaje płaska, ale naprężenie gnące z jednej strony powoduje ściskanie, z drugiej- rozciąganie, równo rozłożone wzdłuż liniowej funkcji w poprzek grubości. Która to funkcja maksimum może przybrać zaskakująco wysokie. Nawet przez myśl mi przeszło użycie kleju elastycznego, który maksimum tego naprężenia trochę by przytępił, ale JF mnie ubiegł :-) Konrad

W dniu 2013-06-05 13:32, anhin pisze:

Dlaczego nie PAC? Elastyczny? Pytam z ciekawości/chęci dokształcania.

Główny konstruktor (poważnie brzmi jak na zabawkę hobbistyczną:) planuje dać kołki z pręta. Osadzone za pomocą tego samego kleju wymieszanego z piaskiem. W jeden element zostanie to wklejone, czekamy aż zastygnie, przez drugi przechodzi (też z klejem) na wylot, a tam nakrętka do ściśnienia konstrukcji.

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

:)

Granit do granitu.

Tylko, jak to w zabawkach CNC, im sztywniej tym lepiej.

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

Łee, jak tak to w ogóle kleju nie potrzebujesz.

Będzie tam sporo wibracji, nie ma szans, że się przesunie?

Wiaderko kleju a dwa wiaderka nie robią wielkiej różnicy, a potem się nie poprawi;)

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

Jeśli obciążenie w połączeniu ma być przenoszone przez element mechaniczny (wkręt), to ten klej nie jest klejem, tylko... jak to nazwać, kit? Skoro obawiasz się wibracji, to może wcale niegłupi pomysł z czymś elastycznym. Ja bym pomyślał o jakimś sikaflexie. Nie pokruszy się, a na sztywność i tak nie będzie miał wpływu. Konrad