Kocioł CO zeliwny czy stalowy?

Czy może mi ktoś wytłumaczyć dlaczego żeliwne sš lepsze/gorsze? Zastanawiam sie wlasnie nad tym i doszedłem do wniosku że żeliwne
powinny mieć znacznie mniejszš sprawność, gdyż ożebrowanie wymiennika jest o wiele prostsze (droga spalin nieporównywalna z kotłami stalowymi). Zdrugiej jednak strony żeliwo jest porowate, ma więc wiekszš powierzchnie. Hmm... Żeliwne sš znacznie droższe, czy sš trwalsze? Tak się zastanawiam czy kupić kocioł żeliwny, czy stalowy :)
__ Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl) ps. na węgiel.
1024 Ireneusz Niemczyk wrote:

To wszystko szrot. Nie myślałeś o kondensacyjnym? Jaką moc rozważasz?
Konrad

Szczerze mówišc nie myślałem, jakie ma zalety? Potrzebuję 25-30kW i problem w tym, ze mam stosunkowo mało miejsca na niego :(
__ Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)
1024 Ireneusz Niemczyk wrote:

Ja się bardziej znam na tym co tam w środku siedzi, niż jak to z zewnątrz wygląda. Tutaj popatrz: http://www.giannoni.fr/En_pages/En_isothermiques.html Jeden taki wymiennik wielkości piłki futbolówki (no, trochę większy) daje 30kW. Oni produkują tego 300 tysięcy rocznie, jako dostawca OEM. Czyli na świecie ktoś robi 1000 kotłów dziennie z ich wymiennikiem. W Świebodzicach coś kondensacyjnego produkują, ale nie wiem kto im wymiennik robi. O ile znam Termet, to pewnie sami.
Konrad
PS. http://www.acv.pl/ tych spytaj o Prestige 32. Bardziej solidny wymiennik od Giannoni (maczałem w nim palce).
THX, ale chyba zaszło małe nieporozumienie, na wegiel Panie, na wegiel :) Mieszkam na Pd Polski, węgla jak mrówkow ;-) Moze słabo napisalem, sorki. __ Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)
1024 Ireneusz Niemczyk wrote:

A, na węglu to ja się nie znam. Ale może spróbuj tak: kocioł znajdź jakiś najtańszy (to znaczy nie patrz na sprawność, bo trwałość jest ważna), a na wylocie dostaw ekonomizer kondensujący spaliny. Tylko wtedy zapomnij o paleniu starych butów, obierków, piór z rosołowej kury itp :-) Kto w Polsce sprzedaje takie ekonomizery- nie wiem. Moje jadą w świat, raczej u nas niedostępne. Ale to prosty, prymitywny wręcz wymiennik, samemu można zmajstrować. Szybko na siebie zarobi, myślę że w jeden sezon. A szczególnie samodziełka.
Konrad

__________________ Ciekawe dywagacje. A temat .....żeliwny czy stalowy.... Stalowy - mała trwałość -- wegiel w żelazie sie wypala i potem cieknie jak nie wiem co. Trwałość ok 10 lat. Żeliwny - trwałość miń 15 lat. Decyzja należy do ciebie.
BoNo

Bogdan Nowak wrote:

Co się w tym żelazie wypala????
Konrad

Pod wpływem temperatury, z upływem czasu, zmienia się struktura stali. To był obrazowy przykład. A tak w ogóle to spróbuj naprawić przez spawanie cieknący stalowy piec CO. BoNO

A, to już OK. Wpływów jest co prawda więcej, ale zgoda.
Konrad

No nie straszcie Panowie, wlasnie zdecydowalem przerobic swoj stary stalowy ;-) __ Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)
1024 Ireneusz Niemczyk wrote:

Bez nerw, powyższe dotyczy kotłów zrobionych z nieodpowiedniej stali, czyli takiej, której ziarna rosną w nieskończoność. No i takiej, która chętnie koroduje międzykrystalicznie. Ale jeśli kocioł jest zrobiony ze stali kotłowej (a często się zdarza, że jednak jest)- to spoko.
Konrad