Klimatyzator jako nagrzewnica

No to miales juz odprowadzenie "atmosferyczne" przelewu ze zbiorniczka wyrownawczego, w ktorym powinno panowac cisnienie mniejsze nizli w ukladzie (chlodnicy). O odpowiednie nadcisnienie w ukladzie chlodzenia dbal dwukierunkowy zawor sprezynowy w korku chlodnicy: przy przekroczeniu max cisnienia upuszczal do zbiornka wyrownawczego (tego z napisem MAX) a jak uklad stygl i powstawalo podcisnienie, to otwieral sie zaworek w druga strone umozliwiajacy zassanie ze zbiornika wyrownawczego tego, co wczesniej wydalil. :)

Reply to
zbigi

Ale spojrz na poziom plynu w zbiorniku - jesli jest np 4 cm powietrza na zimno i 3cm na goraco, to juz powinno dac 0.3bar nadcisnienia.

Rozszerzalnosc plynu wieksza od rozszerzalnosci czynnika.

Zakopują? Słyszałem że trzeba dużo i głęboko wiercić i to generuje największy koszt. Chyba najlepiej mieć jakąś bystrą rzeczkę blisko domu, bodaj miała ze 3 stopnie powyżej zera to w porównaniu z powietrzem źródełko bez dna jak na potrzeby jednego domu.

Reply to
Padre

Doksztalcilem sie - sa zrodla poziome i pionowe.

A tak swoja droga to nie bardzo potrafie sie doliczyc - tu ziemia robi za akumulator ciepla czy jeszcze sie wykorzystuje strumien ciepla z glebi Ziemii ?

pierwsze cos mi podejrzanie wychodzi jak sobie licze ilosc zawartego ciepla, drugie chyba nie jest takie wielkie, bo inaczej by wystarczylo piwnice wykopac.

Wnioski - poziome sa dla tych co maja duze dzialki. I chyba nie maja ogrodniczych ambicji.

Chyba jest jednak troche wieksza, bo tak sobie licze ze absolutnie musi. Mala pompa do CO ma 8m

Ale faktycznie nie docenilem tych pomp samochodowych - ten 1 bar jest niewykluczony. Ale zaloze sie za zaraz po wylaczeniu silnika weze nadal beda twarde :-)

w sumie to moze tam byc jeszcze przelozenie na napedzie i moga sie troche szybciej krecic.

IMO niekoniecznie - program i protokol sa owszem uniwersalne, ale ECU juz takie byc nie musi. Z jednej strony az sie prosi zrobic uniwersalne ECU i montowac wszedzie, z drugiej - seria na tyle duza ze mozna bylo zaoszczedzic wiecej, albo po prostu konstrukcja ewoluuje i starsze nie maja wszystkiego.

Podejrzewam, że coś może być związane z rodzajem gruntu, jakaś kurzawka w sąsiedztwie domu może oddać sporo energii a warstwa sucha i mało spoista może byc dobrym izolatorem i wymagać dużo większego wymiennika co może powodować spora różnicę kosztu instalacji. Coś mi krąży pod kopułą że jak pod pompę ciepła wierci się w skale to potem po włożeniu rur zalewa się szczeliny jakąś mieszaniną dobrze przewodzącą ciepło.

Reply to
Padre

jak sie patrze na parametry CO2 to raczej nie. -55 to moze jeszcze tak, ale ponizej to wrednie bo by musieli z fazy stalej parowac.

Ale w koncu skraplaja tlen, azot, hel - nie ma problemu :-)

czujniki podczerwieni w rakietach p-lot sa chlodzone azotem. Gazowym.

W samochodach, w których pompa wody napędzana jest paskiem rozrządu jej obroty są ok. 2 razy większe niż wału, natomiast w autach japońskich pompa jest napędzana przez pasek wieloklinowy (ten sam który napędza alternator) w stosunku 1:1 ale wirnik pompy ma dwa razy większą średnicę niż pompy napędzanej przez pasek rozrządu.

Reply to
Padre

Dnia Wed, 23 Feb 2011 22:46:59 +0100, J.F. napisał(a):

nie, bo bardziej wypasione silniki mają więcej czujników i przez to wymagają lepszych kompów i programów....

Reply to
Krzysztof Chajęcki

A to nie jest jakies '51 ? Konrad

Kiepsko sie nadaje. Choc z rozszerzeniami Siemensa (80517,80535) to nawet.

Dawniej jakies motorolki serii 6800 (tez 8 bit) byly popularne. Ford uzywal 8061 - z rodziny Intela-8096.

A jednak byly uzywane

Użytkownik "Krzysztof Chajęcki" snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news:ik03ve$lct$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

A jednak słusznie naśmiewano się z ciebie, ze masz problemy z tym, czego dawno temu uczyli w podstawówce, a obecnie w gimnazjum;- sprawnośc silnika benzynowego wynosi maks. ok. 35%. Diesel ma nieco większą. Jesli nawet nie uwazałes kiedyś na lekcjach, albo te (faktycznie podstawowe!) dane wywietrzały ci z głowy, to Google po wrzuceniu oczywistego hasła "sprawnośc silnika benzynowego" daje w 0,33 sek. 73800 wyników;-)

A teraz za kare za zawracanie tu głowy banałami odpowiedz na pytanie, gdzie w tych swoich wiekopomnych obliczeniach popełniłes błąd i dlaczego diesel ma te sprawnośc nieco większą, a czegoś się nauczysz;-)

Reply to
p 47

Uzytkownik "Konrad Anikiel" snipped-for-privacy@gmail.com napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@y30g2000prf.googlegroups.com...

Hm, mam w domu uklad CO otwarty, piec gazowy i pompe i to wszystko pracuje od >20 lat, czyli owa rzekoma kawitacja jakos pompie nie szkodzi.. Na pompie wystepuje wylacznie cisnienie slupa wody, ale empirycznie sprawdzilem, ze to takze dziala , gdy w obiegu bylo b. malo wody (woda czesciowo spuszczona przy czyszczeniu), a wiec cisnienie to bylo znikome, rzedu np. 0,2 atm (2 m sl. wody)

Reply to
p 47

Chwila! Woda w 120C daje 1.8 bara, bo to powyzej wrzenia przy cisnieniu atmosferycznym. No ale tam sie nie wlewa czystej wody. Glikol wrze przy prawie 200C, wiec moze jednak plyn chlodniczy nie musi byc pod cisnieniem zeby wytrzymac te 120C? Ten plastikowy zbiornik nie wyglada mi na urzadzenie cisnieniowe. Konrad __________________________________________

Glikol wlewa sie nie od tak dawna (relatywnie),- dawniej w zimie spuszczalo sie wode na noc, co jeszcze pamietam. Ponadto nikt nie zabrania takze i obecnie wlac do chlodnicy wody (pomijajac sprawe ewentualnego zakamienienia), a wiec jej konstrukcja musi to uwzgledniac. Ponadto obecnie czynnik chodzacy to nie glikol, ale jego mieszanka, gdzie wieksza czesc stanowi woda.

Reply to
p 47

Dnia Sat, 05 Mar 2011 23:52:39 +0100, p 47 napisał(a):

ok. pamięć ludzka jest ulotna, strzeliłem babola i poprawiłem, ale moi adwersarze pomylili się niemal o tyle samo w drugą stronę :) Tyle że ja potrafię przyznać się do błędu, co poniektórzy nie :)

gdzie popełniłem błąd już napisałem. Co zrobić aby go poprawić też wiem - należałoby policzyć sumę oporów ruchu przy zadanej prędkości, na które składa się opór powietrza i opory toczne. Jedne i drugie dość trudne do dokładnego oszacowania.

A co do diesla to proste - ON jest bardziej kaloryczny od benzyny, to cała filozofia :)

Za to obliczenie spalania przy założonej pełnej mocy i 100% sprawności wykonałem prawidłowo... :-)

Reply to
Krzysztof Chajęcki

Użytkownik "Krzysztof Chajęcki" snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news:ikvufd$kke$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl... (...)

Nie! -błąd, dwója , nie odrobiłes pracy domowej, siadaj!;-)

Większa kaloryczność ON od benzyny NIC nie ma wspólnego z wyższą sprawnością silnika diesla od silnika benzynowego!! Zresztą w ogólności sprawnośc silnika nie zalezy bezpośrednio od uzywanego w nim paliwa,- gdyby tak było to wszystkie silniki uzywające takiego samego paliwa miałyby taką sama sprawność, a tak przeciez w sposób oczywisty nie jest!

Wyższa sprawność silnika diesla bierze się stąd , że przemiana termodynamiczna energii zawartej w paliwie na energię mechaniczną odbywa się tam w wyższej temperaturze i pod wyższym ciśnieniem niż w silniku benzynowym. Zalecam zapoznać się w końcu z podawanym ongiś w szkole podstawowej, a teraz w gimnazjum wzorem na sprawność silnika cieplnego!

Reply to
p 47

Ale sie doklada. O ile wartosc opalowa kg paliwa jest zblizona, to ON jest po prostu ciezszy i litr zawiera wiecej paliwa (i kalorii:-) Dawniej bylo tak ze silnik byl sprawniejszy, paliwo bardziej kaloryczne, tansze, a podatek w nim mniejszy. No i razem sie skladalo. A teraz podatek podobny, cena podobna.

Ale benzyny tak sie nie da :-( Choc w sumie bardzo jestem ciekaw jakby sie dieslowski silnik zachowywal na benzynie.

Jeszcze jest kwestia obiegu - Diesel to wymyslil wzorujac sie na Carnocie - mialo byc adiabatyczne sprezanie powietrza, a potem dosypywanie paliwa w takim tempie zeby zapewnic izotermiczne rozprezanie, przynajmniej przez czesc obiegu. Przy zaplonie iskrowym tak sie nie da, przynajmniej na wolnych obrotach.